E85 asemat

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9187
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Heinä 17, 2019 11:06

Jos flexifuelsaabin saa menemään kahdeksalla, niin samalla ajotavalla diesel ei voi yli viittä viedä.

Ylipelimies ajaa sähköllä ja pääsee luokkaa 2 snt/km kustannuksiin :mrgreen:

Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4805
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Tobbana » Ke Heinä 17, 2019 12:07

^ Jos viinalla menee kahdeksalla, niin luultavasti on ilmamassamittari rikki... :)
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5525
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Eski » Ke Heinä 17, 2019 12:47

Jep, tänään Sepässä viina 0,974e.

Patteriautossa on kuitenkin vähän isommat pääomakulut kuin tonnin saapissa. 100ke teslan arvo sulaa muutamassa vuodessa ainakin 50ke, joten viinaanmenevä saapisti vie voiton :twisted:

Eski

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9187
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Heinä 17, 2019 14:55

Riippuu paljonko ajaa :mrgreen:

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5525
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Eski » Ke Heinä 17, 2019 16:43

No, eipä patteriautolla ehdi ajamaan kuin max 200km päivässä, kun muuten kaikki aika menee laturissa :twisted:

Tänään viina myös laukaassa 0,974e

Eski

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9187
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Heinä 17, 2019 16:45

Höpö höpö, ja väärän tiedon levittäminenhän on foorumilla kiellettyä :mrgreen:

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5525
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Eski » Ke Heinä 17, 2019 17:01

Riippuu sähköliittymästä. Lämpötolpan 10A sulakkeen perässä saa teslan patterin yöllä 100km edestä latinkia, joten 20h riittää 200km lataukseen ja 4h jää ajamiseen :twisted:

Teslan pikalaturin hankinta sähköliittymineen maksaa noin 50Ke, joten se pitää lisätä patteriauton kuluihin...

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ke Heinä 17, 2019 20:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9187
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Heinä 17, 2019 18:16

Höpöhöpö. Tesla eioo maailman ainoa sähköauto eikä Teslan laturi ainoa laturi. Ja ladata voi muuallakin kotona.

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5525
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Eski » Ke Heinä 17, 2019 20:39

Jep, osta ihmeessä sellainen mahtava patteriauto ja palataan asiaan 10 vuoden päästä miten halavalla sillä tulikaan ajettua :twisted:

Tämä patteriautokeskustelu pitäisi varmaan siirtää johonkin toiseen ulottuvuuteen, vaikkapa teslafoorumille...

Eski

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9187
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Heinä 17, 2019 20:54

Höpöhöpö, mutta palaan Eski silti asiaan kun on patteriauto hankittuna, ja tapani mukaan lasken autoilun kulut muutaman euron tarkkuudella. Sittenpä tuo nähdään, mitä maksaa :mrgreen:

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5678
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » To Heinä 18, 2019 09:43

Soki kirjoitti:
Ke Heinä 17, 2019 08:52
Niipä. Oiskin aivan liian kätevä (näennäis)ratkaisu co2-tavoitteiden saavuttamiseen.

Viher-vasemmiston olis nyt helppo motivoida kaikki bensa-autoilijat ajamaan viinalla, tai siis verotella bensaa niin, ettei kukaan enää edes mieti kumpaa tankkiin laittaa.

Eiku, ainii, nehän jo meinas ettei kukaan enää poistuis kotoa mihinkään. Tai jos vähän käy pikaisesti, niin sitten vaan onnikalla.
Vihreät eivät halua, että ajetaan millään fossiilisella polttoaineella, oli sen pitoisuus sitten 1-100 % :wink: Mutta taksisetelit näyttäävät kelpaavan eduskunnassa :wink:

Sähköautosta: siinä on sellainen ongelma, että sitä ei oikein uskalla ottaa työsuhdeautoksi, koska leasingyhtiöt eivät ole olleet kovin halukkaita määrittelemään auton jäännösarvoa sen 3-4 vuoden käytön jälkeen. Näin ollen myös auton leasinghinta on "riskien minimoimiseksi" pidetty melko korkealla. Ja kun auton verotusarvo menee yli 1000 € / kk, niin aika harva enää ottaa itselleen sellaista autoa.

Ja sama juttu yksityisautoilun kanssa: kun akkujen käyttöiästä ja vaihtokustannuksista on montaa erilaista informaatiota (sekä optimistisia että pessimistisiä), niin aika rohkea saa olla, että hankkii itselleen täyssähköauton vielä tässä vaiheessa. Sitten kun noita 4-10 vuotta vanhoja sähköautoja alkaa löytymään vaihtoautoina, voi realistisesti todeta autojen jäännösarvon. Luulen, että suurin osa autoilijoista odottaa tuota tietoa, ja vain ne rohkeimmat hankkivat täyssähköauton, varsinkin kun sen hankintaa ei olennaisesti tueta valtion toimesta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9187
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja AZP » To Heinä 18, 2019 11:43

Ikävä kyllä se ikkuna taisi jo sulkeutua, että jos Suomi ja vaikka muut EU-maat siinä mukana, olisivat tukeneet flexifuelautojen hankintaa samaan tapaan kuin Ruotsi aikaisemmin, niin autonvalmistajilla voisi olla houkutin kehittää ja valmistaa flexifuelautoja markkinoille. Olen sitä vuosia ihmetellyt, että meillä yksityiset polttoainejakelufirmat on halukkaita tuottamaan ja jakelemaan jätteistä valmistettua etanolia kansalle, kansa haluaisi ajaa halvalla ja hallitus haluaisi vähentää co2-päästöjä, mutta ei saa aikaiseksi mitään toimia flexifuelautojen yleistymiseksi. Paitsi minimaalinen muuntotuki yli 10-vuotiaille autoille, minkä vaikutukset jää ihan olemattomiksi ja häviävät kokonaan muutamassa vuodessa, kun ne konvertoidut autot poistuvat hiljalleen liikenteestä.

Sähköautoista tosiaan referenssejä jäännösarvolle löytyy vasta oikeastaan vain Tesla Model S:stä ja Nissan Leafista, muiden autojen kanta on niin vähäistä tai uutta, ettei niistä tilastoa voi tehdä. Mitä nyt tulee Teslan arvonalenemaan, niin ihan samaan tahtiin näyttää arvo sulavan kuin muissa saman tason autoissa. Vanhimmat Tesla Model S:t Nettiautossa on 5-6-vuotiaita. 85 kWh mallit maksaneet aikanaan alkaen n. 100 t€, ja nyt pyyntihinnat lähtee alle 150 tkm ajettuna noin 50 t€:sta, eli arvo pudonnut puoleen. Samaan lopputulokseen päätyy jos vertaa vaikka Porsche Panameraan tai Bemarin 6- tai 7-sarjaan, jotka on kaikki olleet kuitenkin hinnat alkaen hieman enemmän kuin Teslan ässä (luokkaa 120 t€). Erotuksena kokonaiskuluissa se ajamisen hinta: Teslamies ajellut sen 150 tkm yhteensä 3-4 t€:lla, kun Porsche- tai Bemarikuskilla palanut bensaan tai dieseliin vähintään luokkaa 20 t€ samalla matkalla.

Eli edelleen voi sanoa Eskin trollailuun, että höpöhöpö :mrgreen:

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9466
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Mertmi » To Heinä 18, 2019 19:24

Eikös semmonen bensiinilaatu ollut luvassa olla vielä pitkään saatavilla, kun E30?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Mono
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Mono » To Heinä 18, 2019 21:41

Näin köyhdyt 3 vuodessa 80 000 € – Osta Tesla ja koeta vaihtaa se uuteen
Pirkanmaalainen Mika Nurminen osti kesällä 2016 uuden Tesla Model S 90 Dual Motor -sähköauton. Hintaa autolle tuli lisävarusteineen yhteensä 132 065 euroa. Ostohinnan lisäksi autoon hankittiin erikseen talvirenkaat, jotka maksoivat noin 3000 euroa.

Tämän vuoden maaliskuussa Nurminen oli vaihtamassa 52 000 kilometriä ajettua autoaan uuteen vastaavaan Teslaan. Tarjouksen saamisen jälkeen mieli kuitenkin muuttui: alle kolme vuotta vanhasta Model S:stä olisi hyvitetty vain 52700 euroa.

Teslan ostohinnasta katosi 60 prosenttia, noin 80 000 euroa. Kauppalehti on nähnyt Nurmisen Teslan ostolaskun ja Tesla-liikkeestä maaliskuun lopussa annetun vaihtotarjouksen.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.

Mono
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Mono » To Heinä 18, 2019 21:43

Mertmi kirjoitti:
To Heinä 18, 2019 19:24
Eikös semmonen bensiinilaatu ollut luvassa olla vielä pitkään saatavilla, kun E30?
Kuva
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.

Vastaa Viestiin