Biopower & RE85 (og93/ng900)
Re: Biopower & RE85
Vaasassa onnistuu meikäläisellä nuo softaukset (tai postitse). Valitettavasti kuitenkaan tuota turbotonta Motronic kolkkia ei voi biopoweriksi konvertoida, moottorinohjaus ei tue sitä..
-01 mallin 9-3 onnistuu helposti softapäivityksellä
-07 mallin 9-3 onnistuu myös kätevästi softapäivityksellä, 03-06 vaatii uudemman ohjausyksikön (ecu).
edit: muistikuva meni vuodella pieleen. :)
-01 mallin 9-3 onnistuu helposti softapäivityksellä
-07 mallin 9-3 onnistuu myös kätevästi softapäivityksellä, 03-06 vaatii uudemman ohjausyksikön (ecu).
edit: muistikuva meni vuodella pieleen. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Biopower & RE85
Kiitos tiedosta. Koitan kuitenkin ensin löytää lähempää jonkun, mutta mukava tietää että onnistuu. Tuo uudempi auto on uudella sisustalla, mm. ilmastointipaneeli on uutta mallia. Tuohon turbottomaan täytynee sitten laittaa tuommoinen suutinten aukioloa pidentävä boxi.jcarlson kirjoitti:Vaasassa onnistuu meikäläisellä nuo softaukset (tai postitse). Valitettavasti kuitenkaan tuota turbotonta Motronic kolkkia ei voi biopoweriksi konvertoida, moottorinohjaus ei tue sitä..
-01 mallin 9-3 onnistuu helposti softapäivityksellä
-07 mallin 9-3 onnistuu myös kätevästi softapäivityksellä, 03-06 vaatii uudemman ohjausyksikön (ecu).
edit: muistikuva meni vuodella pieleen.
Re: Biopower & RE85
Etanoliin vaihtaminen aiheutti bensapumpun letkun haurastumisen/halkeamisen! Ei kestänyt etanolissa lillumista selvästikkään... Nyt pitäs olla uutta etanolin kestävää letkua tilalla! Kiitokset PCS:lle, josta löytyy etanolin kestävää letkua!
Re: Biopower & RE85
Motonetistä löytyy myös Gatesin etanolin kestävää P-aine letkua.
Re: Biopower & RE85
Olehan varovainen tuollaisten huijausboxien kanssa.Enhancer kirjoitti: Tuohon turbottomaan täytynee sitten laittaa tuommoinen suutinten aukioloa pidentävä boxi.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Biopower & RE85
Siis pumpulta ämpärin kanteen menevä letkuko?kiupst kirjoitti:Etanoliin vaihtaminen aiheutti bensapumpun letkun haurastumisen/halkeamisen! Ei kestänyt etanolissa lillumista selvästikkään... Nyt pitäs olla uutta etanolin kestävää letkua tilalla! Kiitokset PCS:lle, josta löytyy etanolin kestävää letkua!
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: Biopower & RE85
Mikäs tuossa? Soppaa lisää 20%-40% ja ecu hoitaa loput?baasenar kirjoitti:Olehan varovainen tuollaisten huijausboxien kanssa.Enhancer kirjoitti: Tuohon turbottomaan täytynee sitten laittaa tuommoinen suutinten aukioloa pidentävä boxi.
Re: Biopower & RE85
Jep! Viime kesänä tuli vaihdettua sinne ihan normi pumppu mut ei sillon vielä ollut tietoa etanolista, joten normi letkulla mentiin sillon! Ja etanoliin vaihdon jälkeen ei vielä talvella ole saanut aikaseks vaihtaa uusiin letkui. Näköjään olis pitäny heti vaihtaa.
Re: Biopower & RE85
Kokeileppas turbon suuttimilla, saat 40% enemmän virtausta ja ehkä Motronicin adaptointi riittää hoitamaan loput ?Enhancer kirjoitti:Mikäs tuossa? Soppaa lisää 20%-40% ja ecu hoitaa loput?baasenar kirjoitti:Olehan varovainen tuollaisten huijausboxien kanssa.Enhancer kirjoitti: Tuohon turbottomaan täytynee sitten laittaa tuommoinen suutinten aukioloa pidentävä boxi.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Biopower & RE85
Ongelma tulee siitä, että adaptointi ei riitä korjaamaan jos autolla ajaa syystä tai toisesta bensalla. Tuo boksi pidentää suuttimen aukioloaikaa oletusasetuksilla 20%, jolloin adaptaation pitäisi riittää korjaukseen molemmilla aineilla, ja kun kyseessä on turboton käyttöpeli, pidän mahdollista open loopin laihallemenoakin aika pienenä riskinä. Bioadapter on palikan nimi, googlettamalla lisätietoja.vesa67 kirjoitti:
Kokeileppas turbon suuttimilla, saat 40% enemmän virtausta ja ehkä Motronicin adaptointi riittää hoitamaan loput ?
Re: Biopower & RE85
Eipä etanolilla voi oikeastaan edes "mennä laihalle" ennenkuin mennään yli n. 1,1 lambda, ellei tehoja ole jo vakavan virityksen verran.
Joten todennäköisesti toimii muuten hyvin tuo purkki, paitsi että kylmänä tarvittaisiin startissa ja kylmäkäynnin aikana hieman enemmän rikastusta. Ja sopivampia ennakoita ylipäänsä, jotta moottorin hyötysuhdetta saisi kasvatettua. Ongelma lähinnä tuossakin on kuitenkin se, että kulutuslisä nousee lähelle sitä mikä on lämpöarvojen ero.
Joten todennäköisesti toimii muuten hyvin tuo purkki, paitsi että kylmänä tarvittaisiin startissa ja kylmäkäynnin aikana hieman enemmän rikastusta. Ja sopivampia ennakoita ylipäänsä, jotta moottorin hyötysuhdetta saisi kasvatettua. Ongelma lähinnä tuossakin on kuitenkin se, että kulutuslisä nousee lähelle sitä mikä on lämpöarvojen ero.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Biopower & RE85
Tuossa on 100% syötön rikastus kylmäkäynnistyksellä, kytkeytyy päälle kun virtoja pitää päällä yli 5sek ennen starttausta. Normaalisti tuo siis ei ole käytössä. Purkkavirityshän tuo silti on, mutta ei auta kun ei kaikkia saa ohjelmoituakaan
.

Re: Biopower & RE85
Ovatko nuo ecut sitten niin älykkäitä, että ne toimivat noin, vaikka niitä ei pystytä ohjelmoimaan? Vai pystyvätkö ne jotenkin kompensoimaan tuon tilanteen, jos tarjolla on lisäsoppaa?Enhancer kirjoitti:Mikäs tuossa? Soppaa lisää 20%-40% ja ecu hoitaa loput?baasenar kirjoitti:Olehan varovainen tuollaisten huijausboxien kanssa.Enhancer kirjoitti: Tuohon turbottomaan täytynee sitten laittaa tuommoinen suutinten aukioloa pidentävä boxi.
Kysymys lähinnä jcarlsonille, koska hän näiden parissa työskentelee.
Kun vaan ei menisi tuo suuttimien jatkettu aukiolo myös lisääntyneeksi polttoaineen kulutukseksi, lämmönnousuun sylintereissä, savutukseksi ym. ja tuloksena mäntävaurio tms. Näin nimittäin juuri sen takia, jos tuo ecu ei olekkaan niin älykäs, eikä myöskään tuon ulkoisen boxin aivot.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Biopower & RE85
Nyt puhutaan ottomoottorista sitten, toimintaperiaate on täysin eri kuin dieselmoottorissa.
Esim. kyseisen Motronicin tapauksessa lambda-anturi alkaa välittömästi korjaamaan seosta moottorin hieman lämmettyä, jolloin seoskorjauksen raja-arvojen puitteissa saadaan haluttu lambda = 1. Tuo huijausboksi pidentää suutinten aukioloaikaa, joka auttaa adaptaatiota pääsemään luonnollisemmalle alueelle. Niin kauan kuin suuttimissa riittää tuotto, on lopputulos käytännössä sama kuin jos ecu olisi ohjelmoitu uudestaan, mutta ecun elämä on helpompaa koska se ei joudu käyttämään etanoliajossa adaptaatiota maksimissa (eikä tämä edes riittäisi E85 tapauksessa vaan mentäisiin liian laihalle = käyntihäiriöitä ja huono vääntö).
Suutinten aukiolon jatkaminen dieselmoottorissa on hieman kyseenalaista, juuri ennenkaikkea pakolämpöjen nousun ja moottorin huonontuvan hyötysuhteen vuoksi.
Perustavanlaatuinen ero on kuitenkin siinä, että dieselmoottori ruiskutetaan hyvin lyhyessä ajassa palotilaan, puristustahdin lopun tienoilla. Puhutaan mikrosekuntien ruiskutusajoista, ja dieselmoottorissa palaminen jatkuu sitä mukaa kun polttoainetta ruiskutetaan lisää.
Ottomoottorissa (ei suoraruisku) suihkutetaan polttoaine imusarjaan hyvissä ajoin etukäteen, ja imuventtiilin avautuessa valmiiksi sekoittunut seos päätyy palotilaan, jossa se sitten kipinän sytyttämänä syttyy. Tässä tapauksessa suuttimen aukioloaika ei suoraan vaikuta palotapahtumaan mitenkään, se ainoastaan määrää imusarjassa odottavan polttoaineseoksen seossuhteen. Ei siis ole sinänsä (juuri mitään) merkitystä, kasvaako imusarjassa odottava polttoainemassa sen takia että sitä ruiskutetaan kauemmin, isommalla suuttimella, vai isommalla paineella. Aukioloajat ovat useita, tai melkeinpä kymmeniä millisekunteja. Normaalisti ecu säätää juuri suuttimen aukioloaikaa saadakseen halutun polttoainemassan.
Dieselmoottorissa puolestaan ruiskutuspaine, ruiskutusaika, reikäkoko ym. on kriittisiä parametreja joita ei saa mennä sorkkimaan ilman että tietää mitä tekee. Ne vaikuttavat oleellisesti seoksen muodostumiseen ja palamiseen.
Kyseessä on siis totaalisen eri asia kun muutetaan suuttimen aukioloaikaa diesel vs. otto. Edellä varsin lyhennetty ja yksinkertaistettu kuvaus mutta kertonee riittävästi.
Esim. kyseisen Motronicin tapauksessa lambda-anturi alkaa välittömästi korjaamaan seosta moottorin hieman lämmettyä, jolloin seoskorjauksen raja-arvojen puitteissa saadaan haluttu lambda = 1. Tuo huijausboksi pidentää suutinten aukioloaikaa, joka auttaa adaptaatiota pääsemään luonnollisemmalle alueelle. Niin kauan kuin suuttimissa riittää tuotto, on lopputulos käytännössä sama kuin jos ecu olisi ohjelmoitu uudestaan, mutta ecun elämä on helpompaa koska se ei joudu käyttämään etanoliajossa adaptaatiota maksimissa (eikä tämä edes riittäisi E85 tapauksessa vaan mentäisiin liian laihalle = käyntihäiriöitä ja huono vääntö).
Suutinten aukiolon jatkaminen dieselmoottorissa on hieman kyseenalaista, juuri ennenkaikkea pakolämpöjen nousun ja moottorin huonontuvan hyötysuhteen vuoksi.
Perustavanlaatuinen ero on kuitenkin siinä, että dieselmoottori ruiskutetaan hyvin lyhyessä ajassa palotilaan, puristustahdin lopun tienoilla. Puhutaan mikrosekuntien ruiskutusajoista, ja dieselmoottorissa palaminen jatkuu sitä mukaa kun polttoainetta ruiskutetaan lisää.
Ottomoottorissa (ei suoraruisku) suihkutetaan polttoaine imusarjaan hyvissä ajoin etukäteen, ja imuventtiilin avautuessa valmiiksi sekoittunut seos päätyy palotilaan, jossa se sitten kipinän sytyttämänä syttyy. Tässä tapauksessa suuttimen aukioloaika ei suoraan vaikuta palotapahtumaan mitenkään, se ainoastaan määrää imusarjassa odottavan polttoaineseoksen seossuhteen. Ei siis ole sinänsä (juuri mitään) merkitystä, kasvaako imusarjassa odottava polttoainemassa sen takia että sitä ruiskutetaan kauemmin, isommalla suuttimella, vai isommalla paineella. Aukioloajat ovat useita, tai melkeinpä kymmeniä millisekunteja. Normaalisti ecu säätää juuri suuttimen aukioloaikaa saadakseen halutun polttoainemassan.
Dieselmoottorissa puolestaan ruiskutuspaine, ruiskutusaika, reikäkoko ym. on kriittisiä parametreja joita ei saa mennä sorkkimaan ilman että tietää mitä tekee. Ne vaikuttavat oleellisesti seoksen muodostumiseen ja palamiseen.
Kyseessä on siis totaalisen eri asia kun muutetaan suuttimen aukioloaikaa diesel vs. otto. Edellä varsin lyhennetty ja yksinkertaistettu kuvaus mutta kertonee riittävästi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Biopower & RE85
Kiitos jcarlson, varsin selventävä kuvaus! Tuolta dieselpuolelta tuo ajatus lähti, ja juuri sen takia, koska markkinoilla on noita huijausboxeja, joiden toiminta ei välttämättä ole täysin hallinnassa, eli ei suositeltavia!
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-