E85 siihen on omat lämppärit...jcarlson kirjoitti:Bensalle tehty lisälämmitin ei käy E85:lle.
Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Niin, biopower-autoissa on eri lisälämmitin kuin bensa-autoissa. Lienee eri palopesä erilaisten höyrystymisominaisuuksien vuoksi.JaniV kirjoitti:E85 siihen on omat lämppärit...jcarlson kirjoitti:Bensalle tehty lisälämmitin ei käy E85:lle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Kappas kummaa kun eberspächerin ohjeistuksen mukaan E85nesteeseen siirryttäessä ei tarvitse kuin polttoainelinjat uusia. Lämmittimen teho hiipuu 20% etanolilla käyttäessä. Ja siis kyseessä aivan tuiki tavallinen bensiini käyttöinen eber. Että kyllä käy.
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Tuo pätee mielestäni uusiin lämppäreihin, ei käytettyihin karstaisiin lämppäreihin. Tietenkin voin olla väärässä kun tässä kotisohvalla muistelen. Noh, huomenna heitän puhelun maahantuojalle ja sitten selviää...jeippo kirjoitti:Kappas kummaa kun eberspächerin ohjeistuksen mukaan E85nesteeseen siirryttäessä ei tarvitse kuin polttoainelinjat uusia. Lämmittimen teho hiipuu 20% etanolilla käyttäessä. Ja siis kyseessä aivan tuiki tavallinen bensiini käyttöinen eber. Että kyllä käy.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Aa no tuosta en sano mitään päteekö käyttämättömiin vai käytettyihin. Mutta ainakin oman uuden lämmittimen asennuksessa ohjeistus e85:ta käyttäessä oli vaihtaa PAletkut. Ja eberin sivuilta tulostettua tietoa tosiaan että teho alenee, mutta käy ja kukkuu. ITSEASIASSA... nyt kun muistelee, niin taisi olla jotkut mallimerkinnät joihin tuo kasifemma kävi siinä eberin lapussa...
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
jeippo kirjoitti:Kappas kummaa kun eberspächerin ohjeistuksen mukaan E85nesteeseen siirryttäessä ei tarvitse kuin polttoainelinjat uusia. Lämmittimen teho hiipuu 20% etanolilla käyttäessä. Ja siis kyseessä aivan tuiki tavallinen bensiini käyttöinen eber. Että kyllä käy.
Tämä on faktatietoa nyt:
Ainoa Eber lämmitin johon RE85 käy on Hydronic B5SEco
Joka on bensalla 5Kw ja RE85:sella teho hiipuu 4kW:attiin.
Siltikin sarja tarvitsee toimiakseen noin 50€uron arvoisen lisäsarjan jossa on etanolin kestävät polttoainelinjat yms. Itse polttoaine pumppu on sama.
muutossarjan Eber tuotenumero: 221000203100
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Aika jännä, sillä kun itse kyselin saab korjarilta "kuinka toimii jos 85:lla ajaa", niin hän selvitti asian ja toi toisaan tulostetun eberin ohjeen jossa muistaakseni oli mainittu juurikin Hydronic sarja ja ainoa muutos jota tarvitsi oli toisaan PA-letkut. Noh, oli niin tai näin, ainakin itsellä D5ws c vai z malliko tuo nyt oli, niin on rokannu jo 5tkm aivan täydellisesti viinalla.
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Eikö kenelläkään ole eberiä etanolikonvertoidussa autossa? Sillähän toimivuus on helposti testattu.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
eberi ja webasto tarvitsee vain softamuutoksen biopowerautoihin. kysyin tätä KAHA autosta ja sanoivat että onnistuu valtuutetussa huollossa, mutta yli 4h työtä ei pidä hyväksyä.suorsa kirjoitti:Eikö kenelläkään ole eberiä etanolikonvertoidussa autossa? Sillähän toimivuus on helposti testattu.
9-3.1972
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Juurihan tuohon kommentin laitoin että itsellä on toiminut jo 5tkm moitteetta etanolilla ajaessa.suorsa kirjoitti:Eikö kenelläkään ole eberiä etanolikonvertoidussa autossa? Sillähän toimivuus on helposti testattu.
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Nyt puhutaan Kahalla paskaa. Itse soitin Wihuri automoon, joka on eberin maahantuoja. Ja nyt soitan kahalle..... Meillä kuitenkin asennetaan ja korjataan noita lämppäreitä.se93tbo kirjoitti:eberi ja webasto tarvitsee vain softamuutoksen biopowerautoihin. kysyin tätä KAHA autosta ja sanoivat että onnistuu valtuutetussa huollossa, mutta yli 4h työtä ei pidä hyväksyä.suorsa kirjoitti:Eikö kenelläkään ole eberiä etanolikonvertoidussa autossa? Sillähän toimivuus on helposti testattu.
Ja Kahahan ei noista ebereistä voi sanoa mitään kun eivät eberiä myy.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
JaniV kirjoitti:Nyt puhutaan Kahalla paskaa. Itse soitin Wihuri automoon, joka on eberin maahantuoja. Ja nyt soitan kahalle..... Meillä kuitenkin asennetaan ja korjataan noita lämppäreitä.se93tbo kirjoitti:eberi ja webasto tarvitsee vain softamuutoksen biopowerautoihin. kysyin tätä KAHA autosta ja sanoivat että onnistuu valtuutetussa huollossa, mutta yli 4h työtä ei pidä hyväksyä.suorsa kirjoitti:Eikö kenelläkään ole eberiä etanolikonvertoidussa autossa? Sillähän toimivuus on helposti testattu.
Ja Kahahan ei noista ebereistä voi sanoa mitään kun eivät eberiä myy.
Nyt sanon suoraan, sulle on puhuttu paskaa.
Ensinnäkin, kaha ei ota mitään kantaa Eberin asioihin. Niillä on VAIN Webaston edustus.
Toiseksi. Jälkiasennus lämmittimiin EI tehdä minkäälaisia softapäivityksiä. EI ebereihin tai webastoihin.
Ainoat softapäivitykset ovat sellaisia jossa auton ALKUPERÄINEN lämmitin halutaan muuttaa ajoaikalämppäristä pysäköintilämmittimeksi. Ja halutaan lisätä kello. Silloin tehdään softamuutoksia. Mutta vain autoon, ei itse lämppäriin.
Ja todellinen kanta on seuraava. Webasto ei virallisesti toimi RE85 polttoaineella, mutta voi käyttää. Ja virallisuus perustuu siihen ettei Webastoa ole hyväksytty kyseiselle polttoaineelle, ja lämmittimen teho laskee polttoaineen huonomman lämpöarvon johdosta. 5kilowattisesta tulee 4kW. Webaston vanhoissa laitteissa joissa on "kirkkaa" polttoaine letkut, niin 20kpl 15000 lämppäristä oireilee RE85 bensasta. Oireilu johtuu siitä että joidenkin jalostamoiden RE85 liottaa polttoaineletkuista jotain pehmennysaineita jotka sitten tukkivat höyrystinputken. Uusissa Webastoissa tulee RE85:n kestävät polttoaineletkut mukana. Eli polttoaine käy, mutta ei virallisesti ja teho laskee.
Eberin kanta on seuraava. Virallisesti vain Hydronic B5S Eco tukee RE85 bensaa, muut eivät.
Todellisuus on se ettei polttoaineletkut kestä etanolin liuottimia, ja myös teho laskee kilovatin verran.
Esimerkiksi volkkarin RE85 autoihin ei saa virallisesti lämppäriä lainkaan tilauksella edes. Tehdas ei asennuta Webastoja koska webastolla ei ole RE85 bensiinille hyväksyntää. Joskin suomen maahantuoja (Kaha) on antanut sellaisen lausunnon että voitte myydä ja asentaa, mutta asiakkaalle pitää tehdä erittäin selväksi se, ettei 5kw lämppäri olekkaan enää 5kw vaan 4kw.
- Jani Virtanen
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Webasto har tagit fram en värmare avsedd för miljöbilar som körs på bioetanol E85. _____________________________________________________________________JaniV kirjoitti:
Ja todellinen kanta on seuraava. Webasto ei virallisesti toimi RE85 polttoaineella, mutta voi käyttää. Ja virallisuus perustuu siihen ettei Webastoa ole hyväksytty kyseiselle polttoaineelle, ja lämmittimen teho laskee polttoaineen huonomman lämpöarvon johdosta. 5kilowattisesta tulee 4kW. Webaston vanhoissa laitteissa joissa on "kirkkaa" polttoaine letkut, niin 20kpl 15000 lämppäristä oireilee RE85 bensasta. Oireilu johtuu siitä että joidenkin jalostamoiden RE85 liottaa polttoaineletkuista jotain pehmennysaineita jotka sitten tukkivat höyrystinputken. Uusissa Webastoissa tulee RE85:n kestävät polttoaineletkut mukana. Eli polttoaine käy, mutta ei virallisesti ja teho laskee.
Eberin kanta on seuraava. Virallisesti vain Hydronic B5S Eco tukee RE85 bensaa, muut eivät.
Todellisuus on se ettei polttoaineletkut kestä etanolin liuottimia, ja myös teho laskee kilovatin verran.
Esimerkiksi volkkarin RE85 autoihin ei saa virallisesti lämppäriä lainkaan tilauksella edes. Tehdas ei asennuta Webastoja koska webastolla ei ole RE85 bensiinille hyväksyntää. Joskin suomen maahantuoja (Kaha) on antanut sellaisen lausunnon että voitte myydä ja asentaa, mutta asiakkaalle pitää tehdä erittäin selväksi se, ettei 5kw lämppäri olekkaan enää 5kw vaan 4kw.
- Jani Virtanen
Webasto on valmistanut lämmittimen joka tarkoitettu autoihin jotka käyttävät bioetanoolia E85.
Tuon lauseen lainasin Webaston sivustolta ja käänsin sen suomeksi lainasin vain sen osan tekstistä jossa on kysymys Etanoolista.
Siis tuo todellinen kanta on sitä mitä se on, koska luulen, että samaa lämmitintä toimitetaan myös suomeen.
http://www.webasto.se/personbil/bilvarmare/miljobilar/
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Kaivoimpas nyt vielä tuon eberspächer sivustolta asentajan tulostaman lapun esille joka selventää kummasti:
Bensiini E 10 (10% etanolia ja 90% bensiiniä)
E10 bensiini soveltuu käytettäväksi Eberspächer bensiini lämmittimissä ilman mitään muutoksia.
""E85 (85% etanolia ja 15% bensiiniä)
Soveltuu uudelle Hydronic II B5S- bensiiniversiolle. Vaatii erilaiset polttoaineputket (yleisasennussarjan läpinäkyvä ja sininen polttoaineputki vaihdettava "E85 polttoainesiirtosarjan tilno. 221000203100 mukana tuleviin mustiin polttoaineputkiin"). Käytettäessä tätä polttoainetta lämmittimen teho putoaa n.20%
Biodiesel
Biodiesel (max. 5% osuus) soveltuu sellaisenaan käytettäväksi Eberspächer diesel-lämmittimissä.
Hydronic II diesel (D4S ja D5S economy versiot). Biodieselin osuus 20% saakka mahdollistaa lämmittimen virheettömän toiminnan.
Hydronic II Commercial (D5S 12/24 V) biodieselin osuus 20% saakka mahdollistaa lämmittimen virheettömän toiminnan. Tulevaisuudessa 100% biodiesel käyttö mahdollista. (pienempi käyttöikä)
Hydronic M8 toimii 100% biodieselillä.
Hydronic M10 ja M12 seosuhde sallitaan 10%.""
Tämä "" sisällä oleva teksti lainattu suoraan siis tulosteesta.
Bensiini E 10 (10% etanolia ja 90% bensiiniä)
E10 bensiini soveltuu käytettäväksi Eberspächer bensiini lämmittimissä ilman mitään muutoksia.
""E85 (85% etanolia ja 15% bensiiniä)
Soveltuu uudelle Hydronic II B5S- bensiiniversiolle. Vaatii erilaiset polttoaineputket (yleisasennussarjan läpinäkyvä ja sininen polttoaineputki vaihdettava "E85 polttoainesiirtosarjan tilno. 221000203100 mukana tuleviin mustiin polttoaineputkiin"). Käytettäessä tätä polttoainetta lämmittimen teho putoaa n.20%
Biodiesel
Biodiesel (max. 5% osuus) soveltuu sellaisenaan käytettäväksi Eberspächer diesel-lämmittimissä.
Hydronic II diesel (D4S ja D5S economy versiot). Biodieselin osuus 20% saakka mahdollistaa lämmittimen virheettömän toiminnan.
Hydronic II Commercial (D5S 12/24 V) biodieselin osuus 20% saakka mahdollistaa lämmittimen virheettömän toiminnan. Tulevaisuudessa 100% biodiesel käyttö mahdollista. (pienempi käyttöikä)
Hydronic M8 toimii 100% biodieselillä.
Hydronic M10 ja M12 seosuhde sallitaan 10%.""
Tämä "" sisällä oleva teksti lainattu suoraan siis tulosteesta.
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
no oho johan porukka lämpes aiheesta....tuo oli oikeestaan mukava kuulla koska itekki noita harrastemielessä onnistuneesti asennellu. eli vaihdan vain polttoaineletkun, kun sitäkin tallilla on ja annan lämmitä vaan pitempää
9-3.1972