Sivu 2/19

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Pe Helmi 17, 2012 22:40
Kirjoittaja vesa67
Tänään varmistettiin 159 tkm ajetun Aerokolkin öljypohja jossa oli asianmukainen huohotinpäivitys. Moottori takaa kannatukseen, DP pois, apurunko pois ja öpohjan ruuvit pois.
2 tankillista E85:sta ajettu, öljypohja auki ja analyysi; sihdissä vain muutama roska mutta öljypohjan pohjalla ihme kiisseliä ja jotain hiekanmurusten kokoista sakkaa lietteenä joka ei tullut lämpimien öljyjen poisvalutuksessa kuitenkaan ulos.
Keskimmäiset runkolaakerit tässäkin ok, kiillottumaa mutta ei naarmuja.

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: La Helmi 18, 2012 13:02
Kirjoittaja stara
villi ajatus imusihdin tarkistamiseksi/ putsaamiseksi..
jos laittaa öljyn tyhjennystulpan kierteille suuttimen tai sitten vaan näppituntumalla ruiskuttaa imusihtiin jotain liuotinta tai ohutta öljyä tms vai lähtisikö sopivasti muotoillulla paineilma"suuttimella" ( esim muoviputkenpätkä tms putkenpätkä ), niin saisikohan jollain painepumpulla roskat tai muut smetanat sihdistä irti. lisäksi ne olisi tietenkin vielä huuhdottava uloskin.
ahtaiden paikkojen kurkistustyökalulla= endoskooppi voisi tietty etukäteen kurkistaa tilanteen tarviiko tehdä mitään ja myös katsoa putsauksen jälkeen.

Paineilmalla ei varmaan kannata huohotusputkia puhaltaa kampikammioon päin, koska silloin isoja klönttejä lähtee kiertoon!!
esim clas ohlsonilla näytti 100 € kustantavan halpis endoskooppi.....

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: La Helmi 18, 2012 14:14
Kirjoittaja Coltti
Liottaisiko öljypohjaan yöksi kaadettu puhdas e85 öljyjen tilalle, noita isoimpia roskia imusihdistä?

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: La Helmi 18, 2012 15:12
Kirjoittaja vesa67
Useimmiten ei lähde liottamalla, vaatii mekaanista puhdistusta lisäksi, joskus voimakastakin varsinkin jos karsta on vuosien aikana sinne juuttunut.
Imusihti on niin lähellä pohjaa että saa olla kapea endoskooppi joka mahtuu alle ja jotta näkis jotain niin öljyt ja mähmät olisi pitänyt pariin kertaan liottaa ja valuttaa pois joten epävarmuustekijöitä jää eikä noita kovettuneita O-renkaita tule vaihdettua.
Jos lisäksi endoskoopin kyljessä olisi joku imupilli niin ehkä noita roskia voisi imeä irti.
Ja vielä lisäksi kun öpohja on auki niin voi tarkistella laakereiden kulumaa...

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: La Helmi 18, 2012 17:56
Kirjoittaja core2
Etanoolihan ei helposti sekoitu yhteen öljynkanssa, esimerkiksi jos kakstahtisensa haluaa etanoolilla ajettavaksi ja siinä ei ole erillistä öljypumppua vaan aikomus on ajaa (premix) eli öljysekoitettulla polttoaineella niin ainakin Klotz'ilta löytyy kolme öljylaatua sekoitettavaksi etanoolin kanssa.
Huom! voi sanoa näin, että se on melkein niin ettei mikään normaali kaksitahtiöljy sovi etanoolin kanssa yhteen.

Tuohon öljypohjan puhdistukseenhan "vesa67" jo vastasikin ettei riitä pelkkä liotus.

Täältä löytyy melkoisesti tietoa Etanoolista, sivusto on kylläkin ruotsiksi, mutta sopiihan se heille jotka osaavat ruotsin kieltä.

Meikäläisestä tuntuu himan oudolta tuo, että etanoolilla ajo olisi aiheuttnut tuon haaverin öljypohjansihdin kanssa. Mutta kaikkihan on mahdollista.

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Su Helmi 19, 2012 12:39
Kirjoittaja ysifemma
Kun tarkastelee niitä runkolaakereita niin kannattaa kiinnittää huomiota "takimmaiseen" eli siihen joka on lähinnä vaihteistoa.

Kun ottaa sen laakeripukin poies ja yrittää liikutella sitä lohkossa olevaa laakeriliuskaa jos se tuntuu "naheelta" liikkumaan niin yleensä syynä on karsta.

Ja jos näin on niin kannattaa harkita moottorin kunnostusta ... :roll:

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Ke Huhti 04, 2012 15:44
Kirjoittaja vesa67
Miten ysifemma saat vitospukin pois paikoiltaan kun ei se mahdu nousemaan paikaltaan triggeripyörän ja päätykopan välistä ? Eilen viimeksi totesin että ei sitä saa missään kulmassa ujuteltua paikaltaan pois, pitää päätylevy ottaa purkuvaiheessa pois että pukin pääsee poistamaan.

Jostain syystä siltikin kaikissa konevaurioisissa mitä on vastaan tullut vauriot on 3 ja 4 pukkien laakereissa, ei vitospukin laakereissa. Ehkä sinulla on erilainen tilastointi.

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Ke Huhti 04, 2012 16:14
Kirjoittaja Minuteman
ysifemma kirjoitti:
Kun ottaa sen laakeripukin poies ja yrittää liikutella sitä lohkossa olevaa laakeriliuskaa jos se tuntuu "naheelta" liikkumaan niin yleensä syynä on karsta.
Öö tuota... Laakeriliuskanhan kuuluu terveessä moottorissa olla "nahee" pesäänsä. Laakeriliuskahan ei käytössä pyöri yhtään mihinkään.

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Ke Huhti 04, 2012 16:22
Kirjoittaja renner
vesa67 kirjoitti:
Puhdistuksen ja uusien o-renkaiden jälkeen lisäksi päivitettiin huohotusjärjestelmä
Mikäs noiden o-renkaiden osanumero?

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Ke Huhti 04, 2012 17:55
Kirjoittaja vesa67
PCS ainakin osaa toimittaa sopivat, osanumerot löytyy tarvittaessa EPC:stä. Mittoja tai materiaalia en ole jaksanut selvittää

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Ke Huhti 04, 2012 22:47
Kirjoittaja ysifemma
vesa67 kirjoitti:Miten ysifemma saat vitospukin pois paikoiltaan kun ei se mahdu nousemaan paikaltaan triggeripyörän ja päätykopan välistä ? Eilen viimeksi totesin että ei sitä saa missään kulmassa ujuteltua paikaltaan pois, pitää päätylevy ottaa purkuvaiheessa pois että pukin pääsee poistamaan.

Jostain syystä siltikin kaikissa konevaurioisissa mitä on vastaan tullut vauriot on 3 ja 4 pukkien laakereissa, ei vitospukin laakereissa. Ehkä sinulla on erilainen tilastointi.
Olen hiukan pyyhkässyt ainetta pois tieltä, eli siitä päätykopasta missä on ne öljypohjan kiinnityspultin reiät.

Riittää kun vain toisesta pultin reiästä ottaa ainetta ympäriltä hiukan poies.

Ja sen laakeriliuskan normaalista poikkeavan nauheuden kyllä huomaa kun se karsta pistää vastaan jos sitä siellä on.

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: To Huhti 05, 2012 07:30
Kirjoittaja Nappe
Saa sen sihdin tosiaan tukkoon ilman etanoliakin, edellisessä avossa oli sihti tukossa jo pari vuotta ennen kun etanoli tuli myyntiin suomessa (ajettu n.170tkm).
http://wormhole.pictures.fi/kuvat/Saab/ ... maller.jpg

Eikä tuo nykyisen avon T8-moottorin sihti kovin puhdas ollut kun se kiskottiiin sieltä liemestä ulos...
http://wormhole.pictures.fi/kuvat/Saab/ ... maller.jpg

Huonot öljyt, pitkät vaihtovälit ja öljyille epäedullinen ajotapa on avain ongelmiin...

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: To Huhti 05, 2012 09:54
Kirjoittaja Pakari
Uusimmissa öljyissä jotka täyttävät luokituksen: API SN/CF niin on tarkoitettu nimenomaan etanolikäyttöön. Femmaan johon tehtiin BP-päivitys n. viikko sitten, tulee E85 yhteensoveltuva öljy. Samoin 9-3seen mikäli tässä BPiin siirrytään.

http://www.oilspecifications.org/api_eolcs.php

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: To Huhti 05, 2012 10:06
Kirjoittaja jcarlson
Mielenkiintoista, pitääkin katsella öljyjä jotka täyttää ko. speksin.

Diamond Dieseliä olen käyttänyt sekä Audissa että Saabissa tähän asti.

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: To Huhti 05, 2012 10:21
Kirjoittaja koistha
Tuo kuuluisa GM:n 5W-30 öljy on ainakin sellaista (siis se versio, jonka purnukassa lukee Dexos2)