Re 85 Softa

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Mistä voi laskea/katsoa AFR arvoja?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Keme »

Shadow_Fi kirjoitti:Mistä voi laskea/katsoa AFR arvoja?
esim. laajakaista lambdasta
jeeeeeee!
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Koko kesä on tietty tullut ajeltua E85:lla. ja ajotietokone on näyttänyt etanoliprosentiksi 81%. Nyt eilen sitten menin tankkaamaan tyhjään tankkiin E5:sta. ja sen jälkeen auto on näyttänyt etanoliprosentiksi 85%! Ja auto käy kylmänä todella huonosti, kierrokset heittelehtii todella paljon.

Tänään aamullakin auto sammui kun lähdin liikkeelle... Ei ole koskaan ennen näin käynyt. Lämpimänäkin kierrokset ovat normaalia korkeammat kun ajaa esim. parkkiin niin saa jarrua painaa normaalia kovempaa.
Mistäköhän moinen mahtaa johtua??
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Isohko imuvuoto jossain, joku takaisku poikki tmv.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1859
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Aivan hieman OT, mutta tuli mieleen, että minkälaiseksi oktaaniluku muodostuu noilla pensan ja ethanoolin eri sekoituksilla ?

Esim itsellä nyt tankissa E14 , eli sid ilmoittaa alcohooli prosentiksi 14.
Tuo MIX on muodostunut ethanoolin päälle tankatusta 98 benziinistä, onko oktaani luku nyt sitten kuitenkin suurempi kuin 98? ,kuten olettaa voisi...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

jcarlson kirjoitti:Isohko imuvuoto jossain, joku takaisku poikki tmv.
Kiitän tuosta tiedosta. Täytyy huomenna töiden jälkeen katsella että löydänkö sen vuotokohdan jostain.
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Fakiiri kirjoitti:Aivan hieman OT, mutta tuli mieleen, että minkälaiseksi oktaaniluku muodostuu noilla pensan ja ethanoolin eri sekoituksilla ?

Esim itsellä nyt tankissa E14 , eli sid ilmoittaa alcohooli prosentiksi 14.
Tuo MIX on muodostunut ethanoolin päälle tankatusta 98 benziinistä, onko oktaani luku nyt sitten kuitenkin suurempi kuin 98? ,kuten olettaa voisi...
Oktaaniluku nousee etanolipitoisuuden noustessa, eli E14 joka on 98E+E85 seos on korkeaoktaanisempaa kuin 98E. 95E10 oktaaniluku johtuu siitä että siinä 90% bensaosuus on alle 95-oktaanista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Saab04 kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Isohko imuvuoto jossain, joku takaisku poikki tmv.
Kiitän tuosta tiedosta. Täytyy huomenna töiden jälkeen katsella että löydänkö sen vuotokohdan jostain.
Ja taas vuosimallista päätellen takaiskun kara on katki, eli venttiilikopan ja läppäkotelon välimaastossa oleva valkoinen takaisku
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

vesa67 kirjoitti:
Saab04 kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Isohko imuvuoto jossain, joku takaisku poikki tmv.
Kiitän tuosta tiedosta. Täytyy huomenna töiden jälkeen katsella että löydänkö sen vuotokohdan jostain.
Ja taas vuosimallista päätellen takaiskun kara on katki, eli venttiilikopan ja läppäkotelon välimaastossa oleva valkoinen takaisku
Muoviset rimpulat ei sitten kauaa kestä ehjänä, motonetin metallinen takaisku nyt paikallaan. Toivottavasti kestää.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/190305/T ... iesel-o6mm
Loyal
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: La Loka 15, 2011 15:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Loyal »

Mulla on kummatkin siniset takaiskut vaihettu juuri noihin. Hyvin on kestänyt,
vuoden päivät ollu kiinni. :D
Tuo venakopan ja kaasuläppäkotelon välinen takaisku mulla
on kumminkin mallia orkkis.
Jäsen 5614
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Onko toi E85 niin ranttu käynnistymään kylmänä? Aamulla käynnistin moottorin ja sain ihmetellä ihan ihmeellisiä ääniä. Esim. moottori haki kierroksia, ja sääty lopulta johonkin 1100rpm kohdalle, ja sitten se ääni.. Luulin että taas oli puhaltimeen joutunut lehti.. Muttei näköjään kun se puhaltimet sammutus ei auttanut. Eli konehuoneesta lähti. Bensalla ei mitään tälläistä havaittu.

