E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja TTH »

Itelläkin ujeltaa kylmäkäynnistyksessä vaikka ei taida koskaan olla tuo auto edes RE85 nähnytkään. Täytyy ens viikolla tarkastaa asia ja ottaa öljypohja pois. Minkäs kokoinen tuo o-rengas tossa sihdissä on, onko ihan joku omansa mikä kannattaa hakea marmorilta? Varais valmiiks niin ei tarviis katella sitten kun on pohja kädessä..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
3374
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Kesä 24, 2007 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja 3374 »

matsson kirjoitti:Otin hihnan pois ja ulvonta jatkuu. Hämmentävästi suurin melu tuntuu kuuluvan öljynsuodattimesta 8O Voihan olla, että kavitoivan pumpun ääni tulee öljyä pitkin sujuvasti suodattimelle asti, mutta voisiko olla että tästä selviäisi sittenkin viidellä eurolla... suodatin on muuten vaihdettu pari kuukautta ja n. 1000km sitten ja on alkuperäinen GM-osa.

Tässäpä vielä huvikseen otettu video:
http://youtu.be/iRZjIHJ_DbA
Samanlaisen ulinan piti tonnarikin. Vesa avasi öljypohjan ja putsaisi paikat, ei ulise enään.
9-5 Aero Wagon A -03
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja TTH »

vesa67 kirjoitti:Tiedot löytyy täältä http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 47&start=0
Kiitoksia, täytyy paneutua asiaan! Oliskohan tuota topicia mahdollista nostaa FAQ-stickyksi? Kuitenkin suhteellisen tärkeä asia ja enkä varmasti ole viimeinen joka sitä tulee kysymään..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
himppu
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: La Syys 09, 2006 18:54
Paikkakunta: Kuopio

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja himppu »

Onko öljypohjan irrotus tosiaan ainoa keino putsata öljypohja sekä sihti?

Juttelin tuossa paikallisen pitkänlinjan saab-mekaanikon kanssa ja hän ehdotti seuraavaa:

-Forten motorflush koneeseen ja puolituntia 1500 kierroksilla käytetään konetta.
-Annetaan aineen vaikuttaa yön yli.
-Aamulla toinen purkki fortea koneeseen ja vartin käyttö 1500/rpm.
-Öljyt+fortet pois koneesta
-vaihdetaan uudet öljyt ja suodatin.

Puhdistuu kuulemma sihdit ja öljypohja. Käsittelyn kun vielä toistaa vuosittain niin välttyy purkuhommilta.

Ajattelin kokeilla. (tämä ei ollut forte-mainos)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kyllä se mekaaninen puhdistus vain on turvallisin tapa tiedetysti karstaisen/liejuisen moottorin kanssa. Forte ei liuota karstan kovimpia hiukkasia vaan paremminkin päästää ne liejusta liikkeelle ja sihdistä läpi. Karstan kovimmat hiukkaset ja suorastaan palaset ovat käytännössä koksia ja erittäin hiovia päästyään kiertoon eli öljypumppuun ja öljynpaineen rajoitinventtiiliin, joista öljypumpussa on kevytmetalliset pumppupesän posket ja venttiilissä alumiinisylinteri sekä alumiiniluisti. Ja näihin karsta pääsee koska sijaitsevat kierrossa ennen suodatinta. Kun moskaa pääsee suodattimelle saakka tarpeeksi ja suodattimen kapasiteetti ylittyy, niin suodattimen ohivirtausventtiilin avautuessa tie on auki suoraan laakereille.
himppu
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: La Syys 09, 2006 18:54
Paikkakunta: Kuopio

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja himppu »

Asiaa paljon. Mutta entä uusi öljyn+suodattimen vaihto(ennen oletettua ohivirtausventtiilin avautumista) forte-käsittelyn jälkeisen öljyn sekä suodattimen vaihdon jälkeen?
Minuteman kirjoitti:Kyllä se mekaaninen puhdistus vain on turvallisin tapa tiedetysti karstaisen/liejuisen moottorin kanssa. Forte ei liuota karstan kovimpia hiukkasia vaan paremminkin päästää ne liejusta liikkeelle ja sihdistä läpi. Karstan kovimmat hiukkaset ja suorastaan palaset ovat käytännössä koksia ja erittäin hiovia päästyään kiertoon eli öljypumppuun ja öljynpaineen rajoitinventtiiliin, joista öljypumpussa on kevytmetalliset pumppupesän posket ja venttiilissä alumiinisylinteri sekä alumiiniluisti. Ja näihin karsta pääsee koska sijaitsevat kierrossa ennen suodatinta. Kun moskaa pääsee suodattimelle saakka tarpeeksi ja suodattimen kapasiteetti ylittyy, niin suodattimen ohivirtausventtiilin avautuessa tie on auki suoraan laakereille.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ongelma on se että varotoimenpiteistä huolimatta sihdin läpi pääsee tavaraa. Itse en ottaisi sitä riskiä että hioisin öljypumpun väljäksi, noita on tullut nähtyä ja korjaus on kallis koska vaikka pumpun rattaat ovat hyvin pintakäsiteltyä laatutavaraa, niin pumppupesän sivuposki on samaa kappaletta jakopään kopan kanssa ja uusiminen tarkoittaa oikein tehtynä käytännössä moottorin purkamista vaikkei täystuhoa laakereille asti tulisikaan.

Etenkin femmassa öljypohjan irtikäyttö on niin helppo toimenpide että nuo kiertokonstit ovat melkeinpä vaivalloisempia.
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

3374 kirjoitti:
matsson kirjoitti:Otin hihnan pois ja ulvonta jatkuu. Hämmentävästi suurin melu tuntuu kuuluvan öljynsuodattimesta 8O Voihan olla, että kavitoivan pumpun ääni tulee öljyä pitkin sujuvasti suodattimelle asti, mutta voisiko olla että tästä selviäisi sittenkin viidellä eurolla... suodatin on muuten vaihdettu pari kuukautta ja n. 1000km sitten ja on alkuperäinen GM-osa.

Tässäpä vielä huvikseen otettu video:
http://youtu.be/iRZjIHJ_DbA
Samanlaisen ulinan piti tonnarikin. Vesa avasi öljypohjan ja putsaisi paikat, ei ulise enään.
Samaan tapaan ulisee oma 9-5 nyt kylmäkäynnistyksissä, sihti putsattu 1500km sitten enkä usko että se voi olla nyt tukkeutunut. Epäilen että se on tuo öljynsuodatin, pitää parin päivän päästä vaihella öljyt niin selviää sitten
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Itselleni on sattunut kohdalle yksi sisäosiltaan värisevä = uliseva "GM"- orkkissuodatin.
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Oolrait, eli hyvinkin mahdollista että tässä sama keissi, näyttäisi olevan kiinni nyt tuo GM-alkuperäissuodatin. Pitää huomenna kurvailla Puuilon kautta kotiin ja napata sieltä mukaan Mobilin 0w40 öljyt ja m-filtterin suodatin
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Toistoa; moniurahihna pois hihnapyörältä ja kone käyntiin hetkeksi ja päättelemään katosiko ulina. Ei tuo ole iso homma tehdä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja melberi »

Mulla tuli ulinaa/vinkunaa viime kesänä. Sihti oli tarkistettu (puhdas) vuosi takaperin muutaman tuhannen E85 kilometrin jälkeen, joten en lähtenyt urakkaan toistamiseen. Vaihdoin pelkän orkkis GM suodattimen uuteen ja ulina katosi välittömästi. Onko kenelläkään tietoa mistä ulina tässä tapauksessa tulee? Tukossa suodatin -> ei tarpeeksi öljyä pumpulle? Tukossa suodatin -> ohitusventtiili ulisee?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tästä heräsi sellainen idea, että eikös öljynsuodatinvalmistajien kannattaisi tuollainen ulina laittaa ihan ominaisuudeksi sellaisessa tilanteessa, jossa suodattimen ohitusventtiili joutuu aukeamaan tukkeutuneen suodattimen vuoksi? Antaisi auton käyttäjälle äänimerkin, joka kertoo että nyt se suodatin vaihtoon ja heti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja matsson »

Näitä ulisevia suodattimia rupesi putkahtelemaan ihan mukavasti. Jopa sellaisista autoista, joissa öljysihti on puhdistettu. Tästä roihkaistuneena vaihdoin öljyt ja suodattimen. Eipä ulise enää. Mulla oli perusteena tälle ratkaisulle myös tuo T5-koneen ylivertaisuus ;-) ja se että tuosta omasta yksilöstä on vaihdettu öljyjä tiheään eikä kellossakaan ole kuin 230tkm.
En silti halunnut jättää asiaa pelkän valistuneen arvauksen varaan, vaan asentelin samalla öljynpainemittarin. Siitä näkee varmasti milloin on sihti tai jokin muu tukossa. Uusilla öljyillä pakkasesta käyntiin niin paineet pompsahti 7bar tuntumaan :D Oiskohan tuossa syytä ulinaan ? paineenrajoitusventtiili jumissa ? Lämpimällä koneella kaikki OK n. 3bar @ 2000rpm , 4bar @ 2500rpm ja ~1bar @ 900rpm. Öljynä GM:n perusrapaa 5W30. Jos tulee ongelmia paineiden kanssa niin otan sitten sihdin tarkasteluun.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Vastaa Viestiin