Siellä on kuulemma pistooli rikki. Eli ainetta olis, mutta ei saa nostettua säiliöstä autoon. Korjausaikataulusta ei ole vielä tietoa.9000 automaatilla kirjoitti:Emailia St1:n asiakaspalveluun, että mitäs kettua???!!!S.O kirjoitti:Onko joku käynyt Mäkkylän St1:llä?
Itse olen käynyt kääntymässä siellä useat kerrat viime kuukausien aikana ja aina on huppu pistoolin päällä. Onko vaan huonoa tuuria mulla vai onko ne olleet lopussa koko ajan?
E85 asemat
Re: E 85 asemat
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Re: E 85 asemat
Katselin eilen Start-autoiluohjelmaa ja siinä haastateltiin jotain St1:n johtajaa.
Keskustelivat niitä näitä ja myös etanolista oli puhetta. Siinä pisti merkille maininta, että mm. Ford on luopumassa flexifuel autojen valmistuksesta. St1:n kaveri mainitsi syyksi Euro6:n päästömääräykset, joita on kuulemma etanolilla vaikea toteuttaa.
Kuulosti vähän siltä, että sinällään ekologisempi ja uusiutuvasta energiasta toteutettu autoilu voi jopa tyrehtyä johonkin EU-byrokraattien pilkunviilauksiin.
Jäi vähän huolestunut olo tuosta haastattelusta. Josko jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa St1:n lopettaa koko RE85:n tuotannon, kun menekkiä ei ole riittävästi eikä nuo uutiset antaneet kasvuodotuksiakaan vaan päinvastoin. Jos joihinkin vanhoihin ritsoihin väännetään etanolibokseja tai softamuutoksia (Saab kuuluu näihin), niin eivät ne tässä paljoa auta. Aivan marginaalista touhua. Pitää saada uusia autoja liikenteeseen, joissa käytetään etanolia. Muuten tämä homma kyllä loppuu ennen kuin se ehti oikein edes alkaa.
Keskustelivat niitä näitä ja myös etanolista oli puhetta. Siinä pisti merkille maininta, että mm. Ford on luopumassa flexifuel autojen valmistuksesta. St1:n kaveri mainitsi syyksi Euro6:n päästömääräykset, joita on kuulemma etanolilla vaikea toteuttaa.
Kuulosti vähän siltä, että sinällään ekologisempi ja uusiutuvasta energiasta toteutettu autoilu voi jopa tyrehtyä johonkin EU-byrokraattien pilkunviilauksiin.
Jäi vähän huolestunut olo tuosta haastattelusta. Josko jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa St1:n lopettaa koko RE85:n tuotannon, kun menekkiä ei ole riittävästi eikä nuo uutiset antaneet kasvuodotuksiakaan vaan päinvastoin. Jos joihinkin vanhoihin ritsoihin väännetään etanolibokseja tai softamuutoksia (Saab kuuluu näihin), niin eivät ne tässä paljoa auta. Aivan marginaalista touhua. Pitää saada uusia autoja liikenteeseen, joissa käytetään etanolia. Muuten tämä homma kyllä loppuu ennen kuin se ehti oikein edes alkaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: E 85 asemat
St1:n kaveri puhui myös jostain (bio?)dieselistä, joka koostuisi 95% etanolista ja 5% olisi vettä. Taisi mainita, että noin 5-10 vuoden päästä olisi kysyntää. Millä automerkeillä on nykyään Re85-hyväksytyt moottorit, kun Fordikin on lopettamassa ja uusia Saabeja ei enää saa. Volvo, VAG:llä yksi TSI-moottorimalli,... ?
Re: E 85 asemat
Fordillahan on tällä hetkellä tarjolla bensiini flexfuel-auto(ja), mutta on siis luopumassa niistä. Jos olen käsittänyt oikein, niin Euro 6 tulee voimaan syyskuussa 2014. Tämä siis aiheuttaisi bensiini-flexifuel moottoreille ongelmia ja Ford "heittäisi pyyhkeen kehiin".
Volvolla ja VAG:llä (ainakin VW Passat) on flexfuel tai multifuel, kuten VAG sen ilmaisee, olemassa nyt, mutta miten niidenkin kanssa käy sitten jatkossa. Tekevätkö nekin "voortit".
Saa nähdä miten käy.....
No, se on sen ajan murhe. Onneksi ei ole tullut ostettua uutta autoa flexfuelina. Näiden vanhojen rusinoiden kanssa ei kovin korkealta tipahda kävi miten kävi.
Volvolla ja VAG:llä (ainakin VW Passat) on flexfuel tai multifuel, kuten VAG sen ilmaisee, olemassa nyt, mutta miten niidenkin kanssa käy sitten jatkossa. Tekevätkö nekin "voortit".
Saa nähdä miten käy.....
No, se on sen ajan murhe. Onneksi ei ole tullut ostettua uutta autoa flexfuelina. Näiden vanhojen rusinoiden kanssa ei kovin korkealta tipahda kävi miten kävi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: E 85 asemat
Dacialla on lisäksi noita flexifuel-autoja ollut Suomen markkinoilla, muuten taitaa olla virallisten maahantuojien kautta tuotujen merkkien edustus aika vähissä. Volvollakaan flexifuel ei ole ollut Suomessa markkinoinnissa mukana, eli ei ole panostettu flexifueliin.
Sinänsähän meillä biosaabisteilla ei ole älyttömän ankea tulevaisuus edessä vaikka RE85:n valmistus loppuisikin. Sitten vain siirrytään takaisin bensaan.
Osaako joku moottorimies kertoa, mikä osa euro 6 -päästönormeista on vaikea tavoittaa etanolilla? Ja testataanko tehtaiden flexifuelautot molemmilla polttoaineilla ja mahdollisesti jopa niiden sekoituksella, kun niiden normienmukaisuutta testataan?
Voisi kuvitella, että uusiutuvan energian käyttö, eli co2-päästöjen vähentäminen olisi etusijalla, jolloin etanolimoottorit voisivat saada helpotuksia päästönormeihin.
Sinänsähän meillä biosaabisteilla ei ole älyttömän ankea tulevaisuus edessä vaikka RE85:n valmistus loppuisikin. Sitten vain siirrytään takaisin bensaan.
Osaako joku moottorimies kertoa, mikä osa euro 6 -päästönormeista on vaikea tavoittaa etanolilla? Ja testataanko tehtaiden flexifuelautot molemmilla polttoaineilla ja mahdollisesti jopa niiden sekoituksella, kun niiden normienmukaisuutta testataan?
Voisi kuvitella, että uusiutuvan energian käyttö, eli co2-päästöjen vähentäminen olisi etusijalla, jolloin etanolimoottorit voisivat saada helpotuksia päästönormeihin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: E 85 asemat
Jonkun lähteen mukaan euro 6:ssa tulee E85:n kylmäkäynnistyksen päästörajoitukset. Euro 5 koski E85 osalta päästöjä vain normaali lämpötilassa.AZP kirjoitti:Osaako joku moottorimies kertoa, mikä osa euro 6 -päästönormeista on vaikea tavoittaa etanolilla?
Viimeksi muokannut Poy, Su Maalis 31, 2013 16:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: E 85 asemat
Jep, juuri tämä. Haastava tilanne ilman kunnon optimointia. Fordin surkeasta toiminnasta kylmästarteissa muutenkin voi päätellä että siellä ei ole tuohon kovin paljoa taidettu satsata.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: E 85 asemat
Huhti-toukokuussa alkaa saamaan Lohjaltakin E85sta.
Eipä tarvii enää Vantaalla käydä tankkailemassa![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Eipä tarvii enää Vantaalla käydä tankkailemassa
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: E 85 asemat
Onko siis niin, että huonomman höyrystymisen vuoksi etanolilla on huomattavasti haasteellisempaa hallita kylmän koneen päästöjä? Eli vaikka autotehdas panostaisi paljonkin tämän optimointiin, ei päästönormeja täyttävia kylmäpäästöjä saada aikaiseksi, vaikka se bensalla onnistuisi?jcarlson kirjoitti:Jep, juuri tämä. Haastava tilanne ilman kunnon optimointia. Fordin surkeasta toiminnasta kylmästarteissa muutenkin voi päätellä että siellä ei ole tuohon kovin paljoa taidettu satsata.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: E 85 asemat
Joo huonompi höyrystyminen ja hitaampi katalysaattorin käynnistyminen (light-off) on ongelmallisia. Kyllä ne ratkaistua saa, yksi vaihtoehto esim. esilämmittää jakotukissa olevaa polttoainetta hehkutulpalla, tähän on jo kaupallinen ratkaisu olemassa brasiliassa E100 yhteydessä Boschilta. Kysymys on vain panostuksesta tuotekehitykseen eli halusta käyttää rahaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: E 85 asemat
mikä asema?patu kirjoitti:Huhti-toukokuussa alkaa saamaan Lohjaltakin E85sta.
Eipä tarvii enää Vantaalla käydä tankkailemassa
käyttis: Saab 9-5 2.0t (*2.3T) vector A MY04 - 310 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
Re: E 85 asemat
Samoja kokemuksia. Mäkkylässä näyttänyt olevan harva se kerta siniset pistoolit pussissa. Tai sitten ei kelpaa kortti. Sitäkin vaivaa oli yhteen aikaan.MtSound kirjoitti:Siellä on kuulemma pistooli rikki. Eli ainetta olis, mutta ei saa nostettua säiliöstä autoon. Korjausaikataulusta ei ole vielä tietoa.9000 automaatilla kirjoitti:Emailia St1:n asiakaspalveluun, että mitäs kettua???!!!S.O kirjoitti:Onko joku käynyt Mäkkylän St1:llä?
Itse olen käynyt kääntymässä siellä useat kerrat viime kuukausien aikana ja aina on huppu pistoolin päällä. Onko vaan huonoa tuuria mulla vai onko ne olleet lopussa koko ajan?
Toinen tökkivä oma lähiasema on ollut varisto, jossa myös kortin kanssa ollut muutaman kerran ongelmia ja joka kerta tietysti juuri silloin kun tankki on lähes tyhjä ja saa sitten pelätä, koska loppuu kun pitää metsästää vaihtoehtoinen 85 tankkauspiste. Toista ei ihan hoodeilla kuintekaan ole.
Lentoasemalla saatavuus ollut toistaiseksi 100%
Mutta tuoreahkona RE85 käyttäjänä ja vasta tämän myötä ST1 asemien automaateista jäänyt sellanen fiilis, että ovat paljon epäluotettavampia hölmöine taustamusiikkeineensa kuin vaikkapa vihreät asemat mistä vain ja ainoastaan ostanu vuosikaudet muut bensat - enpä edes muista, koska omalle kohdalle osunut niissä olleen vikaa.
Se on nyt näistä asemista opittu, että ei parane tämmösellä normaalia janoisemmalla T5 etanolivehkeellä kovin tyhjäksi tankkia päästää kun ei näköjään voi olla varma, että ko menovettä myös saa jos varta vasten lähtee hakemaan.
Nykyään on sitten 10L jerrykin ladattuna juurikin näitä erikoistilanteita varten...
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: E 85 asemat
Siihen Tytyrin kaivoksen vieressä rakenteilla olevaan ABCn grillimarket/bensa-asemaan.pjy kirjoitti:mikä asema?patu kirjoitti:Huhti-toukokuussa alkaa saamaan Lohjaltakin E85sta.
Eipä tarvii enää Vantaalla käydä tankkailemassa
Tuli muistaakseni sähköautojen lataus myös.. Oliskohan ollu kaasukin vielä, en nyt 100% varma.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: E 85 asemat
Toivottavasti ei tule kiskuri hintaa vaan ihan normi E85 hintapatu kirjoitti:Siihen Tytyrin kaivoksen vieressä rakenteilla olevaan ABCn grillimarket/bensa-asemaan.pjy kirjoitti:mikä asema?patu kirjoitti:Huhti-toukokuussa alkaa saamaan Lohjaltakin E85sta.
Eipä tarvii enää Vantaalla käydä tankkailemassa
Tuli muistaakseni sähköautojen lataus myös.. Oliskohan ollu kaasukin vielä, en nyt 100% varma.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
käyttis: Saab 9-5 2.0t (*2.3T) vector A MY04 - 310 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
Re: E 85 asemat
Mikä on linjaus ollut ABC-asemien hinnoissa viimeaikoina? Tässä kovasti odottelen Joensuun seudulle tulevaa ensimmäistä ekoflex -tankkauspistettä. Tiettävästi pylväässä on jo hinnallekin paikka. Sehän on ABC Uuro. Käytännön näköhavainnot tukevat jokatapauksessa hankkeen etenemistä. Ehkäpä pitäisi käydä napsaamassa raporttikuva omaksi ja kanssa E85-autoilijoiden iloksi.
http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis ... kesakuussa
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis ... kesakuussa
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01