Sivu 4/11

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Ke Huhti 04, 2012 07:29
Kirjoittaja baasenar
pilkkitikka kirjoitti: Sehän viittaa siihen mahdollisuuteen, että bensan tankkaus on aiheuttanut jonkin E85:een liukenevan aineen saostumisen tai että tankkiin jääneet E85-jämät ovat aiheuttaneet normaalibensaan liukenevan aineen (hartsit?) saostumisen.
:?:

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Ke Huhti 04, 2012 07:57
Kirjoittaja pilkkitikka
Sorry, menee vähän kemiaksi :wink: Normaali bensiini ja E85 poikkeavat poolisuksiltaan toisistaan siinä määrin, että mikä liukenee toiseen, ei välttämättä liukene toiseen vaan saostuu liuoksesta ulos (muodostaa kiinteän saostuman) kun laatuja sekoitetaan keskenään. Siis teoriassa.

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Ke Huhti 04, 2012 08:30
Kirjoittaja jcarlson
pilkkitikka kirjoitti: Terve.
G-mies kirjoitteli, että "vaihdettu takaisin bensaan ja suuttimet menneet tukkoon". Sehän viittaa siihen mahdollisuuteen, että bensan tankkaus on aiheuttanut jonkin E85:een liukenevan aineen saostumisen tai että tankkiin jääneet E85-jämät ovat aiheuttaneet normaalibensaan liukenevan aineen (hartsit?) saostumisen. Suuttimista ja niiden toiminnasta en tiedä yhtään mitään, mutta jos niissä tapahtuu polttoaineen haihtumista tai lämpötilan laskua, niin siinä on otollinen paikka niukkaliukoisen aineen saostumiselle. Onkos vielä voimassa suositus, jonka mukaan E85:n ohella olisi hyvä käyttää bensaa (joka viides tankkaus bensaa tms.)? Eikös Ruotsissa ole kertynyt näistä viinakulkineista jo aika paljon kokemusta...
Olet varmaan ihan jäljillä, jotain tuon suuntaista todennäköisesti tapahtuu. Suuttimessa tapahtuu auton käydessä n. 3 bar paineenlasku ja nestemäisen polttoaineen sumuuntuminen. Auton seistessä suuttimen kärkeen jääneet tipat haihtuu moottorin jälkilämmössä ja silloin tuota sakan saostumista varmaan eniten tapahtuu.

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Ke Huhti 04, 2012 08:32
Kirjoittaja NoNI
Maikki kirjoitti:
Juhaska kirjoitti:Mitä öljyä tehdas käytti/suositteli käytettäväksi alkuperäisiin biopower malleihin?
Öljysuositukset samat kuin bensamalliin mutta vaihtoväli 10tkm.
Mun Biopowerin kirja sanoo väliks 15tkm, toki kaupunkiajossa useammin, mut ihan huollot kaavalla 15,30,45,60 jne. Tulpat (kupariseiskat) vaihto 30tkm välein huoltokirjan mukaan, mut oon kyl vaihtanu ne 10-15tkm välein ja öljyt 7,5tkm.

Öljysuositukset muistaakseni samat, erikseen mainittu Mobil1 0W-40.
Olen käyttänyt ihan motonetinkin myymää GM LL dexos2 5W-30.

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Ke Huhti 04, 2012 08:34
Kirjoittaja Rafu
Tuollainen vikaantumisen syy on sikäli epätodennäköinen että koskisi kaikkia flexifuel autoja. Luulisi tuollaisen tulleen ilmi aiemmin jos näin olisi. Pitää muistaa että tämä etanolilla ajaminen ei ole uusi juttu.

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Ke Huhti 04, 2012 10:13
Kirjoittaja Poy
Ainakin core2 on raportoinut vastaavista tapauksista Ruotsissa ja muualtakin netistä löytyy tapauksia. Tietenkin syitä voi olla monia.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... in#p843859

En tiedä onko muualla maailmalla hintaero näin iso, jolloin houkutus ajaa pelkällä etanolilla on suuri (ilman välitankkauksia bensalla).

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Ke Huhti 04, 2012 11:12
Kirjoittaja mikan
Saab.96 kirjoitti:Itse en kyl ole kovin huolissaan, yli 200 tkm ajettuun autoon voi tulla pikkuvikoja vaikkei ajaisikaan etaonlilla. Ja suutinten hinnan säästää 5 tankillisessa. Ja sit jos joutuu vaihtaa ne niin voi vaihtaa isommat tilalle ja puristaa lisää tehoa koneesta :)
Viidellä tankillisella bensaa pääsee noin 700 km pidemmälle kuin viidellä tankillisella etanolia. Ihan noin nopeasti ei Deka 870cc suuttimien hintaa tule säästettyä. Ja ainakin itse ajattelin kyllä laittaa heti suuremmat suuttimet. Muutenhan luopuisin tehoista!
9000 automaatilla kirjoitti:Vaan mikä on se pahin, mitä tässä voi tapahtua, jos suuttimet menee liimasta täysin jumiin?
Auto sammuu ja ei lähde käyntiin :P?
Äkkiseltään tulee mieleen, että jos joku suutin jumittaa niin voisi käydä laihalla ja iskeä mäntäpistiäinen?

t. Mika

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Ke Huhti 04, 2012 11:49
Kirjoittaja Passi
Itsellä on varmaan tullut nyt putkeen jo 10 tankillista RE85:sta kun se vaan on niin halpaa. :) Pitää tuota 95e10 litkua varmaan pumpata jossain välissä näön vuoksi. Olen miettinyt että aivan sama sitä bensaa on välissä käyttää, koska RE85 kyllä liuottaa bensan jäämät samantien systeemistä ja "voitelu" on kadonnut sen siliän tien.

