RE85 kulutus
Re: RE85 kulutus
Se on ihan miten itselleen haluaa asian perustella. Vaihtaako joku bensalla öljyt harvemmin kuin 10tkm? Paljonko lasketaan arvoa puhtaalle moottorille? On niitä B207 patojakin leiponut 30tkm öljynvaihtoväleillä bensalla ajaessa..
Biopower-autoissa virallinen väli on 15tkm, sekin on mielestäni OK jos ei ole talvista nurkka-ajoa. Bensalla 20tkm voisin hyväksyä järkeväksi jos vuodessa tulee 40tkm+ matka-ajoa. Ei sitä öljydiluutiota sanottavasti tapahdu jos ei aja aina kylmällä moottorilla lyhyttä pätkää.
Ei suurista rahallisista säästöistä tietenkään puhuta, mutta hyvin vaikea on niellä väittämää että bensalla ajaminen olisi halvempaa vaikka kuinka laskisi öljyjen ja tulppien vaihtoja mukaan.
Biopower-autoissa virallinen väli on 15tkm, sekin on mielestäni OK jos ei ole talvista nurkka-ajoa. Bensalla 20tkm voisin hyväksyä järkeväksi jos vuodessa tulee 40tkm+ matka-ajoa. Ei sitä öljydiluutiota sanottavasti tapahdu jos ei aja aina kylmällä moottorilla lyhyttä pätkää.
Ei suurista rahallisista säästöistä tietenkään puhuta, mutta hyvin vaikea on niellä väittämää että bensalla ajaminen olisi halvempaa vaikka kuinka laskisi öljyjen ja tulppien vaihtoja mukaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: RE85 kulutus
Samaa kymppitonnin öljynvaihtoväliä käytän itse bensallakin, eli ei eroa siinä. Lisäksi 124€ öljynvaihtoon on aika ylimitoitettua, kun 5 litraa GM-Dexos2 maksaa ainakin täällä 19,90€ ja suodatin 7,90€.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: RE85 kulutus
Olet 3J oikeassa ja omalla kohdalla toki öljynvaihdot eivät ole kalliita kun voin tehdä itse. Suurin osa autoilijoista kuitenkin huoltaa autonsa liikkeessä.
Kokonaisuutena ajan itse E85:lla aivan muista syistä, kuin säästön vuoksi. Oli motivaatio sitten mukamas ympäristön säästö, riippumattomuus Lukoilista tai vaikka pakokaasujen tuoksut. Ihmiset joita nämä eivät puhuttele, eivät varmaankaan jaksa etsiä ABC:tä tai ST1:stä työmatkan päätteeksi vaan pumppaavat bensat tankkiin.
E85:n tulevaisuus taas on kiinni juuri näistä viimeisimmistä tyypeistä.
Kokonaisuutena ajan itse E85:lla aivan muista syistä, kuin säästön vuoksi. Oli motivaatio sitten mukamas ympäristön säästö, riippumattomuus Lukoilista tai vaikka pakokaasujen tuoksut. Ihmiset joita nämä eivät puhuttele, eivät varmaankaan jaksa etsiä ABC:tä tai ST1:stä työmatkan päätteeksi vaan pumppaavat bensat tankkiin.
E85:n tulevaisuus taas on kiinni juuri näistä viimeisimmistä tyypeistä.
EX: 9³SS BioPower
Re: RE85 kulutus
Siinä kohtaa kun ajan kolarin etanolit tankissa ja muutoskatsastamatta niin on ihan sama miten halpaa tai kallista on ollut jos asia selviää vakuutusyhtiölle.
Pienellä riskillä tässä itekkin mennään.
Pienellä riskillä tässä itekkin mennään.
Re: RE85 kulutus
Etanolin tankkaaminen mihin hyvänsä autoon on täysin laillista ja se ei vaadi muutoskatsastusta.SAABpaaja kirjoitti:Siinä kohtaa kun ajan kolarin etanolit tankissa ja muutoskatsastamatta niin on ihan sama miten halpaa tai kallista on ollut jos asia selviää vakuutusyhtiölle.
Pienellä riskillä tässä itekkin mennään.
Re: RE85 kulutus
Tähän teoriaan kuulisin mielelläni perusteluja. Käsittääkseni etanolilla ajaminen ei ole laitonta vaan pikemminkin pienimuotoinen ympäristöteko.SAABpaaja kirjoitti:Siinä kohtaa kun ajan kolarin etanolit tankissa ja muutoskatsastamatta niin on ihan sama miten halpaa tai kallista on ollut jos asia selviää vakuutusyhtiölle.
Pienellä riskillä tässä itekkin mennään.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Re: RE85 kulutus
Voi olla sitten että sain katsastajalta huuhaa tietoa reilu viikko sitten kun kävin katsastamassa ja kysyin sivumennen kun oli bensat tankissa"näitä saabbeja on vissiin muutettu jonkin verran etanolille sopivaksi vaatiko se jotain toimenpiteitä?"
Sanoi käyttövoiman muutoskatsastuksesta. En jatkanut kyselyä sen enempää
Sanoi käyttövoiman muutoskatsastuksesta. En jatkanut kyselyä sen enempää
Re: RE85 kulutus
Kyllä jos konversio tehdään niin pitäisi, tuskin kukaan on tehnyt. Mutta se, että tankissa on viinaa niin on ihan eri juttu, se ei ole laitonta. Kuinkahan monta tapausta Suomessa on, että vakuutusyhtiö on evännyt/madaltanut korvausta auton virityksen johdosta?
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Re: RE85 kulutus
Joo, saa kyllä olla planeetat tosi epäsuotuisassa asennossa jos pulaan joutuu tuon asian kanssa. Vakuutusyhtiö kyllä sais pilkkuja nussimalla auton laittomaksi.
Tuommosta löyty kun innostuin penkomaan, tosin jo vanha juttu.
http://www.nelonen.fi/ohjelmat/start/14 ... astuksessa
Tuommosta löyty kun innostuin penkomaan, tosin jo vanha juttu.
http://www.nelonen.fi/ohjelmat/start/14 ... astuksessa
Re: RE85 kulutus
Tavallaan nostan jopa hattua jos vakuutusyhtiö alkaa selvittämään onko auton softaa muutettu. Eri asia jos olisi joku ulospäin näkyvä konversiokitti asennettuna, mutta että ottaisivat softan ulos ja tutkisivat onko sitä muutettu. Taitaa olla parempaakin tekemistä niilläkin.
Lisäksi en ole vielä kuullut yhdestäkään tapauksesta, jossa softamuutoksen, esim. dieselien chippauksien takia, olisi korvaukset evätty. Näitä chipattuja autojahan on tiet pullollaan, kai niillä kolaroidaankin.
Lisäksi en ole vielä kuullut yhdestäkään tapauksesta, jossa softamuutoksen, esim. dieselien chippauksien takia, olisi korvaukset evätty. Näitä chipattuja autojahan on tiet pullollaan, kai niillä kolaroidaankin.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: RE85 kulutus
Vakuutusyhtiön pitää myös näyttää toteen, että laiton muutos on jotenkin vaikuttanut onnettomuuden syntyyn. Sama asia, kuin jos kuskaat kokaiinia autossa ja ajat kolarin -> saat kyllä linnaa kokaiinista, mutta jos et ollut itse pöllyissä, niin ei vaikuta vakuutuskorvauksiin.
Jonkin verran kai onnettomuuksissa on löydetty laittomasti muutettuja autoja, selkeimpiä on teinihurjien ulosajot itse madalletuilla escorteilla, joissa ei ajo-ominaisuudet enää riitä pitämään autoa tiellä. Tällöinkin toki pääsyy on se, että ajetaan sataaviittäkymppiä kuudenkympin alueella.
Eli jos ajat softatun (etanolilla tai ilman) kolkin 200 km/h tolpan ympäri, niin voi siitä jotain tutkintaa tulla, että millä ihmeellä tuollainen kosla on saatu kulkemaan noin kovaa niinkin nopeasti edellisen stopin jälkeen.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Jonkin verran kai onnettomuuksissa on löydetty laittomasti muutettuja autoja, selkeimpiä on teinihurjien ulosajot itse madalletuilla escorteilla, joissa ei ajo-ominaisuudet enää riitä pitämään autoa tiellä. Tällöinkin toki pääsyy on se, että ajetaan sataaviittäkymppiä kuudenkympin alueella.
Eli jos ajat softatun (etanolilla tai ilman) kolkin 200 km/h tolpan ympäri, niin voi siitä jotain tutkintaa tulla, että millä ihmeellä tuollainen kosla on saatu kulkemaan noin kovaa niinkin nopeasti edellisen stopin jälkeen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: RE85 kulutus
Jos ajaa 200 tolpan ympäri, niin on aivan sama onko softaa muutettu vai onko vakio.AZP kirjoitti:Eli jos ajat softatun (etanolilla tai ilman) kolkin 200 km/h tolpan ympäri, niin voi siitä jotain tutkintaa tulla, että millä ihmeellä tuollainen kosla on saatu kulkemaan noin kovaa niinkin nopeasti edellisen stopin jälkeen.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: RE85 kulutus
Eron etanoolin ja bensan käytön eroista on helppo huomata todella konkreettisesti jos huoltaa oman auton moottoriaan:
Kun vaihtaa sytytystulppia niin kurkkaa sinne reikään taskulampun avulla pitäis sen eron huomata sokiakin otsaluullaan ...
Taikka jos sattuu avamaan venttiilikopan jostakin syystä niin ero on selkeä ja kiistaton etanoolin ja bensiinin välillä. Ei tarvitse olla mikään auto tohtori havaitakseen erot.
Ja suosittelen niille jotka vielä ajavat bensiinillä niin tiuhentamaan niitä öljyn vaihto välejä ennen kuin ongelmia "kertyy" liikaa moottoriin.
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
Kun vaihtaa sytytystulppia niin kurkkaa sinne reikään taskulampun avulla pitäis sen eron huomata sokiakin otsaluullaan ...
Taikka jos sattuu avamaan venttiilikopan jostakin syystä niin ero on selkeä ja kiistaton etanoolin ja bensiinin välillä. Ei tarvitse olla mikään auto tohtori havaitakseen erot.
Ja suosittelen niille jotka vielä ajavat bensiinillä niin tiuhentamaan niitä öljyn vaihto välejä ennen kuin ongelmia "kertyy" liikaa moottoriin.
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: RE85 kulutus
Aika kaukaa haettua, jos porukka todella kuvittelee, että etanolit tankissa kolarin ajaminen kiinnostaisi vakuutusyhtiötä. Eri asia olisi, jos kyse olisi vaikka palovahingosta, jossa itse-asennettu polttoainejärjestelmä olisi aiheuttanut palon syttymisen.
Viranomaisten suhtautumiseen en ota kantaa, mutta linja lienee tuo edellä mainittu, että jos asiaa kysyy niin auto tulisi muutoskatsastaa käyttövoiman muutoksen johdosta.
Viranomaisten suhtautumiseen en ota kantaa, mutta linja lienee tuo edellä mainittu, että jos asiaa kysyy niin auto tulisi muutoskatsastaa käyttövoiman muutoksen johdosta.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00