Biopower & RE85 (og93/ng900)
Re: Biopower & RE85
No eipä itsellä ainakaan katsastus mies huomannut mitään Otti PCS:llä mitattujen päästöjen lapun käteen ja tokas et hyvät on arvot! Ja ei kyl ole käynyt mielessänikään et saabini muutoskatsastaisin etanolille Onko kukaan ilmottanut katastus miehelle et tankis on etanolia?
Re: Biopower & RE85
Pari viikkoa sitten kaveri kävi katsastaan Aeronsa Etanolilla.kiupst kirjoitti:No eipä itsellä ainakaan katsastus mies huomannut mitään Otti PCS:llä mitattujen päästöjen lapun käteen ja tokas et hyvät on arvot! Ja ei kyl ole käynyt mielessänikään et saabini muutoskatsastaisin etanolille Onko kukaan ilmottanut katastus miehelle et tankis on etanolia?
Mainitsi uudesta polttoaineesta päästömittauksen yhtedessä.
Ei näyttänyt katsastus miestä kiinostavan asia millään lailla!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Biopower & RE85
Oliskohan jossain 2011 myyntilukuja RE85:lle? Nimittäin melkosen moni Suapisti on konvertoinu autojaan "biopoweriksi", Dacialta saa edukkaita uusia etanoliautoja jne, joten voisi kuvitella myynnin lähteneen aika hyväänkin kasvuun kun verkostokin on laajentunut.
Tätä iloa ei varmaan kovin kauan kyllä kestä, kun joku virkaimesspede keksii, että wanhoilla saabinpaskoilla ajellaan aiWan liian halvalla. Ympäristönäkökohdilla ei tule siinä kohdassa olemaan mitään painoarvoa kun sille konttorirotalle tämä asia valkenee. Tod.näk. hyvin pikaisella aikataululla keksitään joku sanktiomenettely tyyliin kupongit joilla vain "aidon" flexifuelin omistajat saa tankata ja "väärällä" etanoliautolla ajamisesta tulee kiinni jäädessä joku 2000€:n sakko sekä auto takavarikoidaan valtiolle tms. älytöntä
Tätä iloa ei varmaan kovin kauan kyllä kestä, kun joku virkaimesspede keksii, että wanhoilla saabinpaskoilla ajellaan aiWan liian halvalla. Ympäristönäkökohdilla ei tule siinä kohdassa olemaan mitään painoarvoa kun sille konttorirotalle tämä asia valkenee. Tod.näk. hyvin pikaisella aikataululla keksitään joku sanktiomenettely tyyliin kupongit joilla vain "aidon" flexifuelin omistajat saa tankata ja "väärällä" etanoliautolla ajamisesta tulee kiinni jäädessä joku 2000€:n sakko sekä auto takavarikoidaan valtiolle tms. älytöntä
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Biopower & RE85
Kohta ne lukee tuon ja rupeaa soveltamaan käytäntöön... 9-3:n tankkaaminen on kyllä ollut viimeiset kolme kertaa harvinaisen iloinen tapahtuma, pienet kylmäkäyntiepätasaisuudetkin jäivät pois nyt kun huollossa vaihdettiin öljyt ja tulpat. 900:n tankkaamisesta en sanokaan sitten yhtään mitään... Nyt kun siihen vaihtuu kohta bensapumppu niin pitäisiköhän viritellä samalla kiinni etanolikaasutinV.J.S kirjoitti:Tod.näk. hyvin pikaisella aikataululla keksitään joku sanktiomenettely tyyliin kupongit joilla vain "aidon" flexifuelin omistajat saa tankata ja "väärällä" etanoliautolla ajamisesta tulee kiinni jäädessä joku 2000€:n sakko sekä auto takavarikoidaan valtiolle tms. älytöntä
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Biopower & RE85
Nimenomaan "ympäristönäkökohdilla":han tuollaista voisi kekseliäs virkamies "perustella"; Aikanaan aivan liian halvalla saaduilla Saabeilla nyt vielä ajellaan röyhkeästi halvalla polttoaineella ja "väärällä" eli vanhalla autolla jopa ihan huviajelua oikein, näin sysäten muille sitä aivan saatanallista "hiilijalanjälkeä". Tuparangaistushan on monille tuttu, eli kollektiivinen sellainen.V.J.S kirjoitti:
Tätä iloa ei varmaan kovin kauan kyllä kestä, kun joku virkaimesspede keksii, että wanhoilla saabinpaskoilla ajellaan aiWan liian halvalla. Ympäristönäkökohdilla ei tule siinä kohdassa olemaan mitään painoarvoa kun sille konttorirotalle tämä asia valkenee.
