Re 85 Softa

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

white9-5 kirjoitti:Niitä sinisiä ei taida saada irrallaan. Marmorillakin tuo letku on kokonainen ja muistaakseni törkeän kallis.
Mistäs niitä takiskuventtiilejä oikein sais? Motonetissä on niitä rautasia takaiskuja, en tiedä sit että kuinka sopivia mahtaa olla... Sit viel löytäis jostain sitä letkua... Siis sopivassa koossa?!?!
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Ota se evappi kokonaan pois käytöstä, niin ei tarvi niitä takaiskuja ostella.
Samalla poistuu yksi mahdollinen vikapaikka...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No niin, nyt on jokunen päivä takana siitä kun nollasin nakut.

Ajettu E85:lla ja nakut on vain ykkös sylinterissä. CnK1 14. Loput nollaa näyttää..
Miksi taas sinne katsoin johtuu 0 kelistä, ja taas kehnosta startista. Ensimmäiset 5 sekunttia auto epävarmasti käy.. Vähän aaltoilee kierrokset, käyntiääni aika omituinen (sieltä nakutkin hyppäsi?). Sitten homma alkaa tasoittumaan. Töihin kun pääsin katselin Amul arvoja ja ne näytti olevan -175, eli kohtuu ok tuokin? MIFI 0, MISS 0, ei vikakoodeja.

Tälläinen omituinen käynnistyminen vain jos auto on seissyt yön yli, ja oli pakkasen alueella sää.

Tuntuu ettei tuo käynnisty ollenkaan jos olisi -10 pakkasta..

Ad85 on 735 muistaakseni. Oli lamppu syttynyt 95:lla, jolloin 40 litraa E85 sisälle. Sitä luokkaa varmaan pitäisikin olla (kaitpa se sekoittuu?).

Muuten auto pelaa hienosti, nyt olen ollut enemmän kuin tyytyväinen.

Eli ongelaman on 14 nakua vain yhdessä sylinterissä, ja surkea aamustartti E85:lla. Mistä hakea vikaa?

Niin ja aamulla toki helvetinmoiset höyryt takana, silloin kun hakee kone alueensa. Aivan kun olisi yöllä pyttyihin kondenssoitunut vettä... :D
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Onko nakutukset nollattu milloin? 95E:llä ajaessa 14 nakua on aivan normaalia, sillä niitä kertyy. Jos ne nakut tuli E85 kylmästartissa niin sitten ne ei olleet todellisia vaan tunnisti misfiren virheellisesti nakutukseksi, sitä tapahtuu joskus kylmästarteissa.

Kylmästartit on etanolilla hyvin usein epämääräisiä kun lämpötila on nollan tuntumassa, tiukemmilla pakkasilla ja yli +10C toimii paljon paremmin. Johtuu siitä että näillä välikeleillä etanolin höyrystymisessä tulee isoja muutoksia pienistäkin lämpötilaeroista, kosteudesta, polttoaineen koostumuksesta jne. riippuen. Talvella RE85 on seostettu butaanilla ja muilla helpommin höyrystyvillä lisäaineilla, ja koska tiedetään että etanoli ei kunnon pakkasilla kylmästartin aikana höyrysty käytännössä lainkaan niin startit on johdonmukaisia (=parempia). 4-vaihteinen automaatti on yleensä herkin oireilemaan näillä keleillä, mahdollisesti ko. vaihteisto ottaa kylmillä öljyillä eniten tehoa eri voimansiirtovaihtoehdoista.

Höyrypilvi takana on täysin normaalia, 2,7-litraisesta moottorista tuplaputkistolla tulee pihalle talvella etanolilla kiihdyttäessä sellaiset höyryt että takalasista ei näe enää mitään. ;) Etanolin palamisesta syntyy enemmän vettä kuin bensan, ja vesihöyrynähän se putken päästä sitten karkaa. Kondenssivedestä ei ole kyse kuin korkeintaan pakoputkistossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

08.10.13 on nakut nollattu, ja ajettu vain E85:lla.

Ihan muutama päivä sitten ei ollut yhtään nakua missään. Tuntuu että ne hyppäs tänään, tai lähipäivinä kylmästartin takia.

Ja kiitos jcarlson selvästä vastauksesta. Huomasin itsekkin että tietty lämpötila on etanolille oikein outo juttu. Just se milloin vesi ei vielä jäädy, mutta melkein, eli +1 tuntumilla, jolloin on kosteutta ilmassa jne.

Kuivalla kylmällä, parempi startti.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Fakiiri kirjoitti:Ota se evappi kokonaan pois käytöstä, niin ei tarvi niitä takaiskuja ostella.
Samalla poistuu yksi mahdollinen vikapaikka...
Mites se evappi otetaan pois käytöstä? Ja mitä se evap oikein tekee jollei sillä ole väliä että onko käytössä vaiko ei?
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Niin joo, jcarlsonin näkökulma EVAPin suhteen kiinnostaa. Mites sinusta, onko turha vehe koko evappi?

