Re 85 Softa
Re: Re 85 Softa
Tosta dekojen epälineaarisuudesta, pitääkö se valmistajan käyrä paikkansa, eli siellä pienillä aukioloilla aika surkea toiminta? Saako noilla käymään normaalia tyhjistä closed loopissa bensalla enää?
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: Re 85 Softa
Pitää. Saa ne käymään niin että katsastuksesta läpi pääsee, ei saa käymään yhtä hyvin kuin orkkiksilla tai vaikkapa 1000cc EV14 moderneilla boscheilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Re 85 Softa
Onko noiden rakenne sitten ratkaisevasti erilainen mistä tuo heikko toiminta johtuu? Ulkoisesti näyttävät modernimmilta kuin ne alkuperäiset boschit, mutta eihän se mitään välttämättä kerro. Nyt menee jo vähän ot, sori.
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: Re 85 Softa
Itsellä ataptaatio ilmoitteli seuraavaa...
Ensimmäinen E85 tankkaus kun pohjalla 98E5 ja polttoaineen merkkivalo palanut jo jonkin aikaa A= 69%
Toinen tankkaus tuon perään E85 A= 75%
(taisi haaparuotsin tankeissa olla vielä talvilaatua?)
Seuraava tankkaus 95E10 kun tuota E85:sta oli vajaa 1/4 tankillinen
A= 21%
Samalla tankillisella nukutun yön jälkeen ilmoitti jonkun aikaa ajeltuani
A= 27%
ja jälleen tuolla samalla tankillisella ilmoitti lepotauon jälkeen
A= 21%
Eli kolme viimmeistä ilmoitusta samalla tankillisella....
Tapahtuuko välillä jonkinlaista erottumista eri pa laatujen välillä
vai onko mittauksessa toleranssia tms...
Eihän nuo heilahdukset tietysti laitten toimintaan perstuntumalta mitenkään vaikuttaneet, mutta jostainhan ne johtuvat...
Ja kiitokset vielä Vaasan suuntaan näin fooruminkin välityksellä, Etanoli konversio
toimii loistavasti ja maantie maistuu...
Ensimmäinen E85 tankkaus kun pohjalla 98E5 ja polttoaineen merkkivalo palanut jo jonkin aikaa A= 69%
Toinen tankkaus tuon perään E85 A= 75%
(taisi haaparuotsin tankeissa olla vielä talvilaatua?)
Seuraava tankkaus 95E10 kun tuota E85:sta oli vajaa 1/4 tankillinen
A= 21%
Samalla tankillisella nukutun yön jälkeen ilmoitti jonkun aikaa ajeltuani
A= 27%
ja jälleen tuolla samalla tankillisella ilmoitti lepotauon jälkeen
A= 21%
Eli kolme viimmeistä ilmoitusta samalla tankillisella....
Tapahtuuko välillä jonkinlaista erottumista eri pa laatujen välillä
vai onko mittauksessa toleranssia tms...
Eihän nuo heilahdukset tietysti laitten toimintaan perstuntumalta mitenkään vaikuttaneet, mutta jostainhan ne johtuvat...
Ja kiitokset vielä Vaasan suuntaan näin fooruminkin välityksellä, Etanoli konversio
toimii loistavasti ja maantie maistuu...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Re 85 Softa
Heilahtelu johtunee usein siitä, että normaalikin seosadaptaatio menee välillä etanolipitoisuuden piikkiin.. Ei se tosiaan mikään ihan prosentintarkka ole kun lambdalla asian päättelee ja on vaikea softan tietää milloin seoskorjauksen muutostarve johtuu etanolipitoisuudesta ja milloin jostain muusta olosuhteesta etenkin kun välillä auto on sammutettu.
Tarpeeksi tarkka se kuitenkin on hyvään toimintaan.
Nämä kolme on siis yleisimmät Bosch suutintyypit, EV1 on "pintle"-tyyppinen jossa on se neula ja yksi reikä, esim. kaikki Saabin LH-Jetronic suuttimet. EV6 on modernimpi 4-reikäinen tyyppi joka löytyy esim. kaikista Trionic 5-saabeista. Suuttimista voisi tarinoida vaikka sivukaupallakin, mutta kiinnostuneille googlekin osaa kertoa paljon.
Tarpeeksi tarkka se kuitenkin on hyvään toimintaan.
