Sivu 4/57

Re: Re 85 Softa

Lähetetty: Pe Elo 19, 2011 21:01
Kirjoittaja mikaels
Tuon ketjun lopussa sepitys 530cc EV14 suuttimien asennuksesta tonnariin. Nyt ajettu noin 25tkm ilman ongelmia. Äkkiseltään voi tuntua ranetukselta, mutta ei siinä mitään ihmeellistä ole.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5&start=15

Tais tulla laitettua vähän pienet, mutta ilman rautamuutoksia noi on vielä aika passelit. Turbo TD04 18t.

Re: Re 85 Softa

Lähetetty: La Elo 20, 2011 13:07
Kirjoittaja ajakaa
Itseä ihmetyttää, että sid näyttää 98:lla ajettaessakin etanolipitoisuudeksi noin 25%.
Re85:lla se sitten onkin 85. Eli ihan kuin auto luulisi koko ajan että bensan seassa olisi runsaastikin viinaa.

Onkohan tuosta jotain isompaakin haittaa? Toimiiko tuo etanolipitoisuuden mittaus kuten pitää vai kämähtääkö kohta jotain?

kärry on raudan puolesta vakio 9-5 2.0t,
softa: B205E_Biopower_nontcs_rev101_220hp_330Nm_brown_.bin

Re: Re 85 Softa

Lähetetty: Su Elo 21, 2011 17:20
Kirjoittaja melberi
Softan bensakartta E85:lle voi olla pielessä. Vasta muutama kk sitten ilmeni, että T7Suitessa BfuelCal.StartMap nimellä aiemmin kulkenut kartta onkin Biopower-softassa E85 bensakartta. Ennen löydöstä ajateltiin, että bensiini/etanoli menee yhdellä kartalla ja etanolipitoisuuden mukaan sitten lisätään syöttöä x%.

Kannattaa varmaan laittaa tehtaan B205E Biopower-softasta alkuperäinen E85-kartta ja katsoa paraneeko adaptaatiolukemat järkevimmiksi.

Re: Re 85 Softa

Lähetetty: Ti Joulu 06, 2011 20:04
Kirjoittaja tiaipe
Itsellä tuli viikonloppuna vaihdettua Mackanin B235R biopower softa -01 mallin Aero automaatti TCS:ään. Muuten kaikki toiminut moitteetta, mutta yksi asia on ihmetyttänyt: Softatessa oli n. 1/4 tankillista 98E5:tä, SIDin Ad85 ja Ca85 näytti molemmat nollaa. Tuohon päälle laitoin puolisen tankkia 95E10:ä, eli sekoitus n. 1/3 98E5 ja 2/3 95E10. Jokunen kilometri tankkauksen jälkeen ilmoitus, että refueled 0 litraa(liekkö tuon softauksen takia), sekä second adaptation ja edelleen etanolia 0%.

Nyt tuolla ajettu n. 250km, Ad85=0 ja Ca85 sillointällöin heilauttelee lukemia 2-30 väliltä mutta pääsääntöisesti näyttää nollaa. Mistähän tuo mahtaa johtua? Vai eikö sitten pysty noin pientä määrää tunnistamaan?

Re: Re 85 Softa

Lähetetty: Ke Joulu 07, 2011 16:56
Kirjoittaja mikan
Toimii kuitenkin ihan ok ja lambda-arvo kohdallaan? Itsellä haaveissa myös jossain vaiheessa päivittää oma 00 Aero automaatti etanolille.

t. Mika

Re: Re 85 Softa

Lähetetty: Ke Joulu 07, 2011 18:02
Kirjoittaja jcarlson
tiaipe kirjoitti:Itsellä tuli viikonloppuna vaihdettua Mackanin B235R biopower softa -01 mallin Aero automaatti TCS:ään. Muuten kaikki toiminut moitteetta, mutta yksi asia on ihmetyttänyt: Softatessa oli n. 1/4 tankillista 98E5:tä, SIDin Ad85 ja Ca85 näytti molemmat nollaa. Tuohon päälle laitoin puolisen tankkia 95E10:ä, eli sekoitus n. 1/3 98E5 ja 2/3 95E10. Jokunen kilometri tankkauksen jälkeen ilmoitus, että refueled 0 litraa(liekkö tuon softauksen takia), sekä second adaptation ja edelleen etanolia 0%.

Nyt tuolla ajettu n. 250km, Ad85=0 ja Ca85 sillointällöin heilauttelee lukemia 2-30 väliltä mutta pääsääntöisesti näyttää nollaa. Mistähän tuo mahtaa johtua? Vai eikö sitten pysty noin pientä määrää tunnistamaan?
Kyllä normaalisti E5 tunnistuu ~5-7% etanoliksi biopower-softilla ja E10:llä 10-15% haarukkaan.

