Sivu 6/11

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: To Marras 22, 2012 15:43
Kirjoittaja jcarlson
Muistaakseni WIS ei eritellyt tiettyä ainetta, enkä usko että niissä merkittäviä eroja on. STP käsittäkseni on ainakin toiminut jossain tapauksessa.

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: To Marras 22, 2012 17:00
Kirjoittaja G-mies
-valomerkki- kirjoitti:Onko jotain tiettyä "injector cleaner" merkkiä mitä tulisi käyttää, vai käykö perus Valvoline, CRC, Stp yms. tuotteet?
Redline SI-Alcohol. Mainitsin sen jo tuolla aiemmassa viestissäni.

Olisihan se ollut mielenkiintoista testata tankillisella bensaa miten se vaikuttaa suuttimiin, mutta nyt ei ollut mahdollisuutta/aikaa siihen. Toki suuttimet ovat vielä yhtä lukuun ottamatta ihan tuossa kunnossa(yhdestä puhdistin pään), joten voisihan ne lähettää taas testattaviksi ja puhdistukseen.

Matti

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: To Marras 22, 2012 17:11
Kirjoittaja Frostwind
Tässä vielä linkki koko ketjuun

http://forums.nasioc.com/forums/showthr ... t=e85+gunk

Myös mitsufoorumilla on asiaa puitu

http://forums.evolutionm.net/alternativ ... -85-a.html

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: To Marras 22, 2012 17:47
Kirjoittaja ecopower
Oma Saab kulkenut pelkällä Etanolilla 17tkm, sinä aikana 4 purkkia STP injector cleaneria polttoaineen sekaan.Ei minkäänlaisia käyntiongelmia!
Samalla tammikuisella Jcarlson reissulla päivitettiin pari muutakin
Saabia,joista kaverin Aerolla sen jälkeen ajettu n:25tkm pelkällä
Etanolilla.Mitään puhdistus aineita ei käytetty,joskus pakon
edestä tavittaessa bensaa etanolin puutteeseen.
Tämäkin toimii edelleen kuin Junan vessa! :wink:

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: To Marras 22, 2012 20:55
Kirjoittaja aapee73
Olen omalla käyttökulkineella ajanut nyt 1,5 vuotta etanolilla, pakon sanelemana pari tankkia bensaa välissä. Pari-kolme kuukautta sitten alkoi esiintyä pientä nykymistä. Nappasin suuttimet irti ja jonkun verran oli tarttunut tuota mustaa "lietettä" suuttimiin. Putsasin suuttimet ihan break cleanerilla ja lisäsin tankkiin vielä pullollisen tuota Redline SI-Alcoholia. Tämän jälkeen kaikki pienet nykimiset ja rykimiset katosi tyystin. Joten ainakin tuo on toimiva aine. Samalla kun nappasin suuttimet irti, kurkistin noista rei'istä imuventtiileitä, lietettä oli kertynyt myös imuventtiilien päälle. Satuitko G-Mies katselemaan miltä näytti sinun moottorissa? Tuon SI-Alcohol tankillisen jälkeen ei ole tullut irroiteltua suuttimia, joten en tiedä liuottiko tuo "lietteen" myös imuventtiilien päältä. Suuttimet ja imusarja on menossa vaihtoon, joten täytyy varmaan ennen vaihtoa ajaa vielä yksi tankillinen terästettynä tuolla SI-Alcoholilla ja katsoa miltä imuventtiilit näyttää sitten. Yritän muistaa raportoida tänne, miltä näytti.

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: To Marras 22, 2012 21:15
Kirjoittaja vesa67
Laitetaanpas kuvia T5 autojen suuttimista;

Tapaus 1: Tonnari josta kansipahvin vaihdon yhteydessä putsasin suuttimetkin. Käyntiinlähdöt kolmella ja muut epämääräisyydet startissa katosivat, tästä on nyt aikaa kohta kaksi viikkoa. E85:lla ajettu ilman bensan välitankkauksia keväästä saakka, about 10 tkm

Kuva

Tapaus 2: og9-3, E85:lla ajettu jo pidempään, ehkä 15 tkm luokkaa. Softan hienosäätämisestä huolimatta kylmäkäynnistykset alkoivat olla aikamoista sahaamista ja vajailla pytyillä käyntiin lähtöä. Juuri avasin paikat ja puhdistin tämän näköiset suuttimet. Ihan helposti bensalla pestävää tervaa tuo on. Huomisaamuna tiedän paraniko käynnistyvyys.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Taitaa olla niin että muutaman kerran vuodessa pitää ajaa puoli tankkia bensaa noiden jämien poistamiseksi, tai sitten noita lisäainepulloja kokeilla.

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: To Marras 22, 2012 21:38
Kirjoittaja G-mies
aapee73 kirjoitti:Satuitko G-Mies katselemaan miltä näytti sinun moottorissa?
Eipä tullut kurkattua, muutenkin oli vähän kiirus saada auto taas käyntiin rouvan kaupunkireissua varten. Kohta sais taas tankata ja pullo Redlinen tavaraa odottaa jo valmiina. Mielelläni kuulen myös palautetta muilta kyseistä ainetta käyttäneiltä.

