Re 85 Softa

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
novice
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja novice »

Tankkasin eilen 60 litraa etanolia ja nyt amul näytää +100. Ad85 näyttää 361, eli aikalailla alakanttiin. Se on näyttänyt aina hieman liian vähän (n.5-10% pieleen), mutta en muista että koskaan noin paljon.

Etanolilla lambda pyörii nyt tyhjäkäynnillä +200 ja +600 välillä ja kevyessä kiihdytyksessä menee reilusti yli +1000.
Volvo V60 D4 -14
novice
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja novice »

Nyt useiden etanolitankillisten jälkeen Ad85 ei noussut kertaakaan yli 680. Tänään otin kokeilumielessä kolkista bensapaineen säätimen ja laitoin sen tähän omaan femmaan ja resetoin trionicin. Lyhyen sopeutuslenkin jälkeen Ad85 asettui arvoon 840, eli paineensäätimessä vika siis näyttää olevan.

Näyttäisi kolkin ja femman säätimet olevan eri mallinumerolla, vaikka Boschin tekemiä molemmat. Kolkin säädin 0280160515 ja femman 0280160560. Ainoa päällepäin näkyvä ero noissa on, että kolkin säätimessä paluukanava on huomattavasti suurempi. Femman säätimessä onnettoman pieni reikä, joten voisin veikata että tämä alkaa ahdistaa suuremmilla virtauksilla. Pitänee varmaan ostaa tuollainen kolkin säädin femmaankin, että saa paineet pysymään normaalina. Jos jollain on tuollainen ylimääräisenä voi tarjota sopuhintaan.
Volvo V60 D4 -14
CartDude
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Su Syys 10, 2006 21:53

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja CartDude »

Jaksoinpas lukea ketjun läpi, pääosin vielä ajatuksen kera. 9-5-maailmaan viimeaikoina siirtyneenä pitää hieman perehtyä kulkineeseen tarkemmin ja tietohan tunnetusti lisää tuskaa. Tässä ketjussa on muutamaan otteeseen kyselty tutkitumpaa tietoa viinan vaikutuksista materiaaleihin. Törmäsin UL:n raporttiin aiheesta, aika hyvin taputeltu aihetta:


http://www.ul.com/global/documents/offe ... Report.pdf

Yksi hyvä pointti raportissa oli mahdollinen korroosionestoaineen lisäys E85:een, onko kellään tietoa käytetäänkö moista suomessa?

Lisäksi raportissa mainitaan useampia mekanismeja mahdolliseen muovi- ja elastomeeriosien ominaisuuksien muutoksiin. Tosin materiaaleja tai niiden kauppanimiä ei mainita, joten siltä osin homma jää yleiselle tasolle. Raportin mukaan kuitenkin oli testattu useampia "dispensointijärjestelmiä", joista osa oli reputtanut speksatut testit.

Lisäksi oli analysoitu liuenneiden metallien määriä (käsittääkseni järjestelmästä liuenneet metallit testauksen jälkeen). Huomatkaa, että testinesteitä oli muokattu aggressiivisemmaksi, simuloimaan tavallaan worst-case tapausta, jossa polttoneste on kontaminoitunut erinäisillä aineilla, SAE J1681-standardin mukaan.

Siinä olisi iltalukemista.. Jos siis englanti taipuu ja testifaktat kiinnostavat.
K.a. 9-5 MY04 Estate 2.0t
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 578
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Olenko käsittänyt väärin, vai olisiko tuohon Biopoweriin hyvä tankata välillä bensaakin? Nyt menty viimeiset 25 tkm pelkästään etanolilla. Ja jos näin on, niin tarviiko edes täyttä tankillista ajella bensalla? Vai onko tällaisesta mitään käytännön hyötyä?!
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Oma linjaukseni on että tankkaan bensaa jos alkaa röpöttämään kylmäkäynnistyksissä. Meidän Saabit on olleet ilman bensaa jo pidemmän aikaa. 9-5:een tankattu noin 1,5v sitten viimeksi ja kolkkiin viime kesänä. Näyttää siltä että röpöttelyt väheni ja tosiaan loppui kun tarpeeksi on viinaa lutrattu. :-D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Mulla on joku 50tkm takana pelkällä etanolilla. Uudet (l. puhtaat) suuttimet tuli softapäivityksen yhteydessä, eikä ole ollut ongelmia. Tai no tää perus ng9-3 ongelma taitaa olla kostealla noin 0C ulkolämpötilalla hetkellinen rötääminen käynnistäessä. Itsellä tätä esiintynyt alle 10 kertaa tässä 2,5v aikana. En ole siis nähnyt tarpeelliseksi tankata bensaa.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kolkissa kun on isompi Dp ahtimelta kakkoskatille (ykköskatti heivattu mäkeen), niin päivitettiin softaa vastaamaan muutosta. Suuttimet vaihtui isompiin samalla. Muuten tuli hyvä, mutta alkoi lyödä vetoja poikki jos painoi nopeasti kaasua (mair meni reilusti yli mreg ja veto pätkäisi). Otin lopulta lusikan kauniiseen käteen ja muokkasin boostcalmappia ongelmalliselta kierrosalueelta. Toki hiukan jännää lähteä noinvaan säätämään, mutta kaveri vähän neuvoi. Eilen sain muutetulla kartalla härvelin toimimaan paljon paremmin. Dp:n muutoksen jäljiltä oli olo "teet muutoksen, teet virheen". Nyt jo hymyilyttää. Kulkee hienosti, kun vedot tulee fiksusti päälle eikä ole klassikkoturbosaabien "lapiolla selkään" -käytöstä ahtimen toiminnassa. :-D

ps. heti kun kehuin, löytyi työmatkalla vielä yksi nykäisykohta: tasanopeudesta 110kmh kaasun polkaisu pohjaan :arrow: kick down ja kierrokset hyppää 4200rpm :arrow: kunnon nykäisy ja sitten mennään. Eli vaatii lisää säätöä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hukkaportin kellossa onkin jotain häikkää. Vaihdoin toisen jossa peruspaine vielä lussumpi kuin vanhassa, mutta ei piikkaile yhtään. Nyt vaan lisäjousi peliin että saan paineet nostettua. Ahtokartan muutos on nyt negatiivinen. 4000rpm alueella ei jaksa nostaa mair mreggiin. Eli säädän peruspaineen ja sit ehkä paluu siihen softaan mistä aloin säätää. Rautavika siis näyttäisi olleenkin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

Tulipa mieleeni, että millä tavalla puhtaammat päästöt tässä e85:ssa on?
Tarviiko katsastukseen ruuvata katti paikoilleen, onko joku testannut päästöjä ilman kattia?
Trionic5 kyseessä.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

.
Joku kipotin.
turskale
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Loka 23, 2008 20:35
Paikkakunta: Kuopio

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja turskale »

Onko normaalia että automaattilaatikon käyttäytyminen on muuttu softauksen yhteydessä herkemmäks pykältämään pienenpää?

Nelivaihteinen laatikko kyseessä ja 80-90km/h ei tarvii kummanen mäki olla niin jo pykältää.. Parhaillaan jopa kakkosta jos kunnon mäki on.
9-5 2.0t biopower -99
Lada 1200L -79, Chevrolet Blazer s10 4x4 -92, Chevrolet Astro AWD -92
Ex. 2x 9000, -90 900s -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ainakin 9-3:ssa huomasin oudon jutun kaasupolkimen vasteessa. Softapohjasta toiseen vaihdettaessa kaasupolkimen herkkyys muuttui paljon herkemmäksi, vaikka karttoja vertaamalla kartat on samat. Sen ei olisi pitänyt olla mahdollista, mutta näin vaan kävi... Nopeasti siihen tottui että pedaalia painetaan vähemmän.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
turskale
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Loka 23, 2008 20:35
Paikkakunta: Kuopio

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja turskale »

Vaikuttaako se vakkarillakii ajaessa? Itellä eniten just vakkarilla pykältää
9-5 2.0t biopower -99
Lada 1200L -79, Chevrolet Blazer s10 4x4 -92, Chevrolet Astro AWD -92
Ex. 2x 9000, -90 900s -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei vakkariin vaikuta. Onkohan joku nyt mennyt vikaan siinä siun auton softassa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
turskale
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Loka 23, 2008 20:35
Paikkakunta: Kuopio

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja turskale »

Jaah.. sitä ku en minä tiiä.. Tobbanahan tuon laitto että hää varmaan ossaa paremmin vastata siihen.

Ärsyttävähän tuo hieman on ku joka mäkeen pykältää jos ei satanen oo vauhtia ja polttoainettakii menee enemmän.

Ei kai ne laatikkoöljytkää nii paksuks jää pakkasellakaa että tuommosta tekis. Muuten toimii hyvin vaihteet ym.
9-5 2.0t biopower -99
Lada 1200L -79, Chevrolet Blazer s10 4x4 -92, Chevrolet Astro AWD -92
Ex. 2x 9000, -90 900s -98
Vastaa Viestiin