Mitä näyttää Amul? Veikkaisin ilmavuotoa jossain turbon ja läppäkotelon välillä.

Re: Re 85 Softa

Lähetetty: Pe Joulu 09, 2011 20:37
Kirjoittaja tiaipe
Amul näytti tänään -379. Lambda heiluu pääasiassa -200...200 välillä siihen malliin ettei siitä saa mitään lukemaa otettua ylös, välillä heiluu enemmänkin.

Pitää varmaankin alipaineletkut tässä viikonloppuna syynäillä läpi jos löytyisi vuotopaikkoja. Jos sitten voisi käydä kokeilemmassa tännekin viime viikolla avattua etanolipistoolia.

Muuten kärry toimii kyllä ihan moitteetta ja perstuntumalta moottorin käyttäytyminenkin muuttui ehkä miellyttävämmäksi.

Re: Re 85 Softa

Lähetetty: Pe Joulu 09, 2011 21:11
Kirjoittaja jcarlson
Miinusmerkkinen Amul yhdistettynä tuohon 0% etanolipitoisuuteen viittaisi siihen että kohtalainen ilmavuoto löytyy.. Ilman etanolisoftaa korjauskerroin nimittäin olisi vielä enemmän miinuksella.

Re: Re 85 Softa

Lähetetty: Su Joulu 11, 2011 13:35
Kirjoittaja tiaipe
jcarlson kirjoitti:Miinusmerkkinen Amul yhdistettynä tuohon 0% etanolipitoisuuteen viittaisi siihen että kohtalainen ilmavuoto löytyy.. Ilman etanolisoftaa korjauskerroin nimittäin olisi vielä enemmän miinuksella.
Sen mitä tuossa pihalla näpit kohmeessa pystyi tutkimaan, niin letkut vaikutti ihan ehjiltä. Ja käynnistyssprayta suihkuttelin ympäri konehuonetta ilman minkäänlaista reaktiota. Tiedä sitten, että pitäiskö varmuuden vuoksi laittaa kaikki letkut vaihtoon kuitenkin. Tällä hetkellä amulkin on kivunnut jo -480:een. Ja vaikuttaisi siltä, että kylmällä koneella Ca85 näyttää ihan järkeenkäypää lukemaa, mutta koneen lämmetessä tipahtaa nolliin.

Edit.
Taitaa sitä letkuissa jotain sanomista olla. Huomasin tuossa parkissa ollessa, että jarrupolkimen painallus sai Ca85:den ponkasemaan ylöspäin. Kokeilin sitten uudelleen ja jarrupolkimen pumppaaminen sai Ca:n nousemaan aina jonnekin yli 500 lukemiin ja lambdan tappiinsa +2500:een.

Re: Re 85 Softa

Lähetetty: Ti Joulu 13, 2011 22:54
Kirjoittaja jyyrä
Nyt kun tuota viinaa saa Jyväskylässäkin muualtakin kuin alkosta niin tankkasin sitä myös omaan autoon ja mukavasti se vetää. Mutta (myös) tuon E85:sen tietämys on vielä lapsen luokkaa joten pitääkö etanolilla tähdätä samaan Afr lukemaan kuin bensalla, siis jos käytössä on innovaten laajakaista mikä on tarkoitettu bensalle? Muistaakseni innovaten saa myös näyttämään etanolin Afr lukemia jos haluaa. Mutta eikös se mittaa vain lambdaa ja sitten muunnetaan näytöllä Afr lukemaksi, joten jos mittari näyttää 14.7 niin se on E85:lla oikeasti 9.7, vai olenko ymmärtänyt väärin? Nyt ihmetyttää vähän se että T7 suiten mukaan minun pitäisi saada E85:lla "vain" n.240Hv ja 370Nm mutta laihaksi vetää jos mittariin on uskominen Afr hyppii täyskaasulla n.14-12.9 välissä ja ei oikein asetu nätisti mihinkään niin kuin bensalla tekee. Ilmassa pyynti näyttäisi olevan max.1130 ja se myös toteutuu, T7 suitessa max. ilmassa näyttäisi olevan 1080mg/c E85:lla. Ahtopaineet on n.1.3bar ja tippuu siitä jonkin verran yläkierroksilla. E85 bensakartta on apinoitu laadukkaasta 220Hv 340Nm biopower softasta. Amul on ok, samoin E85 adabtio nyt n.62% kun pohjalla oli tilkka bensaa. Voiko olla niin että suuttimien tuotto (vakiot ruskeat suuttimet+3.5bar säädin) on nyt niin rajoilla ettei Afr nouse tuon ylemmäs vai tekeekö tuo 62% seos jotain ongelmia?

