No mukisematta tuo aamulla heräsi, tosin halusi humpata sammumisen rajamailla ensimmäisen puol minsaa, mutta teki tuota samaa kyllä bensallakin.
Sitten kysymys vielä viriguruille, kun löysin toisesta topicista jcarlsonin kirjoituksen, jossa sanottiin että etanolilla (koska nakutus ei vaivaa) riittävällä sytkäennakolla saadaan "vaikka kanget banaaniksi". Missä tuo järkevä raja noin suurin piirtein kulkee, ennakon/ahtojen/ kierrosten/vääntömomentin suhteen, ettei tule vedettyä ns. överiksi?
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Joo, mulla toki se mistä konvertoin oli vähän muuteltu, mutta tosin vakiosta lähtöisin ja nakupaikoilta sytkää pelkästään laskettu, joten ei sinällään siis pitäisi olla hätää.
Btw. olis muuten varmaan aikamoinen koneentappotemppu käyttää etanolilla tuota autotune ignitionia..
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Itsellä oli mielessä tuo toisen ecun hankkiminen, niin voisi kokeilla etanolilla ajelua. Itsellä ei ollut mielessä tehojen saaminen tähän vapari tonttuun, vaan rahallinen säästö. Fiksumpana osaatte varmaankin kertoa onko vapariin taloudellisesti kannattavaa päivittää tuo softa? Vai onko kulutus taas sen verran korkeampi ettei säästöä tule? Kiitoksen jo etukäteen. Kulkupelinä siis 2.0i
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Nyt on ajettu ~500 km re85:lla ja muutama kysymys/ongelma on tässä herännyt:
Ensinnäkin auto kay startin jälkeen pirun rikkaalla, VEMSin wb näytti 0,69 eli mittari loppui kesken. Siitä sitten pikkuhiljaa laihenee, mutta ensimmäiseen minuuttiin on turha haaveilla eteenpäin pääsemisestä, kun kaasuun vastaa vain hyytymällä. Pikkaisen jo laihentelin noita afterstartteja ja vähän asettuikin laihemmaksi, mutta mikäs tuossa ois sellainen hyvä arvo? Kuitenkin jos minuutinkin käy noin rikkaalla niin eikö tuossa jo öljyn sekaan mene ihan kiitettävästi viinaa?
Ja siitäpä sitten toiseen huoleen: Eli öljytikusta haisteltuna haisee sprii eikä öljy, väriltään on kyllä öljyn näköistä. Haihtuahan sen etanolin pitäisi, mutta näin ei ilmeisesti ole käynyt, mitään pätkäajoa en kuitenkaan ole harrastanut. Voiko öljyt olla niin kylmät, ettei tuota haihtumista pääse tapahtumaan? Itse kone käy aika kylmänä maantieajossa ~70 c, mutta korreloiko veden ja öljyn lämmöt ylipäänsä mitenkään toisiaan? Onko nyt vaan välittömästi vaihdettava öljyt ja tankkiin sitä ehtaa 98:a?
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Afterstarteilla saa koneen pysyyn käynnissä startin jälkeen.
Tempkomp on sitten lämpötilasta riippuva ryypytys.
Lisäksi transientti/load-karttoja joudut kokeileen säätää eli acceleration ja deacceleration kartat, voi siis olla että noi ekat on aika ok ja transientissa kone vaan hyytyy kun ne kartat on peestä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Kyllä auto käynnissä pysyy, mutta kaasua painaessa sammuu välittömästi. Ajossa nuo transientit on kyllä vähintäänkin "sinne päin", mutta tosiaan käynnistyksen jälkeen n. minuutin auto on todella yhteistyöhaluton.
Mutta tosiaan enemmän nyt huolettaa tuo öljyn ja viinan sekoittuminen...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Niin ja olihan siellä vielä lämpötilariippuvainen kiihdytysrikastuskartta mitä muistelen kyllä kanssa säädelleeni kunnes alkoi vastata kylmänäkin kaasutteluun.
Kyllä sitä liiallista pyttyjen pesua ja öljyn ohentamista kannattaa välttää
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Päivitetään vähän tilannetta, kun tuo viinan haju oljyssä häiritsi...
Eli öljyt vaihtoon ja ehtaa 98:a tankkiin, loppu se viinan väärinkäyttö! Mutta: 150 km takana ja oljytikusta selvä bensan katku, joten ohivuotoahan tuolla siis täytyy olla, eikä siis johtunut ainakaan pelkästään tuosta re85:sta. Kuitenkin netin maailmasta löysin, ettei tuollainen polttoaineen sekoittuminen mitään erityisen vaarallista ja harvinaista ole, riittää jos kylmärikastukset on vähän pielessä ja ajellaan vähän lyhkäisempää ajoa jne. Se vaan pisti silmään, ettei haulla heti kyllä tämän sivuston juttuja tullut. Liekö sitten Saabisteissa keskivertoa vähemmän erinäköisten polttonesteiden haistelijoita..
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Jaahas se olis taas se aika vuodesta kun alkaa saabille viina maistumaan kylmästarteissa. Tarvis vissiin vähän viilailla tuota tempkomp_konstia, kun vähän nihkeästi lähtee käyntiin siinä +15...+5 paikkeilla. Sitten taas nollan tienoilla pelittää ihan hyvin. Vaikuttiko tuo tempkomppi pelkästään starttiin, vai kaikkiin karttoihin?
Kyllä se öljy aika vahvasti tuoksuu pätkäajossa, pidemmän ajon jälkeen ei juurikaan.
Mulla kanssa samaa, alkuviikosta ei enää oikein halunnut startata, juurikin noilla lämpötiloilla. Ei auttanut, vaikka 15% lisäsin "ryyppyä". Lurautin sitten semmoisen 15% bensaa sekaan ja sitten ei ongelmia ilmennyt.
Ja sitten enempi mutuilua: Eli eikös tuo tempkomp vaikuta jatkuvasti, ja afterstart enrichmentit on ikään kuin ryyppyjä?
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87