Trionicin kanssa aivan turha kapistus. Motronicceihin ja muihin vaikeammin ohjelmallisin keinoin lähestyttäviin mahdollisesti toimiva ratkaisu, siitä vaan kokeileemaan ja raportoimaan !
Olenko ymmärtänyt oikein: vuosimallista -94 lähtien kaikissa 9000:ssa (poislukien V6) on Trionic, ja tätä myöten kaikilla voi ajaa etanolilla (ilman flexifuel-mahdollisuutta), riippumatta siitä onko autossa turbo vai ei. Pitääkö paikkaansa?
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Jatkokysymyksenä, kun muistelen jcarlsonin jossain kirjoittaneen siitä miten etanoli toimii turbomoottorin kanssa parhaiten yhteen, tuleeko vapariin etanolin mukana suhteessa korkeampi kulutus, tehonpuutetta tai vastaavaa?
Tiedustelen näitä sen varalta jos jossain vaiheessa tulee haettua tonnari Ruotsista, tehovarantojen puolesta itselleni riittäisi 2.3i, varsinkin kun sellaisen kanssa ei tarvitse miettiä turbon tai siihen liittyvien osien kuntoa tai uusimista.
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Ja tokihan on sitten ne -93 2,3T:t pitkälohkolla mutta jo ensimmäisellä 5.2 Trionicilla (myöhempi "lyhytlohko" siis versio5.5), jotka ovat myös muutettavissa RE85:lle.
Pitkälohkoja en kyllä omien sekä ropaamieni kokemusten perusteella suosittele kenellekään, etenkään kylmiltäänpolkijoille..
Rattivaihteen ei kannattane hankkia tahallaan suuriruokaista vaparia kun paremmalla polttoainetaloudella ja samalla paremmalla suorituskyvyllä varustettuja ahdettujakin on tarjolla. Ei niitä turboon tai siihen liittyviä osia nyt niin montaa ole ja eikä niissäkään nyt sentään mitään henkimaailman juttuja tai edes suhteettoman kallista.
Pikaisella selauksella noita vapari 2.3:ia on kyllä huonosti ylipäätään myynnissä verrattuna turboihin, ja tuo kulutusero taitaa korvata jossain vaiheessa ehkä uusiksi menevän turbon ja sitä rataa. Eli suunnataan etsintä turbollisiin.
Mitä tehoon tulee, niin tuossa 9-3:ssa on ollut etanolin käyttöönotosta lähtien se reilu 200 hevosvoimaa, ja kyllähän se sen mukaan lähteekin, mutta sisäinen työläiseni pitää tuollaisia tehoja edelleen tarpeettomana ja muistuttaa siitä miten satkullakin ehtii jne
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Kyllä meikäläinenkin tuolla kaasarisatkulla eteenpäin on päässyt, mutta mahdollisimman nopeasti yritän tuota allekirjoituksen ng-satkua saada ajokuntoon.
Rattivaihde kirjoitti:
Mitä tehoon tulee, niin tuossa 9-3:ssa on ollut etanolin käyttöönotosta lähtien se reilu 200 hevosvoimaa, ja kyllähän se sen mukaan lähteekin, mutta sisäinen työläiseni pitää tuollaisia tehoja edelleen tarpeettomana ja muistuttaa siitä miten satkullakin ehtii jne
Minä olen taas sitä mieltä että on Tonnarin haaskuuta hankkia se liian tehottomalla tai muuten käyttöominaisuuksiltaan verraten hankalalla koneella (lue vapari manuaali). Vaikka itsellä on ihan 200hp automaattimopo niin silläkin on niin helppoa ja vaivatonta kiihdyttää ripeästi haluttuun nopeuteen ja pitää nopeus siinä. Autolla on taulussa 515 000Km ja silti maantiellä saavuttaa ilmankin erityisiä hissutteluja parhaimmillaan 7l/100Km lukemia.
Ja vaikka onkin vanhaa suunnittelua oleva ZF:n HP18 laatikko nelipykäläisenä niin kunnossa pidettynä se tarjoaa pehmeät mutta napakat vaihdot ilman suuria luistatuksia, 75%lukon kolmosella ja 100%lukon nelosella, sekä sellaisen seikan mitä ei moni uudempikaan laatikko ole tarjonnut eli oikein selkeän moottorijarrutuksen. Jo Karvalakki-Saabin 200hp/300Nm(1800rpm) arvot riittävät kyllä siihen ettei laatikon numeromäärällä tarvitse paikata moottorin puutteita kuten monissa muissa autoissa.
Omien kokemusten perusteella itse suosittelisin viimeisimpien vuosimallien vähempiruosteista Saabia trionic-moottorilla ja automaatilla viina-ajeluun.
Sen verran täytyy tuohon tehoasiaan liittyen myöntää, että se 200 hevosvoimaa voi tuntua kyllä mukavammalta, jos alla ei ole 130tkm ajettu OG9-3:n vakioalusta (vaaditaan suht nopeita refleksejä kun kaasun painaa siinä pohjaan)... Pitänee koeajaa täällä Suomen puolella joku tehokkaamman pään tonnari ettei sitten käy kaduttamaan kun on jo ehtinyt tuomaan jonkun 2.0t:n
Jahas, Minuteman ehti väliin. Automaatti olisi kyllä toivelistalla seuraavaan autoon, varsinkin täällä Järvenpään liikenteessä liikennevalojen ja Almeroiden viidakossa kyllästyy varsin nopeasti kepin vatkaamiseen sadan metrin välein... 2.3t/T scarabeevihreä viistoperätonnari vaalealla kokonahkasisustalla, kaikilla mahdollisilla puukoristeilla ja automaatilla olisi se omaan mieleen paras tapa taittaa matkaa
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Rattivaihde kirjoitti:Pikaisella selauksella noita vapari 2.3:ia on kyllä huonosti ylipäätään myynnissä verrattuna turboihin
Ja siihen on hemmetin hyvä syy. Se turboversio vaan on yksinkertasesti parempi, ihan joka suhteessa. Ja vaikkei tehonälkää oliskaan, niin 2.3t tai jopa 2.3T on silti helposti perusteltavissa varsin mukavan käytöksen perusteella. Lisäksi ainakin ison teen mallia on sellaiset välitykset omaavalla laatikolla, että moottoritiekin taittuu mukavasti pikkukierroksilla, mutta nöyrä kone on silti mukava puurtaja kaupungissakin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Rattivaihde kirjoitti:Automaatti olisi kyllä toivelistalla seuraavaan autoon, varsinkin täällä Järvenpään liikenteessä liikennevalojen ja Almeroiden viidakossa kyllästyy varsin nopeasti kepin vatkaamiseen sadan metrin välein...
Ja samalla saatat saada kilpailijoita tajuamatta itse "kilpailevasi". Nääs keppivaihteet ja tavallisen monttu-auki-almeerakuskin refleksit, sekä ärsykkeenään edeltä "kaahaava" automaattipeli..