Biopower & RE85 (og93/ng900)

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Liian rikas tai laiha seos.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
j-k
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 21:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja j-k »

jcarlson kirjoitti:Liian rikas tai laiha seos.
Mistä tuota kannattaisi lähteä selvittämään ? Mitä tarkkailla sidistä ? Etanoliarvot ovat kohdillaan, lambda näyttää olevan hereillä kun arvo muuttuu nopeaan tahtiin, tulpat juuri uusittu, amul pyörii +- 400

Mikä aiheuttaa sen, että käy liian rikkaalla ?
9-3 2.0t AT -01 stg1
haja
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: La Huhti 23, 2011 06:44
Paikkakunta: Karkkila

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja haja »

Ylirikkaalla käynnistäminen taitaa olla RE85:n ominaisuuksista johtuva seuraus.

Pari sivua sitten (s.26) oli juttua paukkumisesta. Vuosimallista päätellen voisi olla kyse T5- koneista.
Tonttu peljätteli männä kesänä pariin kolmeen kertaan oudolla ilmiöllä: Siirrettäessä puolilämmintä/haaleata autoa pihalla muutama metri joutuisasti ( alta 5 sec koneen käynnissäoloaika) ja pysäytettäessä kolkkityyliin kone seis, vaihde PAKILLE, kässäri päälle, kytkin pysähtyneellä koneella ylös, ovi auki ja pam: Auto loikkaa odottamatta taaksepäin???
Sain selitykseksi seuraavaa: Trionic 5 kuivaa tulppia antamalla niille kipinöitä satunnaisesti. Jossakin sylinterissä on vielä syttymiskelpoista (ylirikkauspohjaista) seosta ja kipinän saadessaan tämä sitten syttyy. Huoks, onneksi kaikelle on pohjimmiltaan jokin selitys.
Tällaisia nämä satunnaistapahtumat ovat: Toistoa yritettäessä ei mitään tapahdu mutta sitten taas joskus kuin puun takaa ...
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Kolkki on alkanut rötäillä jatkuvasti kylmästarteissa, tänä aamuna ei jäänyt edes ekalla käyntiin. Kyseinen ominaisuus tuli todella äkkiä, ennen startit olivat 0.5s lyhyempiä. Voisi vaihtaa tulpat kokeeksi, ei tunnu kovin terveelle.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kelien kylmeneminen lisännee käynnistysongelmia ihan normaalisti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Koittakaas nyt T7 biopowerisoftilla ajavat tankata sen välitankillisen tai puolikkaan pelkkää bensaa niin nähdään liittyykö edes mikään näistä nikotteluista vaikkapa suuttimien likaantumiseen. Eli poistuuko ongelmia bensapesun jälkeen E85:lla ajaessa ?

Viikonloppuna tuli vaihdettua eka kansipahvi vanhaan tonnariini ja jotain siirappimaista moskaa oli kyllä suuttimien kärkeen ilmestynyt jossain välissä. Viimeinen 10 tkm ajettu E85:lla, sitä ennen yhteensä 270tkm 2 vuotta jenkkibensalla ja 13 vuotta kotimaisilla laaduilla eikä koskaan ole suuttimia katsottu.

Kuva

Tosin kotelot ja palotilat sitten olikin todella puhdasta katseltavaa

Kuva

Kuva
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ajoin 2700 km etanolilla, eli 7 tankillista putkeen aikavälillä toukokuu-elokuu. Alusta asti käynnistymisen jälkeen pitänyt odottaa pari sekuntia ennen vaihteen laittamista D:lle, jotta käy tyhjää kunnolla.

Elokuun lopulla tankillinen 98E:tä, ja käynnistyvyys bensalla ok.

Nyt menossa toinen tankillinen etanolilla bensatankkauksen jälkeen, ja heti alusta kylmällä koneella jälleen pientä tyhjäkäyntiongelmaa. Kerran jäänyt käymään kolmella ehkä 10 sek ajaksi, muuten ollut ihan normaalia tyhjäkäynnin heikkoutta. Ei pauketta tai vakavia ongelmia. Mitä kylmempi kone, sitä selkeämpi tyhjäkäynnin heikkous. Aina jääänyt kuitenkin käyntiin ekalla startilla.

yli 50-asteisella koneella käynnistäessä ei mitään ongelmia. Suuttimia en ole katsonut.

