Sivu 36/36

Re: Biopower & RE85

Lähetetty: To Kesä 20, 2013 17:18
Kirjoittaja jlukka
Onko kellään kokemuksi bilteman pumpuista ja etanolista? Lähinnä mielessä olisi 52203. Tässä sitten kiinnoistaisi tietää onko miten bolt-on tyylinen ratkaisu vai pitää askarrella sen kanssa. Ei ole nimittäin mitenkään hinnalla pilattu niin voisi ostaa tuollaisen varalle, kun oma pumppu pettää aikanaan.

Re: Biopower & RE85

Lähetetty: Su Kesä 23, 2013 12:03
Kirjoittaja Mertmi
9-5:ssä ollut tuo 52-200. Se on 9000:n pumppu ja 8mm lähdöllä. Joutuu askartelemaan letkulla liitoksen. Muutamilla muillakin on tuo ollut e85 käytössä. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &start=150

Re: Biopower & RE85

Lähetetty: Ke Maalis 29, 2017 13:48
Kirjoittaja Jzo
jcarlson kirjoitti:Muistaakseni olen johonkin jo listannut ja onhan uusimpaan saabistiin tulossa myös.

9-5 kaikki 4syl T7, ja kaikki T7 og9-3 onnistuu ihan softalla
Pienemmät suuttimet löytyy 98-00 9-5 2,0t ja '00 og9-3 2,0T 185hv. Niillö teho rajoittuu alle 200hv etanolilla, kolkkiin sopii ihan normisuuttimet tilalle, 9-5 kaksiosaisella imarilla tarvii 98-99 9-5 2,3t punaiset.

9-3SS/SC 03-04 tarvii 05-> IDM-yksikön, 07-> ecun vähintään, suuttimet optionaaliset. 05-06 sama mutta IDM:ää ei tarvi vaihtaa. 07-> 9-3SS/SC menee pelkällä softalla

Trionic 5 autoja ei saa flexifueliksi mutta etanolille kyllä. T7 9-5 3.0 V6 ei saa flexifueliksi mutta on suunnitteilla tehdä etanolisofta.
Mites tällainen -96 Ng900 2.0 T / 185 hp tapaus, suuttimet alunperin tehtaalta lähtiessä lienee pienet mutta meneekö punaiset ( -98/-99) 9-5:sen suuttimet suoraan tilalle?

Onko bensaämpärit näissä Ng900 / og 9-3 / 9000 / Og9-5 malleissa yhteneväiset?

Re: Biopower & RE85 (og93/ng900)

Lähetetty: Ke Maalis 29, 2017 14:12
Kirjoittaja jcarlson
T5 on eri asia, niissä on kaikissa (poikkeus M93 2.3T tonnari) samat 350cc/min suuttimet jotka riittää aika hyvin siihen mihin vakio T25:kin etanolilla.
Ämpärit ei ole kaikissa samoja, tarkemmin eroista en tiedä.

Re: Biopower & RE85 (og93/ng900)

Lähetetty: Ke Maalis 29, 2017 19:19
Kirjoittaja Jzo
jcarlson kirjoitti:T5 on eri asia, niissä on kaikissa (poikkeus M93 2.3T tonnari) samat 350cc/min suuttimet jotka riittää aika hyvin siihen mihin vakio T25:kin etanolilla.
Ämpärit ei ole kaikissa samoja, tarkemmin eroista en tiedä.
Tämä oli hyvä tieto. :wink:

Re: Biopower & RE85 (og93/ng900)

Lähetetty: Ke Maalis 29, 2017 20:17
Kirjoittaja vesa67
Bensaämpärit on samoja, pinnankorkeutta mittaavan kohon sanka eroaa mutta se on aina vaihdettavissa

Re: Biopower & RE85 (og93/ng900)

Lähetetty: To Maalis 30, 2017 12:41
Kirjoittaja Jzo
vesa67 kirjoitti:Bensaämpärit on samoja, pinnankorkeutta mittaavan kohon sanka eroaa mutta se on aina vaihdettavissa
Hyvää täsmätietoa, kiitokset!

Re: Biopower & RE85 (og93/ng900)

Lähetetty: Ma Touko 08, 2017 13:23
Kirjoittaja Jzo
Jzo kirjoitti:
vesa67 kirjoitti:Bensaämpärit on samoja, pinnankorkeutta mittaavan kohon sanka eroaa mutta se on aina vaihdettavissa
Hyvää täsmätietoa, kiitokset!

Siinä joo näytti pahasti alakanttiin polttoainemäärä ilman sangansäätöä tuossa 9-5:sen ämpäripaketti suoraan Ng900:seen tapauksessa.

Re: Biopower & RE85 (og93/ng900)

Lähetetty: Ma Touko 08, 2017 20:07
Kirjoittaja O.K.
Nyt olisi hyvä hetki päivitellä tuo 9-3 Aero 2001 biopoweriksi, jos sellaista aikoo. Vaikka auton hankinnan jälkeen sellainen ei ollut mielessä. Kun hankittuna on jo "normaaliin" hankinnan jälkeiseen huoltoon uusi alkuperäinen PA-suodatin, biokäyttöönkin sopivat tulpat ja öljypohjan puhdistusjutut, joten niistä ei tulisi lisäkuluja.

Tavoitteena ei olisi tehon lisäys, vaan enempi ympäristöystävällisyys (ja muutaman euron säästö 98:lla ajamiseen verrattuna). Ja normaalia varmatoimisuutta en halua menettää, joten löytyykö tähän B205R-koneeseen joltakin joku "tehtaan biopower"-softa vai ovatko kaikki enemmän tai vähemmän harrastajien omia koodauksia? Lisäksi öljynvaihdot jne. tulee joka tapauksessa riittävän usein. Näiden kaikkien puolesta biopower-muunnoksessa ei olisi huonoja puolia. Ja joka 5. tankki suunnitelmissa ajaa 98:lla, mikä vissiin oli se tehtaan biopower-autojen suositus.

Sen sijaan vaakakupin toisella puolella mietityttää keskusteluissa esille tulleet suuttimien tukkeutuminen ja jonkun pa-säiliön sisäsen letkun pehmeneminen? Lisäksi jotakin käyntiongelmia näyttää tässäkin topicissa mainitun, mutta jo vuosien takaa ja harrastajien tekemät softat lienee parantuneet siitä? Näillä kesäauton ajokilometreillä (arvio 5-10tkm/vuosi, kun ei vielä kokemusta paljonko tulee) ei ajelu 98:lla nyt budjettia kaada, joten sinällään mikään pakko ei olisi lähteä softaamaan luotettavuuden kustannuksella.

Re: Biopower & RE85 (og93/ng900)

Lähetetty: Ti Touko 09, 2017 12:32
Kirjoittaja jmaatta
MY00 OG93 Aerolla tullut ajeltua RE85:lla ongelmitta jo helmikuusta 2013 lähtien. Bensatankkauksia neljän vuoden aikana vissiin kuusi. Toista vuotta meni välissä pelkällä RE85:lla, eipä tämä nykyaine noita suuttimia taida sotkea tai ainakaan itse en ole huomannut. Vakio bensapumppukin on vielä paikoillaan (tai ainakaan itse en ole sitä vaihtanut). JCarlsonin tekemä softa. Suosittelen. Hengettömän tuntonen laite bensalla kun viinaan tottuu. :mrgreen: