E85 asemat
Re: E85 asemat
Jahas bensat 1.85-1.95 ja viina 1.34 hämeenlinnassa. Hurjaa on kehitys. Täytynee vähentää töissäkäyntiä ekaksi jos pitää alkaa ajoja karsimaan.
Viinalla toki kannattaa edelleen ajaa, on tuo ero aika muhkea.
Viinalla toki kannattaa edelleen ajaa, on tuo ero aika muhkea.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: E85 asemat
Tänään joensuu st1 e85=1,399 ja 98=1,999. Vaimo kävi kainuun reissun viikonloppuna. Valtimolla edelleen e85=1,04. Tuonnehan vois jonkun kokoontumisen järjestää ja käydä tankkaamassa tankit täyteen samalla. Sais jutun vaikka saabisti lehteen tehtyy samalla
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Re: E85 asemat
Joo alkaa aika herkullinen ero olemaan vs muut asemat. Hämeenlinnaankin 30snt ero, ison leilin kun vetäis sinne ja pumppu päälle .
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: E85 asemat
Tänään joensuu e85=1,499. Bensat ei ollu noussu. Hohhoijjaa. Kait se on kohta talveksi sänky ostettava työpaikalle ja ajeltava kesät polkupyörällä töihin
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: E85 asemat
ABC seppä jkl 11.11.2021
RE85 1,40 ja 98 1,999
RE85 1,40 ja 98 1,999
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: E85 asemat
ABC IISALMI
RE85 1,344€/l
95E10 1,829€/l
98E5 1,902€/l
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: E85 asemat
P3rkl, tänään kaupassa käydessä syttyi bensavalo. Näillä menoveden hinnoilla pitää järjestellä ajoja reilulla kädellä että riittää helmet kuunvaihteeseen. Korona-ajan ”vähintään 3 syytä että voi tontilta poistua” pitää nyt muuttaa kahden viikon vapaaehtoiseksi karanteeniksi, jolloin voi poistua tontilta vain 5:n erittäin hyvän syyn vuoksi
Re: E85 asemat
Sunnuntaina oli Limingantullin ABC ysivitonen 1,801 ja E85 1,422. Protestiksi ja huoltotoimenpiteeksi tankkasin bensaa.
M01 9-5 Aero M5 Biopower Stage 1.1
Re: E85 asemat
Joensuussa oli parhaillaan jo yli puolitoista euroo litralta e85 nyt on jääny 1,479 korville pidemmäksi aikaa. Bensa alkaa edullisempaa olemaan monenakin päivänä
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Re: E85 asemat
Täällä kans bensa tankkiin. E10 1.78 ja viina 1.45. Ei kiitos.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: E85 asemat
Kauhistellaan taas välillä hintoja kun tässä lomautettuna ei oo tarvinnu autoo paljon tankkailla. Eilen ajoin joensuun st1 ohi. E85 maksaa siellä 1.624/litra. Onko muuallapäin suomea noin korkeella jo hinta?
Aika hurjaa on nousu ollu kun puolet on pian tullu litrahintaan lisää sitten siitä kun korona romautti hinnat.
Aika hurjaa on nousu ollu kun puolet on pian tullu litrahintaan lisää sitten siitä kun korona romautti hinnat.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Re: E85 asemat
Kun öljyn hinta on noussut maailman tilanteen mukana, niin se nostaa kotimaisten biopolttoaineiden hintaa . Eli sekä E85 että biokaasu ovat nousseet
Tämä on sitä vihreää politiikkaa. Puhutaan biopolttoaineista kauniita puheita ja teot sitä kohtaan ovat aivan muuta. Itse lopetin etanolilla ajon jo yli 2,5 vuotta sitten. Kaasuauto on käynyt mielessä, mutta en taida sitä ostaa ihan vit***lakseni Valtiolle, kun myös biokaasua kohtaan tehdään törkeitä tekoja. Viimeksi lisättiin vuoden vaihteessa valmistevero
Sähköauto se on jotain. Lämmitäppä taloasi sähköllä niin olet ilmaston tuhoaja, mutta autossa se on pelastus. Aivan sama vaikka mineraalien louhiminen ja akkujen valmistus aiheuttaa päästöjä moninkerteisesti. Tärkeintä on, että ajaessa ei tule päästöjä.
Tämä on sitä niin "Könkkölämäistä" touhua että: "Ei me tarvita voimalaitoksia, kun sähköhän tulee töpselistä". Voi vi**u sanon minä....
Vasta oli Kalevassa juttua autoista, niin eräs asiantuntija (olisiko ollut moottoritekniikkan professori) sanoi, että nyky polttomoottori autot ovat niin taloudellisia ja vähäpäästöisiä, että ne ovat selkeästi vähemmän ilmastoa kuormittavia koko elinkaaren: valmistus, käyttö ja hävitys, kuin sähköauto. Nykydiesel on kuulemma todella "puhdas" kaikkine katalysaattoreineen ja suodattimineen. Sai vain ansiottoman pahan kolauksen VAG-konsernin huijauksen paljastuttua.
Tämä on sitä vihreää politiikkaa. Puhutaan biopolttoaineista kauniita puheita ja teot sitä kohtaan ovat aivan muuta. Itse lopetin etanolilla ajon jo yli 2,5 vuotta sitten. Kaasuauto on käynyt mielessä, mutta en taida sitä ostaa ihan vit***lakseni Valtiolle, kun myös biokaasua kohtaan tehdään törkeitä tekoja. Viimeksi lisättiin vuoden vaihteessa valmistevero
Sähköauto se on jotain. Lämmitäppä taloasi sähköllä niin olet ilmaston tuhoaja, mutta autossa se on pelastus. Aivan sama vaikka mineraalien louhiminen ja akkujen valmistus aiheuttaa päästöjä moninkerteisesti. Tärkeintä on, että ajaessa ei tule päästöjä.
Tämä on sitä niin "Könkkölämäistä" touhua että: "Ei me tarvita voimalaitoksia, kun sähköhän tulee töpselistä". Voi vi**u sanon minä....
Vasta oli Kalevassa juttua autoista, niin eräs asiantuntija (olisiko ollut moottoritekniikkan professori) sanoi, että nyky polttomoottori autot ovat niin taloudellisia ja vähäpäästöisiä, että ne ovat selkeästi vähemmän ilmastoa kuormittavia koko elinkaaren: valmistus, käyttö ja hävitys, kuin sähköauto. Nykydiesel on kuulemma todella "puhdas" kaikkine katalysaattoreineen ja suodattimineen. Sai vain ansiottoman pahan kolauksen VAG-konsernin huijauksen paljastuttua.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: E85 asemat
Luonnollisesti. Niin kauan kun kaikki menee mitä tehdään, hintaa kannattaa nostaa.
Eikä ole kun bisnestä.
Mitä niille pitäisi poliittiselta näkökannalta mielestäsi tehdä ja miten se vaikuttaisi tavallisen ihmisen elämään?
Koska ja missä viimeksi olet nähnyt mainittavan talon sähkölämmityksen mörkönä verrattuna öljy- tai hiililämmitykseen? Kysehän ei ole siitä, onko se sähkön käyttö kohteessa absoluuttinen paha, vaan siitä, mitä se on realistisesti verrattavissa oleviin vaihtoehtoihin. Lämmityksessä sentään öljynpolton hyötysuhde on aika paljon parempi kuin liikkeen tekemisessä, mutta ei sitä silti glorifioida lämmityksessä sähkön edelle.
Oliishan se komeeta jos joku keksisi lämpöpumpun kaltaisen inertiapumpun, joka imisi liike-energiaa ympäristöstä ja siirtäisi sen autoon positiivisella hyötysuhteella.
Totta. Mineraalien tonkiminen on vissiin yhä niin halpaa, että akkumateriaalien kierrättäminenkin on aika lapsenkengissä ja kaikki louhitaan uutena.
Oliko vaan paperissa vai löytäisitkö nettijuttuun linkkiä? Voisi olla ihan mielenkiintoinen luettava.petrisa kirjoitti: ↑Ma Maalis 07, 2022 10:10Vasta oli Kalevassa juttua autoista, niin eräs asiantuntija (olisiko ollut moottoritekniikkan professori) sanoi, että nyky polttomoottori autot ovat niin taloudellisia ja vähäpäästöisiä, että ne ovat selkeästi vähemmän ilmastoa kuormittavia koko elinkaaren: valmistus, käyttö ja hävitys, kuin sähköauto. Nykydiesel on kuulemma todella "puhdas" kaikkine katalysaattoreineen ja suodattimineen. Sai vain ansiottoman pahan kolauksen VAG-konsernin huijauksen paljastuttua.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2624
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: E85 asemat
Kannus 6.3.-22 E85 1,535 / litra. Sama hintataso näytti olevan Kokkolassa. Ylivieskassa ollut aina prikulleen sama hinta kuin Kannuksessa. Bensan hintaa en nyt muista, mutta hintaero E85:een pyörinyt 44 - 49 centin hujakoilla. Bensan hinta on tosin ollut Ylivieskassa huomattavasti Kannusta huokeampi.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Re: E85 asemat
Vaikka hinnannousu nyt tuleekin bisnespuolelta, niin kyllä tuo ilmiö myös tukee vihreää politiikkaa. Vihreä siirtymä ei ole vain siirtymistä fossiilisista vihreisiin energialähteisiin kuten biopolttoaineisiin, vaan myös energian säästöä. Mitä kalliimpi energia (katsomatta energian vihreyttä), sitä enemmän sitä halutaan säästää, eli hinnannousu edistää vihreyttä.
Mutta kuten todettua, niin kauan kuin elämme markkinataloudessa ja maassa, jossa ei ole tarjolla kysyntään nähden ylimääräistä vihreää energiaa, sen hinta seuraa yleistä energian hintatasoa, jossa paljon määrää fossiilisen energian hinta. Ainoa tapa valtiolle laskea vihreän energian asiakashintaa olisi pakottaa sen tuottajat myymään sitä alle markkinahinnan. Kun hinta määräytyy markkinoilla, kaikenlaiset tuet ja veronalennukset sataa tuottajan kassaan, ei asiakkaille.
Sähkölämmityksen suuri ympäristöpahe on se, että se rasittaa eniten sähköverkkoa ja -tuotantoa silloin kun kulutus ja hinnat on kovimmillaan. Se lisätuotanto mikä tarvitaan kovina pakkaspäivinä tuotetaan usein fossiilisilla, eli sähkölämmitteisen talon vuoden koko energiakulutuksessa fossiilisten osuus on suurempi kuin mitä se on keskimääräisessä Suomen sähkönmyynnissä.
Toinen synti on se, että sähkölämmittämiselle on hyötysuhteeltaan luokkaa 3-5 kertaa tehokkaampia vaihtoehtoja. Mikä on sukua sille, että sähköautolla ajaminen on samoin 3-5 kertaa energiatehokkaampaa kuin polttomoottoriautolla ajaminen. Tällä laskukaavalla sähkölämmittämistä voi tosiaan pitää yhtä rumana kuin polttomoottoriautolla ajamista.
Se onko öljynporaaminen rumempaa kuin kaivoistoiminta on sitten paljon näkökulma- ja mielipidekysymys. Molemmat on pahimmillaan todella rumaa touhua. Mutta mineraalien etu on se, että niitä ei sähköautoilla ajaessa hävitetä, vaan edes teoriassa ne voidaan kierrättää loputtomasti, kunhan siihen kehitetään teknologia. Porattu öljy sen sijaan menee ajellessa savuna ilmaan ja katoaa kierrätyskelvottomaan muotoon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K