Mutta tämä saostuma homma onkin sitten asia erikseen. Jos RE85 ei poista saostumia, mutta 95e10 poistaa niin sittenhän pitääkin välillä käyttää bensaa!

Asiaan liittymättä, itselläni oli vesiruisku välijäähdyttämättömässä autossa (noin baari ahtoa) ja vedestä irtosi kalkki (tai jotain muuta *askaa) ja saostui imuputkiston seinämiin ja oli lujaa kiinni. Eli kun on tarpeeksi lämmintä ja nesteet kaasuuntuu niin epäpuhtaudet saattavat hyvinkin saostua.

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Ke Huhti 04, 2012 18:56
Kirjoittaja NoNI
vanhoja juttuja:

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/saab ... -ruotsissa

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... or/?page=1

Mikähän on ST1 RE85:n sulfaattipitoisuuden määrä, tietääkös joku?

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Ke Huhti 04, 2012 19:32
Kirjoittaja core2
NoNI kirjoitti:vanhoja juttuja:
Mikähän on ST1 RE85:n sulfaattipitoisuuden määrä, tietääkös joku?
Tuo juttuhan tapahtui Mälardalenissa eli Tukholman lähiseudulla eikä käsittänyt koko ruotsia.
Mälardalenin polttoaineen toimittajilla oli tullut sekoituksessa virhe näytti puolueeton tutkimus, eniten aiasta kärsi Ford ja Volvo flexifuel autot, saabeja oli vain kourallinen kun sammui eikä pystynyt ajamaan näihin saabeihin ei kestänyt kauaa kunnes saab suostui jeesaamaan auton omistajia, jäte jota löytyi suuttimista ja filtteristä oli aivan kuin steariinia paljon pehmeämpää kuitenkin.

En tiedä mikä on prosenttimäärä suomessa, mutta täällä sen pitäisi olla nolla tällä hetkellä ja luulen sen olevan sama suomessakin.

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Ke Huhti 04, 2012 20:23
Kirjoittaja pilkkitikka
Terve taasen.
Jenkkiläisten lehtijuttujen mukaan polttoainejärjestelmiin muodostuvien saostumien syynä voi olla E85:n seostuksessa (85/15) käytetyn "normaalibensiinin" lisäaineiden niukkaliukoisuus etanoliin. Näin siis jenkeissä vielä muutama vuosi sitten. Tiedä sitten, miten asiat ovat täällä härmässä. Yhtäkaikki, jenkkijutut selittävät vuorotankkauksen hyödyllisyyden: ajettaessa välillä normaalibensalla, etanoliin liukenemattomat lisäaiensaostumat liukenevat ja järjestelmä puhdistuu.

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Ke Huhti 04, 2012 21:01
Kirjoittaja vesa67
Hyvä että sekaan on tullut kemiaakin ymmärtävä jäsen...

Tehdään tällainen tarjous: ensimmäinen joka haluaa tutkituttaa suuttimien ulkoisen kunnon tuon liiman osalta (edellyttäen että pelkästään E85:lla on ajettu viimeiset vähintään 10 tankillista) voi YV:n heittämällä sopia mun kanssa ajankohdan että nostetaan suutintukki ylös ja katsotaan mitä löytyy.
Lisäksi jos sieltä löytyy liimaa, suostuu samalla seuraavaksi ajamaan tankillisen kalliilla bensalla ja uudestaan tutkittavaksi. Luodaan pikkasen tilastoa miten bensapesu toimii...

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: To Huhti 05, 2012 17:24
Kirjoittaja pilkkitikka
pilkkitikka kirjoitti:Terve taasen.
Jenkkiläisten lehtijuttujen mukaan polttoainejärjestelmiin muodostuvien saostumien syynä voi olla E85:n seostuksessa (85/15) käytetyn "normaalibensiinin" lisäaineiden niukkaliukoisuus etanoliin. Näin siis jenkeissä vielä muutama vuosi sitten. Tiedä sitten, miten asiat ovat täällä härmässä. Yhtäkaikki, jenkkijutut selittävät vuorotankkauksen hyödyllisyyden: ajettaessa välillä normaalibensalla, etanoliin liukenemattomat lisäaiensaostumat liukenevat ja järjestelmä puhdistuu.
Ruotsalaisella sivustolla http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... tanol-1517 mainitaan, että Saabin suositus olisi normaalibensan tankkaus 10 000 km:n välein. Suosituksen syyksi mainitaan E85:n lisäaineet, jotka saattavat tietyissä olosuhteissa saostua (jos nyt luetunymmärtäminen meni nappiin). Näin siis (länsi)naapurissa parisen vuotta sitten

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: To Huhti 05, 2012 19:22
Kirjoittaja jeippo
Vesa67:n kommenttiin...

Pioneeri on tehnyt taas toisin.. ja pyyhkinyt vissiin viimiset 7tkm pelkällä viinalla. Joko tarkistetaan?? :D

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: To Huhti 05, 2012 19:44
Kirjoittaja NoNI
NoNI kirjoitti:vanhoja juttuja:

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/saab ... -ruotsissa

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... or/?page=1

Mikähän on ST1 RE85:n sulfaattipitoisuuden määrä, tietääkös joku?
Kysyin ST1:ltä ja vastaus oli: Ruotsissa on tosiaan ollut ongelmia "likaisen" etanolin kanssa. Suomessa specifikaation yläraja on mainitsemasi 4 ppm. Meillä jokainen valmistuserä analysoidaan ja tyypillinen arvo tuotannossamme on 1 ppm, joten RE85:n osalta tuo ei ole ongelma.