Ulkoilma oli +2, ja etanolia tankissa 78% muistaakseni näytti. Käytännössä 38 litraa E85:sta ja noin 6 litraa 98:sia.

Nakut:
KnC1 88
KnC2 87
KnC3 99
KnC4 51

En tiedä mistä asti nuo nakut on laskennassa. En ole nyt muutamaan viikkoon nollannut mitään. Pitäisikö nuista huolestua ja nollata/seurata? Mitä on käytännössä tämä "nakutus"? Ja mikä yleensä sen aiheuttaa?

Niin, ja sen epämääräisen käynnistyksen jälkeen Mifi 0, Miss 0, ei vikakoodeja.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1859
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Aika vähissä pitäs kyllä olla nakut etanolilla.

Nollaappa arvot kato kuinka niitä rupeaa kertymään...

Käyntiääni etanoolilla saattaa kuullostaa vähän "rouheemmalta"

Kyllä lämpötila etanoollilla käynnistymiseen vaikuttaa, mutta huomattava ero taitaa tulla vasta tuolla selkeesti miinuksen puolella...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

SID:n nakut nollautuu vissiin vain, jos käyttää akun kenkää irti tai ECU:n sulaketta. En ole koskaan tullut kokeilleeksi, mutta voisiko nollata helpommin suoraan "clear" napilla.

:P
....ennenaikainen räjähdyksenomainen syttyminen (paineisku).

Haitallinen nakutus syntyy, kun liekki syttyy kipinästä, mutta kauempana sytytystulpasta (esimerkiksi palotilan reunalla) tapahtuu itsesyttyminen (paineen ja lämpötilan vaikutuksesta esimerkiksi hehkuvien karstanokareiden aikaansaama syttyminen) ja nämä kaksi paineaaltoa kohtaavat. Seurauksena on tehon laskua sekä moottorin termisten ja mekaanisten rasitusten lisääntymistä. Mikäli haitallista nakutusta tapahtuu vain hetkellisesti (esimerkiksi kiihdytyksessä), ei se yleensä ole moottorille vaarallista. Jos nakutusta kuitenkin ilmenee raskaalla kuormalla, on vakavan moottorivaurion vaara ilmeinen.

Nakutuksen syntyyn vaikuttavat käytetty polttoaine, kuormitusaste, moottorin ja imuilman lämpötila sekä palotilan muoto ja puhtaus. Nakutusta voidaan vähentää esimerkiksi kuormitusta vähentämällä, sytytystä myöhäistämällä, korkeaoktaanisemmalla bensiinillä sekä pitämällä palotila karstattomana. Nykymoottoreissa käytetään nakutuksen tunnistinta, jonka tehtävänä on tunnistaa haitallinen nakutus ja säätää sen mukaan muun muassa sytytystä sekä ahtopainetta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nakutus
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Ja mikä helvetti siellä jalkatilassa vänkärin puolella säätyy kun kääntää avaimen starttiasentoon? Siis heti kun kääntää avaimen startti asentoon, muttei ala starttaamaan, niin kuuluu sellainen paineistuksen ääni. Bensalla se on miltei äänetön, mutta etanolilla aivan kun joku ruosteisen jousen painais läjään. Aina olen ihmetellyt tuon saundin, siitä asti kun olen auton omistanut. Ja kuuluu tosiaan sieltä vänkärin jalkatilasta minusta...

Täytyy heittää sulake veke ja nollata. Tutkia paremmin. Sitten ne silikoniletkut, ne on pakko saada jo uusiksi, että pois sulkisi tuon bugipaikan (vai mitä Fakiiri :D , milloin aletaan? ). Ja varmaan olisi hyvä ottaa veke EVAPin, niinkuin Fakiiri kovasti suositteli.

Minusta on nyt vähän aikaa tuntunut että kone pelaa jotenkin raktorimaisesti. Eli kun vähän polkaisee niin ei ole tarpeeksi pehmeä ääni, vaan vähän epätasainen sytytyksen saundi. Toisaalta se ei näkynyt missään. Auto liikkuu, kiihtyy, kulutus ihan ok. Joten olin koko ajan sitä mieltä että taas kuuntelen liikaa (liian herkkä kuulo...).
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1859
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Katotaan ke klo 17
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Vastaa Viestiin