V.J.S kirjoitti:Tod.näk. hyvin pikaisella aikataululla keksitään joku sanktiomenettely tyyliin kupongit joilla vain "aidon" flexifuelin omistajat saa tankata ja "väärällä" etanoliautolla ajamisesta tulee kiinni jäädessä joku 2000€:n sakko sekä auto takavarikoidaan valtiolle tms. älytöntä
Tod. näk. mitenkähän se oli se käyttövoimavero vaikkapa löpöllä ajelusta, olikohan kuusinkertainen vuodeksi laskettuna..? Ja kuten tänään sattumoisin kuulin televisiolähetyksestä Oikeusministeriön Virkamiehen sanomana: "Ilmiantaja on arjen sankari."
Mutta sinänsä tässä voi tulla tosiaan mielenkiintoinen ilmiö, jos ja kun "esson baarissa" tajutaan että T5:stä eteenpäin vanhoillakin Saabeilla voi modattuna ajella RE85:llä €yron/litra. Raha ja lompakon pulleus kun on sellainen porkkana että monikin Saabin laaduttomuutta ja siitä johtuvaa perikatoa messunnut voi oikeasti kiinnostua merkistä.
Re: Biopower & RE85
Lueskelin koko ketjun läpi ja haullakin etsin, mutta en löytänyt tarkempaa tietoa Biopower-päivityksestä.
Eli mitä tuo autolta vaatii? Pitääkö esim. polttoaineletkut vaihtaa, suuttimet jne?
Entä mitä vaatii kuljettajalta? Tämän ketjun mukaan arvioiden kaikki tuntuvat olevan kiinnostuneita käppyröistä, open-SID:istä ja softasta. Minua kun kiinnostaisi vaan ajaa edullisemmin ja ehkä vihreämminkin...
Lisäksi vaikuttaa siltä, että RE85:n lisäksi tankkiin voisi laittaa vain E98:aa. Eikö E95 kelpaa? Käyn aika usein Balttiassa reissussa ja siellä sekä RE85:n että E98:n saaminen voi olla haastavaa.
Mulla on vm 2002 Turbo Jubilee, eli pienpaine T7. Onnistuuko päivitys kyseiselle moottorille? Haluaisin pitää auton mahdollisimman alkuperäisenä enkä kaipaa lisätehoja oikeastaan ollenkaan -kunhan heppoja nyt suurinpiirtein sama määrä olisi, kuin ennenkin.
Eli mitä tuo autolta vaatii? Pitääkö esim. polttoaineletkut vaihtaa, suuttimet jne?
Entä mitä vaatii kuljettajalta? Tämän ketjun mukaan arvioiden kaikki tuntuvat olevan kiinnostuneita käppyröistä, open-SID:istä ja softasta. Minua kun kiinnostaisi vaan ajaa edullisemmin ja ehkä vihreämminkin...
Lisäksi vaikuttaa siltä, että RE85:n lisäksi tankkiin voisi laittaa vain E98:aa. Eikö E95 kelpaa? Käyn aika usein Balttiassa reissussa ja siellä sekä RE85:n että E98:n saaminen voi olla haastavaa.
Mulla on vm 2002 Turbo Jubilee, eli pienpaine T7. Onnistuuko päivitys kyseiselle moottorille? Haluaisin pitää auton mahdollisimman alkuperäisenä enkä kaipaa lisätehoja oikeastaan ollenkaan -kunhan heppoja nyt suurinpiirtein sama määrä olisi, kuin ennenkin.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Biopower & RE85
Softan vaihto riittää, tehoa tulee perussoftalla n.180 heppaa E85 polttoaineella. Polttoaineeksi kelpaa myös 95E10. Ihan varmasti löytyy riittävästi tietoa biopowermuunnoksista tältä foorumilta.