Joo on niissä erilainen rakenne sisällä sekä ihan mekaanisesti että elektromekaanisesti. Ulkonäkö ei tosiaan kerro yhtään mitään muuta kuin ulkonäön tässä tapauksessa. Ratkaisevasti modernimpi rakenne on näissä uusissa ns. EV14 suuttimissa kuin vaikka EV6 tai EV1 malleissa.ysikoo kirjoitti:Onko noiden rakenne sitten ratkaisevasti erilainen mistä tuo heikko toiminta johtuu? Ulkoisesti näyttävät modernimmilta kuin ne alkuperäiset boschit, mutta eihän se mitään välttämättä kerro. Nyt menee jo vähän ot, sori.
Onko noiden rakenne sitten ratkaisevasti erilainen mistä tuo heikko toiminta johtuu? Ulkoisesti näyttävät modernimmilta kuin ne alkuperäiset boschit, mutta eihän se mitään välttämättä kerro. Nyt menee jo vähän ot, sori.
Nämä kolme on siis yleisimmät Bosch suutintyypit, EV1 on "pintle"-tyyppinen jossa on se neula ja yksi reikä, esim. kaikki Saabin LH-Jetronic suuttimet. EV6 on modernimpi 4-reikäinen tyyppi joka löytyy esim. kaikista Trionic 5-saabeista. Suuttimista voisi tarinoida vaikka sivukaupallakin, mutta kiinnostuneille googlekin osaa kertoa paljon.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Re 85 Softa
Etanolikonversiota ajatellen alkupään (97-99) autoissa joissa on B205E moottori. Yleensähän näissä on vain yksi lambda tyyppiä: Bosch LSH25P (lämmitys 18W).
Minkälainen lambda tälle käy kaveriksi ?
Uudemmissa autoissa lambda on tyyppiä Bosch LDF 4.7 (lämmitys 7W),
Saapin mukaan näitä eri tyypin lambdoja ei voi käyttää rinnan.
Onko näissä muuta eroa kuin lämmityksen teho tarve ?
Eli toimiiko etanolisofta laisinkaan noilla vanhemman tyypin lambdoilla jos niitä käyttää?Jos ei toimi niin silloinhan täytyy hankkia kaksi uudemman tyypin lambdaa vai kuinka ?
Minkälainen lambda tälle käy kaveriksi ?
Uudemmissa autoissa lambda on tyyppiä Bosch LDF 4.7 (lämmitys 7W),
Saapin mukaan näitä eri tyypin lambdoja ei voi käyttää rinnan.
Onko näissä muuta eroa kuin lämmityksen teho tarve ?
Eli toimiiko etanolisofta laisinkaan noilla vanhemman tyypin lambdoilla jos niitä käyttää?Jos ei toimi niin silloinhan täytyy hankkia kaksi uudemman tyypin lambdaa vai kuinka ?
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Re 85 Softa
Lämmityksen tehontarve on erona, uudempi malli on planaarilambda joka lämpeää nopeammin ja pienempitehoisella lämmitysvastuksella.
Ei käy ristiin koska ECU ohjaa ja diagnosoi lämmitysvirtaa, vääränsuuruinen virta aiheuttaa vikakoodin.
Softaa käsittelemällä kylläkin voisi tuon kiertää koska nuo parametrit on muokattavissa.
Etanolisofta toimii ihan hyvin vanhemmallakin lambdalla, korjauksen suuruudesta päätellään etanoliprosentti, kakkoslambdaa ei tarvita vaan ykkösanturia käytetään.
Ei käy ristiin koska ECU ohjaa ja diagnosoi lämmitysvirtaa, vääränsuuruinen virta aiheuttaa vikakoodin.
Softaa käsittelemällä kylläkin voisi tuon kiertää koska nuo parametrit on muokattavissa.
Etanolisofta toimii ihan hyvin vanhemmallakin lambdalla, korjauksen suuruudesta päätellään etanoliprosentti, kakkoslambdaa ei tarvita vaan ykkösanturia käytetään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Re 85 Softa
Jos viittis "harrastaa" ja lisäis katin jälkeisen lambdan niin saavutetaanko sillä mitään "hyviä ja tarpeellisia" ominaisuuksia vaiko olisko vaan turhaa rahan haaskausta ?
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Re 85 Softa
Turhaa rahan haaskausta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Re 85 Softa
Entäs laajakaista, "taipuuko" softa hyödyntämään laajakaista lambdan antamaa "dataa" ?
Jos vaikka onnistuis niin olisko se kuinka hyvä parannus siis saavutettasko sillä jotakin merkittävää alkuperäiseen lambdaan verrattuna ?
Niin ja olishan se helpompaa että korvais alkuperäisen lambdan laajakaistalla ettei tarviis olla antureita vaihtelemassa kullosenkin tilanteen mukaan ...
Jos vaikka onnistuis niin olisko se kuinka hyvä parannus siis saavutettasko sillä jotakin merkittävää alkuperäiseen lambdaan verrattuna ?
