E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yhen huutavan gm-suttarin vaihdoin tossa hiljattain noin 150tkm ajettuun og 9-3:een. Mikä lie? Etanolilla on ajettu jokunen tuhatta. Edellinen omistaja teettänyt fortepesut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Avaamalla sen "suttarin" vois saada selvyyttä asiaan ... :idea:
Saab 9-5 2.0t 1998
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Se on vielä luultavasti tallessa. Ehkäpä leväytän sen auki.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Avasin sen suodattimen. Sisällä oli semmosta hiekkamaista mustaa murua yllättävän paljon. Selvästi suodatin on toiminut. Ohitusventtiilin jousi oli kunnossa ja venttiili aukesi ja sulkeutui kun sitä rumppasi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Elikkä forte pesu ja etanolilla ajo on tehnyt tehtäväänsä eli karsta on lähtenyt liikkeelle koneen sisällä joka on tosi riskaapelia ...
Saab 9-5 2.0t 1998
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tuota tuli mieleen että kuuluko noiden forte & muiden moottorinpesuaineiden käyttöohjeisiin tiheämpi öljyn ja suodattimen vaihto käsittelyn jälkeen ? Irtoaminen ei takuulla lopu siihen että pesuaineet päästetään pois.

Ja sellainenkin lyhytlohkotonnarin kone tuli vastaan että ihan normaalisti bensalla ajeltu ja öljyt vaihdettu kympin välein kunnes viimeinen vaihto tapahtui uuden omistajan hallussa joihinkin kalliisiin superöljyihin. Muutaman sadan kilsan jälkeen ykkösen kampuran laakeri tarttui kiinn ja muissakin oli selvää kulumista ja kuumenemista.... Imusihti ihan täynnä moskaa ja kone muutenkin sisältä reilusti karstassa .
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pitää avata oman kolkin suodatinkin jahka vaihto tulee. Samoin 9-5:n suodatin. Femmassa onkin vaihto tulossa ihan parin tuhannen kilsan sisällä. Omaan kolkkiin tosin vaihdoin pelkän suodattimen, kun asensin öljynpaineanturia varten ryöstölaipan. En viitsinyt entisellä suttarilla enää laittaa, joten jotain 3tkm oli suttarin vaihtoväli. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Lähtökohtaisesti ei kannata liian karstaista konetta yrittää "pestä" ns. sisäisesti millään pesuaineilla taikka "superöljyillä".

Riskit ovat liian suuret kalliisiin moottorivaurioihin kun karsta lähtee liikkeelle moottorin sisällä.

Noi fortet ja muut kemikaalit on lähinnä tarkoitettu enempi ennaltaehkäseviksi huolto aineiksi ja ammattilaisten käytettäviksi.
Saab 9-5 2.0t 1998
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vanha jenkkiautoilijoiden periaatehan on, että vanhoihin koneisiin "vanhaa" öljyä, eikä kannata ruveta hifistelemään öljyillä, kun kyseessä vanhempi moottori.

Syynä juurikin se, että liat lähtee liikkeelle, kun modernimmat öljyt on yleensä pesevämpiä kuin vanhat. Toinen hyvä syy on se, että koneet on alun perin suunniteltu sen aikakauden öljyille, mitä suunnitteluaikana oli markkinoilla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Haza »

Forteen ei ole mitään lyhennettyä öljynvaihtoa ainakaan.

10tkm öljynvaihtovälikin on joidenkin ajoihin liian pitkä, vastaan on tullut ihan oikeasti sellaisia tapauksia jotka ajaa kilometrin tai parin pätkää aina kylmänä eikä (käytännössä) mitään muuta ajoa.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Antakaa esimerkkejä näistä "superöljyistä", merkki ja tarkempi tuotekuvaus.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tuon esimerkkini osalta ei ole tietoa (liian monien välikäsien takia) mitä tarkalleen oli mutta ilmeiseti jotain kultahipuilla saostettua kun litrahinta oli nelinkertainen perusmallin täyssynteettisiin nähden.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja ippe »

Dieseleihin tarkoitetut pesevät öljyt tiettävästi irroittavat karstaa ja öljypikeä tavallisia moottoriöljyjä tehokkaammin.

Osassa öljyjä on peseviä lisäaineita enemmän kuin toisissa, mutta en ole jaksanut perehtyä asiaan tavallisten öljyjen suhteen, Castrolin Magnatec on ollut omassa kolkissa käytössä, eikä siitä ole juurikaan mitään sanottavaa.

Noita öljyn sekaan laitettavia lisä- tai pesuaineita en ole kokeillut, kun en oikein usko niiden käytännöllisyyteen, huonolla tuurilla irroittavat öljypikeä tai karstaa väärästä paikasta ja saavat lopulta aikaan tukoksen jossain ahtaassa öljykanavassa, jos moottori pitää puhdistaa, niin purkaminen ja osien puhdistus irrallaan on varmempi (ja työläämpi) vaihtoehto.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

ippe kirjoitti:Noita öljyn sekaan laitettavia lisä- tai pesuaineita en ole kokeillut, kun en oikein usko niiden käytännöllisyyteen, huonolla tuurilla irroittavat öljypikeä tai karstaa väärästä paikasta ja saavat lopulta aikaan tukoksen jossain ahtaassa öljykanavassa, jos moottori pitää puhdistaa, niin purkaminen ja osien puhdistus irrallaan on varmempi (ja työläämpi) vaihtoehto.
En tiedä uudemmista, mutta ainakin satkun ohjekirjassa erityisesti kielletään ylimääräisten lisäaineiden käyttö öljyn seassa. Satkun koneissa ei taida kyllä olla ihan tässä mittakaavassa tällaisia ongelmiakaan :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja ippe »

Iso osa noista öljyn sekaan laitettavista mömmöistä on ihan pelkkää vedätystä, Motor-Up ja RVS ovat varmaan Suomessa tunnetuimmat.


Forte on kai enemmän pesuaine, eikä kaiken korjaava käärmeöljy.
T7-koneeseen en kyllä tuollaista pesuainetta erikseen lisäisi, jos ongelma on nimenomaan siinä että isommat piki- ja karstapalat tukkivat imusihdin, niin tuollainen pesuainekäsittely on kuin viimeinen naula arkkuun...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Vastaa Viestiin