Jos 9-5:ssa on sid-info päällä, niin sidiin ilmestyy ensin refueled xx lit (E85 tai GAS) ja sen jälkeen second adaptation ja prosentit. Itse ajoin 9-5:lla yleensä polttoaineen vaihdon jälkeen niin kauan, että tuo adaptaatioviesti tuli näkyviin ja joskus se vaati melko pitkän ajomatkan maantietä. Eipä ollut ikinä mitään käynnistymisongelmia kummallakaan polttoaineella, RE85:lla starttaus kesti noin sekuntin pitempään kuin bensalla, jolla starttasi aina alle sekunnissa. Ajoin noin viiden etanollitankillisen välein tankillisen bensalla.
Eski
Biopowerin kylmäkäynnistys bensalla
Re: Biopowerin kylmäkäynnistys bensalla
Tietääkseni T8:ssa ei saa SID-infoa näkyviin siten kuin T7:ssa.
Mistä lie johtuu tuo homma. Useampi (3 x 16 km) lyhyt ajo voi olla syynä, että käy niinkuin käy. Pitäisi joskus kokeilla ajaa yhtäjaksoisesti bensatankkauksen jälkeen pitempi matka, jos sillä olisi vaikutusta. Epäilen kyllä, ettei ole.
Tämä on arveluni mukaan vähän T8:n ominaisuus. Jo ennen biopoweriakin oli kylmäkäynnistys moottorinlämmittimen käytön jälkeen samanlaista eli rikasti liikaa. Nyt tällä uudella softalla tuo ilmiö on jotenkin vielä astetta pahempi. Aivan kuin kylmäkäynnistysparametrit bensalla eivät olisi oikein kohdillaan softassa.
Käyntiinhän se bensallakin lähtee, mutta kesällä tullut vikavalo ja vikakoodi liian rikkaasta seoksesta ei tietenkään ole kiva. Pitää kokeilla heti seuraavalla kerralla mikäli aine tankissa muuttuu totaalisesti (etanoli-bensa/bensa-etanoli) ajaa kunnon tasaisen ajon lenkki. Saahan tuohonkin sitten selvyyden auttaako.
Mistä lie johtuu tuo homma. Useampi (3 x 16 km) lyhyt ajo voi olla syynä, että käy niinkuin käy. Pitäisi joskus kokeilla ajaa yhtäjaksoisesti bensatankkauksen jälkeen pitempi matka, jos sillä olisi vaikutusta. Epäilen kyllä, ettei ole.
Tämä on arveluni mukaan vähän T8:n ominaisuus. Jo ennen biopoweriakin oli kylmäkäynnistys moottorinlämmittimen käytön jälkeen samanlaista eli rikasti liikaa. Nyt tällä uudella softalla tuo ilmiö on jotenkin vielä astetta pahempi. Aivan kuin kylmäkäynnistysparametrit bensalla eivät olisi oikein kohdillaan softassa.
Käyntiinhän se bensallakin lähtee, mutta kesällä tullut vikavalo ja vikakoodi liian rikkaasta seoksesta ei tietenkään ole kiva. Pitää kokeilla heti seuraavalla kerralla mikäli aine tankissa muuttuu totaalisesti (etanoli-bensa/bensa-etanoli) ajaa kunnon tasaisen ajon lenkki. Saahan tuohonkin sitten selvyyden auttaako.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Biopowerin kylmäkäynnistys bensalla
Se on koko T8 historian ajan toiminut surkeasti tuo lohkolämppäristä starttaus, softallahan sitä on yritetty korjata mutta ei vaan toimi..
Niin ja kyllä se aika herkästi lähtee adaptoitumaan, dynossa pelkät etupyörät pyörienkin tekee kyllä adaptaation jonka voi sid infolla todeta T7:ssa ja tech2:lla T8:ssa. Sitten ei välttämättä tee jos ei havaitse tankissa olevan polttoaineen määrän lisääntyneen. Vähän tapauskohtaista, kyllähän ne limitit voi suitesta esiin kaivaa milloin sallitaan adaptaatio ja milloin ei. Nyt en jaksa.