Niin ja olishan se helpompaa että korvais alkuperäisen lambdan laajakaistalla ettei tarviis olla antureita vaihtelemassa kullosenkin tilanteen mukaan ...
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Re 85 Softa
Kyllä laajakaistan kapeakaista-emulaatiota voi hyödyntää Trionicin signaalinakin, mutta pitää sitten huolehtia että se käyttäytyy täysin kuten Trionic olettaa, ts. lämmitysvirta ja lämpeämisnopeus. Virtadiagnostiikkaan voi toki vaikuttaa softaa muokkaamalla.
Itse olen aina päätynyt siihen ratkaisuun että lambdaplugeja on kaksi ja orkkislambda saa pysyä hoitamassa tehtävää johon se on suunniteltu. Käyttövarmuus on mielestäni näin parempi.
Itse olen aina päätynyt siihen ratkaisuun että lambdaplugeja on kaksi ja orkkislambda saa pysyä hoitamassa tehtävää johon se on suunniteltu. Käyttövarmuus on mielestäni näin parempi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Re 85 Softa
Aikaisemminkin ollut juttua näiden suuttimien riittävyydestä, mutta en nyt tähän hätään löydä.
Eli paljonko on maksimi tehomäärä (100% aukiololla) mitä esim. 630cc suuttimilla on saavutettavissa RE85-polttoaineella?
750cc suuttimilla E85:lla rototestissä yhdellä yksilöllä saatu tulokseksi 507hv koneesta 12% voimansiirtohäviöillä laskettuna.
Lineaarisesti edellisestä laskettuna 630cc suuttimilla saisi 425hv mikä kuulostaa aika reippaalle tulokselle.
Edit. Löytyi vahvistukseksi että vakiosuuttimilla (350cc?) olisi saavutettavissa 235hv, joten samalla kaavalla laskettuna 630cc:lla tulisi noin 423hv, jos sen nyt noin voi laskea.
Eli paljonko on maksimi tehomäärä (100% aukiololla) mitä esim. 630cc suuttimilla on saavutettavissa RE85-polttoaineella?
750cc suuttimilla E85:lla rototestissä yhdellä yksilöllä saatu tulokseksi 507hv koneesta 12% voimansiirtohäviöillä laskettuna.
Lineaarisesti edellisestä laskettuna 630cc suuttimilla saisi 425hv mikä kuulostaa aika reippaalle tulokselle.
Edit. Löytyi vahvistukseksi että vakiosuuttimilla (350cc?) olisi saavutettavissa 235hv, joten samalla kaavalla laskettuna 630cc:lla tulisi noin 423hv, jos sen nyt noin voi laskea.
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
Re: Re 85 Softa
Ja päivitystä eli nykäsykin loppui nyt 8tkm myöhemmin kun vaihdoin uudet tulpat olivat edellinen erä ilmeisesti jotenkin surkeat laadultaan, vaikkakin siis ihan ngk bcpr7-11NoNI kirjoitti:Ok.
Huomasin, että ainakin tuolla vajaaviinasekoituksella hieman jossain tilanteessa nytkähtää hieman, eli jos lyö kaasun pohjaan niin jossain 3000rpm kohdalla nykäsee hieman ja sitten lähtee vetämään. Varmaan normaalia, luulen. Koitetaan täysseoksella ja katetoon nouseeko prossat mihin.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Re: Re 85 Softa
Mites kun minulla on -00 auto yhdellä originaalilambdalla ja 06 biopower softa?
Vikakoodithan tuon luulis generoivan jos liian suurta virtaa ottaisi. Onkohan mun softasta tuo lambdan tyyppikin puukotettu kerta toimii ok?
Vikakoodithan tuon luulis generoivan jos liian suurta virtaa ottaisi. Onkohan mun softasta tuo lambdan tyyppikin puukotettu kerta toimii ok?
jcarlson kirjoitti:Lämmityksen tehontarve on erona, uudempi malli on planaarilambda joka lämpeää nopeammin ja pienempitehoisella lämmitysvastuksella.
Ei käy ristiin koska ECU ohjaa ja diagnosoi lämmitysvirtaa, vääränsuuruinen virta aiheuttaa vikakoodin.
Softaa käsittelemällä kylläkin voisi tuon kiertää koska nuo parametrit on muokattavissa.
Etanolisofta toimii ihan hyvin vanhemmallakin lambdalla, korjauksen suuruudesta päätellään etanoliprosentti, kakkoslambdaa ei tarvita vaan ykkösanturia käytetään.
99T-museopeli
Re: Re 85 Softa
Virran ylärajoitus on sen verran iso ettei aiheuta ongelmia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com