Re 85 Softa

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

NoNI kirjoitti:No niin, nyt on bensavalo palanut hetken, kävi tankkaamassa parikymmentä litraa vielä tuota E10 ja nyt palautu tuo SID:n ilmoittama alkopitoisuus tuonne 11% tuntumaan.

ELi vahvasti epäilen nyt myöskin että laatu vaihtelee...

Eihän se minua haittaa, mutta saattaa tosiaan käyntihäiriöitä olla tavallisella softalla..
Hyvää dataa, siltähän tuo vaikuttaa.. Voisi muutkin biopower/flexifuel ajavat välillä kokeilla jos RE85:n käytöltä malttavat (tuskin, kun kesäkin tulee :)) niin näkisi miten yleistä tuo on.
mikan kirjoitti:Pahus, olisikin pitänyt päivittää RE85-softa, eikä stg1. Nyt kun näyttää viinaa saavan myös Tampereelta.
Eipä se ole kuin päivitysreissun päässä. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja mikan »

jcarlson kirjoitti:
mikan kirjoitti:Pahus, olisikin pitänyt päivittää RE85-softa, eikä stg1. Nyt kun näyttää viinaa saavan myös Tampereelta.
Eipä se ole kuin päivitysreissun päässä. ;)
Joo, vaan pitäis ennen sitä hommata isommat suuttimet ja ilmeisesti uusi "suutintukki".
Muuta ei kait 2000 vuoden aeroon tarvita?

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Suutintukille ei tarvitse tehdä mitään.. Jos haluaa etanolilla samat 270hp tehot niin isommat suuttimet on tarpeen juu, ja bensapumppu. Muuten taitaa jäädä johonkin 240 tienoille.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Täälläkin on suunniteltu etanoli konversiota ja mietitty juurikin noita komponentteja elikkä mitkä suuttimet olis hinta/laatu suhteeltaan passelit ? (teho tavoite n. 250-270)
Entä benspumppu mikä olis toimiva ja myös riittävän laadukas ?
Mites polttoaineen paineen säädin riittääkö vakio 3,0 bar ?
Kestääkö noi suuttimien ja paineensäätimien vakiot O-renkaat etanolia ?

Tulihan taas kysymyksiä ... :mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

ysifemma kirjoitti:Täälläkin on suunniteltu etanoli konversiota ja mietitty juurikin noita komponentteja elikkä mitkä suuttimet olis hinta/laatu suhteeltaan passelit ? (teho tavoite n. 250-270)
Entä benspumppu mikä olis toimiva ja myös riittävän laadukas ?
Mites polttoaineen paineen säädin riittääkö vakio 3,0 bar ?
Kestääkö noi suuttimien ja paineensäätimien vakiot O-renkaat etanolia ?

Tulihan taas kysymyksiä ... :mrgreen:
http://www.deatschwerks.com/fuel-pumps/ ... -fuel-pump

Tuollaista pumppua oon ite aatellu kokeilla. Ehkä parin viikon sisään pääsee askarteleen paikalle. Pitäs olla täysin E85 yhteensopiva.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja mikan »

jcarlson kirjoitti:Suutintukille ei tarvitse tehdä mitään.. Jos haluaa etanolilla samat 270hp tehot niin isommat suuttimet on tarpeen juu, ja bensapumppu. Muuten taitaa jäädä johonkin 240 tienoille.
Vähintään samat tehothan sitä pitää saada, eikai vaihdossa muuten mitään järkeä ole. Niin ellei maailman pelastumista lasketa. :)

Suutintukki-hommassa hämäsi tuo Maptun, kun niillä tulee uusi tukki setin mukana. Mutta nyt kun tarkemmin katsoin niin syynähän on se, että niiden setissä on pidemmät suuttimet á 68 € (630 cc @ 3.0 bar). Niiden 315 hepan settiin ei vielä tule uutta "bensapumppua", mutta sitten reippaampiin setteihin tulee uusi pumppu 143 € (Walbro 255 LPH. Flow capacity 255 litres/hour, which can supply appr. 500 hp.).

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jkotka »

iha jees tuntuu toimivan toi softa mun 98 9-5:ssa.
-
Janne #2769 stcf #40
ella
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 22:52
Paikkakunta: Akaa

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja ella »

Itseäkin hiukan houkuttelisi tuo etanolin väärinkäyttö RE85:n muodossa, mutta kun ei tehoista viitsisi tinkiä. Eli nyt on paikoillaan 01 Aerossa 08 aeron softa muokattuna, 3" JT+racekat, 255 Walbro-pumppu. Maptunin 315hp/450Nm softaa vastaavan/aavistuksen lievemmän jos saisi, suuttimien vaihdoksihan se sitten menee. Eli jos nuo 630cc suuttimet laittaa, niin maptun:lla tulee samaan sarjaan "Distanser för spridarbrygga" myös, millä nimellä nuo sitten suomeksi löytyy?

Edit:kun tarkemmin lueskelee niin noilla pitemmillä 630 suuttimilla pitää suutintukki vaihtaa, löytyykö jotain hyvää vaihtoehtoa noille suuttimille jolla kuitenkin >300hp/450Nm olisi mahdollinen?
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jkotka »

ella kirjoitti:Itseäkin hiukan houkuttelisi tuo etanolin väärinkäyttö RE85:n muodossa, mutta kun ei tehoista viitsisi tinkiä. Eli nyt on paikoillaan 01 Aerossa 08 aeron softa muokattuna, 3" JT+racekat, 255 Walbro-pumppu. Maptunin 315hp/450Nm softaa vastaavan/aavistuksen lievemmän jos saisi, suuttimien vaihdoksihan se sitten menee. Eli jos nuo 630cc suuttimet laittaa, niin maptun:lla tulee samaan sarjaan "Distanser för spridarbrygga" myös, millä nimellä nuo sitten suomeksi löytyy?

Edit:kun tarkemmin lueskelee niin noilla pitemmillä 630 suuttimilla pitää suutintukki vaihtaa, löytyykö jotain hyvää vaihtoehtoa noille suuttimille jolla kuitenkin >300hp/450Nm olisi mahdollinen?
en mä kyllä mitää suutintukkia vaihtanu. turhaa puuhaa. parit prikat vaa sinne pukin jalkoje ja imarin välii ni ihan hyvin toimii.

tosin noi 630cc dekat on sit senverran paskat ruutat että en kyllä niitä lähtis millää muotoo suosittelee. noita uudempia ev14 kyniä kanattais harkita.
-
Janne #2769 stcf #40
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Käykö nuo?
http://osanetti.fi/continental-siemens- ... -3655.html

Ovat siis 48mm pitkät tai lyhyet, miten vain..

Eli ovatko liian lyhyet tai jotain muuta miksei käy?
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nuo 630cc siemens-dekat on epälineaariset ja huonoa sumua tekevät suuttimet.. ei voi suositella jos kiinnostaa muukin kuin täyskaasulla toiminta. No, E85 käytössä ei haittaa epälineaarisuus niin paljoa kun aukioloajat on selvästi pidemmät tyhjäkäynnilläkin, mutta bensan kanssa vähän nihkeät. Huono sumu ja miten sattuu oleva suuttimen reikien linjaus runkoon nähden heikentää helposti ajettavuutta etenkin kylmällä moottorilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Ok, huomasin vain että on dekoista kahta pituutta 48mm ja 75mm..
Kovasti vaan noita tyrkytetään melkein joko paikassa, ilmeisesti hyvä kate.
Vai onko noissa eroa Saabin orkkis suuttimeen, siis laadultaan?

Mitkäs ovat hyvät suuttimet, siis toiminnaltaan ja asennukseltaan, jos tässä ostoslistaa kohta rupeaisi kyhäämään? Onko ne nuo ev14?
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä orkkikset on paremmat kuin noi dekat, teknologia on samaa ikäluokkaa mutta pienemmällä suuttimella luonnollisesti sumu ja lineaarinen käyttöalue on parempi. Siinä syy miksi autovalmistajat laittaa mieluusti mahdollisimman pienet suuttimet jotka riittää sopivalla marginaalilla tehtaan tehoille. Dekat on halvat, siinä se suurin etu niissä..
Jos laatua haluaa niin EV14 tarjoaa sitä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Ok.

Sitten vielä vanhaan aiheeseen, eli emäntä oli nyt tankannut viinaa tankkiin, ei tietysti täyteen vaan muistaakseni jotain 35l ja nyt näytti A=63%. Yritin eilen tankata täyteen, mutta asemalla jotain häikkää, ei huolinut mitään korttia.

Huomasin, että ainakin tuolla vajaaviinasekoituksella hieman jossain tilanteessa nytkähtää hieman, eli jos lyö kaasun pohjaan niin jossain 3000rpm kohdalla nykäsee hieman ja sitten lähtee vetämään. Varmaan normaalia, luulen. Koitetaan täysseoksella ja katetoon nouseeko prossat mihin.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Saattaapi olla joo että tuolla vajaasekoituksella ei esim. kiihdytysrikastus aivan riitäkkään.. Joko/tai käytöllehän se on optimoitu sinänsä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin