Sivu 3/18

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Su Tammi 08, 2012 16:31
Kirjoittaja jcarlson
Karkeasti arvioituna ehkä ~500-600e luokkaa kustannukset jos kaikki nuo ostaa (miinus se mitä vanhat myymällä ehkä saa takaisin).

Jos edelleen karkeassa laskennassa oletetaan että hinta pysyy E85:lla 1e/l ja 98E:llä 1,63e/l, ja että keskikulutus olisi vaikka ~8l/100km bensalla ja ~11l/100km etanolilla niin säästö on noin 2e/100km.
Viimeistään 30tkm ajon jälkeen on polttoainekuluissa silloin säästetty takaisin konversio-osien hinta.

Paljon ajavana kiinnostaisi siis edelleen.

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Ma Tammi 09, 2012 10:44
Kirjoittaja tturku
Kappas kappas, aina oppii jotain uutta. Itse tietysti luulin että onnistuuhan se uudempiikin kun -02 9-3 aeroon vaan softa muutettiin. Näillä meidän softa velhoilla taitaa olla tietietotaitoa erittäin hyvin siitä, mitä pitää mahdollisesti muutella.

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Ma Tammi 09, 2012 11:26
Kirjoittaja jcarlson
Joo, Trionic 7 on kiitollisempi siitä että se ei tarvitse koskaan muuta kuin sopivan softan (ja mieluusti suuttimet jos on ihan alkupään 98-99 auto jossa on pikkuiset tehtaan jäljiltä).

Trionic 8 on vähän krantumpi, vasta 2007 mallista eteenpäin onnistuu ilman mitään rautamuutoksia..

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Ma Tammi 09, 2012 21:29
Kirjoittaja vesa67
jcarlson kirjoitti:Pumpun ruumiinavaus kertoisi jotain, ainakin sen että jos vika oli loppuun kuluneissa hiilissä/kommutaattorissa niin syypää ei ole E85.
Noniin, pumppu on avattu. Lienee kuvan perusteella melkein selviö että ratkaiseva syy hiljenemiseen oli kilometrit, melko rumassa kunnossa nuo kontaktipinnat

Kuva

Se mikä yllätti oli tuo design; polttoaine kulkee tuon sähkömoottorin läpi jolloin on tietenkin mahdollista että bensan/etanolin erilainen voiteluominaisuus jotenkin vaikuttaisi noihin liukupintoihin. Toinen juttu on sitten se että tuolla on paras olla melko hapettomat olosuhteet...

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Ma Tammi 09, 2012 22:28
Kirjoittaja jcarlson
Juu, noinhan ne pumput toimii, polttoaineeseen upotettuna on onneksi aika hapetonta.. ainakin niin huonot syttymisolosuhteet (rikas seos) ettei pitäisi olla siitä pelkoa. :)

Aika tyypillisesti näyttää kulahtaneen sähkömoottoripuoli, en muista edes nähneeni että olisi itse pumppu mekaanisesti hajonnut muuta kuin aikoinaan jostain vanhoista boschilaisista.

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Ti Tammi 10, 2012 14:02
Kirjoittaja Nappe
jameli kirjoitti: Lisäksi 9-3:lle on vuosimallista riippuen erinäisiä toimenpiteitä:
- suuttimet,
- ecun vaihdon 2007 tai uudempaan,
- ionisaatiomoduulin (IDM)..
Tähän palatakseni, tehtiin tämä toimeenpide kavein autoon, 9-3SC -06, eli suuttimet ja ECU uudempaan, lisäksi vaihtui suuttimien johtosarja koska liittimet ovat vaihtuneet.

Myös suutintukki vaihtui uudempaan koska sellainen sattui tulemaan suuttimien mukana.
Hintaa raudalle tuli jotain 450e luokkaa ruotsalaisista purkaamoista ostettuna (johtosarja marmorilta ~45e)

Olin katsovinani että uudemmat suuttimet eivät sopisi vanhaan bensatukkiin "lukituksen" puolesta, sen verran eroa oli. Ehkä jcarlson on tähän perehtynyt?
Uudemmat suuttimet näyttäis löytyvän 250SEK kappalehintaan spedepartsilla.

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Ti Tammi 10, 2012 16:24
Kirjoittaja jcarlson
Lukitusklipsit oli erilaiset, mutta tukkiin sopi ne vaihtamalla kuitenkin kun vaihdettiin perinteiset Bosch-tyyppiset suuttimet -08 autoon, jossa on erilaisella lukituksella ja eri liittimillä. USCAR-liittimet vaihtui tinaamalla junior timereihin, joskin näteintä on ostaa se johtosarjan pätkä.

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Ti Tammi 10, 2012 21:25
Kirjoittaja JaniV
jcarlson kirjoitti:Lukitusklipsit oli erilaiset, mutta tukkiin sopi ne vaihtamalla kuitenkin kun vaihdettiin perinteiset Bosch-tyyppiset suuttimet -08 autoon, jossa on erilaisella lukituksella ja eri liittimillä. USCAR-liittimet vaihtui tinaamalla junior timereihin, joskin näteintä on ostaa se johtosarjan pätkä.
Miksi suuttimet pitää vaihtaa? Kokonsa puolesta? Entäs 660cc dekat, toimiiko?

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Ti Tammi 10, 2012 21:40
Kirjoittaja jcarlson
Tuoton loppumisen takia vaihdettiin. En laittaisi niitä 630/660 dekoja, ovat niin huonot suuttimet. 870/875cc on parempi valinta.

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Ti Tammi 10, 2012 21:42
Kirjoittaja jeippo
Dekojahan parjataan monessakin topicissa.. mutta en kyllä ymmärrä :D ...itsellä toimineet moitteetta ja hyvin ruutaa enemmän soppaa. Tosin ehkä kyllä siksikin olen tyytyväinen ku sain niin hyvään hintaan ne.

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Ti Tammi 10, 2012 21:50
Kirjoittaja jcarlson
Kyllä ne 630 dekat soppaa sen verran ruuttaa kuin luvataankin, mutta fakta on että ne on erittäin epälineaariset pienillä ruiskutusajoilla ja suutinreiät on runkoon nähden sijoitettu eri yksilöissä miten sattuu.

870cc dekat on tehtaan parantama versio jossa on otettu oppia vanhemman huonoista puolista, ja ovat osoittautuneet suuremmasta koostaan huolimatta lineaarisemmiksi.

Mutta ei taida olla järkevää tässä keskustelussa enempää dekoista jatkaa.

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Pe Tammi 13, 2012 10:44
Kirjoittaja MikkiV4
Suunnitelmissa olisi asentaa stage 3-tasoinen biopower-paketti omaan autoon kunhan työmatkan läheisyydestä rupeaa saamaan E85:sta.

Autona 9-3 SS Aero MY04 ja tällä hetkellä softana Maptun Stage 1.

Tehon lisäys ja mahdollisuus viinalla ajamiseen siis tavoitteena. Hintaa toimenpiteelle Maptunin kautta tulisi hinnaston mukaan n. 2,5k€ (hinnanalennus nykyisestä stagesta huomioitu) +asennus.
http://www.maptun.com/tuningGuide.php?& ... storder=73

Toinen vaihtoehto olisi hommata itse tarvikkeet ja teettää ohjelmointi kotimaassa. Maptunin etuna helppous (saa kaikki tavarat samasta paikasta).

Olisiko suosituksia suuttimille ja putkistolle, Maptun tarjoaa 630cc suuttimia ja käsittääkseni Ferritan putkistoa suositellaan?
edit: 870cc dekoja suositellaan näköjään.
Jos joku tietää paikkoja mistä etsiä uudemman mallista ECUa sekä IDM:ää niin mieluusti otan tietoa vastaan.

Vielä yksi kysymys, paljonko Aeron vakioahtimella on järkevää ottaa/saa tehoa E85:llä? Tarkoitus olisi pärjätä vakiokytkimellä.

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Pe Tammi 13, 2012 10:59
Kirjoittaja jcarlson
Vakiokytkimen rajat taitaa mennä n. 400Nm:ssa, joka irtoaa varsin maltillisilla ahdoilla kun ajetaan E85:lla. Tehot puolestaan rajoittuu ahtimen tukkeentumiseen.. 275hv voi olla ehkä hieman optimistinen, ehkä ei.

Maptun lienee mapannut aikoinaan 630cc:lle joten suosittelevat niitä, sinänsä 870:t on paremmat mutta softan tekijän toiveiden mukaan on parasta mennä.

Ruotsin purkaamot voisi olla hyvä lähde noille osille, ei näytä kauhean hinnan kiroissa olevan.

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Pe Tammi 13, 2012 11:57
Kirjoittaja MikkiV4
Kiitoksia.

Täytyy etsiskellä osia. Varmaankin tulee kyllä sen verran halvemmaksi hommata itse osat että DIY-vaihtoehdolla mennään.

Kunhan nyt ensin saisivat viinan myyntiin Riihimäellekin niin voisi alkaa toimenpiteisiin.

edit: Onko Ferritan putki ratkaisevasti parempi verrattuna esim. JT:n tekeleeseen? Hintaeroa on kuitenkin n. 300€.

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Lähetetty: Pe Tammi 13, 2012 12:30
Kirjoittaja jcarlson
Ainakaan Ferritan putki ei ruostu. :) JT:llä takana omassa nyt 3,5 vuotta ja ei ole vielä ruostunut puhki, mutta kuuleman mukaan tuskin juuri yli 5 vuotta kestävät.