Re 85 Softa

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

FinRipper kirjoitti:allekirjoittaneella ei Ad85 arvo nouse sitten millään yli 800, jäänyt viimeisten re85 tankkausten jälkeen maksimissaan 780, ja kun tankillisella on ajellut menemään niin arvo laskee lähemmäs 740-750.

pirssiin vaihdettu pari viikkoa sitten uusi immu joka korjasi monta muuta käyntiin vaikuttanutta ongelmaa (mm. ahtojen seilaus, käynti kylmänä, tasakaasulla käynti) ja nosti tuota arvoa heti alkuun 20, mutta silti epäilyttää että jotain on vialla.
Se on joko lambda hapan tai imuvuoto. Veikkaan jarrutehostinta.
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja pmj »

Noita E85-muunnossarjoja alkaa olemaan jo vähän jokatoisessa kulkineessa. Naapurillakin sellainen on, ja useana aamuna on konepelti ollut auki kun pitää kuulemma säätää kylmäkäynnistyksen rikastusta. Miten nuo muunnossarjat toisenmerkkisissä vertautuu Saabin omiin järjestelmiin?
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Villi veikkaus, että melko huonosti. Ainakin nuo muunnossarjat, joihin olen törmännyt ja joita kaverikin kaupittelee, yleensä ovat mallia "jokaiselle jotain", eli sama sarja käy useampaan merkkiin ja malliin.
SAAB 9-5 Aero -05
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja pmj »

Näin vähän ounastelinkin. Mitkähän niissä on suurimmat ja merkittävimmät erot meikäläisten moottorinohjaukseen?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Muuttossarjojen tuotekehitykseen tuskin on käytetty miljoonia euroja, tuhansia työtunteja ja täysin instrumentoituja moottorilaboratorioita kylmähuoneineen. Eivät myöskään ole integroituja varsinaiseen moottorinohjaukseen jossa algoritmi voi hyödyntää kaikkia auton antureita.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja pmj »

Mitä sellainen boksi osaa sitten pääsääntöisesti tehdä, säätää kylmästarttia lämpötilan mukaan?

Edit: Sori, tämähän taitaa mennä vähän sivuraiteille. Voisi olla oman ketjun paikka kysellä moottorinohjauksien eroja.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Hook »

Nuo erilliset suutinjohtojen väliin tulevat huijausboxit kasvattavat vain suttimien aukioloaikaa. Eivät vaikuta sytkään, joten lisä vääntö hyötyä ei saavuteta.
Saabeissa etanolipäivitys tehdään vaihtamalla aito biopower ohjelmisto, jossa on aidosti tehty säädöt etanolille ja etanolin eri pitosuuksille eri tilanteisiin sopivaksi.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja pmj »

Voiko auton oma ecu onnistua säätämään esim. sytytystä tarpeeksi tilanteeseen sopivaksi?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tavallisen (ei-flexifuel) auton oma ecu ei osaa säätää sytytystä sen kummemmaksi kuin mitä se on 98E:llä. Etua asiasta kuitenkin on lähinnä vain ahdetuissa autoissa. Vapareissa ei juurikaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Giggsy
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 17:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Giggsy »

Onko tietoa tai arvauksia miten esim. Fordin flexifuelit toimivat verrattuna em. bokseihin tai Trioniciin?
En osaa, olen saabisti
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja oju »

Ford Flexifuel:
Huonosti kun kaikissa koeajoissa mainitaan ettei siitä ole mitään iloa...
Autoissa on kapasitiivinen tai optinen anturi joka mittaa etanolipitoisuutta ja ECU vaihtaa sytytysennakon ja ruiskutusmäärät vastaamaan tätä.
Triviana T-ford oli ensimmäinen flexifuel-auto. Ennakko säädettiin silloin muutenkin käsin joten se ei ollut ongelma, ihan kuten osa porukasta vielä nykyäänkin säätää vaihteiden järjestystä käsin. :D
Tuo kahvat kaakossa sanonta tulee kuulemma siitä kun T-fordin ratin akselissa olevat ennakko- ja kaasuvivut oli vedetty tappiin, oikealle alaviistoon.

Jälkiasennussarjat:
Noissa lisäsärjoissa on monesti ongelmana kylmäkäynnistys, halvoissa sarjoissa ei ole edes lämpötilanmittausta joten kylmäkäynnistys on vaikeaa ja ne joissa anturit on tätä varten, pitää rikastuksen määrä säätää kohdalleen. Onhan se kätevää kun Saabeissa tehdas on jo valmiiksi tehnyt nuo säädöt.
Arto Soikkeli
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Arto Soikkeli »

Tyhmä kysymys. Onko teillä softat ohjelmoitu sport-napin taakse. Olen ruvennut epäilemään, että tuo oma ei ole ihan vakio. Ottaa esim ihan kohtuu nopeesti 100-> 140km/h, mitä en ihan 185hp odota. Autossa ei ole ahtomittaria tms ja ei tuo ihan hirveen nopea ole, mutta ei nyt mun vanhasta autosta 262hp/400nm paljon jää sport-asetuksella. On toi kyllä selvästi nopeampi kun ex ex xc70 2.5t 210hp.

Tarkoitus olisi hakea re-85 softa, mutta näkisinköhän jostain onko tossa jo sellaine. Voihan olla, että ehdin jo tottua alitehoiseen ja nyt kun keksin ajella sportilla vähän reippaammin niin tuntuu nopealta :D
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei oo sport-napin takana mitään eri softia. Se muuttaa vain kaasupolkimen progressiivisuutta ja laatikon vaihtamiskohtia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ihan ensimmäiseksi kannattaa kurkata onko sid-info käytössä. Jos on niin sieltä softa-versio tai etsiä etanolipitoisuutta. Mikäli sid-info ei käytössä niin pks löytyy parikin harrastajaa, jotka voivat selvittää mikä softa on kyseessä ja ohjelmoida biopoweriksi.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Arto Soikkeli
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Arto Soikkeli »

suorsa kirjoitti:Ihan ensimmäiseksi kannattaa kurkata onko sid-info käytössä. Jos on niin sieltä softa-versio tai etsiä etanolipitoisuutta. Mikäli sid-info ei käytössä niin pks löytyy parikin harrastajaa, jotka voivat selvittää mikä softa on kyseessä ja ohjelmoida biopoweriksi.
Sid2 on menossa korjaukseen. Pitänee siis odotella, että pääsee sitä tutkimaan. Kiitos vastauksista.
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
Vastaa Viestiin