Re 85 Softa

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Miettinyt että mistä mahtanee johtua kun kylmänä rötäilyt on käytännössä kadonneet. Viime syksynä rötäs heti kun elohopea tippui alle +10. Samoin rötäs pakkasen puolellakin joten ei paljoa tullut viunalla ajettua kun talvi tuli. Keväällä rötäili myös ja nyt kesän jälkeen rötäys on käytännössä kadonnut vaikka olisi ollut pakkastakin.
Mitään muuta ei ole tullut tehtyä autolle kesän aikana muutakuin uusi polttoainepumppu ja melkein kaikki ajot viinalla. Tulppia kyllä olen vaihtanut mutta niitä tuli uusittua syksyn ja keväänkin välissä.
Nyttenkin menty varmaan 10 tankillista viinalla eikä oireita.
Voiko uusi polttoainepumppu tehdä enemmän painetta ja näin ollen paremman sumun suuttimista?
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pikkusen plussalla olevat kelit jotenkin saa röpötykset esille. Jos sid-infosta viitsii katsoa että lambda lähtee päälle, niin kone käy kuin enkeli. Etenkin automaatin kanssa koneen huono käytös jää kokonaan pois, kun malttaa odottaa senaikaa tyhjäkäynnillä että lambda herää (ei näytä enää nollaa sid-infossa).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Sehän se tässä onkin outoa kun aiemmin tosiaan röpötti heti startista tyhjäkäynnilläkin ja tosiaan etenkin noilla kosteilla pikkasen plussalla olevilla keleillä. Nyt on ollut koko syksyn sellaisia kelejä ja välistä pakkastakin, mutta ei röpötyksiä. Toki jos ei heti startin jälkeen odota ja pyrkii liikkeelle niin silloin alkaa vähän rykimään.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Saadisti
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 09:51
Paikkakunta: Parainen

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Saadisti »

Nyt on muuten ensimmäinen 98 tankillinen etanolisoftauksen jälkeen, ja tuntuipas auto laiskalta ainakin aluksi. Vähän kun on ajanut niin ei enää niin suurta eroa huomaa, mutta onkohan se nyt adaptoitunut vaiko itse vain tottunut väännön puutteeseen?
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

Saadisti kirjoitti:Nyt on muuten ensimmäinen 98 tankillinen etanolisoftauksen jälkeen, ja tuntuipas auto laiskalta ainakin aluksi. Vähän kun on ajanut niin ei enää niin suurta eroa huomaa, mutta onkohan se nyt adaptoitunut vaiko itse vain tottunut väännön puutteeseen?
kyllä siinä huomattavan eron huomaa bensan ja viinan välillä.
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Edellisen kolkin sammuttelin monta kertaa valoihin siirtyessä etanolista bensaan. Ei lähtenytkään bensalla möyrimään aivan niin jouhevasti kuin etanolilla. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä tuo laihempi vääntö näkyy automaatissakin. Korkeammille kierroksille kierrättää koneen kun kuskin jalka yrittää viinaväännöille kaasuttaa konetta. :-D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saadisti
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 09:51
Paikkakunta: Parainen

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Saadisti »

Pitääpi tehdä vähän ylimääräistä lenkkiä että saa kulutettua pois tuon bensan tankista :lol:
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Rahikainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 19:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Rahikainen »

Lasu kirjoitti:Sehän se tässä onkin outoa kun aiemmin tosiaan röpötti heti startista tyhjäkäynnilläkin ja tosiaan etenkin noilla kosteilla pikkasen plussalla olevilla keleillä. Nyt on ollut koko syksyn sellaisia kelejä ja välistä pakkastakin, mutta ei röpötyksiä. Toki jos ei heti startin jälkeen odota ja pyrkii liikkeelle niin silloin alkaa vähän rykimään.
Täällä sama oire. Moottorin lämpötilan nuostessa noin 25 asteeseen alkaa röpettelyt katoamaan, sitä ennen näilläkeleillä käy kylmänä kuin vanha pommikone. Kertokaa tietävät mistä vikaa alkaa hakea? Moottori on vajaa kympin ajettu, bensapumppu on testattu ja todettu toimivaksi. Lampdat on vajaa 160tkm ajettu.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Lambdastahan näkee että softa vähentää sopan määrää etanolilla näillä keleillä startin jälkeen. Jostain syystä biopowerisoftat on jätetty turvarikkaalle kylmäkäynnistyksissä koska vakiosoftalla tuo ilmiö tulee esiin. Pienikin esilämmitys poistaa ilmiön ja vähentää päästöjä ja kulutusta joten on se tietynlainen motivointimetodi.

Jos viitsisi niin voisi säätää kylmärikastusta loivemmaksi ja testailla että lopputulos pysyy käynnissä kaikissa olosuhteissa. Siinäpä se.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikäläinen käyttää lohkolämmitintä jo nollakeleistä lähtien. Kun mosan lämpöjä vielä säätää tuo Defaan käypäinen Leevi, niin mosa on starttaushetkellä startti-infon mukaan 15-25astetta. Mosa käynnistyy oikein kivasti ja hetken käyttämisen jälkeen (vyö kiinni ja vähän vartoilee) voi lähteäkin jo ajamaan ilman käyntihäiriöitä. Odotteluaika ei varmaan kauas 10-20sekunnista mee, kun lambdakorjaus jo lähtee päälle.

Minusta tuo käy kuitenkin melko vakaata tyhjäkäyntiä, joten en lähtisi säätelemään seoksia. Malttia siihen lähtöön senverran että lambda-anturi ehtii peliin mukaan, niin hyvin se pelaa. Jos lambdan ollessa pelissä vielä ryttyilee, niin epäilisin pirssissä olevan jotakin petraamisen tarvetta. On jo neljän biopoweroidun auton kanssa kokemusta että kynttilät kannattaa vaihtaa säännöllisesti. Sytkäpuolelle heittäisin epäilyksiä, jos paksuilla seoksilla kylmänä ryttyilee...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Rahikainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 19:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Rahikainen »

No niin, nyt jostain syystä parinapäivänä tyhjäkäynti kylmästartin jälkeen on aivan asiallista jostain syystä. Nyt tulee mieleen voiko ilmankosteus tehdä häiriöitä ? Täälläpäin keli muuttui suhteellisen kuivaksi sunnuntaista alkaen.

Pommikonemainen tyhjäkäynti alkoin nimenomaan lampdan mukaantulon jälkeen.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Rahikainen kirjoitti:No niin, nyt jostain syystä parinapäivänä tyhjäkäynti kylmästartin jälkeen on aivan asiallista jostain syystä. Nyt tulee mieleen voiko ilmankosteus tehdä häiriöitä ? Täälläpäin keli muuttui suhteellisen kuivaksi sunnuntaista alkaen.

Pommikonemainen tyhjäkäynti alkoin nimenomaan lampdan mukaantulon jälkeen.
Vähän sama vika ku rahikaisella. Tässä tullu oogeella ajeltua n puoli vuotta putkeen pelkästään etanolilla. Kyllä kävi hienosti ja tasaiseen tyhjäkäyntiä ja muutenkin alkaen startista lämpimään. Pakokaasumittauksessakin tuli kehuja hienosta käynnistä ja päästömittaustulos hyvä. Viikko sitten siirryin bensaan ja kone alko käymään epätasaisesti lyöden säännöllisen epäsäännöllisti tyhjää tyhjäkäynnillä ja putki pupupttaa heti kun lambda tulee mukaan.
Tais joku bensa-allergia iskeä etanoliin tottuneeseen rautaan :)
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Mitä käy etanoliadaptaatiolle jos irrotan akun autosta? Nollaantuuko adaptaatio vai jääkö johonkin muistiin?
T7 vm. 2001 9-3
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja core2 »

Sen adaption pitää jäädä muistiin joka viimeksi on havaittu, näin alkuperäisessa BioPowerissa käy.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin