Biopower & RE85 (og93/ng900)
Re: Biopower & RE85
Liian rikas tai laiha seos.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Biopower & RE85
Mistä tuota kannattaisi lähteä selvittämään ? Mitä tarkkailla sidistä ? Etanoliarvot ovat kohdillaan, lambda näyttää olevan hereillä kun arvo muuttuu nopeaan tahtiin, tulpat juuri uusittu, amul pyörii +- 400jcarlson kirjoitti:Liian rikas tai laiha seos.
Mikä aiheuttaa sen, että käy liian rikkaalla ?
9-3 2.0t AT -01 stg1
Re: Biopower & RE85
Ylirikkaalla käynnistäminen taitaa olla RE85:n ominaisuuksista johtuva seuraus.
Pari sivua sitten (s.26) oli juttua paukkumisesta. Vuosimallista päätellen voisi olla kyse T5- koneista.
Tonttu peljätteli männä kesänä pariin kolmeen kertaan oudolla ilmiöllä: Siirrettäessä puolilämmintä/haaleata autoa pihalla muutama metri joutuisasti ( alta 5 sec koneen käynnissäoloaika) ja pysäytettäessä kolkkityyliin kone seis, vaihde PAKILLE, kässäri päälle, kytkin pysähtyneellä koneella ylös, ovi auki ja pam: Auto loikkaa odottamatta taaksepäin???
Sain selitykseksi seuraavaa: Trionic 5 kuivaa tulppia antamalla niille kipinöitä satunnaisesti. Jossakin sylinterissä on vielä syttymiskelpoista (ylirikkauspohjaista) seosta ja kipinän saadessaan tämä sitten syttyy. Huoks, onneksi kaikelle on pohjimmiltaan jokin selitys.
Tällaisia nämä satunnaistapahtumat ovat: Toistoa yritettäessä ei mitään tapahdu mutta sitten taas joskus kuin puun takaa ...
Pari sivua sitten (s.26) oli juttua paukkumisesta. Vuosimallista päätellen voisi olla kyse T5- koneista.
Tonttu peljätteli männä kesänä pariin kolmeen kertaan oudolla ilmiöllä: Siirrettäessä puolilämmintä/haaleata autoa pihalla muutama metri joutuisasti ( alta 5 sec koneen käynnissäoloaika) ja pysäytettäessä kolkkityyliin kone seis, vaihde PAKILLE, kässäri päälle, kytkin pysähtyneellä koneella ylös, ovi auki ja pam: Auto loikkaa odottamatta taaksepäin???
Sain selitykseksi seuraavaa: Trionic 5 kuivaa tulppia antamalla niille kipinöitä satunnaisesti. Jossakin sylinterissä on vielä syttymiskelpoista (ylirikkauspohjaista) seosta ja kipinän saadessaan tämä sitten syttyy. Huoks, onneksi kaikelle on pohjimmiltaan jokin selitys.
Tällaisia nämä satunnaistapahtumat ovat: Toistoa yritettäessä ei mitään tapahdu mutta sitten taas joskus kuin puun takaa ...
Re: Biopower & RE85
Kolkki on alkanut rötäillä jatkuvasti kylmästarteissa, tänä aamuna ei jäänyt edes ekalla käyntiin. Kyseinen ominaisuus tuli todella äkkiä, ennen startit olivat 0.5s lyhyempiä. Voisi vaihtaa tulpat kokeeksi, ei tunnu kovin terveelle.
Re: Biopower & RE85
Kelien kylmeneminen lisännee käynnistysongelmia ihan normaalisti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Biopower & RE85
Koittakaas nyt T7 biopowerisoftilla ajavat tankata sen välitankillisen tai puolikkaan pelkkää bensaa niin nähdään liittyykö edes mikään näistä nikotteluista vaikkapa suuttimien likaantumiseen. Eli poistuuko ongelmia bensapesun jälkeen E85:lla ajaessa ?
Viikonloppuna tuli vaihdettua eka kansipahvi vanhaan tonnariini ja jotain siirappimaista moskaa oli kyllä suuttimien kärkeen ilmestynyt jossain välissä. Viimeinen 10 tkm ajettu E85:lla, sitä ennen yhteensä 270tkm 2 vuotta jenkkibensalla ja 13 vuotta kotimaisilla laaduilla eikä koskaan ole suuttimia katsottu.
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/Operaatiot/11112012516.jpg/_smaller.jpg)
Tosin kotelot ja palotilat sitten olikin todella puhdasta katseltavaa
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/Operaatiot/11112012509.jpg/_smaller.jpg)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/Operaatiot/11112012512_1.jpg/_smaller.jpg)
Viikonloppuna tuli vaihdettua eka kansipahvi vanhaan tonnariini ja jotain siirappimaista moskaa oli kyllä suuttimien kärkeen ilmestynyt jossain välissä. Viimeinen 10 tkm ajettu E85:lla, sitä ennen yhteensä 270tkm 2 vuotta jenkkibensalla ja 13 vuotta kotimaisilla laaduilla eikä koskaan ole suuttimia katsottu.
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/Operaatiot/11112012516.jpg/_smaller.jpg)
Tosin kotelot ja palotilat sitten olikin todella puhdasta katseltavaa
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/Operaatiot/11112012509.jpg/_smaller.jpg)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/Operaatiot/11112012512_1.jpg/_smaller.jpg)
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Biopower & RE85
Ajoin 2700 km etanolilla, eli 7 tankillista putkeen aikavälillä toukokuu-elokuu. Alusta asti käynnistymisen jälkeen pitänyt odottaa pari sekuntia ennen vaihteen laittamista D:lle, jotta käy tyhjää kunnolla.
Elokuun lopulla tankillinen 98E:tä, ja käynnistyvyys bensalla ok.
Nyt menossa toinen tankillinen etanolilla bensatankkauksen jälkeen, ja heti alusta kylmällä koneella jälleen pientä tyhjäkäyntiongelmaa. Kerran jäänyt käymään kolmella ehkä 10 sek ajaksi, muuten ollut ihan normaalia tyhjäkäynnin heikkoutta. Ei pauketta tai vakavia ongelmia. Mitä kylmempi kone, sitä selkeämpi tyhjäkäynnin heikkous. Aina jääänyt kuitenkin käyntiin ekalla startilla.
yli 50-asteisella koneella käynnistäessä ei mitään ongelmia. Suuttimia en ole katsonut.
Autolla takana 230 tkm, josta yli 225 tkm bensalla. Vakiosoftalla (150 hv) ensimmäiset 220 tkm.
Elokuun lopulla tankillinen 98E:tä, ja käynnistyvyys bensalla ok.
Nyt menossa toinen tankillinen etanolilla bensatankkauksen jälkeen, ja heti alusta kylmällä koneella jälleen pientä tyhjäkäyntiongelmaa. Kerran jäänyt käymään kolmella ehkä 10 sek ajaksi, muuten ollut ihan normaalia tyhjäkäynnin heikkoutta. Ei pauketta tai vakavia ongelmia. Mitä kylmempi kone, sitä selkeämpi tyhjäkäynnin heikkous. Aina jääänyt kuitenkin käyntiin ekalla startilla.
yli 50-asteisella koneella käynnistäessä ei mitään ongelmia. Suuttimia en ole katsonut.
Autolla takana 230 tkm, josta yli 225 tkm bensalla. Vakiosoftalla (150 hv) ensimmäiset 220 tkm.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Biopower & RE85
Itselläni vasta ensimmäinen tankki mennyt re85'sta ja mitä enemmän etanolipitoisuus oli, sitä hirveämpi oli käynnistyksen jälkeinen rötinä, vaikkakin nyt eivät aamut ole kovin kylmiä. Eilen kuulosti siltä kuin joku olisi hakannut vasaralla konepellin alla. Etanolit loppui tänään tankista ja huomenna bensalla käyntiin, katsotaan millä tavalla muuttuu. Huomasin, että 98 siirryttäessä lambda alkoi huitelemaan -2000 paikkeilla
9-3 2.0t AT -01 stg1
Re: Biopower & RE85
Omien havaintojen pohjalta tuntuu, että +3 astetta ja kostea keli on kaikkein hankalin etanolille. Pikkupakkasilla toimii paljon paremmin kylmänä.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Re: Biopower & RE85
^
Samat kokemukset kuin edellisellä kirjoittajalla. Pikkupakkasilla toiminut erinomaisesti. Kosteassa +2- 4C kelissä paljon huonommin.