Niin ja kyllä se aika herkästi lähtee adaptoitumaan, dynossa pelkät etupyörät pyörienkin tekee kyllä adaptaation jonka voi sid infolla todeta T7:ssa ja tech2:lla T8:ssa. Sitten ei välttämättä tee jos ei havaitse tankissa olevan polttoaineen määrän lisääntyneen. Vähän tapauskohtaista, kyllähän ne limitit voi suitesta esiin kaivaa milloin sallitaan adaptaatio ja milloin ei. Nyt en jaksa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Biopowerin kylmäkäynnistys bensalla
Tuo on kyllä ihme juttu.. Tähän lohkarilämppäriasiaan on auttanut ainakin se, että ottaa piuhan irti ja harjaa vaikka auton silläaikaa ja sitten käynnistää. ts. antaa pari minuuttia jäähtyä ennen käynnistystä.
Onko tähän vuosien saatossa tullut tietoa tai arvailuja mistä ilmiö johtuu? Häiritseekö lohkolämppäri, siis perinteinen vastusmallinen moottorin lämpötila-anturia?
Pahentaako isommat suuttimet asiaa?
Onko tähän vuosien saatossa tullut tietoa tai arvailuja mistä ilmiö johtuu? Häiritseekö lohkolämppäri, siis perinteinen vastusmallinen moottorin lämpötila-anturia?
Pahentaako isommat suuttimet asiaa?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Biopowerin kylmäkäynnistys bensalla
Pystyisikö helposti jollain kytkimellä antamaan signaalin, että seos tankissa muuttui? Aiemmin tosin kyselin olisiko seosanturista lisäarvoa vastaus oli ettei.
Vakiona ei ole ollut minulla vaikeuksia moottorinlämmittimen kanssa. Kannattaisiko pitää vähän vähemmän aikaa? On siitä kuitenin aina apua. Oma auto 2.0T, 2007, vesitilan ja sisälämmittimellä. Huom. sisälämmitinkin nopeuttaa moottorin lämpiämistä, muttei tietenkään auta juuri käynnistyshetkellä.
Vakiona ei ole ollut minulla vaikeuksia moottorinlämmittimen kanssa. Kannattaisiko pitää vähän vähemmän aikaa? On siitä kuitenin aina apua. Oma auto 2.0T, 2007, vesitilan ja sisälämmittimellä. Huom. sisälämmitinkin nopeuttaa moottorin lämpiämistä, muttei tietenkään auta juuri käynnistyshetkellä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Biopowerin kylmäkäynnistys bensalla
Täytyy koputtaa puuta, kun vielä ei ole ollut mitään ongelmia käynnistyksissä bensalle/85:lle käännettäessä.
Sen verran olen seurannut, että esim. kun tuossa joulun seutuun ajelin tankillisen bensaa, niin 53 litraa meni 98:a etanolin perään ja tuolla tankkauksella eka pätkä ei ollut kuin 6km huoltsikalta kotio ja noin kolmen kilsan jälkeen pompsahti keskikulutusmittari etanoli lukemiin.
Eikä seuraavassa startissa huomannut mitään ongelmia.
Tuossa syksyllä oli pelkässä etanolikäytössä muutamat epämääräset startit ja kuittaantui pois kun heitin Si-Alcoholia tankkiin.
Kyseessä siis 1.8t -08.
Sen verran olen seurannut, että esim. kun tuossa joulun seutuun ajelin tankillisen bensaa, niin 53 litraa meni 98:a etanolin perään ja tuolla tankkauksella eka pätkä ei ollut kuin 6km huoltsikalta kotio ja noin kolmen kilsan jälkeen pompsahti keskikulutusmittari etanoli lukemiin.
Eikä seuraavassa startissa huomannut mitään ongelmia.
Tuossa syksyllä oli pelkässä etanolikäytössä muutamat epämääräset startit ja kuittaantui pois kun heitin Si-Alcoholia tankkiin.
Kyseessä siis 1.8t -08.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Biopowerin kylmäkäynnistys bensalla
Hassu ajatus tuli mieleen. Lohkolämppäri starttaus on hankala. Onko ongelmaa webastolla? Omassani ei ainakaan ollut. Mitä tietoa auto siitä saa tai miten se poikkeaa vastuksella lämmittämisestä.