E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Yhen huutavan gm-suttarin vaihdoin tossa hiljattain noin 150tkm ajettuun og 9-3:een. Mikä lie? Etanolilla on ajettu jokunen tuhatta. Edellinen omistaja teettänyt fortepesut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Avaamalla sen "suttarin" vois saada selvyyttä asiaan ...
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Se on vielä luultavasti tallessa. Ehkäpä leväytän sen auki.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Avasin sen suodattimen. Sisällä oli semmosta hiekkamaista mustaa murua yllättävän paljon. Selvästi suodatin on toiminut. Ohitusventtiilin jousi oli kunnossa ja venttiili aukesi ja sulkeutui kun sitä rumppasi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Elikkä forte pesu ja etanolilla ajo on tehnyt tehtäväänsä eli karsta on lähtenyt liikkeelle koneen sisällä joka on tosi riskaapelia ...
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Tuota tuli mieleen että kuuluko noiden forte & muiden moottorinpesuaineiden käyttöohjeisiin tiheämpi öljyn ja suodattimen vaihto käsittelyn jälkeen ? Irtoaminen ei takuulla lopu siihen että pesuaineet päästetään pois.
Ja sellainenkin lyhytlohkotonnarin kone tuli vastaan että ihan normaalisti bensalla ajeltu ja öljyt vaihdettu kympin välein kunnes viimeinen vaihto tapahtui uuden omistajan hallussa joihinkin kalliisiin superöljyihin. Muutaman sadan kilsan jälkeen ykkösen kampuran laakeri tarttui kiinn ja muissakin oli selvää kulumista ja kuumenemista.... Imusihti ihan täynnä moskaa ja kone muutenkin sisältä reilusti karstassa .
Ja sellainenkin lyhytlohkotonnarin kone tuli vastaan että ihan normaalisti bensalla ajeltu ja öljyt vaihdettu kympin välein kunnes viimeinen vaihto tapahtui uuden omistajan hallussa joihinkin kalliisiin superöljyihin. Muutaman sadan kilsan jälkeen ykkösen kampuran laakeri tarttui kiinn ja muissakin oli selvää kulumista ja kuumenemista.... Imusihti ihan täynnä moskaa ja kone muutenkin sisältä reilusti karstassa .
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Pitää avata oman kolkin suodatinkin jahka vaihto tulee. Samoin 9-5:n suodatin. Femmassa onkin vaihto tulossa ihan parin tuhannen kilsan sisällä. Omaan kolkkiin tosin vaihdoin pelkän suodattimen, kun asensin öljynpaineanturia varten ryöstölaipan. En viitsinyt entisellä suttarilla enää laittaa, joten jotain 3tkm oli suttarin vaihtoväli.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Lähtökohtaisesti ei kannata liian karstaista konetta yrittää "pestä" ns. sisäisesti millään pesuaineilla taikka "superöljyillä".
Riskit ovat liian suuret kalliisiin moottorivaurioihin kun karsta lähtee liikkeelle moottorin sisällä.
Noi fortet ja muut kemikaalit on lähinnä tarkoitettu enempi ennaltaehkäseviksi huolto aineiksi ja ammattilaisten käytettäviksi.
Riskit ovat liian suuret kalliisiin moottorivaurioihin kun karsta lähtee liikkeelle moottorin sisällä.
Noi fortet ja muut kemikaalit on lähinnä tarkoitettu enempi ennaltaehkäseviksi huolto aineiksi ja ammattilaisten käytettäviksi.
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Vanha jenkkiautoilijoiden periaatehan on, että vanhoihin koneisiin "vanhaa" öljyä, eikä kannata ruveta hifistelemään öljyillä, kun kyseessä vanhempi moottori.
Syynä juurikin se, että liat lähtee liikkeelle, kun modernimmat öljyt on yleensä pesevämpiä kuin vanhat. Toinen hyvä syy on se, että koneet on alun perin suunniteltu sen aikakauden öljyille, mitä suunnitteluaikana oli markkinoilla.
Syynä juurikin se, että liat lähtee liikkeelle, kun modernimmat öljyt on yleensä pesevämpiä kuin vanhat. Toinen hyvä syy on se, että koneet on alun perin suunniteltu sen aikakauden öljyille, mitä suunnitteluaikana oli markkinoilla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Forteen ei ole mitään lyhennettyä öljynvaihtoa ainakaan.
10tkm öljynvaihtovälikin on joidenkin ajoihin liian pitkä, vastaan on tullut ihan oikeasti sellaisia tapauksia jotka ajaa kilometrin tai parin pätkää aina kylmänä eikä (käytännössä) mitään muuta ajoa.
10tkm öljynvaihtovälikin on joidenkin ajoihin liian pitkä, vastaan on tullut ihan oikeasti sellaisia tapauksia jotka ajaa kilometrin tai parin pätkää aina kylmänä eikä (käytännössä) mitään muuta ajoa.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Antakaa esimerkkejä näistä "superöljyistä", merkki ja tarkempi tuotekuvaus.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Tuon esimerkkini osalta ei ole tietoa (liian monien välikäsien takia) mitä tarkalleen oli mutta ilmeiseti jotain kultahipuilla saostettua kun litrahinta oli nelinkertainen perusmallin täyssynteettisiin nähden.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Dieseleihin tarkoitetut pesevät öljyt tiettävästi irroittavat karstaa ja öljypikeä tavallisia moottoriöljyjä tehokkaammin.
Osassa öljyjä on peseviä lisäaineita enemmän kuin toisissa, mutta en ole jaksanut perehtyä asiaan tavallisten öljyjen suhteen, Castrolin Magnatec on ollut omassa kolkissa käytössä, eikä siitä ole juurikaan mitään sanottavaa.
Noita öljyn sekaan laitettavia lisä- tai pesuaineita en ole kokeillut, kun en oikein usko niiden käytännöllisyyteen, huonolla tuurilla irroittavat öljypikeä tai karstaa väärästä paikasta ja saavat lopulta aikaan tukoksen jossain ahtaassa öljykanavassa, jos moottori pitää puhdistaa, niin purkaminen ja osien puhdistus irrallaan on varmempi (ja työläämpi) vaihtoehto.
Osassa öljyjä on peseviä lisäaineita enemmän kuin toisissa, mutta en ole jaksanut perehtyä asiaan tavallisten öljyjen suhteen, Castrolin Magnatec on ollut omassa kolkissa käytössä, eikä siitä ole juurikaan mitään sanottavaa.
Noita öljyn sekaan laitettavia lisä- tai pesuaineita en ole kokeillut, kun en oikein usko niiden käytännöllisyyteen, huonolla tuurilla irroittavat öljypikeä tai karstaa väärästä paikasta ja saavat lopulta aikaan tukoksen jossain ahtaassa öljykanavassa, jos moottori pitää puhdistaa, niin purkaminen ja osien puhdistus irrallaan on varmempi (ja työläämpi) vaihtoehto.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
En tiedä uudemmista, mutta ainakin satkun ohjekirjassa erityisesti kielletään ylimääräisten lisäaineiden käyttö öljyn seassa. Satkun koneissa ei taida kyllä olla ihan tässä mittakaavassa tällaisia ongelmiakaanippe kirjoitti:Noita öljyn sekaan laitettavia lisä- tai pesuaineita en ole kokeillut, kun en oikein usko niiden käytännöllisyyteen, huonolla tuurilla irroittavat öljypikeä tai karstaa väärästä paikasta ja saavat lopulta aikaan tukoksen jossain ahtaassa öljykanavassa, jos moottori pitää puhdistaa, niin purkaminen ja osien puhdistus irrallaan on varmempi (ja työläämpi) vaihtoehto.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Iso osa noista öljyn sekaan laitettavista mömmöistä on ihan pelkkää vedätystä, Motor-Up ja RVS ovat varmaan Suomessa tunnetuimmat.
Forte on kai enemmän pesuaine, eikä kaiken korjaava käärmeöljy.
T7-koneeseen en kyllä tuollaista pesuainetta erikseen lisäisi, jos ongelma on nimenomaan siinä että isommat piki- ja karstapalat tukkivat imusihdin, niin tuollainen pesuainekäsittely on kuin viimeinen naula arkkuun...
Forte on kai enemmän pesuaine, eikä kaiken korjaava käärmeöljy.
T7-koneeseen en kyllä tuollaista pesuainetta erikseen lisäisi, jos ongelma on nimenomaan siinä että isommat piki- ja karstapalat tukkivat imusihdin, niin tuollainen pesuainekäsittely on kuin viimeinen naula arkkuun...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02