Matti

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: To Marras 22, 2012 23:39
Kirjoittaja Frostwind
Omalla kolkilla on ajettu n. 14tkm E85:lla noilla 875cc suuttimilla. Sitä ennen joitain tuhansia vakiosuuttimilla. Nakkasin Valvolinen suutinputsauslitkut tankkiin n. 7tkm suuttimien vaihdon jälkeen.
Motonet reissulla tarttui nyt mukaan pullo Redlinen SI-Alcoholia. Voisi melkein seuraavassa öljynvaihdossa kurkata miltä suuttimet näyttää ja sitten nakata nuo litkut tankkiin ja tarkastaa tilanne sen jälkeen.

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: To Marras 22, 2012 23:43
Kirjoittaja mienkoiv
Mites tuo suutinten tienoolta kuuluva 'kaskaan sirinä' -ääni.
Mistä johtuu,itellä kuulu heti kun vaihdoin vihreet punasiin,puhtaat oli siis asentaessa?

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Pe Marras 23, 2012 09:00
Kirjoittaja oju
Tämä herätti muutaman kysymyksen:
-Miltä imusarjassa näyttää suuttimien ympärillä? Entä imukanavassa imuventtiilin luona?
-Missä ja millä ehdoin aine muodostuu?

Jälkimmäinen kysymys liittyy siihen että jos mömmö muodostuu tankissa olisi perinteinen suodatin tukossa, tätä ei ilmeisesti tapahdu?

-Onko mömmöä suuttimen sisällä vai vain kärjen ulkopuolella? Jos on sisällä voisi ajatella että suutintukkikin pitäisi putsata samalla. Toisaalta tämä viittaisi silloin siihen että lämpö olisi oleellinen osa reaktiota koska muuten mömmöä olisi tankissa (ja suodatin tukossa).
Jos sitä on vain suuttimen kärjessä/ulkopuolella niin onko kyse siitä että aine haihtuu,kuivuu ja kovettuu päästyään ilman kanssa kosketukseen? Tämä selittäisi sen että ongelma on suurempi pätkäajossa, suuttimien kärjet pääsevät kuivumaan vähän väliä uuden 'tipan' kanssa. Toisaalta tuossa tapauksessa ajoittainen bensalla ajo olisi helppo ratkaisu ongelmaan. Kuten Vesa67 totesi, pari kertaa vuodessa.

Ajatuksia?

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Pe Marras 23, 2012 10:05
Kirjoittaja Haza
M00 9-5 Aero, reilu 10tkm viinalla ja alle 30litraa bensaa tankattu koko aikana.
Suuttimissa oli selvästi tuota samaa tahnaa ja taisipa pari reikääkin olla jo tukkoisia. Tuli kone pilkottua kokonaan osiksi (ja koottukin jo) niin osaan vastata että kyllä sitä samaa tököttiä löytyi myös imuventtiileistä ja imukanavista siitä päädystä missä kanava jakaantuu kahteen. Kanavan seinämissä en muista nähneeni mitään.

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Pe Marras 23, 2012 10:23
Kirjoittaja G-mies
Tämä selventääkin jo paljon. Suutintukin sisäpuoli oli aivan puhdas, kun sinne kurkkasin suuttimia vaihtaessani. Jos Frostwind kurkkaisi samalla imukanaviinkin mahdollisuuksien mukaan ennen ja jälkeen puhdistuslitkun. Näkisi onko aineesta hyötyä siellä.

Jos pari kertaa vuodessa käyttää tuota Redlinen litkua, niin eipä paljon kannata bensaa tankkailla(mikäli saavutetaan sama teho suuttimien puhdistumisesa ym voitelussa). Tämänhetkisellä hintaerolla tulee halvemmaksi ostaa puteli ja kaataa se tankkiin ja jatkaa ympäristöystävällistä ajelua.

Matti

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Pe Marras 23, 2012 10:29
Kirjoittaja Frostwind
Pitääpä kurkata. Voin työmaalta ottaa boroskoopin lainaan ja napata sillä vaikka parit kuvat.

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Pe Marras 23, 2012 11:10
Kirjoittaja vesa67
Tämän aamun startin tulos oli mykistävä, eli pelkkä bensarätillä ja varovasti pienellä ruuvimeisselillä tervan poisto suuttimien kärjistä palautti normaalikäynnistymisen. Onneksi, koska hermot oli mennä tuon softan säätökokeilujen kanssa.

Imusarjan seinämissä oli jotain tummahkoa kiiltävää peitettä mutta sen irtoamista en bensalla testannut, saattaa olla myös huohotuksesta peräisin. Suutintukin puolella en yhdessäkään ole nähnyt vastaavaa tervaa.

Seuraavan kerran kun alkaa startit hankaloitumaan niin pitää laittaa puteli lisäainetta ja todeta vaikutus. Tai toinen kokeilu että sekoittaa bensaa tankkiin T5:n adaptaatioiden rajoissa ja ajelee varovasti muutaman sata kilsaa.

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Pe Marras 23, 2012 12:31
Kirjoittaja oju
Löytyykö tukea ajatukselle että ongelmaa esiintyy lähinnä lyhyessä kaupunkiajossa?

Tällöin voisi myös kokeilla poistuuko mömmö pidemmän (reippaan?) maantieajon yhteydessä, vähän kuin tavallinen karsta.