Tuntuu itsestä vähän tyhmältä poistella jotain autoon kuuluvia osia, joten en ole niihin vielä ainakaan koskenut. Sitten tuntuu jotenkin pelottavalta päästellä tankin höyryt konepellin alle..
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

EVAP-haaran sieltä R-letkusta voi aivan hyvin poistaa, tehdaskin on poistanut sen 05-> malleista. Huurut hiilisäiliöstä pääsevät silti valtaosan ajasta sinne kaasuläpän taakse imusarjaan, vain ahtopaineella eivät mutta se on varsin pieni osa ajoprofiilista. Myöskin se läppäkotelon takana oleva takaisku voi tietysti olla rikki, jolloin voi miettiä haluaako korjata vai tulpata senkin haaran. Jos poistaa kokonaan niin polttoainehöyryt pääsevät ulkoilmaan kuten 80-luvun autoissa. Hiilisäiliöhän tuli pakolliseksi vähäpäästöisyyden yhteydessä, palamattomien hiilivetypäästöjen vähentämiseksi. Minimaalinen kulutushyötyhän siitä myös on kun höyrystynyt polttoaine poltetaan eikä hukata ilmaan. Suomen ilmastossa aika pieni vaikutus, kuumemmassa ilmastossa suurempi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Eli siis se T liitin pois, R letku suoraan kobraan, ja EVAP letkunpäähän pultti tulpaksi ja lemmari? Vai täytyykö se evappi jättää hengittämään?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Juuri noin, tulppa evapilta tulevaan letkuun siltä varalta jos takaisku kaasuläpän takana vuotaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Nämä mun kyselyt nyt näyttää olevan täysin "off-topic" ni taidan tehdän uuden ketjun aiheelle. :idea:
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Termos »

Termos kirjoitti:
Termos kirjoitti:Nyt on Aero alkanut näyttää käynnistyksen jälkeen etanolipitoisuudeksi 0%, ajettu useampi tankillinen 98 bensalla. Aiemmin näyttänyt 5-8% bensalla ja 85% etanolilla, kun kyseistä menolientä on pidempään tankkaillut.

Muutaman testivedon perusteella:

PInl 2300
mAir 1330
mReq 1305

Imuvuotoako pitää ruveta etsimään, vai onko jotain muuta huomioitavaa?
Päivitystä:
Tarkistin bypass - venttiilin, oli kunnossa, mutta siitä rintapellin ohjausventtiilille lähtevä letku oli aika myylehtynyt.
Vaihdoin nuo ohjausventtiilin letkut, tankkasin 55 litraa 98 bensaa ja adaption jälkeen SID ilmoitti etanolipitoisuudeksi 4%.

Ei nuo letkut silmämääräisesti mistään puhki olleet, vaikka kuinka venytteli, mutta kaiketi vaihto oli aiheellinen :mrgreen:
Jatketaan yksinpuhelua, vaikka kernaasti kuuntelisin softagurujen mielipiteitä tilanteesta.

Tuota ko. bensatankkausta kuluttaessa tuli kesken ajon näyttöön Second Adapt 2%, abaut 400 kilometriä ajettuna.
Seuraava tankillinen täyteen 98 bensaa (+50l), taas SID kertoo etanolipitoisuudeksi 0%.

Mitäpä kannattaisi tarkistella seuraavaksi?

-06 9-5 Aero manuaali, 3" downpipe, 2,5" catback, 4bar FPR, DW200 ja JC:n biopower-virisofta ko. muutoksille.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Hook »

Adaptaation aikana tapahtuva ajotyyli (ja olosuhteet) voivat vaikuttaa ecun mittaamaan etanolipitoisuuteen useita prosentteja.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
FinRipper
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Kesä 05, 2012 12:38
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja FinRipper »

allekirjoittaneella ei Ad85 arvo nouse sitten millään yli 800, jäänyt viimeisten re85 tankkausten jälkeen maksimissaan 780, ja kun tankillisella on ajellut menemään niin arvo laskee lähemmäs 740-750.

pirssiin vaihdettu pari viikkoa sitten uusi immu joka korjasi monta muuta käyntiin vaikuttanutta ongelmaa (mm. ahtojen seilaus, käynti kylmänä, tasakaasulla käynti) ja nosti tuota arvoa heti alkuun 20, mutta silti epäilyttää että jotain on vialla.
EX: SAAB 9³ SE My01 BIOPower (oma), "Tsaabi", Saab 9³ Turbo Jubilee My02 "Sini-savustaja"
Ford Galaxy 2,0TDCi -09
Loyal
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: La Loka 15, 2011 15:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Loyal »

Hook kirjoitti:Adaptaation aikana tapahtuva ajotyyli (ja olosuhteet) voivat vaikuttaa ecun mittaamaan etanolipitoisuuteen useita prosentteja.
Itsellä viime tankkauksen jälkeen kesti 122km, että teki adaptaation. Tuolloin polkasin vähän enemmän kaasua motarille kiihdyttäessä.
Jäsen 5614
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
Vastaa Viestiin