Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Juu ilman tuohtumistakin pärjää kun ettii tietoa Ehkä tosi pieni lievä ero huomattavissa tosiaan itellä ainaski aamuisin lämmityksessä kun käytössä etanoli VS. bensa. Tosin ei kunnon vertailukohtaa oo päässyt tekeen kun pakkaset vaihtelee eikä koskaan pelkkää "bensaa" tankissa. Mutta inasen paremmin tosiaan bensalla nousee moottorin lämmöt. Mutta toimii kuin mummon käkikello!
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Ei täällä kukaan tuohdu. Eniten vaan ärsyttää se että ihmisille annetaan ristiriitaista tietoa maahantuojilta..jeippo kirjoitti:Juu ilman tuohtumistakin pärjää kun ettii tietoa Ehkä tosi pieni lievä ero huomattavissa tosiaan itellä ainaski aamuisin lämmityksessä kun käytössä etanoli VS. bensa. Tosin ei kunnon vertailukohtaa oo päässyt tekeen kun pakkaset vaihtelee eikä koskaan pelkkää "bensaa" tankissa. Mutta inasen paremmin tosiaan bensalla nousee moottorin lämmöt. Mutta toimii kuin mummon käkikello!
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
-
- "Kaasari"
- Viestit: 23
- Liittynyt: To Loka 22, 2009 13:18
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Eberi lämmittää mukavasti myös keskusteluase93tbo kirjoitti:no oho johan porukka lämpes aiheesta....tuo oli oikeestaan mukava kuulla koska itekki noita harrastemielessä onnistuneesti asennellu. eli vaihdan vain polttoaineletkun, kun sitäkin tallilla on ja annan lämmitä vaan pitempää
Muuten tämä BP homma on ihan mielenkiintoinen. Päteekö samat lainalaisuudet riippumatta koneesta 2.0t > 2.3T?
99 -83 (tuplakaasari) jne. jne.
Seuraavan piti olla: 9-5sc TTiD, XWD.
Seuraavan piti olla: 9-5sc TTiD, XWD.
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Pätee. Poislukien poikkeukset joissa on pienemmät suuttimet, eli 9-5 2,0t 98-00 sekä T7 9-3 2,0T MY00. Niissä etanolilla ei saa paljoa vakiota enempää tehoa ellei vaihda isompia suuttimia. Vanhaan vihreillä suuttimilla olevaan 2,0t käy samat punaiset jotka on 98-99 2,3t ja 99 viggenissä (tai tietyt 2,0t 190hv virisarjalla varustetut). Ja tuohon MY00 2,0T kolkkiin käy ne ruskeat suuttimet jotka on kaikissa 01-> T7 autoissa (ml. myös MY00 9-5/9-3 Aero ja MY00 9-3 Viggen).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Kaasari"
- Viestit: 23
- Liittynyt: To Loka 22, 2009 13:18
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Uskomattoman nopea vastaus! Kiitos.jcarlson kirjoitti:Pätee. Poislukien poikkeukset joissa on pienemmät suuttimet, eli 9-5 2,0t 98-00 sekä T7 9-3 2,0T MY00. Niissä etanolilla ei saa paljoa vakiota enempää tehoa ellei vaihda isompia suuttimia. Vanhaan vihreillä suuttimilla olevaan 2,0t käy samat punaiset jotka on 98-99 2,3t ja 99 viggenissä (tai tietyt 2,0t 190hv virisarjalla varustetut). Ja tuohon MY00 2,0T kolkkiin käy ne ruskeat suuttimet jotka on kaikissa 01-> T7 autoissa (ml. myös MY00 9-5/9-3 Aero ja MY00 9-3 Viggen).
Täytynee hommata perheeseen yksi Saapas lisää. Jos ei muuta niin naapureiden ja sukulaisten kiusaksi
99 -83 (tuplakaasari) jne. jne.
Seuraavan piti olla: 9-5sc TTiD, XWD.
Seuraavan piti olla: 9-5sc TTiD, XWD.
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Kelit kylmenee, tuleeko se kasivitosen alin käyttölämpötila vastaan jos pakkanen alkaa lähennellä -30 astetta? Jossain ketjussa asiaa aiemmin sivuttiin, kokemuspohjaista tietoa kaivataan. Pitääkö tankata E5:sta sekaan puutumisen välttämiseksi?
Ainakaan tuollainen -22 asteen pakkanen ei vielä ole aiheuttanut mitään eroa käytökseen bensiiniin verrattuna.
Ainakaan tuollainen -22 asteen pakkanen ei vielä ole aiheuttanut mitään eroa käytökseen bensiiniin verrattuna.
#3418
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Meikäläisen 9-5 BioPower lähti hyvin käymään viime talvena vieraillessani suomessa, silloin oli liki -30°. Tankissa RE85:sta. Eihän se käyntiin lähteminen ole samaa kuin kesällä tapaa olla, mutta en ole käyttänyt mitään lämpölaitteita ja hyvin on käynnistynyt tähän asti. kop,kop.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Tuolta aiheesta lisätietoja...
http://www.st1.fi/index.php?id=2802
Testattu -25C asti, ilmeisesti ei ongelmia.. ?
http://www.st1.fi/index.php?id=2802
Testattu -25C asti, ilmeisesti ei ongelmia.. ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Tänään -17C, RE85 tankissa ja omasofta T5-konversio. Käyntiin ilman esilämmitystä n. 1,5s startilla moitteettomasti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Onko kenelläkään tietoa miten onnistuu BioPower softan lataaminen NG9-5 autoon, toisaalta vaatiiko jotain muuta muutosta? Luulisi että ei tarvitse tulppia lukuunottamatta? Jos niitäkään tarvitsee vaihtaa.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Nyt on omakohtaisia kokemuksia kasivitosesta noissa hieman alemmissakin lämpötiloissa tästä juuri kuluneen viikonlopun ajalta:
Neljän vuorokauden seisonnan jälkeen 2h esilämmitys, käyntiin aivan normaalisti SID:n näyttäessä -24°C (Teng19°C).
Seuraavana iltana noin 3h esilämmitys, käyntiin aivan normaalisti SID:n näyttäessä -32°C (Teng20°C). Samalla ajosuoritteella SID:n alin näyttämä -34°C, ei näkynyt eikä tuntunut ajossa millään tavalla.
Tänään päivällä noin 3h esilämmitys, käyntiin aivan normaalisti SID:n näyttäessä -31°C (Teng20°C). Tyhjäkäyntiä roikan kelaamisen ajan, sammui kun R kytkeytyi päälle. Normaalipituinen uusinta startti eikä moinen enää toistunut. Tämä oli itsellä lyhyehkön E85 -uran ensimmäinen "käyntihäiriö", joten softa (jcarlson) tuntuu kyllä erittäin toimivalta.
Alin käyttölämpötila ei siis näköjään tule vastaan ainakaan vielä -32°C - -34°C kieppeillä, jos on mahdollisuus parin tunnin esilämmitykseen ja vehkeet on kunnossa. Toivottavasti ei tarvitse kestotestiä enää paljon alemmissa lämpötiloissa jatkaa...
Neljän vuorokauden seisonnan jälkeen 2h esilämmitys, käyntiin aivan normaalisti SID:n näyttäessä -24°C (Teng19°C).
Seuraavana iltana noin 3h esilämmitys, käyntiin aivan normaalisti SID:n näyttäessä -32°C (Teng20°C). Samalla ajosuoritteella SID:n alin näyttämä -34°C, ei näkynyt eikä tuntunut ajossa millään tavalla.
Tänään päivällä noin 3h esilämmitys, käyntiin aivan normaalisti SID:n näyttäessä -31°C (Teng20°C). Tyhjäkäyntiä roikan kelaamisen ajan, sammui kun R kytkeytyi päälle. Normaalipituinen uusinta startti eikä moinen enää toistunut. Tämä oli itsellä lyhyehkön E85 -uran ensimmäinen "käyntihäiriö", joten softa (jcarlson) tuntuu kyllä erittäin toimivalta.
Alin käyttölämpötila ei siis näköjään tule vastaan ainakaan vielä -32°C - -34°C kieppeillä, jos on mahdollisuus parin tunnin esilämmitykseen ja vehkeet on kunnossa. Toivottavasti ei tarvitse kestotestiä enää paljon alemmissa lämpötiloissa jatkaa...
#3418
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Jeps, ja pitää muistaa automaatin osalta se että se sammuminen voi tulla ihan siitä että automaatin öljyt on sen verran siirappia 30 pakkasissa (esilämmityshän ei käytännössä niitä lämmitä) että ottaa enemmän tehoa vaihteen kytkeytessä kuin mihin tyhjäkäyntisäätö ehtii reagoida. Tahtoo sanoa, että niin saattaa käydä jopa ihan bensallakin.
Mitään kunniaa en itselle voi kuitenkaan tuosta hyvästä toiminnasta ottaa, se on Saabin ansiota, biopower-toiminnallisuus on tehtaan jäljiltä ja ainoastaan tehopuolella olen peukaloinut. Samoin omassa T5 RE85 softassa on parametrit apinoitu T7 biopowerista ja hienosti toimii Saabin kalibraatiot vanhemmassakin moottorityypissä ja ohjausjärjestelmässä.
Omassa nelivetoisessa tuntuu kovilla pakkasilla pari ekaa kilometria siltä kuin olisi käsijarru päällä, sen verran jäykkää on voimansiirron öljyt.. Hädin tuskin jaksaa edes hitaasti ryömiä D päällä tyhjäkäynnillä ja kaasua saa painaa reippaasti enemmän.
Tuon T5 RE85 softan osalta rankin kokeilu oli ilman mitään esilämmitystä käynnistys yön yli seisottua -24C lämpötilassa. Startti oli vähän pidempi kun ei jaksanut edes 0W40 öljyillä ja hyvällä akulla kovin raikkaasti pyörittää. Parin sekunnin veivauksella kuitenkin tärähti tutusti taas ja jäi tasaisesti käymään tyhjää kaikilla pytyillä. Ajossakaan ei ongelmia tuntunut. Sen jälkeen en ole hennonnut enää kylmää rautaa kiusata ja on tullut pahimmat pakkaset ajeltua webaston esilämmittämällä Audilla.
Mitään kunniaa en itselle voi kuitenkaan tuosta hyvästä toiminnasta ottaa, se on Saabin ansiota, biopower-toiminnallisuus on tehtaan jäljiltä ja ainoastaan tehopuolella olen peukaloinut. Samoin omassa T5 RE85 softassa on parametrit apinoitu T7 biopowerista ja hienosti toimii Saabin kalibraatiot vanhemmassakin moottorityypissä ja ohjausjärjestelmässä.
Omassa nelivetoisessa tuntuu kovilla pakkasilla pari ekaa kilometria siltä kuin olisi käsijarru päällä, sen verran jäykkää on voimansiirron öljyt.. Hädin tuskin jaksaa edes hitaasti ryömiä D päällä tyhjäkäynnillä ja kaasua saa painaa reippaasti enemmän.
Tuon T5 RE85 softan osalta rankin kokeilu oli ilman mitään esilämmitystä käynnistys yön yli seisottua -24C lämpötilassa. Startti oli vähän pidempi kun ei jaksanut edes 0W40 öljyillä ja hyvällä akulla kovin raikkaasti pyörittää. Parin sekunnin veivauksella kuitenkin tärähti tutusti taas ja jäi tasaisesti käymään tyhjää kaikilla pytyillä. Ajossakaan ei ongelmia tuntunut. Sen jälkeen en ole hennonnut enää kylmää rautaa kiusata ja on tullut pahimmat pakkaset ajeltua webaston esilämmittämällä Audilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Juu, kyllä tuolla -30°C kieppeillä huomaa selvästi tomaattilaatikon jähmeyden, vaikka öljyjä on vaihdettu ahkerasti ja aski muutenkin kunnossa. Tämä toki tuo omat haasteensa moottorinohjauksen täydelliselle toiminnalle, mutta ei näköjään muodostu kunnossa olevilla vehkeillä millään tavalla ongelmaksi, eikä ainakaan näillä kokemuksilla edes säännölliseksi häiriöksi vaikka rauta vähän kankeaa onkin.
#3418
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
Kyllä se varsin mallikkaasti pärähtää käyntiin. Parinkymmenen pakkasasteen tienoilla alkaa vanhahkon akun virrananto ja jähmeä kone olemaan rajoittavia tekijöitä.
Noista lisäaineista sen verran, että omien testien mukaan STP:n ja Redlinen bensalle tarkoitetut aineet ei sekoitu kunnolla kasivitoseen. Menee maidoksi. En tiedä vaikuttaako käytännössä toimintaan, mutta nimenomaan SI-Alcoholia kannattaa käyttää jos jotain.
Noista lisäaineista sen verran, että omien testien mukaan STP:n ja Redlinen bensalle tarkoitetut aineet ei sekoitu kunnolla kasivitoseen. Menee maidoksi. En tiedä vaikuttaako käytännössä toimintaan, mutta nimenomaan SI-Alcoholia kannattaa käyttää jos jotain.
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen
9-3 Aero ss 2005 päivitetty Biopoweriksi viime Perjantaina, ecu vaihdettu ja uusi softa laitettu sisään. Tänään vaihdoin tulpat ja kävin hakemaan ensimmäisen tankin re85:sta. Auto toimi paluumatkan 35 km hienosti ja tuntui mukavalta ajaa. Päivityksen yhteydessä autoa myös hieman piristettiin. Tuntuu että siinä on tehoa todella enemmän tai ainakin käytettävämmällä alueella paremmin tarjolla. Viikonlopulla vielä bensansuodattimen, sekä öljyjen vaihto.
Nöyrä kiitos ammattitaitoiselle tekijälle, näyttää että päivitys onnistui hyvin ellei jopa erinomaisesti Tosin kokemukset vielä melko vähäisiä
Tarvii kyllä sanoa että osaamista löytyy tältä foorumilta!
Nöyrä kiitos ammattitaitoiselle tekijälle, näyttää että päivitys onnistui hyvin ellei jopa erinomaisesti Tosin kokemukset vielä melko vähäisiä
Tarvii kyllä sanoa että osaamista löytyy tältä foorumilta!
Saab Aero SS 2005 BioPower , BMW 520d X-drive 2016
Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#