Sivu 2/18

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: La Tammi 07, 2012 23:51
Kirjoittaja jameli
Vaikka itse aiheesta en paljon osaa sanoa, muistui mieleen toinen juuri aihetta sivuava ketju / keskustelu:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=119840

Eli vaatii ymmärrystä etanolin kyvystä hyvänä liuottimena ja sen seurauksena kuvaan astii aktiivinen seuranta sekä operaatio imusihdin puhdistus.

Herkästi käy kuin em. keskustelun tapauksessa, että joku ystävällinen nimellistä korvausta vastaan asentaa softan, muttei muista kertoa, eikä toinen osapuoli osaa kysyä seurauksista ja huomioitavista asioista.

Hirch tekee tuon pelkällä softan vaihdolla
http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... E270006501
joten isosta tempusta ei ole kyse, mutta vuosikausia karstoittunut kone ei niin vaan yhtäkkiä muutu ekoautoksi vaan öljyjen, suodattimien, tulppien ja imusihdin kanssa vaatii jumppaa. Alkuun vaihdettava hyvin tiheästi öljyjä ja tarkkailtava imusihdin karstoittumista.

Joka 5. tankillinen tavallisella bensalla ja öljyjen vaihto käytön aikana max 10tkm välein lienee edelleen suositus. Etanolin myötä lisääntyvästä korroosiosta ei taida olla viitteitä vielä tehdyissä konversioissa?

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Su Tammi 08, 2012 00:15
Kirjoittaja J.N
jameli kirjoitti:Joka 5. tankillinen tavallisella bensalla ja öljyjen vaihto käytön aikana max 10tkm välein lienee edelleen suositus.
Mistä tuollainen suositus ajaa joka viides tankillinen bensalla oikein on kotoisin? Mitä perusteita moiselle menettelylle on?

10tkm öljynvaihtoväli taitaa lukea WISsissäkin, mutta ajoittaisesta bensan tankkaamisesta muutaman tankillisen välein en itse ainakaan muista olleen foorumilla näissä yhteyksissä aiemmin mitään puhetta?

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Su Tammi 08, 2012 00:35
Kirjoittaja jameli
Muistelin isukin uuden 9-5:n ohjekirjasta tai jostain:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 31#p815331
aiemmin mieleen jäänyttä.
Aiemmpaa keskustelua aiheesta oli, liittyikö jotenkin suuttimiin tms.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=110721
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=115179

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Su Tammi 08, 2012 00:41
Kirjoittaja vesa67
jameli kirjoitti: Herkästi käy kuin em. keskustelun tapauksessa, että joku ystävällinen nimellistä korvausta vastaan asentaa softan, muttei muista kertoa, eikä toinen osapuoli osaa kysyä seurauksista ja huomioitavista asioista.
Täytyy oikaista tähän kun et ollut paikalla kuuntelemassa että totesin autossa olevan vanhan huohotinjärjestelmän tarvitsevan päivitystä ja muutaman E85 tankillisen jälkeinen öljypohjan avaus & jakopään ketjun venymän tarkistus oli kuin alustavasti jo suunniteltu.
Täytyy nyt vielä jälkeenpäin tarkistaa onko öljynpaineanturi rikki, joka edesauttaa pahimmassa tapauksessa kuivalla koneella ajamisen jatkamista.

Omassa aerossa kuoli bensapumppu tänään 229 tkm mittarissa. Oli jo aikakin. Ei pysty eksplisiittisesti todistamaan johtuiko tapahtuma kilometreista vai siitä että viimeiset 6-7 tankillista on olleet E85:sta, vaikkakin seassa muutama kymmenen litraa bensaakin välissä.

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Su Tammi 08, 2012 00:47
Kirjoittaja jcarlson
Pumpun ruumiinavaus kertoisi jotain, ainakin sen että jos vika oli loppuun kuluneissa hiilissä/kommutaattorissa niin syypää ei ole E85.

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Su Tammi 08, 2012 00:54
Kirjoittaja vesa67
Njoo, pitääpä aukaista ja tutkia. Tämä yksilö oli ainakin aivan koskematon alkuperäinen kokoonpano ja pölystä & muista päällipuolen jäljistä päätellen auton alkuperäinen pumppu.

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Su Tammi 08, 2012 01:07
Kirjoittaja jameli
vesa67 kirjoitti:
jameli kirjoitti: Herkästi käy kuin em. keskustelun tapauksessa, että joku ystävällinen nimellistä korvausta vastaan asentaa softan, muttei muista kertoa, eikä toinen osapuoli osaa kysyä seurauksista ja huomioitavista asioista.
Täytyy oikaista tähän kun et ollut paikalla kuuntelemassa että totesin autossa olevan vanhan huohotinjärjestelmän tarvitsevan päivitystä ja muutaman E85 tankillisen jälkeinen öljypohjan avaus & jakopään ketjun venymän tarkistus oli kuin alustavasti jo suunniteltu.
Esitän vilpittömimmät pahoitteluni Vesalle, ei ollut tarkoitukseni herjata tai moittia ammattitaitoa. Vesa67 ja Jcarlson jos joku nämä asiat tietävät.

Tarkoitukseni oli puhtaasti viestilläni yrittää kiinnittää kysyjän huomiota aiheeseen liittyviin lisätoimenpiteisiin, kun herkästi tämä bio-touhu saa mediaseksikkään kuvan ja kiillon silmissä, säästämisen ja ympäristöystävällisyyden hämäämänä unohtuu kiinnittää huomiota varjopuoliin. On tyystin eri asia ostaa tehdasuuteen sisäänajettuun Hirchin ohjelma kuin asentaa se jälkikäteen jo kilometrejä nielleeseen luottopeliin.

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Su Tammi 08, 2012 01:15
Kirjoittaja jcarlson
En toisaalta myöskään kovin paljoa pelkäisi enemmän ajetunkaan auton konvertointia biopoweriksi, oman pian 400tkm ajetun 9-3:n aion heti seuraavasta tankillisesta lähtien myös ajaa etanolilla.

Avainsanat ovat oikea huolto ja tilanteen seuraaminen, esim. huohotinpäivitys autoon välittömästi jos sitä ei ole, ja mieluusti myös imusihdin tarkastus jos on pienintäkään epäilystä öljytilojen epänormaalista karstaisuudesta. Nämä ihan siitä riippumatta millä polttoaineella ajetaan.

Tuo linkitetty tapaus on ainoa biopower-konvertoidun auton sihdin tukkeutumisesta johtuva hajoaminen josta olen lukenut/kuullut (ja olen konvertoinut niitä kyllä sen verran että otos ei ole ihan pieni), eikä ole mitenkään varmaa että E85 kyseisen ongelman edes aiheutti. Samanlaisia huohotintuhoja on tullut pilvin pimein ihan bensakäyttöisiinkin, etenkin kun käytetään pitkiä huoltovälejä..

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Su Tammi 08, 2012 11:20
Kirjoittaja J.N
jameli kirjoitti:Muistelin isukin uuden 9-5:n ohjekirjasta tai jostain:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 31#p815331
aiemmin mieleen jäänyttä.
Aiemmpaa keskustelua aiheesta oli, liittyikö jotenkin suuttimiin tms.
Löytyykö tuota mainintaa jostain virallisemmassa muodossa, vai onko kyseessä vain yleinen suositus Ruotsissa? Ovatko muut etanolia säännöllisesti käyttävät tankkailleet välillä bensaa?

Jos tuo kovin suositeltavaa on, niin täytyy varmaan alkaa pitää tankkauksista päiväkirjaa. Muuten unohtuu bensan tankkaaminen välillä varmasti...

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Su Tammi 08, 2012 11:46
Kirjoittaja JaniV
Minkälainen operaatio on päivittää tuo mnun saabi etanolille, nappen kanssa siitä oli juttua aikanaan... Oliko niin että ainoastaan softalla saa etanolikotteron tuosta? Saab 9-3 ss 2003 b203l moottorilla stage ykkösellä....

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Su Tammi 08, 2012 13:22
Kirjoittaja tturku
Eiköhän se pelkän softan muutoksen tarvitse. On nää Saabit vaan niin kivoja pelejä. yli 12 vuotta vanhaan autoon saa etanolit tankkiin kun käy kaveria ensin vaan moikkaamassa.

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Su Tammi 08, 2012 14:09
Kirjoittaja jcarlson
9-3 SS 2003 tarvitsee softan lisäksi suuttimet, ecun, ja ionisaatiomoduulin (IDM)..

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Su Tammi 08, 2012 14:26
Kirjoittaja jameli
tturku kirjoitti:Eiköhän se pelkän softan muutoksen tarvitse. On nää Saabit vaan niin kivoja pelejä. yli 12 vuotta vanhaan autoon saa etanolit tankkiin kun käy kaveria ensin vaan moikkaamassa.
No juuri tällaisten kommenttien takia olen koittanut ottaa kantaa asiaan, kun vallan hyvin on tiedossa ja täälläkin useissa ketjuissa keskustelut, ettei todellakaan käydä vain kaverilta hakemassa äkkiä softaa.

Parin päivän aikana täällä on listattu pelkästään 9-5:lle mm. seuraavaa:
- Öljyt ja suodatin (alkuun tiheästi ja jatkossa 10tkm välein),
- Bensansuodatin,
- Huohotuksen varmistus (<2005),
- Tulpat,
- Öljyn imusihdin tarkkailu sekä avaus ja puhdistus,
- Yleisesti samalla hyviä tarkastuskohteita (ilmavuodot, jakopään ketjun venymä),

Lisäksi 9-3:lle on vuosimallista riippuen erinäisiä toimenpiteitä:
- suuttimet,
- ecun vaihdon 2007 tai uudempaan,
- ionisaatiomoduulin (IDM)..

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Su Tammi 08, 2012 14:47
Kirjoittaja jcarlson
Noi 9-5:n kohdalla listatut asiat pätee kyllä mihin tahansa femmaan jos haluaa pitää autoaan hyvin ja välttää katastrofin. Käytetty polttoaine ei juurikaan asiaan liity. No, 2004 tai uudemmasta voi noi huohotinjutut jättää pois myöskin Biopowereissa.

9-3SS kohdalla vuosimallista riippuen on sitten komponenttivaihtojen tarvetta. 2007 tai uudemmat ei tarvitse mitään, 2005-2006 tarvitsee suuttimet ja ecun, 2003-2004 tarvitsee vielä lisäksi IDM:n. Aeron kohdalla riittää aina vakiosuuttimet jos tehoja ei tarvitse saada etanolilla yli 240hv.

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Su Tammi 08, 2012 16:14
Kirjoittaja JaniV
jcarlson kirjoitti:9-3 SS 2003 tarvitsee softan lisäksi suuttimet, ecun, ja ionisaatiomoduulin (IDM)..
Eli ei kannata ruveta tähän touhuun...