Re 85 Softa

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Tänään kun keli oli parempi ja pitoa löytyi niin kävin ajamassa lenkin. Eilen lisäsin ilmassa pyyntejä T7 suiten mukaan n.250Hv/380Nm. Nyt max. paineet n.1.3bar Afr lähtee jostain n.13.5 ja tippuu n.12:sta 4000rpm jälkeen, en tiedä miksi seokset ovat paljon rikkaammalla kuin pari päivää sitten (ilmeisesti T7 ja E85 vaatii vähän ajelua että kaikki adabtiot asettuu kohdilleen). Mutta ilmeisesti kuitenkin suuttimissa riittää tuotto noillekkin tehoille. E85 polttoainekartalle en ole tehnyt vielä mitään vaan apinoin sen eräästä "LAADUKKAASTA" biopower softasta mille luvataan 220Hv/340Nm ja T7 suite näyttää N.240Hv/360Nm ja tosiaan noi tehot tulee vakio bensanpaineen säätimellä. Mutta netin ihmeellisestä maailmasta löysin vähän tietoa että E85:lla paras teho tulee 0.71(rikas)-0.86(laiha) lambdalla eli bensa Afr näyttämänä n.11-12.7 olisi varmaan riittävän hyvä. Ilmeisesti tuolla E85 voi tähdätä tuohon laihaan päähän n.(12-12.5) koska polttoaineella ei tarvii jäähdyttää? Tässä pari linkkiä http://www.wallaceracing.com/air-fuel-lambda.php
http://ethanolpro.tripod.com/id213.html

Noi EV14 suuttimet on hankintalistalla ensimmäiset mutta nyt ei ole oikein aikaa alkaa vaihtamaan suuttimia saati alkaa muuttamaan karttoja softaan. Kyllä kait sitä noillakin tehoilla tämän talven pärjää :P Tuli tässä mieleen että onkohan kukaan onnistunut rikkomaan tuota Aeron ahdinta virittämisen takia? Itse olen ajanut nyt varmaan yli 3 vuotta reiluilla 1.2bar paineilla ja varmaan reilusti yli vuoden n.1.5bar paineilla eikä ahdin tiedä mitään vaikka varmasti niitä max. paineita käytetään riittävän usein :roll:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
kalikka
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Loka 07, 2010 15:02
Paikkakunta: Savo

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja kalikka »

Alkoi itseäkin nyt kiinnostaa tuo etanolilla ajaminen kun sitä Kuopiosta saa ja on reilusti halvempaa ku 98.
Kysymys kuuluukin löytyykö foorumilta Kuopion alueelta henkilöä, joka pystyis tuon softan asentamaan?
Autona on siis -00 vuosimallia oleva Aero. Jostain syystä siinä on SID 1 kiinni. Onko tästä haittaa? Mietin vaan sitä, että saako siihen nuo sid infot pelittämään.
Saab 9-5 Aero -00 autom. RE85
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tässä vois olla j0nelle hommia. Laitappa yv:tä menemään ja kysäise onnistuuko.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja mikan »

Tampereella 98 maksaa noin 1.65 ja 85 maksaa noin 1.00. Joten säästöä tulis aika mukavasti etanolilla ajaessa.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Aiempaan kysymykseen; SID info onnistuu myös SID1 yhteydessä, set napin puuttuessa ei vain voi vaihtaa "Mode":a eikä lukita yhtä arvoa.

Nykyisillä bensan/re85 hinnoilla maksanee biopoweriksi päivitys muuten itsensä takaisin jo selvästi alle 10tkm ajosuorituksella, jos oletetaan että konversiokustannukset on reilun satasen luokkaa
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tiaipe
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 12:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja tiaipe »

Tässä muiden kiireiden keskellä ehtinyt sentään muutamia juttuja tekemään:

-ahtoputken ja läppäkotelon välinen o-rengas puuttui (kohtalainen ilmavuoto tosiaan, uusi tiiviste ja huono klemmari niin eikös ensimmäisessä kiihdytyksessä poksahtanut ahtoputki irti :D )
-kobran yläpäässä banjo varmaan kierroksen verran löysällä
-venttiilikopan ja läppäkotelon välinen takaisku vaihdettu
-evap tulpattu

Amul noussut pakkaselta plussan puolelle, tällä hetkellä +75(ok?)
Etanolipitoisuuksista ei osaa oikein sanoa vielä juuta eikä jaata, edellisen tankkauksen jälkeen adaptoitui tuurilla Ad85 lukemaan 79 (seilasi sillonkin jonkin verran)

Kysymys kuuluukin, että mitenkäs tuon Ca85 lukeman kuuluisi käyttäytyä? Tällä hetkellä osan aikaa näyttää kiinteästi tuota samaa lukemaa kuin Ad85, mutta esim. kiihdytyksessä ja välillä ihan tasaisellakin ajolla näyttää omaa lukuaan(pääosin ihan fiksua ~100, mutta välillä n. 50 ja välillä taasen 150 ja kaikkea tuolta väliltä. Pitäisikö tuon Ca85:n elää kokoajan?

Etanolisoftaleikkeihin olis kyllä ollut mukavampi lähteä niin että kaikki on varmasti kunnossa, eikä näin ettei ole ihan varma että mikä kuuluu asiaan ja mikä ei - varsinkaan kun ei aikaisempaa kokemusta noista ole. Vielä ei ole edes uskaltanut Re85:sta tankkiin laskea.
Saab 9-5 Aero automaatti -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

CA85 kuuluukin heilua, se on vain hetkellinen arvo eikä sitä käytetän suoraan mihinkään, vaan se integroidaan tietyillä kriteereillä Ad85:ksi.