Re: Re 85 Softa

Lähetetty: Ti Joulu 13, 2011 23:19
Kirjoittaja jcarlson
Laajakaista mittaa lambdaa ja näyttää bensa AFR:ia. Tähdätään samaan kuin bensalla, paitsi että mitään nakutus tai EGT rikastusta ei tarvita.

Eli ei tarvitse rikkaampaa kuin ~0,85-0,92 lambda täyteen tehoon. Tämä siis laajakaistan näyttämänä bensa-AFR:na luokkaa 12,5-13,5.
Toimii ihan hyvin lambda = 1 seoksellakin ihan täysille ahdoille ja ylös asti jos ei suuttimet enempään riitä.
Sitten kun E85 seos vetää liian laihalle, alkaa misfire nousta.

Re: Re 85 Softa

Lähetetty: Ke Joulu 14, 2011 07:44
Kirjoittaja jyyrä
jcarlson kirjoitti:Laajakaista mittaa lambdaa ja näyttää bensa AFR:ia. Tähdätään samaan kuin bensalla, paitsi että mitään nakutus tai EGT rikastusta ei tarvita.

Eli ei tarvitse rikkaampaa kuin ~0,85-0,92 lambda täyteen tehoon. Tämä siis laajakaistan näyttämänä bensa-AFR:na luokkaa 12,5-13,5.
Toimii ihan hyvin lambda = 1 seoksellakin ihan täysille ahdoille ja ylös asti jos ei suuttimet enempään riitä.
Sitten kun E85 seos vetää liian laihalle, alkaa misfire nousta.

Ok, kiitos.

Re: Re 85 Softa

Lähetetty: La Joulu 17, 2011 21:50
Kirjoittaja jyyrä
Tänään huomasin kun kävin ajamassa että seokset ja ahtopaineet ovat tasoittuneet. Seokset nyt 0.5bar kohdilla 14.7 ja täysillä n.1.2bar ahdoilla 13.9-13 riippuen kierroksista, eli kaikki ok. Taitaa T7 kestää muutaman käynnistyksen verran että saa kaikki adabtiot kohilleen E85 polttoaineen kanssa. Mutta nyt kun kerran seokset näyttäisi noin hyvältä niin lisätään ilmamassaa niin kauan kunnes tulee raja vastaan. Eräs biopower softa antaa E85 polttoaineella ja vakio bensanpaineen säätimellä 243Hv/360Nm T7 suiten mukaan, joten kait tuolla 3.5bar säätimellä voi yrittää n.250Hv/380Nm tehoja T7 suiten mukaan :roll: Voi kun pukki toisi isommat suuttimet :cry:

Re: Re 85 Softa

Lähetetty: Su Joulu 18, 2011 08:36
Kirjoittaja JouniCSE
jyyrä kirjoitti:Tänään huomasin kun kävin ajamassa että seokset ja ahtopaineet ovat tasoittuneet. Seokset nyt 0.5bar kohdilla 14.7 ja täysillä n.1.2bar ahdoilla 13.9-13 riippuen kierroksista, eli kaikki ok. Taitaa T7 kestää muutaman käynnistyksen verran että saa kaikki adabtiot kohilleen E85 polttoaineen kanssa. Mutta nyt kun kerran seokset näyttäisi noin hyvältä niin lisätään ilmamassaa niin kauan kunnes tulee raja vastaan. Eräs biopower softa antaa E85 polttoaineella ja vakio bensanpaineen säätimellä 243Hv/360Nm T7 suiten mukaan, joten kait tuolla 3.5bar säätimellä voi yrittää n.250Hv/380Nm tehoja T7 suiten mukaan :roll: Voi kun pukki toisi isommat suuttimet :cry:
8O täyskaasulla 13.9...13 on kyllä melko laihaa. Pitäs tähdätä sinne 11.5 pintaan.
Siis kun käyttää laajakaistaa joka konvertoi lambda arvon bensa afr:si.
Se nyt on niin jos näitä e85 virejä alkaa tekeen niin suutin ostoksille sitten heti kättelyssä. EV14 suuttimilla jotka on noin 700--800cc saa kyllä kaikki tyhjikset pelaan jne ja ei lopu sose kesken.

Re: Re 85 Softa

Lähetetty: Su Joulu 18, 2011 14:33
Kirjoittaja jcarlson
Nyt siis kun puhutaan etanolista ja ns. bensa afr:sta (eli lambdasta ei todellisesta afr:sta) niin 11,5 on aivan turhan rikas. Tuo n. 13 on täysin OK.