RE85 kulutus
Re: RE85 kulutus
Ei niin kauheasti kiinnosta. E85:llä ajaminen kun ei ole taloudellisesti ollenkaan kannattavaa.
Voishan sitä Hirschiltä kysäistä haluaisivatko tehdä korjauksen softaansa.
Voishan sitä Hirschiltä kysäistä haluaisivatko tehdä korjauksen softaansa.
Re: RE85 kulutus
No jos ei paikallisesta hinnoittelusta johtuen rahallisesti kannatakaan, niin saahan siitä ainakin hyvän mielen, lisää tehoa ja vääntöä, sekä pysyy moottori puhtaana.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: RE85 kulutus
Teho ja vääntö ei ainakaan persdynossa tuntunut, humpuukia.
Voi toki olla, ettei softavian takia saanut mitään eroa aikaiseksi.
Voi toki olla, ettei softavian takia saanut mitään eroa aikaiseksi.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24015
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: RE85 kulutus
taloudellisesta kannattavuudesta olen minäkin sitä mieltä ettei kannata.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: RE85 kulutus
Sen verran sainkin jo Hirschiltä vastausta, ettei virisofta eroa originaalista kuin täydellä kuormalla. Vastaus tulikin todella nopeasti.
NG9-5:n BioPowereiden originaalisoftassa on ollut ajoituksen diagnostiikassa vikaa. Softa on jossain vaiheessa päivitetty ja ilmeisesti riittävä bensalle, mutta ei ehkä E85:lle. Kaveri totesi, ettei BioPowereita ole kovinkaan montaa tienpäällä..
Muokattu: NG9-5 kyseessä.
NG9-5:n BioPowereiden originaalisoftassa on ollut ajoituksen diagnostiikassa vikaa. Softa on jossain vaiheessa päivitetty ja ilmeisesti riittävä bensalle, mutta ei ehkä E85:lle. Kaveri totesi, ettei BioPowereita ole kovinkaan montaa tienpäällä..
Muokattu: NG9-5 kyseessä.
Viimeksi muokannut Ristom, Ti Loka 22, 2013 14:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: RE85 kulutus
No tuosta kannattavuudesta että ainakin täällä Oulussa 95E10 maksaa noin 1,5x sen mitä RE85, ja 98E5 hintaero on vieläkin isompi. Eli vasta 50% kulutuksen lisäyksellä ollaan break-even, tosin muutama kymppi menee ylimääräiseen öljyyn ja suodattimeen ja sytytystulppiin. Että ainakin täällä erittäin kannattavaa, ja sitä kannattavampaa mitä enemmän ajaa käyttölämpimällä moottorilla ja matka-ajoa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: RE85 kulutus
Teho sekä vääntö nousevat E85:lla lukuisten dynotusten perusteella 5-10% verrattuna 98E5. Sama ahtopaine, parempi ennakko. Jos ei eroa tunne niin softassa on vikaa tai on tahallaan laskettu esim. ahtoja e85:lla jotta vääntö ja teho olisivat samat kuin bensalla.
Kulutuksen nousu litramääräisesti 30-36% haarukassa, joten niin kauan kun e85 on tuon verran bensaa halvempaa niin on taloudellisestikin kannattavaa.
Kulutuksen nousu litramääräisesti 30-36% haarukassa, joten niin kauan kun e85 on tuon verran bensaa halvempaa niin on taloudellisestikin kannattavaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: RE85 kulutus
Siis suurempi ennakko?jcarlson kirjoitti:Teho sekä vääntö nousevat E85:lla lukuisten dynotusten perusteella 5-10% verrattuna 98E5. Sama ahtopaine, parempi ennakko. Jos ei eroa tunne niin softassa on vikaa tai on tahallaan laskettu esim. ahtoja e85:lla jotta vääntö ja teho olisivat samat kuin bensalla.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: RE85 kulutus
Sellainen jännä huomio että ulkolämpötila kun tipahti tuohon nollan tuntumaan niin yli puoli litraa tipahti keskikulutus / 100km verrattuna kesäkeleihin. Ajosykli ympäri vuoden aika samanlaista päivittäin; kotoa töihin ja töistä pojan hoitopaikan kautta kotiin. Nyt kun vielä vaihdoin talvirenkaat alle niin tipahtanee vielä litran verran. Talvirenkaat 185/65/15 vs kesärenkaat 225/45/17...
(kuukaudet 2,4,8 sisältää bensatankkauksia)
(kuukaudet 2,4,8 sisältää bensatankkauksia)
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: RE85 kulutus
Suurempi eli aikaisempi ennakko, jonka mahdollistaa e85:n parempi nakutuskestävyys.Mono kirjoitti:Siis suurempi ennakko?jcarlson kirjoitti:Teho sekä vääntö nousevat E85:lla lukuisten dynotusten perusteella 5-10% verrattuna 98E5. Sama ahtopaine, parempi ennakko. Jos ei eroa tunne niin softassa on vikaa tai on tahallaan laskettu esim. ahtoja e85:lla jotta vääntö ja teho olisivat samat kuin bensalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: RE85 kulutus
Kokeilin saabillani (2.3t, stage1) moottoritiellä 50km matkalla keskikulutuksia eri nopeuksilla koskematta keskinopeuden säätimeen. SID:n mukaan 100km todellisella nopeudella kulutus oli 6.2 ja 110 nopeudella 7.0 litraa satasella. Nuo siis puhtaalla bensalla. Pitkässä ajossa kulutus on hyvällä tuurilla lähellä tuota 7 litraa.
Etanolilla tuntuu lähes mahdottomalta päästä alle 10 litran keskikulutukseen maantieajossa.
Eli maantieajossa mulla on polttoainekustannukset yleensä 11e/100km polttoaineesta riippumatta. Etanolia näyttää olevan vaikea löytää enää alle 1.1e hintaan ja bensa maksaa vajaan 1.6e. Eli 10*1.1 =11 ja 7*1.6=11,2.
Etanolilla tuntuu lähes mahdottomalta päästä alle 10 litran keskikulutukseen maantieajossa.
Eli maantieajossa mulla on polttoainekustannukset yleensä 11e/100km polttoaineesta riippumatta. Etanolia näyttää olevan vaikea löytää enää alle 1.1e hintaan ja bensa maksaa vajaan 1.6e. Eli 10*1.1 =11 ja 7*1.6=11,2.
Re: RE85 kulutus
SID kulutuksia ei kannata ottaa kovin todesta, niissä on helposti 10% virhettä. Etanolilla tavallisesti virhe korostuu joka tekee mittauksesta pessimistisemmän. Käytännössä lämpimällä koneella etanolia ei voi millään kulua yli 40% bensaan verrattuna.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: RE85 kulutus
Ex femmalla useamman vuoden kokemuksella bensankulutus matka-ajossa oli 8,3...8,4. (Mitattu useamman tankillisen reissuilla). Tommosia seiskan lukemia sai sidiin kun nolla lämpimänä ja vauhdissa eikä ajanut yhtiinkään liikennevaloihin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: RE85 kulutus
Oma sid laskee etanolikulutuksesta aina -0,2l. Eli tankkaus -> sidin nollaus -> tankki ajoa -> sid näyttää kulutukseksi esim 12l/100km. Uuden tankkauksen laskettu kulutus lähes poikkeuksetta tällöin 12,2l/100km. Pienin mihin olen e85:llä päässyt oli 120km yhtenäinen matka 90kmh sisältäen pari ohitusta ja matkasta ainakin 80km rekan perässä ajaen = 9.5l/100km
T7 vm. 2001 9-3
Re: RE85 kulutus
Mulla näyttää SID pääsääntöisesti litran verran liian optimistista kulutusta laskettuun verraten viinalla.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00