Meidän 9-3 poikkesi tuossa Turun saaristossa, ja kilometreistä ja litroista laskettu etanolikulutus Järvenpää - Itäkeskus - motaria Saloon - Turun saaristo - Turun länsikeskus oli 9,5 litraa sataselle. En ajanut itse joten kuskin tuntien ajo sisälsi suhteellisen rauhallisia kiihdytyksiä, tarpeettoman pienellä vaihteella ajamista ja vapaalla rullaamista moottorijarrutuksen sijaan. Itse kyllä olisin veikannut jotain yhdentoista pintaan mutta näin
Yritin jossain vaiheessa selvitellä mutta sittemmin koko homma unohtui ja nyt en enää muista yhtään mitään lukemastani, joten pikakysymyksenä: kertooko tankkauksen jälkeen tulevan adaptaation etanoliprosentti ~75 jostain alipainevuodosta tms.? En tuosta lukemasta ole kovinkaan varma koska SID alkaa olemaan lähes lukukelvoton, ja kun son lisäksi ykkösmallia en kovin hyvin sid-infon moodejakaan pysty selaamaan, mutta ainakin pyydetty ja toteutunut ilmamassa ovat aina hyvin tarkkaan samoissa lukemissa. Viimeksi on tankattu bensaa puoli tankkia joskus toukokuun puolivälin paikkeilla, ja tankki on yleensä melko tyhjä täytettäessä joten ei pitäisi kovin paljoa bensaa olla pohjalla...
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Tässä tuli välillä tankattua pari tankillista bensaa kun ei tuota 85:sta ollut sopivasti lähellä saatavilla, tuntuu että bensalla ajaessa on puhti poissa viinaan verrattuna, ylhäältä kyllä jaksaa, mutta alarekisterissä E85 antaa paljon ennemmän tehoa ulos.
Bensan kanssa mulla näytti kulutus pyörivän jossain 9l/100km päällä ja E85:lla se on ollut vähän päälle 12, maantieajossa toki menee pienemmällä, mutta suurin osa ajamisista on kuitenkin kaupunkiajoa...
Rattivaihde kirjoitti:kertooko tankkauksen jälkeen tulevan adaptaation etanoliprosentti ~75 jostain alipainevuodosta tms.?
Eikös tuo kerro vain sen että seos on etanolia 75 ja bensaa 25 rosenttia.
ippe kirjoitti:Tässä tuli välillä tankattua pari tankillista bensaa kun ei tuota 85:sta ollut sopivasti lähellä saatavilla, tuntuu että bensalla ajaessa on puhti poissa viinaan verrattuna, ylhäältä kyllä jaksaa, mutta alarekisterissä E85 antaa paljon ennemmän tehoa ulos.
ippe kirjoitti:Tässä tuli välillä tankattua pari tankillista bensaa kun ei tuota 85:sta ollut sopivasti lähellä saatavilla, tuntuu että bensalla ajaessa on puhti poissa viinaan verrattuna, ylhäältä kyllä jaksaa, mutta alarekisterissä E85 antaa paljon ennemmän tehoa ulos.
Bensan kanssa mulla näytti kulutus pyörivän jossain 9l/100km päällä ja E85:lla se on ollut vähän päälle 12, maantieajossa toki menee pienemmällä, mutta suurin osa ajamisista on kuitenkin kaupunkiajoa...
Täällä taas aivan päinvastoin nuo perstuntumat, bensaa kun laittaa 4-5 e85 tankillisen jälkeen niin tuntuu kuin auto heräisi eloon, kaasuun reagointi paranee huomattavasti ja muutenkin pirteämmältä tuntuu..siis perstuntumalta. Johtuneeko suuttimista tjs. en tiä.
Mitäs kummaa tapahtuu kun kulutus on noussu mahottomaks e85 ajaessa.. sid kertoo liki 20L / 100 km ja kyllä se oikeesti samaan tahtiin maistuu kaupungissa ajaessa. Sama se onko ilmastointi päällä vai ei.
Olen asiaa nyt muutaman sata kilometriä kaupunki ajossa seurannut ja vaikka ajan ihan "pintakaasulla" niin lukemaa ei alle tuon 18L saa.
Joo mulla oli 1 lambda hajalla ja kulutus nousi 16-18l lukemiin... Kannattaa tarkistaa.
Tosin nyt kun lambdat on kunnossa autolla pääs kaupunki ajoa vaan 400km tankillisella (9-3), eli onko tuo nyt 15l/100km...
Nyt en lähe sit kattomaan autosta mutta mielestäni sidissä ei tuota lamb arvoa ole.. sitä itsekin mietin heti kun alkoi tuo kulutus nousta.
Mutta jos näin on niin tämä ilmeisesti on se passeli. http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/283422/105
Pihliksen varaosasta ostin juuri itselle ykkös lambdan, 142€ on hintaa ja on alkuperäinen
saabin liittimillä. Liike on tattarisuolla Helsingissä...
Motonetissä ei ole ykkös lambdaa ollenkaan vaan ne on kaikki kakkos lambdoja, mitkä ei sovi ykkösen tilalle. (tai ei saa laittaa siihen)