vesa67 kirjoitti:No niin, tänään se sitten viimeinkin porsi !
Nimittäin tontun polttoainepumppu. Auton alusta saakka omistaneen tiedän että alkuperäisellä osalla oli vain 280 tkm takana joista viimeiset 10tkm E85:lla. Matkanteko katkesi lennosta, veto katosi ja kone sammui.
Eihän noi kestä mitään ja takuulla E85 tämänkin hajotti kuten naapurin pesukoneen ja on syypää vielä lähi-idän levottomuuksiinkin.
Onneksi oli DW300 valmiiksi ämpärissä, työkalut kolkkiin ja singahdus 50 km:n päähän minne tonttu oli kauniimman puolikkaan jättänyt tien poskeen, puolisen tuntia puuhastelua takakontissa suunnistuslampun valossa ja kone käyntiin
Perse pystyssä saman homma on tullu tehtyä tienposkessa. Tosin kesähelteellä
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turun Uittamolla, #1629
Minkälaisia öljynvaihtovälejä ootte käyttäny T5:ssa etanolikäytössä ja mitä öljyjä?
Oman etanolimuutoksen jälkeen rullasin n 7,5 tkm ja en tiedä oliko silmässä
vai missä vikaa mutta näytti kuin öljyt olisi hieman punertavat. Seuraavat öljyt
menee vaihtoon testausmielessä noin 6 tonnin kulmilla.
Taustatietoa moottorista sen verran että kansirempan tein etanolimuutoksen
yhteydessä pahvin kärähdettyä. Männänrenkaista ei tietoa ja mittarissa oli rempan
valmistuttua vajaa 315 tkm. Kesäöljyinä Valvoline 10w-60 ja nyt saman merkin
5w-50.
Mikki2 kirjoitti:Minkälaisia öljynvaihtovälejä ootte käyttäny T5:ssa etanolikäytössä ja mitä öljyjä?
Oman etanolimuutoksen jälkeen rullasin n 7,5 tkm ja en tiedä oliko silmässä
vai missä vikaa mutta näytti kuin öljyt olisi hieman punertavat. Seuraavat öljyt
menee vaihtoon testausmielessä noin 6 tonnin kulmilla.
Taustatietoa moottorista sen verran että kansirempan tein etanolimuutoksen
yhteydessä pahvin kärähdettyä. Männänrenkaista ei tietoa ja mittarissa oli rempan
valmistuttua vajaa 315 tkm. Kesäöljyinä Valvoline 10w-60 ja nyt saman merkin
5w-50.
Kyllä ne punertuu, sen verran sitä viinaa sinne menee, varsinkin jos öljyjä ei aja välillä kunnolla kuumaksi.
Jossain oli tutkimuskin asiasta. Kylmäkäynnistyksessä öljyn etanolipitoisuus voi nousta useita prosenteja, mutta tippuu kyllä kunhan moottorin ajaa kunnolla lämpimäksi.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Minkähänlaisia teho/vääntölukemia saisi tuollaisesta vm 96 2.3T 200hp tonnarista RE85 ohjelmalla vakio-osilla? Autoni on automaatti ja siinä on tällä hetkellä stage 1 softa (kiitokset siitä vesa67:lle, hienosti pelannut!). Mielessä pyörinyt välillä siirtyminen etanoliin kun sillä ilmeisesti pientä säästöä kuitenkin saisi ja ei taida enää kummempia ongelmia olla kylmästarteissa tai muussakaan..? Ei haluaisi kuitenkaan hirveästi tehosta tinkiä kun tähän ~230hp lukemiin tottunut
Viimeksi muokannut cealdyn, Ti Joulu 25, 2012 16:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
omassa automaattitonnarissa pidän ahdot 1 bar lukemissa etanolilla jolla pitäis melkolailla 400nm irrota, enempää ei viitsi laittaa laatikolle ja se kyllä riittää.
240hp pitäis irrota tehoja jos vaan hukkis pitää.
Nyt on mummolareissulla pitkästä aikaa bensaa tankissa ja kyllä ihmeen vaisulta tuntuu ajaa, tosin auto on lastattu täyteen. Hyvä puoli on myös se että webaston lämpöteho palasi bensan myötä, e85:lla pikkasen niukkaa.
Vanhan t5 kansipahvin kanssa (15 vuotta+) en enää varauksetta suosittele etanolia, sen verran niitä on pettänyt. Tosin ovat valmiiksi jo vuotavia joten ...
Eiköhän nuo kansipahvit ole näissä tapauksissa kuitenkin vedelleet viimeisiä ilman tuota etanolimuutostakin, mutta toki se laukaisee sitten sen lopullisesti. Kytkin kuulemma kyykähti myöskin samantien softavaihdon yhteydessä, mutta sekin korjaantuu tuolla aeron kytkimellä.
Omasta löytyy Lindemanin hankkimat penkkilaput 275hp ja 480Nm tuolla vesa67:n softalla, 630cc dekoilla, 3" putkistolla ja racekatilla. Katsotaan vielä mitä keväällä Tatechin penkki sanoo...
Tänään oli Lielahden ST1:n hinta 1.021€/l RE85 hinta, ja siitä 1snt käteisalennus pois. Oli huomattavasti kalliimmat hinnat joulun aikaan Vaasassa ja Kokkolassa. Molemmissa 1.069€/l.
Tällä viikolla on eteläsuomessakin päässyt kokeilemaan kuinka viinalla saa pakkasella käyntiin. Eilen -17 ja lohkolämmitin 1/2h kiinni. Lähti käyntiin vasta kolmannella pyörityksellä. Tänään päätin koeponnisttaa ja käynnistin ilman lohkolämmittimen käyttöä. Aamulla talon mittarin mukaan -27 ja auton oma mittari näytti-25. Lähti ensimmäisellä yrittämällä n. 3s pyörityksen jälkeen. Eli lohkolämmittimen käyttö haittaa selvästi käynnistämistä, koska lämpötilakompensaatio ei mene oikein. Softana "mackanin" pohja johon muutettu vain suutinvakiota ja laajakaistalla vähän hienosäädetty.
Samanlaisia kokemuksia myös T5 kolkilla. -24 asteesta toisella startilla pysyi käynnissä ja -20 asteesta puolen tunnin lohkolämppärissä pidon jälkeen pysyi vasta kolmannella tai neljännellä startilla käynnissä. Yli tunnin lämmityksellä taas pelaa normaalisti.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Jopas on kylmäkäynnistyvyys huonontunut omassa. Ei viime vuonna samoissa lämmöissä näin huonosti lähtenyt. Noin -13 asteisena kolmannella kaasun avulla käymään, viitisen sekuntia käytyään alkoi jumalaton rötäys. Ilmeisesti misfireä kun lambda piikkaili laihalle. Käynti tasoittui vasta n. minuutin päästä. Tulpat taidan vaihtaa ensimmäiseksi.
oireista päätellen juurikin siinä se syypää on. Aja tankillinen bensaa välissä tai nostat suuttimet irti ja putsaat, tonnarissa suutintukki kun on niin helposti käsillä