RE85 kulutus

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

SID:in kulutusmittari käyttäytyy vähän oudosti etanolilla ajettaessa. Bensalla kulutusmittari näyttää aika hyvin oikein n.0,2 litran tarkkuudella. Bensalla ajon jälkeen etanoliin vaihdettaessa ensimmäisen tankillisen kulutusmittaus toimii oikein eli tuon 0,2 litran tarkkuudella, mutta sitten jo seuraavassa etanoli tankillisessa kulutusmittari alkaa näyttämään yli 2 litraa liian suuria(yli todellisen kulutuksen) lukemia ja tämä toistuu seuraavillakin etanoli tankillisilla kunnes tankkaa bensaa ja jälleen kulutusmittari näyttää (lähes) oikein. Nollaan kulutusmittarin ja matkamittarin joka tankkauksella ja lasken niistä tuon oikean kulutuksen.

Mistähän tälläinen toiminta johtuu? Onko muilla samanlaisia havaintoja? Alkoi tuossa jo hirvittää, että tämä etanolilla ajaminen onkin kalliimpaa kuin bensalla ajaminen, kunnes huomasin tuon kulutusmittarin virheelliset lukemat.
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4637
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

009baas, onko tuo kulutus allekirjoituksen autolla ja onko mitattu tankkauksen perusteella?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja 009baas »

petrisa kirjoitti:009baas, onko tuo kulutus allekirjoituksen autolla ja onko mitattu tankkauksen perusteella?
On allekirjoituksen autolla, ei tälläkertaa mitattu varsinaisesti tankkauksen perusteella, paitsi että tonnarin noin 60 l tankki riitti about 700 kilsalle..Todellisuudessahan sinne menee kyllä hieman enemmän kamaa.Luotan kyllä ton ecun lukemaan, koska on pitänyt aika hyvin kutinsa.

ps. vaihdoin tulpat ja laskin tankillisen bensaa läpi taannoin, tyhjäkäyntiongelmat ja röpötys loppui ja toi kulutuskin laski about 10% Melko varmasti oli jankkia suuttimissa.

Oli miten oli, tuo 8.9 on melkolailla täydellisissä olosuhteissa, lämpötilassa ajettu (+15-+10) ilmastointi ei ole päällä ja ohitin vain kerran koko matkalla yhden rekan.Paluumatkalla keskikulutus oli jo 9.4 ecun mukaan.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Nyt tolla uudella koneella niin sid piti lukemansa tasan oikein, puoli desiä oli /100km heittoo tankauksen yhteydessä tsekattuna.
9-3.1972
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Aerolla sain JNS-Helsinki (440km) välille kulutukseksi 10,4 l/100km, tankkaamalla mitattu. Kuormaa jonkun verran kyydissä ja nopeus oli rajoitus +0-10 lähes koko ajan, ohituksia ei käytännössä ollenkaan. Empiiriseen kokemukseen perustuen bensalla tn. kulutus olisi ollut sen 8 litraa per sata, eli ~20% säästö rahassa...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Samoten 10,4 satasella noin 800km lenkki itäsuomeen ja takaisin. Kaveri puikoissa eikä mikään kevyt kaasujalka. 2.3 "t".

Edit: Tämä siis maantieajoa, 80-120 alueilla, sisältäen pari pysähdystä ja noin puoli tuntia ruuhkassa matelua.
Viimeksi muokannut ysikoo, Ke Syys 04, 2013 13:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
M97CSB234EFM57001 RE85
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Poy »

Näitä maantiekulutuksia on turha vertailla, jos ei kerrota nopeutta. Jos yksi ajaa 80-alueella 80 km/h ja toinen ajaa 100-alueella 115km/h, niin jälkimmäisessä tapauksessa ilmanvastus on kaksinkertainen verrattuna ensimmäiseen.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Havaintojeni mukaan Ylöjärvi-Naantali-Ylöjärvi (noin 350km Huittisten kautta) menee 10,5-11 litraa satkulle. Tuolla välillä on ehkä yhteensä 20km 120-aluetta ja loput mennee lähes fiftysixty 80/100-aluetta näin kesällä. Talvella tuo väli menee jonkin verran alle kympin satkulle. GPS:n mukaan ajelen noin 3km/h rajotuksen päälle.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
KVikstedt
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: To Syys 30, 2004 19:49
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja KVikstedt »

Huhtikuulta 2013 alkaen täystankkausten väleiltä laskettuja keskikulutuksia 14.781 ... 18.308 l/100km. Ajot pelkkää kaupunkiajoa k-nopeus SID:ssä 36 km/h.
VectorKombi9-5-02
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja VectorKombi9-5-02 »

Viime vikonlopulla pyörahdettiin pohjoiskarjalassa ja satoi 90% matkasta. Huomas ratista jatkuvasti kun renkaat 18"235 puski vesikalvoa edessään. Sid näytti 12.1 todellinen 12.7+ l/100km. Nopeus 105-107. Kajaanissa joutu lorottaan 61l viinaa että pääsi kotiin. Tankilla olis uskaltanu ajaa sen 600 km. Huvikseen laskin mitä 98E olis saanu kuluttaa...8.5l. Ei olis vielä kannattanu.... Hymyssä suin etanolia tankissa ja huomenna Mansesteriin.
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Ristom »

En tainnutkaan tänne raportoida, mutta myöhemmin meille selvisi ettei Hirschillä varustettu NG9-5 2.0T BP ole merkkihuollon mukaan BioPower yhteensopiva.

Selvisi siis viimein, kun nokka-akselien asentoa säätäviä osia uusittiin takuun piikkiin noin neljästi.
Pasi_K
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 10:46

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Pasi_K »

T5 automaatti. Vakio 15" rengastus peltivanteillla, jarru ei laahaa.

Todellinen kulutus koko tankille 13.5l/100km (Sid näytti jotain 13.2l/100km), tästä 80% 25km työmatka-ajoa josta suurin osa 80km/h aluetta, ei liikennevaloja tai ruuhkaa. Eikä revittelyä yhtään.

Lämpimällä koneella sidin nollausta moottoritiellä tasakaasulla 100km/h -> pikkusen reipas 12l/100km. Sama 80km/h -> edelleen hiuka yli 10l/100km.

Kuulostaa kohtuuttomalta...?
Saab 9-3 2.0t -03 Biopower
EX: Saab 900S -90
EX: Saab 9-3 2.0t -00 Hirsch Performance 222hv
EX: Saab 9-3 2.0t -99 RE85
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ristom kirjoitti:En tainnutkaan tänne raportoida, mutta myöhemmin meille selvisi ettei Hirschillä varustettu NG9-5 2.0T BP ole merkkihuollon mukaan BioPower yhteensopiva.

Selvisi siis viimein, kun nokka-akselien asentoa säätäviä osia uusittiin takuun piikkiin noin neljästi.
Tarkoitatko siis, että vakiona BioPowerina oleva auto on Hirsch-virityksen jälkeen vain bensalla ajeltava? Ja onnistuit rikkomaan noita nokka-akselin säätöosia ajamalla etanolilla?
Pasi_K kirjoitti: Lämpimällä koneella sidin nollausta moottoritiellä tasakaasulla 100km/h -> pikkusen reipas 12l/100km. Sama 80km/h -> edelleen hiuka yli 10l/100km.

Kuulostaa kohtuuttomalta...?
Aika samoihin menee tuo 80 km/h kulutuslukema T7-koneisella automaattikolkilla. Samoin testasin vauhdista nollaten lämpimällä koneella, ja siitä jatkaen noin 40 km ajoa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Ristom »

AZP kirjoitti:
Ristom kirjoitti:En tainnutkaan tänne raportoida, mutta myöhemmin meille selvisi ettei Hirschillä varustettu NG9-5 2.0T BP ole merkkihuollon mukaan BioPower yhteensopiva.

Selvisi siis viimein, kun nokka-akselien asentoa säätäviä osia uusittiin takuun piikkiin noin neljästi.
Tarkoitatko siis, että vakiona BioPowerina oleva auto on Hirsch-virityksen jälkeen vain bensalla ajeltava? Ja onnistuit rikkomaan noita nokka-akselin säätöosia ajamalla etanolilla?
Kyllä. Merkkihuollon selvitettyä asiaa maahantuojan kanta on, ettei E85 sovellu. Softa ei ole E85:lle kelpo.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Sitten vaan korvaushakemusta kaikille tahoille menemään.
15000€ auton ominaisuuksien heikentämisestä , asiakkaalle siitä informoimatta kuullostaisi kohtuulliselta korvaukselta tässä tapauksessa. :wink:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Vastaa Viestiin