9-3 TurboJubilee -02
#2403
#2403
Re: Biopower & RE85
- vain softa uusiksi, onnistuu useamman forumilaisen toimesta edullisesti
- suositeltavaa on vaihtaa bensasuodatin 1-2 RE85-tankillisen jälkeen
- suositeltavaa on ilmeisesti myös öljypohjan avaaminen ja öljysihdin puhdistus parin tankin jälkeen, varsinkin jos on ollut pitkään huohotinvikaisena ajossa ja kilometrejä on reilusti
- tämän jälkeen voi käyttää mitä tahansa bensaa tai etanolipolttoainetta, mitä normaaleilta huoltoasemilta saa. Sekä T7-koneisessa näitä voi sekoittaa, eli puoleen tankkiin 95E10:ä voi lisätä 98E5:ttä tai RE85:ttä, eli auto on täysin flexifuel, eikä sitä voi "tankata väärin", paitsi tetenkin jos menee dieseliä tai jotain valopetrolia tankkaamaan
- ei vaadi kuskilta siis käytännössä mitään, poislukien ehkä ymmärryksen siitä, että RE85:llä voi tulla kovilla pakkasilla käynnistysvaikeuksia
- suositeltavaa on vaihtaa bensasuodatin 1-2 RE85-tankillisen jälkeen
- suositeltavaa on ilmeisesti myös öljypohjan avaaminen ja öljysihdin puhdistus parin tankin jälkeen, varsinkin jos on ollut pitkään huohotinvikaisena ajossa ja kilometrejä on reilusti
- tämän jälkeen voi käyttää mitä tahansa bensaa tai etanolipolttoainetta, mitä normaaleilta huoltoasemilta saa. Sekä T7-koneisessa näitä voi sekoittaa, eli puoleen tankkiin 95E10:ä voi lisätä 98E5:ttä tai RE85:ttä, eli auto on täysin flexifuel, eikä sitä voi "tankata väärin", paitsi tetenkin jos menee dieseliä tai jotain valopetrolia tankkaamaan
- ei vaadi kuskilta siis käytännössä mitään, poislukien ehkä ymmärryksen siitä, että RE85:llä voi tulla kovilla pakkasilla käynnistysvaikeuksia
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Biopower & RE85
Jos homma tosiaan on noin helppo, niin eikös se olisi järkevää tehdä kaikille autoille, jossa on sopiva moottorinohjausjärjestelmä?!
Tuo öp:n avaaminen mulla onkin joka tapauksessa suunnitelmissa seuraavan öljynvaihdon yhteydessä. Jos softapäivitys tulee tehtyä ennen huoltovälin täyttymistä, niin voihan ne öljyt tiuhemminkin vaihdella.
Ostin tuon kolkin vasta joulukuussa, enkä silloin edes ajatellut autoa etsiessäni, että ostokriteerinä voisi olla flexifuel-mahdollisuus. Taisi ollakin fiksumpi ostos, kuin ajattelinkaan
Toivotaan vaan, että suomesta tulee uusi biopolttoaineiden luvattu maa, jolloin etanolin hinta pysyisi kotimarkkinoilla järkevänä.
Tuo öp:n avaaminen mulla onkin joka tapauksessa suunnitelmissa seuraavan öljynvaihdon yhteydessä. Jos softapäivitys tulee tehtyä ennen huoltovälin täyttymistä, niin voihan ne öljyt tiuhemminkin vaihdella.
Ostin tuon kolkin vasta joulukuussa, enkä silloin edes ajatellut autoa etsiessäni, että ostokriteerinä voisi olla flexifuel-mahdollisuus. Taisi ollakin fiksumpi ostos, kuin ajattelinkaan
Toivotaan vaan, että suomesta tulee uusi biopolttoaineiden luvattu maa, jolloin etanolin hinta pysyisi kotimarkkinoilla järkevänä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Biopower & RE85
itselläni tuskin tarvinnee ö-pohjaa avata ku koneella ajettu 68tkm ja öljyt vaihdettu aina jopa alle 10tkm välein.
9-3.1972
Re: Biopower & RE85
Mun koneella on ajettu jo n. 245000km eikä siihen oltu tehty huohotinpäivitystä ennen, kuin itse sen tein. Venakopan kun avasin, niin todella siistiltä onneksi ainakin siellä näytti. Moottoria on kyllä huollettu hyvin ja öljynvaihdot on suoritettu vähintään ohjeiden mukaan. Lähinnä varotoimenpiteenä tuon öp:n ajattelin avata -tein sitten softapäivityksen tai en.
Kukahan täällä E-Suomessa noita softapäivityksiä tekee? YV:llä voi vaikka palvelujaan tarjota.
Kukahan täällä E-Suomessa noita softapäivityksiä tekee? YV:llä voi vaikka palvelujaan tarjota.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Biopower & RE85
Mä ajattelin ite tehä ton päivityksen, toki teen sille softalle vähän muutakin samalla.
9-3.1972
Re: Biopower & RE85
Ajattelin vain lisätä sen, että löytyy softia ja sitten taas softia eli kaikki softat eivät sovellu niin E/RE85 ja bensalle vaan ainoastaan Etanolille nämä eivät ole flexifuel softia, parashan on tietysti se joka käy kummallekin, nickit "jcarlson" ja "nappe" softaajat joita voi suositella kun on kyse softaamisesta BioPoweriksi.Santeri kirjoitti:Softan vaihto riittää, tehoa tulee perussoftalla n.180 heppaa E85 polttoaineella. Polttoaineeksi kelpaa myös 95E10. Ihan varmasti löytyy riittävästi tietoa biopowermuunnoksista tältä foorumilta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Biopower & RE85
Ratkaiseva tekijä on Trionicin versio. T7 muuntuu pelkällä softalla flexifueliksi johon voi tankata kaikkia bensan ja etanolin sekotuksia surutta, T5 taasen ei.core2 kirjoitti:Ajattelin vain lisätä sen, että löytyy softia ja sitten taas softia eli kaikki softat eivät sovellu niin E/RE85 ja bensalle vaan ainoastaan Etanolille nämä eivät ole flexifuel softia, parashan on tietysti se joka käy kummallekin, nickit "jcarlson" ja "nappe" softaajat joita voi suositella kun on kyse softaamisesta BioPoweriksi.Santeri kirjoitti:Softan vaihto riittää, tehoa tulee perussoftalla n.180 heppaa E85 polttoaineella. Polttoaineeksi kelpaa myös 95E10. Ihan varmasti löytyy riittävästi tietoa biopowermuunnoksista tältä foorumilta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Biopower & RE85
Löytyisikö täältä apuja softan tarpeessa oleville Saabeille?
Potilaita olisi 3, -00 mallinen manuaali 9-3 ilman turboa ja ilman tcs (motronic?), -01 mallin automaatti 9-3 turbolla ilman tcs (T7?) ja kolmantena olisi -07 mallin automaatti 9-3 1.8t mallimerkinnällä (T8?)
Sijainti olisi Tampereen lähistöllä mielellään, vaivanpalkka hommasta varmasti järjestyy ja kaikkia ei tietenkään ole pakko kerralla hoitaa, jos ovat ylipäätään mahdollisia softatakaan.
Potilaita olisi 3, -00 mallinen manuaali 9-3 ilman turboa ja ilman tcs (motronic?), -01 mallin automaatti 9-3 turbolla ilman tcs (T7?) ja kolmantena olisi -07 mallin automaatti 9-3 1.8t mallimerkinnällä (T8?)
Sijainti olisi Tampereen lähistöllä mielellään, vaivanpalkka hommasta varmasti järjestyy ja kaikkia ei tietenkään ole pakko kerralla hoitaa, jos ovat ylipäätään mahdollisia softatakaan.