9000+RE85

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
dieselmies
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
Paikkakunta: Halikko

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja dieselmies »

vesa67 kirjoitti:No niin, tänään se sitten viimeinkin porsi !

Nimittäin tontun polttoainepumppu. Auton alusta saakka omistaneen tiedän että alkuperäisellä osalla oli vain 280 tkm takana joista viimeiset 10tkm E85:lla. Matkanteko katkesi lennosta, veto katosi ja kone sammui.
Eihän noi kestä mitään ja takuulla E85 tämänkin hajotti kuten naapurin pesukoneen ja on syypää vielä lähi-idän levottomuuksiinkin.

Onneksi oli DW300 valmiiksi ämpärissä, työkalut kolkkiin ja singahdus 50 km:n päähän minne tonttu oli kauniimman puolikkaan jättänyt tien poskeen, puolisen tuntia puuhastelua takakontissa suunnistuslampun valossa ja kone käyntiin :)

Perse pystyssä saman homma on tullu tehtyä tienposkessa. Tosin kesähelteellä :D
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turun Uittamolla, #1629
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Minkälaisia öljynvaihtovälejä ootte käyttäny T5:ssa etanolikäytössä ja mitä öljyjä?

Oman etanolimuutoksen jälkeen rullasin n 7,5 tkm ja en tiedä oliko silmässä
vai missä vikaa mutta näytti kuin öljyt olisi hieman punertavat. Seuraavat öljyt
menee vaihtoon testausmielessä noin 6 tonnin kulmilla.

Taustatietoa moottorista sen verran että kansirempan tein etanolimuutoksen
yhteydessä pahvin kärähdettyä. Männänrenkaista ei tietoa ja mittarissa oli rempan
valmistuttua vajaa 315 tkm. Kesäöljyinä Valvoline 10w-60 ja nyt saman merkin
5w-50.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Mikki2 kirjoitti:Minkälaisia öljynvaihtovälejä ootte käyttäny T5:ssa etanolikäytössä ja mitä öljyjä?

Oman etanolimuutoksen jälkeen rullasin n 7,5 tkm ja en tiedä oliko silmässä
vai missä vikaa mutta näytti kuin öljyt olisi hieman punertavat. Seuraavat öljyt
menee vaihtoon testausmielessä noin 6 tonnin kulmilla.

Taustatietoa moottorista sen verran että kansirempan tein etanolimuutoksen
yhteydessä pahvin kärähdettyä. Männänrenkaista ei tietoa ja mittarissa oli rempan
valmistuttua vajaa 315 tkm. Kesäöljyinä Valvoline 10w-60 ja nyt saman merkin
5w-50.
Kyllä ne punertuu, sen verran sitä viinaa sinne menee, varsinkin jos öljyjä ei aja välillä kunnolla kuumaksi.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

10tkm ja 5w-40 Teboil Diamondit.

Jossain oli tutkimuskin asiasta. Kylmäkäynnistyksessä öljyn etanolipitoisuus voi nousta useita prosenteja, mutta tippuu kyllä kunhan moottorin ajaa kunnolla lämpimäksi.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
cealdyn
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 21:40
Paikkakunta: Juva

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja cealdyn »

Minkähänlaisia teho/vääntölukemia saisi tuollaisesta vm 96 2.3T 200hp tonnarista RE85 ohjelmalla vakio-osilla? Autoni on automaatti ja siinä on tällä hetkellä stage 1 softa (kiitokset siitä vesa67:lle, hienosti pelannut!). Mielessä pyörinyt välillä siirtyminen etanoliin kun sillä ilmeisesti pientä säästöä kuitenkin saisi ja ei taida enää kummempia ongelmia olla kylmästarteissa tai muussakaan..? Ei haluaisi kuitenkaan hirveästi tehosta tinkiä kun tähän ~230hp lukemiin tottunut 8)
Viimeksi muokannut cealdyn, Ti Joulu 25, 2012 16:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 CDE 2.3TA -96 Stage1 170tkm
#4674
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

omassa automaattitonnarissa pidän ahdot 1 bar lukemissa etanolilla jolla pitäis melkolailla 400nm irrota, enempää ei viitsi laittaa laatikolle ja se kyllä riittää.
240hp pitäis irrota tehoja jos vaan hukkis pitää.
Nyt on mummolareissulla pitkästä aikaa bensaa tankissa ja kyllä ihmeen vaisulta tuntuu ajaa, tosin auto on lastattu täyteen. Hyvä puoli on myös se että webaston lämpöteho palasi bensan myötä, e85:lla pikkasen niukkaa.
Vanhan t5 kansipahvin kanssa (15 vuotta+) en enää varauksetta suosittele etanolia, sen verran niitä on pettänyt. Tosin ovat valmiiksi jo vuotavia joten ...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
T-Mu
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Syys 03, 2009 13:09
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja T-Mu »

Eiköhän nuo kansipahvit ole näissä tapauksissa kuitenkin vedelleet viimeisiä ilman tuota etanolimuutostakin, mutta toki se laukaisee sitten sen lopullisesti. Kytkin kuulemma kyykähti myöskin samantien softavaihdon yhteydessä, mutta sekin korjaantuu tuolla aeron kytkimellä.
Omasta löytyy Lindemanin hankkimat penkkilaput 275hp ja 480Nm tuolla vesa67:n softalla, 630cc dekoilla, 3" putkistolla ja racekatilla. Katsotaan vielä mitä keväällä Tatechin penkki sanoo...
Tänään oli Lielahden ST1:n hinta 1.021€/l RE85 hinta, ja siitä 1snt käteisalennus pois. Oli huomattavasti kalliimmat hinnat joulun aikaan Vaasassa ja Kokkolassa. Molemmissa 1.069€/l.
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Tällä viikolla on eteläsuomessakin päässyt kokeilemaan kuinka viinalla saa pakkasella käyntiin. Eilen -17 ja lohkolämmitin 1/2h kiinni. Lähti käyntiin vasta kolmannella pyörityksellä. Tänään päätin koeponnisttaa ja käynnistin ilman lohkolämmittimen käyttöä. Aamulla talon mittarin mukaan -27 ja auton oma mittari näytti-25. Lähti ensimmäisellä yrittämällä n. 3s pyörityksen jälkeen. Eli lohkolämmittimen käyttö haittaa selvästi käynnistämistä, koska lämpötilakompensaatio ei mene oikein. Softana "mackanin" pohja johon muutettu vain suutinvakiota ja laajakaistalla vähän hienosäädetty.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Samanlaisia kokemuksia myös T5 kolkilla. -24 asteesta toisella startilla pysyi käynnissä ja -20 asteesta puolen tunnin lohkolämppärissä pidon jälkeen pysyi vasta kolmannella tai neljännellä startilla käynnissä. Yli tunnin lämmityksellä taas pelaa normaalisti.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Jopas on kylmäkäynnistyvyys huonontunut omassa. Ei viime vuonna samoissa lämmöissä näin huonosti lähtenyt. Noin -13 asteisena kolmannella kaasun avulla käymään, viitisen sekuntia käytyään alkoi jumalaton rötäys. Ilmeisesti misfireä kun lambda piikkaili laihalle. Käynti tasoittui vasta n. minuutin päästä. Tulpat taidan vaihtaa ensimmäiseksi.
M97CSB234EFM57001 RE85
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Ettei olisi suuttimien kärkiin muodostunut tätä siirappimaista jankkia mitä joillakin on ilmennyt E85 käytön myötä?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

oireista päätellen juurikin siinä se syypää on. Aja tankillinen bensaa välissä tai nostat suuttimet irti ja putsaat, tonnarissa suutintukki kun on niin helposti käsillä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Joo voishan senkin tehdä. Tein vähän aikaa sitten SI-Alkolla tehopesun kylläkin. Taidan kattoa ne ruutat samalla kun tulpat vaihdan.
M97CSB234EFM57001 RE85
inFINite
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ma Loka 20, 2008 13:46
Paikkakunta: Tampere

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja inFINite »

Omassa tonnarissa auttoi SI-Alcohol ja 10 litraa 98:a tankkiin.
#4033
SAAB 9-5 Vector Sedan 2,3t 2007 RE85
EX: SAAB 9000 CS 2.0t '98 RE85 Powered by jcarlson
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

No nyt sitten lähti samoista lämmöistä toisella startilla ilman kaasua ihan ok käyntiin. Ei mitään röpellyksiä. Ota tuosta nyt selvää sit.
M97CSB234EFM57001 RE85
Vastaa Viestiin