Autolla takana 230 tkm, josta yli 225 tkm bensalla. Vakiosoftalla (150 hv) ensimmäiset 220 tkm.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
j-k
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 21:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja j-k »

Itselläni vasta ensimmäinen tankki mennyt re85'sta ja mitä enemmän etanolipitoisuus oli, sitä hirveämpi oli käynnistyksen jälkeinen rötinä, vaikkakin nyt eivät aamut ole kovin kylmiä. Eilen kuulosti siltä kuin joku olisi hakannut vasaralla konepellin alla. Etanolit loppui tänään tankista ja huomenna bensalla käyntiin, katsotaan millä tavalla muuttuu. Huomasin, että 98 siirryttäessä lambda alkoi huitelemaan -2000 paikkeilla
9-3 2.0t AT -01 stg1
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Omien havaintojen pohjalta tuntuu, että +3 astetta ja kostea keli on kaikkein hankalin etanolille. Pikkupakkasilla toimii paljon paremmin kylmänä.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Shammy74
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Syys 17, 2010 19:08
Paikkakunta: Vantaa

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Shammy74 »

^
Samat kokemukset kuin edellisellä kirjoittajalla. Pikkupakkasilla toiminut erinomaisesti. Kosteassa +2- 4C kelissä paljon huonommin.
Saab 9-5 Aero Sedan "Black Edition" MY00 Biopower https://1drv.ms/i/s!As6Xgw_TfcKjg34ZAMAFw9VQdQ0P
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Poy »

Frostwind kirjoitti:Omien havaintojen pohjalta tuntuu, että +3 astetta ja kostea keli on kaikkein hankalin etanolille. Pikkupakkasilla toimii paljon paremmin kylmänä.
Sama havainto. Nollan lähellä lähtee toka startilla. Kylmemmällä saattaa käynnistyä paremmin.

Parin viikon ajan olen yleensä laittanut 45min-1h auton lämpiämään ja hyvin startannut.
Syyskuun lopulla ajoin tankillisen bensalla, kun täällä ei saanut silloin RE85:sta.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Onko tämä nyt sitten ihan poikkeuksellista että oma T7 käynnistyy näillä nollan kosteilla ilmoilla ihan normaalisti ilman pidempiä startteja tai rötäyksiä. Juuri ajoin tankin ysikasia niin ihan samanlailla pelitti. Ainoostaan molemmilla aineilla tekee niin että startin jälkeen seuraavat 20 sekuntia meinaa jäädä kierrokset helposti leijumaan 1500-2000 kierroksen pintaan jos polkasee vähäsenkin kaasua. Tai ainakin laskee todella hitaasti. Lämpimämmillä ilmoilla ilmiötä ei ollut. Epänormaaliako?
Jotenkin alkaa arveluttamaan tämä e85 käyttö, mistä kummasta toi tahma voi olla peräisin mistä on jo kahdelta eri käyttäjältä kuvat..
Viimeksi muokannut Koskimaa, Ti Marras 13, 2012 22:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
T7 vm. 2001 9-3
lepisto89
"Aero"
Viestit: 445
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 15:13
Paikkakunta: JKL

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja lepisto89 »

Täällä sama meininki. Käynnistys ajat tipahti melkein sekunilla kun tankkasin bensaa sekaan, sekä ei käy huonosti enään kun laittaa käyntiin.

Pelottava ääni suoraan sanottuna kun laittoi etanolilla käyntiin, ominaisuus vai mikä. T5 vehkeessä ei mitään tämmösiä.
Saab 900 Turbo -94 RE85 Holset Rip
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mun T7 Biopower on tähän asti käynnistynyt melkolailla normaalisti, lämpimämmillä keleillä teki pari kertaa sellaisen että sammui startin jälkeen kerran jos ei painanut kaasua, mutta ko. vikaa ei ole pariin kuukauteen ilmennyt.

Katsastuksessa kävin bensat tankissa ja muutenkin on tullut välillä tankattua 95:sta, kun joka paikasta ei E85:sta saa...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itselläni ei kyllä mitään kamalia ääniä, kolinaa tai muuta ole ollut. Käytännössä tuo kylmän koneen heikko tyhjäkäynti on ilmennyt vain siten, että jos heti lyö D:n silmään kun on startannut, niin kone voi sammua.

Ja taitaa mullakin olla niin että kelin kosteus vaikuttaa negatiivisesti tyhjäkäyntiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin