Sivu 248/251

Re: E85 asemat

Lähetetty: Pe Maalis 11, 2022 08:24
Kirjoittaja Tomi V
Tämä osoittaa sen että tuolle järettömälle viinan hinnan nostolle ei olisi mitään tarvetta kun sitä toisessa paikkaa voidaan myydä 40-50 senttiä halvemmalla. Törkeää rahastusta vaan.

Nyt oli valtimonkin 1,04 hinta nostettu sitten viimenäkemän 1,54 hinnaksi. Nyt en tiiä mitä tällähetkellä on.

Sieltä olis sillon se 1000 litraa kerralla kannattanut hakee kun olis ollu kalustoa millä hakea

Re: E85 asemat

Lähetetty: Pe Maalis 11, 2022 12:22
Kirjoittaja mikan
Kukahan tuossa jakeluketjussa tekee tuon valtavan katteen etanolilla? St1? Nyt olisi loistava tilaisuus korostaa vihreitä arvoja ja myydä etanolia järkevään hintaan. Sitä kautta voisi tulla enemmän intoa muuttaa auto toimimaan etanolilla.

Re: E85 asemat

Lähetetty: Pe Maalis 11, 2022 12:56
Kirjoittaja Soki
Mitään virmaa ei kiinnosta mitkään vihreät tahi muutkaan arwot, jollei sillä saa vielä parempaa katetta :lol: Osakeyhtiön tehtävä on ihan osakeyhtiölain mukaan tuottaa voittoa osakkeenomistajille, enempi on aina parempi. Bisnes on bisnes jne… ja artisti maksaa :roll:

Re: E85 asemat

Lähetetty: Pe Maalis 11, 2022 13:26
Kirjoittaja AZP
Tosin St1 on todennut ihan omistajansa suulla, että he käärivät fossiilisten myynnillänrahat, jotka käyttävät uusiutuvien ja puhtaampien energiamuotojen kehittämiseen. Varmasti käärivät myös uusiutuvista sen mitä saavat samalla tavalla.

Perusteluna tälle se että haluavat olla ympäristöystävällisiä, tosin taitaa taustalla vaikuttaa sekin että pidemmällä aikavälillä vihreä energia takaa tuloksen ja kasvun, kun fossiiliset on auringonlaskun ala.

Ja sekoitusvelvoitteen takia nykytilanteessa retanolin kukuttajahinnan alentaminen asemalla ei kuitenkaan lisäisi yhtään biopolttoaineiden kokonaiskulutusta, joten se hinnanlasku ei lopulta edes olisi mikään ympäristöteko.

Re: E85 asemat

Lähetetty: Pe Maalis 11, 2022 15:34
Kirjoittaja mikan
AZP kirjoitti:
Pe Maalis 11, 2022 13:26
Ja sekoitusvelvoitteen takia nykytilanteessa retanolin kukuttajahinnan alentaminen asemalla ei kuitenkaan lisäisi yhtään biopolttoaineiden kokonaiskulutusta, joten se hinnanlasku ei lopulta edes olisi mikään ympäristöteko.
Rohkenen olla eri mieltä. Nyt kun bensa maksaa yli 2 euroa, niin varmasti etanolin kysyntä kasvaisi, jos sen hinta olisi 1,2 euroa. Valtio tukee tänäkin vuonna etanolimuutoksia 200 eurolla per auto. Varmasti suuri osa tavallisten kansalaisten etanolimuutoksista on tehty halvempien polttoainekulujen vuoksi, seuraavaksi sitten ympäristöarvot ja meillä saabisteilla tietenkin muhkea vääntö turbomoottorissa. :D

Re: E85 asemat

Lähetetty: Pe Maalis 11, 2022 16:13
Kirjoittaja aero
AZP kirjoitti:
Pe Maalis 11, 2022 13:26
Tosin St1 on todennut ihan omistajansa suulla, että he käärivät fossiilisten myynnillänrahat, jotka käyttävät uusiutuvien ja puhtaampien energiamuotojen kehittämiseen. Varmasti käärivät myös uusiutuvista sen mitä saavat samalla tavalla.
Eli harrastaa normaalia R&D:tä jatkaakseen voittokulkuaan tulevaisuudessa ;). Toki se kannattaa muotoilla markkinoivasti, kun siihen tilaisuus on.
mikan kirjoitti:
Pe Maalis 11, 2022 15:34
Rohkenen olla eri mieltä. Nyt kun bensa maksaa yli 2 euroa, niin varmasti etanolin kysyntä kasvaisi, jos sen hinta olisi 1,2 euroa.
RE85:n kysyntä kasvaisi, kyllä. Mutta koska se lasketaan mukaan sekoitevelvoitteeseen, voisi etanoliosuus ns. normibensoissa laskea vastaavasti, Eli etanolin ja fossiilisen bensan kokonaismyynnit pysyisivät suurinpiitein samoina.

Re: E85 asemat

Lähetetty: Pe Maalis 11, 2022 18:08
Kirjoittaja AZP
Biopolttoaineen jakeluvelvoite tänä vuonna on 19,5 % liikennekäyttöön myytyjen polttoaineiden energiamäärästä. Tässä on mukana siis myös muita aineita kuin bensa, mutta jos nyt oletettaisiin että bensan ja etanolin osalta toteuma olisi tuo 19,5 % energiasisällöstä, litramäärissä RE85:n olisi vielä reilusti suurempi, koska etanolissa on litrassa vähemmän energiaa kuin bensassa, ja lisäksi RE85 ei ole 100 % biopohjaista. En nyt jaksa laskea tarkemmin, mutta litroissa varmaan huidellaan helposti jossain lähempänä kolmea- kuin kahtakymmentä prosenttia, mutta sanotaan nyt vaikka että litroissa lukema olisi 25 %.

Tässä tilanteessa siis bioetanolin kokonaiskulutus lisääntyisi vain siinä tilanteessa, että Suomessa myydyn bensan ja RE85:n kokonaislitroista yli 25 % olisi RE85:ttä. Muussa tapauksessa myydyn RE85:n määrä vain vähentää biokomponentin määrää myydyssä bensassa.

Nykyisellä asemaverkolla, konvertointikelpoisella autokannalla ja ihmisten tietotasolla koko asiasta en usko että päästäisiin lähellekään tuollaisia lukuja pelkästään sillä että RE85:n hinta pidettäisiin muutamaa kymmentä senttiä nykyistä alempana. Suomalaisten veronsäästöinnon tuntien uskoisin että pidemmällä aikavälillä tämä voisi olla mahdollista, mutta siinä ajassa saattaa liikenteen sähköistyminen viedä pohjan koko hankkeelta.

Re: E85 asemat

Lähetetty: Pe Maalis 11, 2022 19:56
Kirjoittaja mikan
Saitte kuulostamaan siltä, että ihan turha sitä etanolia on myydä tai tankata, kun ei sillä ole mitään merkitystä ilmaston kannalta. Kääntäen, jos todella moni alkaisi ajamaan etanolilla, niin 95:een ei enää sekoitettaisi sitä ollenkaan, koska tuo velvollisuus täyttyisi muutenkin?

Eipä sitten Saabistien kannata paljon kehuskella ajavansa etanolilla, jotta maailma pelastuu. Tunnustetaan vaan suosiolla, että lisää tehoa me halutaan ja sitä käyttäessä kulutus vain kasvaa.

https://www.st1.fi/yksityisille/tuottee ... -re85/re85

Re: E85 asemat

Lähetetty: Pe Maalis 11, 2022 20:32
Kirjoittaja AZP
Ikävä kyllä tuo on se epämiellyttävä totuus. Sama toimii sähkömarkkinalla kun ostaa fossiilitonta sähköä. Suomen sähköntuotannosta tietty osa on fossiilista ja suurin osa fossiilitonta. Kun ostat fossiilitonta sähköä, niin käytännössä tarkoittaa vain sitä että "tavallisessa sähkössä" fossiilisen osuus kasvaa. Vasta jos fossiilitonta ostetaan enemmän kuin sitä normaalisti tuotetaan, joutuvat sähköntuottajat pohtimaan sitä omaa tuotantotapaansa.

Sähkömarkkinoilla todellinen muutos tehdään päästökaupalla ja polttoainemarkkinoilla jakeluvelvoitteella.

Re: E85 asemat

Lähetetty: Pe Maalis 11, 2022 21:56
Kirjoittaja aero
mikan kirjoitti:
Pe Maalis 11, 2022 19:56
Saitte kuulostamaan siltä, että ihan turha sitä etanolia on myydä tai tankata, kun ei sillä ole mitään merkitystä ilmaston kannalta.
Eiei. Kyllä sitä ehdottomasti kannattaa myydä, sen todistaa jo se että hintaa voi surutta nostaa bensan mukana. Kaupaksi käy silti ja voittoa kertyy.

Eikä sitä turha ole tankatakaan, saa enempi voemoo ja moottorikin pysyy puhtaampana. Mutta fossiilisen bensan kulumista isossa kuvassa sillä ei voi tietää vähentävänsä.
mikan kirjoitti:
Pe Maalis 11, 2022 19:56
Kääntäen, jos todella moni alkaisi ajamaan etanolilla, niin 95:een ei enää sekoitettaisi sitä ollenkaan, koska tuo velvollisuus täyttyisi muutenkin?
Tarkennetaan: sitä ei tarvitse sekoittaa jos RE85:lla saa sekoitevelvoitteen täyteen. Öljyn hinnan noustessa saattaa toki käydä niin, että biokomponentilla on kovempi voittomarginaali kuin fossiililla ja sekoittaminen kannattaa bisneksenkin kannalta. Jos näin käy, niin todennäköisesti sekoittaminen jatkuisi vaikka retanoli möisi kuin häkä.
AZP kirjoitti:
Pe Maalis 11, 2022 20:32
Sähkömarkkinoilla todellinen muutos tehdään päästökaupalla ja polttoainemarkkinoilla jakeluvelvoitteella.
Tuossakin isoon kuvaan heitän pientä skeptisyyttä, kun tarina kertoo että esmes Neste jättää maahan biokomponenttia ja MyDieseliä just sen verran että sekoitevelvoite täyttyy ja kauppaa muut rajan yli ulkomaille, minne se myy kuin häkä. Kuinka suuri ero sillä ilmaston kannalta on, että missä ne biokomponentit poltetaan, jos kaikki kuitenkin menee mitä putkesta ulos saadaan? Pallon mittakaavassa fossiilin palo todennäköisesti vähenee saman verran... Ongelma on globaali, kuten monesti jaksetaan muistuttaa, mutta ratkaisuja ja toimenpiteitä mitataan lokaalisti.

Toki, mitä paikallisempaa tuotanto ja poltto on, sitä vähemmän tarttee litkuja roudata ympäriinsä ja ne suorittamatta jääneiden kuljetusten päästöt säästyy.

Re: E85 asemat

Lähetetty: La Maalis 12, 2022 09:46
Kirjoittaja Tomi V
Eikä sitä turha ole tankatakaan, saa enempi voemoo ja moottorikin pysyy puhtaampana. Mutta fossiilisen bensan kulumista isossa kuvassa sillä ei voi tietää vähentävänsä.


Minä tykkään myöskin tuosta tuoksusta mikä syntyy kun auton käynnistää kun tankissa on e85. Entisen omistajan tupakoima auto tuoksuu hetken kuluttua paljon paremmalta :lol:

Re: E85 asemat

Lähetetty: La Maalis 12, 2022 14:51
Kirjoittaja aero
^Totta, nokkaan osuu aika lailla eriävä aromi.

Mainitaan vielä, että ei sekoitevelvoitekaan turha ole, koska se on osaltaan kannustimena ajamaan tuotannon kehitystä eteenpäin. Eikä mm. se ST1:nkään R&D missään nimessä huono asia ole, vaikka suurin kannuste todennäköisesti oikeasti onkin pitkän tähtäimen kannattavuus. Pitkäjänteinen kehitys kuitenkin toimii yleensä parhaiten euron kuvat silmissä, sillai on tehty tässä maailmassa paljon kehitystä.

Re: E85 asemat

Lähetetty: Ke Huhti 06, 2022 16:44
Kirjoittaja I-Vaari
petrisa kirjoitti:
Ke Maalis 09, 2022 10:24

En kyllä missään nimessä ala vanhoja Saabeja muuttamaan kaasulle ja maksamaan siitä 3000 ... 4000 euroa 8O
Noin kymppitonnin pintaan saa jo alkuperäisen kaasuauton joka on 2010 luvun mallia.

Tällainen löytyi Gasumin sivuolta ;https://www.gasum.com/yksityisille/vali ... utoilusta/
Tuolla kerrotaan "LPG eli nestekaasu (liquefied petroleum gas) on propaanin ja butaanin seos. Gasumin kaasutankkauasemilla ei myydä nestekaasua. Nestekaasua ei käytetä Suomessa liikennepolttoaineena."
...
Tieto on hieman väärä LPG tankausta kohtaan ... Gasum Vantaa/Tuupakka CNG CBG LNG LBG

On tämä totta , että henkilöautojen varteen tämä "tankkauspisooli" ei soveltu mutta hienosti soveltu sama "pullokaasu" mitä käytetään varason Toyota trukkeissa (en ole kysynyt tukkukaupan hintaa). LPG 4 sukupolven kaasujärjestelmä asennuksen kans maksoi viella n 6 kuukautta sitten 1000 eur (LEV Autogaas Oy , Viro,Tallinn) , ja tannkausreikä poratiin tehtaan tankkausluukun taakse.

Vaikka tämä Pudin-Mulgun sotatoimintaan takia nostetiin fosiilisten polttoaineideen hinta (mitä on vaan täydelistä BS ja miljonäärien tavoite tulla miljardääreiksi). Jotekin jos RE85 myynti oli mahdolista alle 1 eur litrahinnalla sitten olis tämä mahdolista myös nyt. Mutta myös ST1 miljunäärit haluavat miljardääreiksi. BMW 740e iPerformance Steptronic SAABin tilalle ja viellä etanooliboxi Buumerille ja autoilu on "vihreä" jos keskikulutus on 2.2 l (+30%) Re85 100 km kohtaan. :)

Re: E85 asemat

Lähetetty: La Kesä 04, 2022 19:47
Kirjoittaja Tomi V
Jokohan menee e85 2 e/l rikki Joensuussa ensviikolla. 2,1 senttiä puuttuu enää.

Sähköpolkupyörä hankittu jo työmatkaa varten. Hauska peli. Katotaan miten innostuu jos hävittäs toisen saabin pois.

Emännällä pakko olla auto. Sen työmatkaa ei pyörällä jaksa sotkea. Itellä ei oo ku noin 40 min suuntaansa tavan pyörällä. Sähköisellä ehkä puoleen tuntiin ajaa.

Re: E85 asemat

Lähetetty: Ke Kesä 08, 2022 13:23
Kirjoittaja Eski
Nyt tätä menovettä saa 85 senttiä halvemmalla kuin bensiiniä – autoilijalle satojen eurojen säästö vuodessa
https://www.is.fi/autot/art-2000008871672.html?cs