E85 asemat
Re: E85 asemat
Iisalmi ABC
95E10 1,487
98E5 1,579
E85 1,079
Jotain tuohon suuntaan, tosin Shell Expressilla oli 95E10 ehkä jotain 1,44€
95E10 1,487
98E5 1,579
E85 1,079
Jotain tuohon suuntaan, tosin Shell Expressilla oli 95E10 ehkä jotain 1,44€
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: E85 asemat
Sipoon Nikkilässä oli hinta tänään pompannut 1.102
95e10 oli 1.502
Sais tulla alas toi Re85 hinta kyl, ei oo perusteltua pitää sitä noin korkealla
95e10 oli 1.502
Sais tulla alas toi Re85 hinta kyl, ei oo perusteltua pitää sitä noin korkealla
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: E85 asemat
Jännästi näyttää kyllä e85 hinta kipuavan.. kesällä lienee kysyntä kovempaa nii voidaan hintoja pikkuhiljaa hilata ylöspäin.
*RIP-9-5 2.3t biopower 2007*
Re: E85 asemat
Hyvinkään ShellExpressillä E85 1.112€/ltr tänään.
Hyvin on etanolin hinta noussut parissa viikossa.
Tosin 95E10 samaan tahtiin noussut, samalla asemalla oli 1.55€/ltr.
Hyvin on etanolin hinta noussut parissa viikossa.
Tosin 95E10 samaan tahtiin noussut, samalla asemalla oli 1.55€/ltr.
SAAB 9-5 Aero Sedan MY02
Re: E85 asemat
Etanolin hinta on ollut nousussa. Toki myös bensakin.
Tuossa viikolla käyttämässäni tankkauspaikassa etanoli maksoi 1,069 ja bensa 1,459, joten ei siinä minun ajollani ja autollani jää etanolin hyödyksi rahallisesti enää kuin 50 c/100 km. Muistan kun silloin etanoliautoilun aloittaessani ero oli noin 1 euro. Välillä jopa enemmän. Nykyisin rahallinen hyöty on ihan minimaallinen.
Eilenkin poliitikot keskustelussa ilmastoasoissa väläyttivät etanolin polttoaineveron alennusta, jotta päästäisiin paremmin ilmastotavoitteisiin muutoinkin kuin vain sähköautoilla. Se joka tämän veronalennuksen oikeasti tekisi saisi kyllä minun ääneni. Vaan tähän en oikein usko. Nyt puhutaan ja lupaillaan, mutta miten sitten käykään. Joka tapauksessa näillä nykyisillä hinnoilla etanoliautoilu ei tule lisääntymään sillä tuo muuntotuki 200 euroa ja siitä muutoskatsastus hinta pois ei sitä saa merkittävästi aikaan. Aivan sama koskee biokaasuautoja ja muunnoksia, koska siinä on riesana vielä huono tankkausverkosto.
Suomessa on runsaasti melko iäkkäitä autoja Saabien lisäksi, joihin voisi aivan hyvin laittaa etanolibokseja ja ajaa etanolilla, mutta monikaan ei siihen ryhdy huonon rahallisen hyödyn vuoksi. Tässä olisi oikeasti hyvä tilaisuus nyt alentaa reilusti etanolin polttaoaineveroa ja tehdä sitä kautta "hyvä teko".
Tuossa viikolla käyttämässäni tankkauspaikassa etanoli maksoi 1,069 ja bensa 1,459, joten ei siinä minun ajollani ja autollani jää etanolin hyödyksi rahallisesti enää kuin 50 c/100 km. Muistan kun silloin etanoliautoilun aloittaessani ero oli noin 1 euro. Välillä jopa enemmän. Nykyisin rahallinen hyöty on ihan minimaallinen.
Eilenkin poliitikot keskustelussa ilmastoasoissa väläyttivät etanolin polttoaineveron alennusta, jotta päästäisiin paremmin ilmastotavoitteisiin muutoinkin kuin vain sähköautoilla. Se joka tämän veronalennuksen oikeasti tekisi saisi kyllä minun ääneni. Vaan tähän en oikein usko. Nyt puhutaan ja lupaillaan, mutta miten sitten käykään. Joka tapauksessa näillä nykyisillä hinnoilla etanoliautoilu ei tule lisääntymään sillä tuo muuntotuki 200 euroa ja siitä muutoskatsastus hinta pois ei sitä saa merkittävästi aikaan. Aivan sama koskee biokaasuautoja ja muunnoksia, koska siinä on riesana vielä huono tankkausverkosto.
Suomessa on runsaasti melko iäkkäitä autoja Saabien lisäksi, joihin voisi aivan hyvin laittaa etanolibokseja ja ajaa etanolilla, mutta monikaan ei siihen ryhdy huonon rahallisen hyödyn vuoksi. Tässä olisi oikeasti hyvä tilaisuus nyt alentaa reilusti etanolin polttaoaineveroa ja tehdä sitä kautta "hyvä teko".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: E85 asemat
Raakaöljyn hinta dollareissa noussut vuodenvaihteesta noin 40 % ja siihen päälle dollarikin on hieman vahvistunut, niin ei ihme, että polttoaineiden hinnat nousseet.
Etanolin veronalennuksen kanssa voi olla niin, että kun RE85:n markkinat eivät ole Suomessa aidosti kilpaillut, niin veronalennus ei pumppuhinnassa näy. Voiton maksimointi St1:llä tapahtuu siten että etanolilla ajelu pidetään sen verran halvempana kuin bensalla ajelu, että ne joilla on etanoliauto, valitsevat sen sinisen pumpun. Onhan toki niinkin, että halvempi etanoli houkuttaa tekemään etanolimuutoksia, mikä pidemmällä aikavälillä lisää St1:n bisnestä, ja paikallisesti osuuskauppa (ABC) ja St1 voivat hyvinkin kilpailla etanolin hinnoittelulla. Mutta en usko että asia on niin yksioikoinen, että pelkällä veronalennuksella pumppuhintaa saataisiin alaspäin. Se on markkinataloutta, sano.
Etanolin veronalennuksen kanssa voi olla niin, että kun RE85:n markkinat eivät ole Suomessa aidosti kilpaillut, niin veronalennus ei pumppuhinnassa näy. Voiton maksimointi St1:llä tapahtuu siten että etanolilla ajelu pidetään sen verran halvempana kuin bensalla ajelu, että ne joilla on etanoliauto, valitsevat sen sinisen pumpun. Onhan toki niinkin, että halvempi etanoli houkuttaa tekemään etanolimuutoksia, mikä pidemmällä aikavälillä lisää St1:n bisnestä, ja paikallisesti osuuskauppa (ABC) ja St1 voivat hyvinkin kilpailla etanolin hinnoittelulla. Mutta en usko että asia on niin yksioikoinen, että pelkällä veronalennuksella pumppuhintaa saataisiin alaspäin. Se on markkinataloutta, sano.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: E85 asemat
Täällä Jyväskylän seudulla on nyt pitkästä aikaa viinaa myyty alle eurolla litra. Ainakin Laukaan ABC:lla ja myös Shell Veturin kyltissä olen nähnyt hinnan 0,997. Dieselin hinta on ollut taas keskiviikon myötä noin 1,50e ja 95E 1,60e ja 98E 1,70e tasoilla...
Eski
Eski
Re: E85 asemat
AZP kirjoitti: ↑Pe Huhti 05, 2019 08:38Raakaöljyn hinta dollareissa noussut vuodenvaihteesta noin 40 % ja siihen päälle dollarikin on hieman vahvistunut, niin ei ihme, että polttoaineiden hinnat nousseet.
Etanolin veronalennuksen kanssa voi olla niin, että kun RE85:n markkinat eivät ole Suomessa aidosti kilpaillut, niin veronalennus ei pumppuhinnassa näy. Voiton maksimointi St1:llä tapahtuu siten että etanolilla ajelu pidetään sen verran halvempana kuin bensalla ajelu, että ne joilla on etanoliauto, valitsevat sen sinisen pumpun. Onhan toki niinkin, että halvempi etanoli houkuttaa tekemään etanolimuutoksia, mikä pidemmällä aikavälillä lisää St1:n bisnestä, ja paikallisesti osuuskauppa (ABC) ja St1 voivat hyvinkin kilpailla etanolin hinnoittelulla. Mutta en usko että asia on niin yksioikoinen, että pelkällä veronalennuksella pumppuhintaa saataisiin alaspäin. Se on markkinataloutta, sano.
Niinpä niin...
Jos etanolin veroa alennetaan niin sehän ei ole "oikein", että samalla polttoaineen valmistaja ja jakelija nostaa omaa voittoaan pitämällä kuluttajalle hinnat edelleen samana.
Tuolla @AZP kertomalla tavalla suunniteltu päästöjen vähentäminen siirtymällä bioetanoliin ei tule varmasti toteutumaan, kun harva lähtee sitten autojaan muuttamaan etanolille, kun siitä ei saa taloudellista hyötyä. Juuri nyt tällä hetkellä tuo hytöty etanoli vs bensa on niin huono etten lähtisi itse nyt tässä tilanteessa konversiota tekemään. Silloin vuosia sitten tilanne oli parempi etanolin eduksi. Jos nyt tällä hetkellä olisin ostamassa tai vaihtamassa autoa, se olisi lähes varmasti diesel.
Se saattaa juurikin olla noin kuin @AZP ounasteli, ja siten poliitikkojen "hyvät puheet" bioetanoliin siirtymisestä kariutuvat tähän markkinatalouteen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: E85 asemat
Kilpailua siihen vain tarvittaisiin, niin saadaan hinta oikealle tasolle. Veroa alentamalla voitaisiin saada joku muukin innostumaan bioetanolin tuottamisesta suomalaisille kuin St1. Sen myötä löytyisi sitten sitä hintakilpailuakin. Toisaalta investointitarpeet ovat isoja ja riippuen raaka-aineesta voi bioviinan tuotanto vaatia myös vahvaa osaamista. Esim. St1:n Kajaanin laitoksella bioetanolin raaka-aineena toimii sahanpuru, jonka muuttaminen etanoliksi on astetta vaikeampaa kuin vaikkapa sokeriruo’on, eikä sitä osaamista ole ihan kaikilla firmoilla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: E85 asemat
Eilen oli Lahden Launeella RE85:n litrahinta alle euron. Aika suuri hintavaihtelu, koska takaisin Lahdesta Helsinkiin tullessa Suutarilan ST1:llä litrahinta oli yli euron. Luulisi, että polttoaineyhtiö yrittäisi pitää stabiilia, suht samaa litrahintaa koko Suomen alueella.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: E85 asemat
Niin ... alle euron ja yli euron. Aika epämääräinen kommentti, josta hankala todeta hintaerojen suuruus. Jos hinnat esim. 0,99€ ja 1,01€, niin täyttyy tuo alle ja yli euron hinnat, mutta ovatko ne erot "aika suuria" .Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Su Huhti 07, 2019 08:47Eilen oli Lahden Launeella RE85:n litrahinta alle euron. Aika suuri hintavaihtelu, koska takaisin Lahdesta Helsinkiin tullessa Suutarilan ST1:llä litrahinta oli yli euron.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: E85 asemat
Jos oikein muistan, niin Lahdessa litrahinta oli 0.985 € ja Helsingissä 1.019 €. Tuo euro / litra on minun mielestäni se "maaginen" raja, kannattaako enää ajaa etanolilla vai vaihtaa esim. dieseliin. Vaikka käyttövoimavero onkin dieselissä suurempi, on mieltä rauhoittavaa katsoa ajotietokoneen kulutuslukemia verrattuna etanoli-/bensa-autoonpetrisa kirjoitti: ↑Su Huhti 07, 2019 08:56Niin ... alle euron ja yli euron. Aika epämääräinen kommentti, josta hankala todeta hintaerojen suuruus. Jos hinnat esim. 0,99€ ja 1,01€, niin täyttyy tuo alle ja yli euron hinnat, mutta ovatko ne erot "aika suuria" .Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Su Huhti 07, 2019 08:47Eilen oli Lahden Launeella RE85:n litrahinta alle euron. Aika suuri hintavaihtelu, koska takaisin Lahdesta Helsinkiin tullessa Suutarilan ST1:llä litrahinta oli yli euron.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: E85 asemat
Kyllä niillä on päinvastoin tavoitteena hinnoitella litkut dynaamisesti paikallisen kilpailu-, kysyntä- ja tarjontatilanteen mukaan.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Su Huhti 07, 2019 08:47Luulisi, että polttoaineyhtiö yrittäisi pitää stabiilia, suht samaa litrahintaa koko Suomen alueella.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: E85 asemat
Noilla hinnoilla vielä kannattaa ajaa etanolilla konvertoidulla bensa-autolla ellei bensaa saa jostain hurjaan ale-hintaan, mutta dieselin kanssa se onkin sitten jo ihan eri juttu.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Su Huhti 07, 2019 09:41Jos oikein muistan, niin Lahdessa litrahinta oli 0.985 € ja Helsingissä 1.019 €. Tuo euro / litra on minun mielestäni se "maaginen" raja, kannattaako enää ajaa etanolilla vai vaihtaa esim. dieseliin. Vaikka käyttövoimavero onkin dieselissä suurempi, on mieltä rauhoittavaa katsoa ajotietokoneen kulutuslukemia verrattuna etanoli-/bensa-autoon
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: E85 asemat
Kuopiossa etanoliautoilijan ympäristöarvoja kuritetaan olan takaa halvalla bensalla. Etanoliautoilu ei ole täällä ollut vielä missään vaiheessa taloudellisesti edullisempaa vs. bensa.petrisa kirjoitti: ↑Su Huhti 07, 2019 12:27Noilla hinnoilla vielä kannattaa ajaa etanolilla konvertoidulla bensa-autolla ellei bensaa saa jostain hurjaan ale-hintaan, mutta dieselin kanssa se onkin sitten jo ihan eri juttu.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Su Huhti 07, 2019 09:41Jos oikein muistan, niin Lahdessa litrahinta oli 0.985 € ja Helsingissä 1.019 €. Tuo euro / litra on minun mielestäni se "maaginen" raja, kannattaako enää ajaa etanolilla vai vaihtaa esim. dieseliin. Vaikka käyttövoimavero onkin dieselissä suurempi, on mieltä rauhoittavaa katsoa ajotietokoneen kulutuslukemia verrattuna etanoli-/bensa-autoon
Esim. Kuopion hinnoilla re85 1.079 vs 95E10 1.447 (tänään 7.4. ABC Pitkälahti) etanoliautoilu ei ole taloudellisesti kannattavaa, koska etanolin käyttö on hinnoiteltu suurinpiirtein samoihin tai hieman kalliimmaksi bensaan verrattuna, kun huomioidaan etanolin suurempi kulutuskerroin.
Mun autossa etanolin kulutus maantieajossa 10 l/ 100 km ja bensa 7.4 l/100 km, josta kerroin 10/7.4= 1.35.
Ts. Etanolin litrahinta 1.079 muutettuna bensan hinnaksi, 1.35 x 1.079 = 1.456 eur , joka tekee siitä n. sentin kalliimpaa bensaan verrattuna. Tällä tavalla tarkasteltuna esim. Jyväskylässä etanolin käytön kannattavuus Kuopioon verrattuna on huomattava, n. 10 senttiä litralta, eli n. euro per 100 km.
Saab 9-5 2.0T Linear -07