Samat kokemukset kuin edellisellä kirjoittajalla. Pikkupakkasilla toiminut erinomaisesti. Kosteassa +2- 4C kelissä paljon huonommin.
Saab 9-5 Aero Sedan "Black Edition" MY00 Biopower https://1drv.ms/i/s!As6Xgw_TfcKjg34ZAMAFw9VQdQ0P
Re: Biopower & RE85
Sama havainto. Nollan lähellä lähtee toka startilla. Kylmemmällä saattaa käynnistyä paremmin.Frostwind kirjoitti:Omien havaintojen pohjalta tuntuu, että +3 astetta ja kostea keli on kaikkein hankalin etanolille. Pikkupakkasilla toimii paljon paremmin kylmänä.
Parin viikon ajan olen yleensä laittanut 45min-1h auton lämpiämään ja hyvin startannut.
Syyskuun lopulla ajoin tankillisen bensalla, kun täällä ei saanut silloin RE85:sta.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Biopower & RE85
Onko tämä nyt sitten ihan poikkeuksellista että oma T7 käynnistyy näillä nollan kosteilla ilmoilla ihan normaalisti ilman pidempiä startteja tai rötäyksiä. Juuri ajoin tankin ysikasia niin ihan samanlailla pelitti. Ainoostaan molemmilla aineilla tekee niin että startin jälkeen seuraavat 20 sekuntia meinaa jäädä kierrokset helposti leijumaan 1500-2000 kierroksen pintaan jos polkasee vähäsenkin kaasua. Tai ainakin laskee todella hitaasti. Lämpimämmillä ilmoilla ilmiötä ei ollut. Epänormaaliako?
Jotenkin alkaa arveluttamaan tämä e85 käyttö, mistä kummasta toi tahma voi olla peräisin mistä on jo kahdelta eri käyttäjältä kuvat..
Jotenkin alkaa arveluttamaan tämä e85 käyttö, mistä kummasta toi tahma voi olla peräisin mistä on jo kahdelta eri käyttäjältä kuvat..
Viimeksi muokannut Koskimaa, Ti Marras 13, 2012 22:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
T7 vm. 2001 9-3
Re: Biopower & RE85
Täällä sama meininki. Käynnistys ajat tipahti melkein sekunilla kun tankkasin bensaa sekaan, sekä ei käy huonosti enään kun laittaa käyntiin.
Pelottava ääni suoraan sanottuna kun laittoi etanolilla käyntiin, ominaisuus vai mikä. T5 vehkeessä ei mitään tämmösiä.
Pelottava ääni suoraan sanottuna kun laittoi etanolilla käyntiin, ominaisuus vai mikä. T5 vehkeessä ei mitään tämmösiä.
Saab 900 Turbo -94 RE85 Holset Rip
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
Re: Biopower & RE85
Mun T7 Biopower on tähän asti käynnistynyt melkolailla normaalisti, lämpimämmillä keleillä teki pari kertaa sellaisen että sammui startin jälkeen kerran jos ei painanut kaasua, mutta ko. vikaa ei ole pariin kuukauteen ilmennyt.
Katsastuksessa kävin bensat tankissa ja muutenkin on tullut välillä tankattua 95:sta, kun joka paikasta ei E85:sta saa...
Katsastuksessa kävin bensat tankissa ja muutenkin on tullut välillä tankattua 95:sta, kun joka paikasta ei E85:sta saa...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Biopower & RE85
Itselläni ei kyllä mitään kamalia ääniä, kolinaa tai muuta ole ollut. Käytännössä tuo kylmän koneen heikko tyhjäkäynti on ilmennyt vain siten, että jos heti lyö D:n silmään kun on startannut, niin kone voi sammua.
Ja taitaa mullakin olla niin että kelin kosteus vaikuttaa negatiivisesti tyhjäkäyntiin.
Ja taitaa mullakin olla niin että kelin kosteus vaikuttaa negatiivisesti tyhjäkäyntiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K