E85 asemat

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
I-Vaari
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

petrisa kirjoitti:
Ti Maalis 08, 2022 13:36
Tällä hetkellä Oulussa maakaasu 1,900 €/kg ja biokaasu 1,660 €/kg.
Sama tilanne kuulemma muuallakin.
Vaimon veli osti syksyllä kaasu Passatin. Kertoi että silloin alussa maakaasu oli hivenen edullisempaa kuin biokaasu. Nyt tilanne onkin sitten ihan toinen.

...
Siinäpä miettimistä 8O ....pitäisikö sittenkin myöntyä laittamaan VW :wink:

ps Saabin osalta omakohtaiset kokemukset kulutuksista kaikista: bensalla, etanolilla ja dieselillä. Passatin osalta käytin netistä Autodatan tietoja.
Ja toimii myös SAAB hienosti kaasulla. LPG kaasusäiliö laitettaan vararenkaan tilalle ja jos muistaan oikein sitten tilavus ca 60 l . LPG hinta keskimäärin 2x halvempi kuin bensa ja kulutus sama. CNG (maa tai biokaasun) säiliön sijantia ja tilavuutta ei ole kysynyt asentajalta mutta jossakin sanotiin, että ca 35 - 40 l , CNG kulutus sama kuin diiselilla eli varmasti edullisem kui bensalla tai RE85 ajaessa. Kaasulla mootorin teho sama kuin bensalla eli 2.3 T kulkee 205 kw softalla riitävän nopeasti.
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Soki »

Jos ois kulutusta enempi kun sen 2-3tankillista/suvi, vois avoon hyvinkin laittaa kaasupyttyjä takapaksin täyteen. Sielä kuitenkaan mitään matkatavaroita mahdu kuljettelemaan :lol:

Aika paljon tarvis meinaa ajella ennenkun tuo konvertoinnin 3,5-4,5K (-1k tuki) on kuitattu. Lisäksi lähin tankkauspaikka on yli 30km päässä… Vaikka eipä silti, joskus 2000 alussa ajeltiin Turusta Saloon tankkaamaan kun bensa oli sielä aina niiiin paljon halvempaa :facepalm_man:

Hmm mahtaako tuo konvertoinnin arvo pysyä jälleenmyynti-/vakuutusarvossa :roll: johan tuossa :saab: :n arvokin kaksinkertaistuu…

Vielä halvempaa (jos nokivasaran omistaisi) olisi toimia Pöytyän isännän systeemillä. 2-3 hehtaarin rypsisadolla ajelee melko pitkään ja vaikka maksaisi valmisteveronkin, niin aika halvalla.
Varmaan kohta alkaa maajusseja kiinnostaa puristella omat öljyt kalustoon.

Mitenhän valtiovalta suhtautuisi jos tekisi ohrasta korpikuusen kyyneliä :saab: :n polttoaineeksi, ettei suinkaan juotavaksi?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7532
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ja tänään 9.3 ABC JKL seppä RE85 1.719.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4618
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

I-Vaari kirjoitti:
Ti Maalis 08, 2022 17:24

Ja toimii myös SAAB hienosti kaasulla. LPG kaasusäiliö laitettaan vararenkaan tilalle ja jos muistaan oikein sitten tilavus ca 60 l . LPG hinta keskimäärin 2x halvempi kuin bensa ja kulutus sama. CNG (maa tai biokaasun) säiliön sijantia ja tilavuutta ei ole kysynyt asentajalta mutta jossakin sanotiin, että ca 35 - 40 l , CNG kulutus sama kuin diiselilla eli varmasti edullisem kui bensalla tai RE85 ajaessa. Kaasulla mootorin teho sama kuin bensalla eli 2.3 T kulkee 205 kw softalla riitävän nopeasti.
En kyllä missään nimessä ala vanhoja Saabeja muuttamaan kaasulle ja maksamaan siitä 3000 ... 4000 euroa 8O
Noin kymppitonnin pintaan saa jo alkuperäisen kaasuauton joka on 2010 luvun mallia.

Tällainen löytyi Gasumin sivuolta ;https://www.gasum.com/yksityisille/vali ... utoilusta/
Tuolla kerrotaan "LPG eli nestekaasu (liquefied petroleum gas) on propaanin ja butaanin seos. Gasumin kaasutankkauasemilla ei myydä nestekaasua. Nestekaasua ei käytetä Suomessa liikennepolttoaineena."

Maa- ja bioakaasua saa jo kohtuudella eri puolilta Suomea Oulun ollessa pohjoisin paikka.
Kun kaasua mydään kiloissa niin yksi kilo kaasua vastaa 1,5 litraa bensiiniä. Täten helpoin tapa on laskea kaasun nk vertailuhinta bensaan. Käy siis siten kätevästi jakamalla kaasun hinta 1,5:lla.Kaasun maksaessa esim. 1,66 niin mikäli autoon tankkaisi bensaa sen pitäisi maksaa 1,10 niin olisi sujut. Aiemmin esittämäni Passatin kaasun keskikulutus on 4,3 kg/100 km.

Sellainen mielenkiintoinen huomio on noissa tehdas kaasuautoissa, että uusimmat niistä on varustettu todella pienellä bensatankilla.Jotain vain 15 litran luokkaa. Tällä on "pakotettu" ajamaan kaasulla tai sitten tankkaat bensaa vähän väliä. Tämä on Suomessa huono asia mikäli satut liikkkumaan joskus alueella missä ei saa kaasua. Hiukan vanhemmat kaasuautot on varustettu oikealla bensatankilla. Esim. tuolla 2012 Passatissa kaasulla pääsee reilusti yli 400 km ja bensalla saman verran (iso 31 l bensatankki),
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja aero »

Eikös LNG:ssä ollut Suomessa joku kiva veropommi tarjolla?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Soki »

On myös hyvä huomata, että kaikki moottorit konvertoituna käy pelkällä kaasulla (esim useimmat Konsernin TSI autot) ja bensaa kuluu 20-30% menovedestä kuitenkin.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4618
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

aero kirjoitti:
Ke Maalis 09, 2022 10:35
Eikös LNG:ssä ollut Suomessa joku kiva veropommi tarjolla?
Näin se kai oli.
Soki kirjoitti:
Ke Maalis 09, 2022 10:42
On myös hyvä huomata, että kaikki moottorit konvertoituna käy pelkällä kaasulla (esim useimmat Konsernin TSI autot) ja bensaa kuluu 20-30% menovedestä kuitenkin.
Nämä alkuperäiset kaasuautot tarvitsevat bensaa käynnistämisessä ja ensimmäisillä kilometreillä kylmällä ilmalla. Muutoin kulkee ajossa pelkällä kaasulla niin kauan kuin sitä tankissa riittää. Mitä sitten tarkoitaa kylmä ilma. Kai se on kiinni moottorin lämpötilasta...ja mikä se sitten on.
Talvella sitä bensaa kulunee ainakin lyhyillä ajomatkoilla. Kesäkäytössä jäänee melko vähäiseksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Soki »

Pieni typo iski edelliseen: siis TSI-koneet ei käy hetkeäkään pelkällä kaasulla, kuluttaa jatkuvasti bensaa noin 20-30% kokonaiskulutuksesta.
Näin aviisasi siis konvertointeja suorittava liike. Ilmeisesti siis johtuu tuosta suoraruiskutuksesta ja sen ominaisuuksista?

Toki tuo ei ole iso ongelma kun on/jää ”normaalikokoinen” bensatankkikin, mahdollisesti tulevaan rahalliseen säästöön se toki vaikuttaa. Käytössä tietysti on oma hankaluutensa, kun se bensa ei sitten passaa loppua= jatkuvaa seurantaa ja tankkaamista.

Suoraruiskutuksesta johtuen näihin ei myöskään ole saanut viinakonversiota, ennen kuin vasta ihan hiljattain. Ja aika suolanen on sekin. Muutostöitä ilmeisesti vähän enemmän kuin vain ecun koodaus.
Soki kirjoitti:
Ke Maalis 09, 2022 10:42
On myös hyvä huomata, ettei kaikki moottorit konvertoituna käy pelkällä kaasulla (esim useimmat Konsernin TSI autot) ja bensaa kuluu 20-30% menovedestä kuitenkin.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4618
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Soki kirjoitti:
Ke Maalis 09, 2022 15:11
Pieni typo iski edelliseen: siis TSI-koneet ei käy hetkeäkään pelkällä kaasulla, kuluttaa jatkuvasti bensaa noin 20-30% kokonaiskulutuksesta.
Näin aviisasi siis konvertointeja suorittava liike. Ilmeisesti siis johtuu tuosta suoraruiskutuksesta ja sen ominaisuuksista?

Toki tuo ei ole iso ongelma kun on/jää ”normaalikokoinen” bensatankkikin, mahdollisesti tulevaan rahalliseen säästöön se toki vaikuttaa. Käytössä tietysti on oma hankaluutensa, kun se bensa ei sitten passaa loppua= jatkuvaa seurantaa ja tankkaamista.

Suoraruiskutuksesta johtuen näihin ei myöskään ole saanut viinakonversiota, ennen kuin vasta ihan hiljattain. Ja aika suolanen on sekin. Muutostöitä ilmeisesti vähän enemmän kuin vain ecun koodaus.
Soki kirjoitti:
Ke Maalis 09, 2022 10:42
On myös hyvä huomata, ettei kaikki moottorit konvertoituna käy pelkällä kaasulla (esim useimmat Konsernin TSI autot) ja bensaa kuluu 20-30% menovedestä kuitenkin.
En tiedä mitä malleja tarkoitat. Alkuperäinen vag ecofuel ei kuluta bensaa koko aikaa. Vain kylmäkäynnistyksessä. Näin sanoo vaimon veli joka ajanut aidolla tehdas ecofuelilla syksystä asti. Kone 150hv 1.4 turbo.
Kylmällä ilmalla lämpötilasta riippuen käy aluksi bensalla puolesta minuutista minuuttiin. Auto käyttää aina sen jälkeen kaasua niin kaun kuin sitä on ja siirtyy sitten bensalle. Ei voi itse valita käytettävää polttoainetta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Soki »

Onko alkuperäinen tehtaan tekemä ecofuel ”konvertoitu”? EI, se ei ole konvertoitu. Konvertointi tarkoittaa alunperin toiseen tarkoitukseen/käyttöympäristöön/käyttövoimaan tehdyn koneen/laitteen/ohjelman muuttamista toimimaan toisella tavalla/voimalla.

ELI siis Konvertoidut, Käytännössä siis bensalla toimivat VAG:n ketjulliset suoraruisku TSI- koneet (moottorikoodit; CBZA; CBZB; BMY; CJSA; CCZB; CDAB; CHHA; BZB; CZCA; CJZB; CAVA) muutettaessa(konvertoitaessa) jälkikäteen toimimaan MYÖS kaasulla.
Uudemmista remmikoneista en tiedä.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4618
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Joo, minä en ole tarkoittanutkaan kaasulle muunnetuja. Olen tarkoittanut koko ajan vag konsernin tehdas kaasu bensa malleja. Myös niistä olen käynyt pähkäilyä että joko pitäisi sellainen laittaa...
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2619
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Saas nähdä millaiseksi tämä hinnoittelu touhu vielä menee. E85 noussut yllättävän maltillisesti, mutta nyt tuli nähtyä semmoinenkin päivä, että diesel oli kalliimpaa kuin 95 bensa. Kuva
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7532
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

ABC:llä ei näköjään ole samat hinnat joka puolella
JKL Seppälänkangas tiistai 1.71 L RE85.
Ja Keljossa sama hinta.1.71
Maanantaina se oli vielä 1,51.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

ysitonnari93 kirjoitti:
Ke Maalis 09, 2022 22:30
Saas nähdä millaiseksi tämä hinnoittelu touhu vielä menee. E85 noussut yllättävän maltillisesti, mutta nyt tuli nähtyä semmoinenkin päivä, että diesel oli kalliimpaa kuin 95 bensa. Kuva

Hyvä että jossainpäin suomea on noinkin edullista etanolia. Kyllähän tuota tankkaisi "mielellään" bensan hinnan ollessa noin korkeella.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Lohjan ojamolla edelleen 1.29 viina. Hämeenlinnasta 100km tonne, pieni laskutoimitus osoittaa että 1.7e tavaraan verrattuna säästää 80e kun hakee 200l tavaraa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin