Biopower & RE85 (og93/ng900)

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
arto86
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Helmi 04, 2012 03:42
Paikkakunta: Kruunupyy

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja arto86 »

Tarviiko noi vakioruutat päivittää, kun vaihtaa etanoliin? Vai minkäkokoset noi vakiot on 2.0t koneessa?
Saab 9-3 2.0t -99
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Jos kohde on allekirjoituksesi auto ja varmasti T7 koneella niin vihreä pikkusuuttimet sieltä löytyy. Niillä saa 140hp E85:lla jos tekee sopivat karttamuutokset.
Minulta löytyy punaiset suuttimet jotka sopii ko. kaksosaiseen imusarjaan ja niiden virtaus on sitten 350cc luokkaa joka riittää jo 240hp saakka jos turbo vaan tulee perässä.
Jos taas puhut T5 koneesta niin sille on sitten eri softa kuin biopower, ja niissä T5:ssa taas suutinten kapasiteetti ei ole ongelma perusvireille
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä niillä 2,0t vihreillä saisi vähän enemmän kuin 140hv etanolilla.. 175hv on ihan realistinen. Pari softaa olen tehnyt niille pienille vihreillekin.

Teho vaan pysyy vakiona n. 3500rpm jälkeen joten vääntökäyrä on reippaasti laskeva. Dieselmäinen vehje siis, kierrättää vaan pystyy pidemmälle vaikka teho ei kasvakaan. :)

Mutta ne vihreät on vain 9-5 2,0t:ssä 98-00. OG9-3 T7 on joko punaiset (99 Viggen), ruskeat (00-> Viggen/Aero ja 01-> kaikki) tai 2,0T 185hv MY00 jossa on harmaat..

MY99 T7 kolkkia ei siis ole ellei kyseessä ole Viggen. MY00 (rek. 99 puolella) voi olla 185hv 2,0T harmailla jos T7 (tai Aero ruskeilla), tai jos on 2,0t matalapaine niin kyseessä on T5.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Onko kenelläkään mitään omakohtaista kokemusta tuosta paljon puhutusta veden kerääntymisestä polttoainetankkiin etanolia käytettäessä?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

eikös sitä viinaa myyty ihan jäänestoaineena esson baareissa viä aikaa sit :P
9-3.1972
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1469
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja ippe »

Vesi ja etanoli sekoittuva toisiinsa, eli vesi menee etanolin kanssa polttoainelinjaa pitkin sylintereihin ja tulee pakoputkesta höyrynä pihalle.

En näe nykyisillä ottomoottoreiden polttoaineilla mitään syytä kaataa jäänestoa tankkiin, ellei se satu olemaan halvempaa kuin pumpusta saatavat polttoaineet.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja core2 »

ippe kirjoitti:Vesi ja etanoli sekoittuva toisiinsa, eli vesi menee etanolin kanssa polttoainelinjaa pitkin sylintereihin ja tulee pakoputkesta höyrynä pihalle.
Olen lukenut,että E/RE85 absorberaa (imee) vettä itseensä vain avoastioissa ei suljetuissa tiloissa, nämä Etanoolin valmistajat ovat tutkineet tätä ja päätyneet siihen tulokseen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jep. Ja nykyauton (kaikki vähäpäästöiset eli käytännössä MY90-92->) tankki on tiivis, huohotus tapahtuu aktiivihiilisuodattimen kautta eikä ilma tankissa vaihdu auton seistessä. Suljettu astia käytännössä kyseessä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1469
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja ippe »

jcarlson kirjoitti:Jep. Ja nykyauton (kaikki vähäpäästöiset eli käytännössä MY90-92->) tankki on tiivis, huohotus tapahtuu aktiivihiilisuodattimen kautta eikä ilma tankissa vaihdu auton seistessä. Suljettu astia käytännössä kyseessä.
Etenkin muovitankilla varustetuissa autoissa (,kuten Saabit), peltitankit eivät mun kokemusten mukaan ole vanhimmiten kovin tiiviitä :lol:
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 255
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

kiupst kirjoitti:No mitä itsellä mitattiin PCS:llä ni ihan hyvät arvot tuli... Mietin itsekin että olisiko se katsastus mies mistään edes voinut huomata et siel on etanolia? Jos konttorilla olis päästöt mittauttanu. Tuskin!! Mut itse en ainakaan uskaltanut mainita konttorilla mtn biopowerista :-D
Kyllä katsastus mies huomaa onko etanolia tankissa jos vaan tahtoa löytyy, pakokaasusta haistaa helposti etanoli vehkeen. Käsittääkseni ei kannata käydä katsastaa RE85 tankissa, jollei vehjestä ole muutoskatsastettu. Saako näitä Saboja muutoskatsastettua helposti RE85 aineelle, päätöverotus tippuisi aika rajusti jos saisi rekisteriotteeseen RE85 päästöt.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja melberi »

Ei taida olla mitään järkevää mahdollisuutta muutoskatsastaa ja ihmettelisin suuresti, jos katsastaja tuollaista alkaisi syynäämään.
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Poy »

Miksi pitäisi muutostoskatsasta RE85:lle, jos ei tarvitse E10:llekään?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1469
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja ippe »

Poy kirjoitti:Miksi pitäisi muutostoskatsasta RE85:lle, jos ei tarvitse E10:llekään?
Koska lait ja asetukset määrävät turboautolle muutoskatsastuksen softanvaihdon/rukkauksen takia?

Ihan yhtälailla kaikki moottoriin liittyvät muutokset turbollisessa autossa on muutoskatsastettava, periaatteessa jopa eri lämpöarvolla olevat tulpat.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Eipä ole tullut katsastuksen takia tankkaustapoja muutettua eikä ole ollut ongelmia.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja AZP »

JanisHell kirjoitti: Kyllä katsastus mies huomaa onko etanolia tankissa jos vaan tahtoa löytyy, pakokaasusta haistaa helposti etanoli vehkeen. Käsittääkseni ei kannata käydä katsastaa RE85 tankissa, jollei vehjestä ole muutoskatsastettu.
Ainahan voi katsurille sanoa, että tankissa on etanoolia, mutta auto on vakio. Satun vain olemaan niin tyhmä että tankkaan ihan mitä sattuu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin