Mertmi kirjoitti: Jusahh valittelee että bensankulutus on pienempi ja e85:llä ei tule säästöä, syy on modernimpi moottori. Eikös sinulla olekin Ng 9-3? T7 -pata vie enemmän bensaa kuin T8...
Kyllä B207 on moottori, mutta ei kai kulutuksen nousu RE:llä ole riippuvainen moottorista? Se että B207 vie vähemmän bensaa on varmasti totta. Ihmisille taas, jotka miettivät RE-käytön kuluja sanoisin, että kertovat nykyisen bensiininkulutuksen 1,35-1,4:llä, niin saavat realistiset lukemat L/100km ajossa RE:lle moottorilla kuin moottorilla.
Harrasteprojektina on lähiaikoina rakentaa yli 13:0 puristeinen vaparikone pelkästään RE85:lle, litratehotavoite 125hp/l. Olisi mielenkiintoista nähdä minkälaisiin lukemiin tehon ja kulutuksen suhteen päästäisiin, jos B207 padan puristussuhdetta nostaisi lisää. Tietääkseni RE:llä voitaisiin ajaa tubokoneellakin yli 11:0 puristuksilla? Onko tästä tarkempaa tietoa?
Tuossa joku suuntaa antava / harhaanjohtava
käppyrä ottomoottorin hyötysuhteesta puristussuhteen funktiona. Puristusten nosto 9,5:1 -> 11:1 tuossa käppyrässä 0,59 -> 0,62, eli onko tuo nyt 5% tehokkuuden nousu. Eli 5% vähemmän polttoainetta; 8L/100km * 0,05= 0,4l/100km.
Mutta nämä käyrät ovat varmaan aika moottorikohtaisia ja kulutukseen vaikuttaa niin moni asia varmasti, joita en tässä osaa ottaa huomioon.