Biopower & RE85 (og93/ng900)

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Saab93 AERO-01
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2010 13:45

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Saab93 AERO-01 »

Löytyiskös Oulun seudulta ammattitaitoista softapäivittäjää RE85 päivitykseen (Saab 93 Aero -01, T7)
Saab 93 AERO-01
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Viikon - kahden päästä ollaan taas oulun suunnilla joten silloin ainakin päivitykset onnistuu. Yv:llä voi kysellä tarkemmin.
93se.tj
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 17:59

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja 93se.tj »

mitä mun pitää tehdä/teetää tolle 85.lle? . ja mitä maksaa? 8O auto on 93ss -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuolla nuo oli listattu muutama sivu sitten tässä samassa ketjussa:
jcarlson kirjoitti:Muistaakseni olen johonkin jo listannut ja onhan uusimpaan saabistiin tulossa myös.

9-5 kaikki 4syl T7, ja kaikki T7 og9-3 onnistuu ihan softalla
Pienemmät suuttimet löytyy 98-00 9-5 2,0t ja '00 og9-3 2,0T 185hv. Niillö teho rajoittuu alle 200hv etanolilla, kolkkiin sopii ihan normisuuttimet tilalle, 9-5 kaksiosaisella imarilla tarvii 98-99 9-5 2,3t punaiset.

9-3SS/SC 03-04 tarvii 05-> IDM-yksikön, 07-> ecun vähintään, suuttimet optionaaliset. 05-06 sama mutta IDM:ää ei tarvi vaihtaa. 07-> 9-3SS/SC menee pelkällä softalla

Trionic 5 autoja ei saa flexifueliksi mutta etanolille kyllä. T7 9-5 3.0 V6 ei saa flexifueliksi mutta on suunnitteilla tehdä etanolisofta.
Maksupolitiikasta en vanno mitään, mutta 100-120 euron maksuista olen huhua kuullut viime aikoina, kun klubilaiselta softaa hankkii.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jeippo »

100€-200€..
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja upi »

Onko kukaan kokeillut tätä sarjaa: Linkki http://www.halpatek.fi/

Luvataan esim.

Valmistettu Euroopassa. Testattu Suomen talvessa Suomalaisella ST1 Refuel polttoaineella. Tuotteessa pakkasia silmälläpitäen erillinen kylmäkäynnistysautomatiikka.

Tuotteen asennuksen jälkeen voit käyttää autossasi myös normaali bensaa mikäli tilanne sitä vaatii, E85sta tai molempia sekoitettuna missä sekoitussuhteessa tahansa. Asennus vie ammattilaiselta 1-2 tuntia. Kysy asennustarjousta valtuutetulta asennuspisteeltä.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Mikä tuon hyöty on Saabeissa ecun uudelleen ohjelmointiin nähden? Siinä kun kustannukset jäävät joka tapauksessa alle 200 euron ja apua varmasti saa juuri silloin kuin tarve vaatii. Tuon linkkaamasi systeemin hinta on 349€ ja jos osaaminen noiden kanssa on samaa luokkaa kuin kotisivujen tekeminen, niin jättäisin kokeilematta.
Jokainen toki laittaa omaan autoonsa juuri sitä mitä itse haluaa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Hyvä pointti vaikkakin vähän kapeasektorinen. Tuokin tuote on yleiskäyttöön tarkoitettu mutta Saabistithan hyötyy tällä hetkellä ahkerien harrastajien kehittämistä open source T5/7/8Suite ohjelmistoista ja tietotaidosta jota ei paljoa pihistellä. Muiden merkkien joukossa tuntuu yhteistyönä tekeminen olevan aika hankalaa tai sitten osaajia vaan ei ole.

Lasketaanpas: tuollaiseen konseptiin Trionicin 5:n kanssa tarvitsee:
- Läppärin (kuten tuossakin tuotteessa) T5Suitella tai CarPC softalla
- Lawicell canusb tai muu Suiten tukema CAN-adapteri, ~100e
- Can-johtoadapteri D9->auton can liitin, 20e tee-se-itse periaatteella
- Kertaalleen fläshätyn T5 ECU:n (rammi lukko avattu, sisään vaikka E85 softa pohjaksi) keskihinta 150e.
(T7 autoissa nyt mitään enää tarvita kun ekassa fläshäyksessä sisään menee biopower softa jolla taivaanranta aukee. T8 tietyin rajoituksin yhtä helppoa.)

Tuolla kalustolla voi T5 autoa säätää lennossa, aina kun läppäri on kiinni voi tarvittavat bensa/E85 kartat vaihtaa nopsasti jos tulee pakko vaihtaa E85:sta bensalle. Ja muita toiminnallisuusbonuksia on pitkä lista.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Nyt vasta alkoi kiinnostamaan E85 bensalla ajelu T5 kolkilla. Riittääkö siis että vaihdan tuon Henkon bensapumpun ja teen T5suitella E85 binäärin, jonka laitan läppärillä canusbin kautta ECUn flashiin? 8O
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Eipä se juuri muuta vaadi. Valmiita binäärejä varmaan on olemassakin, itse kähvelsin ilkeästi Napelta omani. Talvisin toiminnassa on toivomisen varaa, mutta muuten taitaa toimia oikein hyvin. Oma autoni ei vain ole se paras esimerkkioppilas asioiden toimivuuden testaamiselle. :D
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Eikä se sitä Henkoakaan vaadi jos on urheilijamieltä, siis työntää sammunut auto pois hankalasta paikasta tarvittaessa. Ei kukaan osaa sanoa tarkasti miten hyvin walbron orkkispummpu kestää pidemmän päälle E85:sta, suurin osa on kuitenkin jo 5 kertaa maapallon ympäri ajettuja joihin tuota viinasta aletaan syöttämään joten ne on jo valmiiksi loppusuoralla.

Minimimuutos: suutinvakio 28-29 rammille ja tankkaamaan E85:sta
Parempi muutos: katot trionictuningilta esimerkkifileksiä ja diffaamalla voi opiskella mitä on muutettu
Ultimate ratakapumuutos: väännät sytkää, seosta ja ahtopainetta mittareiden avustamana niin että vakiokytkin alkaa luistamaan ja varikolla kiljutaan
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

ei luista kytkin...ei sitte millään...
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
pka
"Saabisti"
Viestit: 101
Liittynyt: Su Huhti 21, 2002 19:35
Paikkakunta: Suur-Tampere

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja pka »

Vesalla kun on aiheesta paljon kokemusta ja tietotaitoa, niin IMO näkökulma E85 päivityksiin on hieman optimistinen. Itse olen tässä viime aikoina ollut talkoissa parin auton päivitysten kanssa, ja kyllä homman työläydessä on paljon eroa.

T7 koneinen vakioraudalla on kyllä helppo tapaus. Tehtaan valmis softa sisään CAN-väylää pitkin ja kovaa ajoa. T5 kone custom raudalla on sitten ihan toista maata. Jos semmoiseen saa parilla sataa hyvän softan, niin halvalla menee.

Itsellä ensimmäinen päivä meni hommaan soveltuvan XP-läppärin asentamisen tyhjästä. Toinen päivä tapeltiin T5 purkin ronkelien Flashien kanssa. Sopivilla jännitteillä, usealla iteraatiolla ja BDM-prommerilla purkki kuitenkin alkoi ohjelmoitua. Päivän lopuksi auto jopa saatiin käymään. Nyt odotellaan sitten laajakaistan saapumista, että säätämistä päästään jatkamaan.

Eli varoituksen sana. Pidemmälle mennessä hommaan kyllä palaa aikaa ja vaivaa. Ja pahinta on, että hommaan alkaa addiktoitua kun sitä pääsee jyvälle. :lol:
Saab 9-5 2.3T Aut '07
Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01
Saab 9000 Aero Man '97
"It wasn't very pretty, but god it was good."
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Näkökulma hyväksytty. Viidettä vuotta kun kun suiteilla on säädellyt niin voi todeta ettei se kokemus ilman aikaa ja vaivaa tässäkään synny. INternetin verkkokauppojen valmistuotteisiin tottuneille voi joskus olla järkytys kun asiat ei toimi täysin plug-and-play tyyppisesti.
Ensimmäinen seinäänheitto tapahtui kun yritin saada LPT-BDM adapterin ohjelmia toimimaan DOS-ikkunassa. Totesin nopeasti että liikaa haasteita ja hankin PEmicron UDB-BDM adapterin kovalla hinnalla joka on toiminut. Onneksi nyt saa johnc:n projetin tuotteita edullisemmin.
Kaikki nuo ohjelmien käyttöönotot ja fläshäyksien opettelut on hyvä suoritus jos tyhjästä saa pelaamaan päivässä, tosin noita HOWTO oppaita on ilmestynyt useampia aloitusaikojen jälkeen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Enhancer
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 04:43

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Enhancer »

Tuo -00 vapari 9-3 sytytti tänään toisella viinatankillisella häiriövalon, autossa siis bioadapter paikallaan 20% AUTO-rikastusohjelmalla. Vikakoodiksi antoi 72, eli adaptation long term, mikäli tulkitsen oikein niin rikastusta on ollut liian vähän boksilta, lyhyt adaptointivara on riittänyt mutta pitkä mennyt nyt laitaan?

Jos bensansuodatin olisi menossa tukkoon, tai pumppu hajoamassa niin eikö tuo antaisi ennemminkin lyhyestä vikakoodin, eli yrittäisi äkillisesti rikastaa liian paljon sopan puutteessa?
Vastaa Viestiin