Ad85 79 jos 98E bensaa tankissa on ihan OK adaptaatio. Amul lukemat ei paljoa nollasta poikkea etanolisoftilla jos kaikki on kunnossa eli 75 on hyvä (0,75%).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tiaipe
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 12:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja tiaipe »

jcarlson kirjoitti:CA85 kuuluukin heilua, se on vain hetkellinen arvo eikä sitä käytetän suoraan mihinkään, vaan se integroidaan tietyillä kriteereillä Ad85:ksi.

Ad85 79 jos 98E bensaa tankissa on ihan OK adaptaatio. Amul lukemat ei paljoa nollasta poikkea etanolisoftilla jos kaikki on kunnossa eli 75 on hyvä (0,75%).
Ok, kiitoksia.

Eli tuo on normaalia että välillä Ca85=Ad85 ja välillä taasen heiluu omissa lukemissaan?

Jos näin on, niin seuraavan tankkauksen voisikin sitten uskaltautua tekemään sinisellä pistoolilla.
Saab 9-5 Aero automaatti -01
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja edix »

tiaipe kirjoitti:Tässä muiden kiireiden keskellä ehtinyt sentään muutamia juttuja tekemään:

-venttiilikopan ja läppäkotelon välinen takaisku vaihdettu
Onko tuo takaisku samanlainen mikä evap-systeemissä?
http://i36.photobucket.com/albums/e19/S ... iagram.jpg
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

tiaipe kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:CA85 kuuluukin heilua, se on vain hetkellinen arvo eikä sitä käytetän suoraan mihinkään, vaan se integroidaan tietyillä kriteereillä Ad85:ksi.

Ad85 79 jos 98E bensaa tankissa on ihan OK adaptaatio. Amul lukemat ei paljoa nollasta poikkea etanolisoftilla jos kaikki on kunnossa eli 75 on hyvä (0,75%).
Ok, kiitoksia.

Eli tuo on normaalia että välillä Ca85=Ad85 ja välillä taasen heiluu omissa lukemissaan?

Jos näin on, niin seuraavan tankkauksen voisikin sitten uskaltautua tekemään sinisellä pistoolilla.
Kyllä on normaalia. Ad85 on se jolla on todellista informaatioarvoa peruskäyttäjälle.

Ja tosiaan 7,9% on aika tyypillinen adaptaatio 98E:lle. +/- 5% heitto todelliseen etanolipitoisuuteen on hyväksyttävä, lambdaan perustuva etanoliadaptaatio ei voi olla "promillentarkka" eikä tarvitsekaan olla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tiaipe
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 12:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja tiaipe »

edix kirjoitti:
Onko tuo takaisku samanlainen mikä evap-systeemissä?
http://i36.photobucket.com/albums/e19/S ... iagram.jpg
Noup, tuo venttiilikoppa-läppäkotelo taitaa olla 6mm letkulähdöillä(sen tarkemmin en mittaillut, kävin vaan iltapäivällä PCS:ltä hakemmassa uuden, 15€ kustansi letkunpätkien kanssa). Evapin takaiskut isommalla letkulla (8 vai 10mm?).

PCS:llä Riku kertoili, että jotkut on Isojoen Konehallista noita evapin takaiskuja tilailleet....mahtaiskohan jollain olla suoraan numeroa tms noille niin voisi purkamatta tilailla uudet ja sitten vasta vaihtaa? Mahtaiskohan tossa toimia ihan polttoaineen takaiskut vai onkohan liian kankeita?
jcarlson kirjoitti: Kyllä on normaalia. Ad85 on se jolla on todellista informaatioarvoa peruskäyttäjälle.

Ja tosiaan 7,9% on aika tyypillinen adaptaatio 98E:lle. +/- 5% heitto todelliseen etanolipitoisuuteen on hyväksyttävä, lambdaan perustuva etanoliadaptaatio ei voi olla "promillentarkka" eikä tarvitsekaan olla.
Oolrait, tämä tieto helpotti :)
Saab 9-5 Aero automaatti -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

EVAP takaiskuksi käy myös vag osa 058905291K
http://www.ebay.com.au/itm/ws/eBayISAPI ... 2872wt_703
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
387
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja 387 »

jcarlson kirjoitti:EVAP takaiskuksi käy myös vag osa 058905291K
http://www.ebay.com.au/itm/ws/eBayISAPI ... 2872wt_703
Saakos noita volkkari liikkeistä vai kannattaako tilata tuolta. Miten olisi sitten kimppatilaus?
Hese
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja edix »

387 kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:EVAP takaiskuksi käy myös vag osa 058905291K
http://www.ebay.com.au/itm/ws/eBayISAPI ... 2872wt_703
Saakos noita volkkari liikkeistä vai kannattaako tilata tuolta. Miten olisi sitten kimppatilaus?
Hain tuossa pari takaiskua suoraan Volkkarilta ja maksoi 24 euroa kappale! Huhhahei..
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
tiaipe
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 12:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja tiaipe »

edix kirjoitti:
Hain tuossa pari takaiskua suoraan Volkkarilta ja maksoi 24 euroa kappale! Huhhahei..
Sama taitaa olla itelläkin edessä.

Mutta nyt tuli tankattua ensimmäinen tankillinen E85:sta ja hyvin pelitti ainakin lämpimällä koneella (ts. eroa ei edes huomannut kun liukkailla keleillä joutuu kaasupolkimenkin kanssa olemaan melkoisen hellävarainen).

Katsotaan aamulla miten on käynnistymisessä eroa kun tolpan päästä starttailee.
Saab 9-5 Aero automaatti -01
Vastaa Viestiin