RE85 kulutus
Re: RE85 kulutus
Tervehdys, reilu Viissatanen kolahtaa joka vuosi Plussaa "alkolla" ajellessa,
Versus 98 bensiini... 10 vuotta ...viistonnia...
Saa vetää herneet nenuun, jos ahdistaa...
T.A
Versus 98 bensiini... 10 vuotta ...viistonnia...
Saa vetää herneet nenuun, jos ahdistaa...
T.A
Re: RE85 kulutus
Ei nuissa meidän pirsseissä ainakaan E85:llä ajo kalliimmaksi tule, vaikka miten laskisi. Öljyt vaihtaisin bensallakin ajaessa 10tkm välein.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: RE85 kulutus
Hyviä perusteluita on ethanoolin käytön puolesta jo esitetty, lisäisin kuitenkin listaan myös tuotteen suuren kotimaisuusasteen, josta tulee maksettua ehkä hieman ekstraa muissakin tuotteissa...
Eli mieluummin rahaa suomeen kuin Qatarilaiselle suurvisiirille...
Saman periaatteen mukaan lämmittelen takkaakin, vaikkei omia puita olekkaan, en halua rahoittaa Liliuksen huvipurren bensakassaa, vaan annan rahat mieluummin paikalliselle "klapiyrittäjälle".
Elämä on valintoja täynnä
Eli mieluummin rahaa suomeen kuin Qatarilaiselle suurvisiirille...
Saman periaatteen mukaan lämmittelen takkaakin, vaikkei omia puita olekkaan, en halua rahoittaa Liliuksen huvipurren bensakassaa, vaan annan rahat mieluummin paikalliselle "klapiyrittäjälle".
Elämä on valintoja täynnä
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: RE85 kulutus
Suuri kotimaisuusaste on kyllä hieno asia, toivotaan vain että RE:tä saa vielä jatkossa pumpusta. Koitin kaivella artikkelia jossa käytiin vähän läpi ST1 tilannetta ja sitä miten kannattamatonta E85 myynti on, jos laskee tuotantotuet pois. En tähän hätään löytänyt.
Tällä hetkellä RE:tä käyttävät varmaankin softatut Saabit, ja tuning-skene. Suomen markkina ei vain vedä tarpeeksi E85:ttä, jotta homma kannattaisi. Kukaan selväjärkinen ei osta FlexFuel Focusta, koska valtio ei tule auton hinnassa vastaan ja E85 polttoainekin on kallistunut jatkuvasti. Lisäksi eikös FlexFuel auton autovero laskea suuremman CO2 päästön mukaan, tietenkin. Toivotaan että RED95 dieseleihin tarkotettu polttoaine löisi läpi kaupunkibusseissa ja jätteet saataisiin tehokkaasti käyttöön ilman keinotekoista tuotannon elvytysrahaa.
EU ei ole lisäämässä etanolipolttoaineiden tukia, vaan nyt etsitään jotain paremman hyötysuhteen polttoaineita / etanolin valmistusprosessia. Etanolin valmistusprosessisa kun suuri osa lähtöaineen, eli jätteen hiilestä vapautuu ilmakehään.
Tällä hetkellä RE:tä käyttävät varmaankin softatut Saabit, ja tuning-skene. Suomen markkina ei vain vedä tarpeeksi E85:ttä, jotta homma kannattaisi. Kukaan selväjärkinen ei osta FlexFuel Focusta, koska valtio ei tule auton hinnassa vastaan ja E85 polttoainekin on kallistunut jatkuvasti. Lisäksi eikös FlexFuel auton autovero laskea suuremman CO2 päästön mukaan, tietenkin. Toivotaan että RED95 dieseleihin tarkotettu polttoaine löisi läpi kaupunkibusseissa ja jätteet saataisiin tehokkaasti käyttöön ilman keinotekoista tuotannon elvytysrahaa.
EU ei ole lisäämässä etanolipolttoaineiden tukia, vaan nyt etsitään jotain paremman hyötysuhteen polttoaineita / etanolin valmistusprosessia. Etanolin valmistusprosessisa kun suuri osa lähtöaineen, eli jätteen hiilestä vapautuu ilmakehään.
EX: 9³SS BioPower
Re: RE85 kulutus
Toivottavasti tuo ruotsin suuntaa laajentuminen, toimii kuitenkin jonkinlaisena porttina isoon maailmaan, tämän jäteviinan osalta...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: RE85 kulutus
Bioetanolitehdas on kaatumassa liian kannattavanajusahh kirjoitti:Suuri kotimaisuusaste on kyllä hieno asia, toivotaan vain että RE:tä saa vielä jatkossa pumpusta. Koitin kaivella artikkelia jossa käytiin vähän läpi ST1 tilannetta ja sitä miten kannattamatonta E85 myynti on, jos laskee tuotantotuet pois. En tähän hätään löytänyt.
Liian kannattavaa näyttää olevan, ei kannata..
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: RE85 kulutus
Mielenkiintoinen juttu ja sivuaa juuri ongelmaa. Hommahan meinaa kaatua siksi, ettei hankkeelle myönnetä tukia. Ei kannata omillaan? "Aloittaminen riippuu energiatuesta, jonka saaminen hankkeelle näyttää nyt epätodennäköiseltä."
Kyseessä on yksi etanolitehdas, jonka kannattavuus ei ratkaise re-polttoaineen markkinahaasteita, jakelukanaviston laajentamista sekä uusiutuvaa p-ainetta käyttävien liikennevälineiden ongelmallista verottamista. Haaste on ollut jo jonkin aikaa myös se, ettei ST1 voi työntää kaikkea tuotantokapasiteettia markkinoille, koska myynti ei vedä ja softattuja Saabeja saapuu enemmän Kuusankoskelle kuin Carlssonin pihaan. E85 myyntimäärän voisi tuotantokapasiteetin pohjalta varmaankin tuplata.
Toki toivon, että tämä homma saataisiin isossa kaavassa pyörimään ja energiaomavaraisuutta suuremmaksi.
Kyseessä on yksi etanolitehdas, jonka kannattavuus ei ratkaise re-polttoaineen markkinahaasteita, jakelukanaviston laajentamista sekä uusiutuvaa p-ainetta käyttävien liikennevälineiden ongelmallista verottamista. Haaste on ollut jo jonkin aikaa myös se, ettei ST1 voi työntää kaikkea tuotantokapasiteettia markkinoille, koska myynti ei vedä ja softattuja Saabeja saapuu enemmän Kuusankoskelle kuin Carlssonin pihaan. E85 myyntimäärän voisi tuotantokapasiteetin pohjalta varmaankin tuplata.
Toki toivon, että tämä homma saataisiin isossa kaavassa pyörimään ja energiaomavaraisuutta suuremmaksi.
EX: 9³SS BioPower
Re: RE85 kulutus
Ajoa tullut viime vuosina 42tkm/vuosi. E85 keskihinta täällä 1,05e/l. 98E keskihinta 1,65e/l. Keskikulutus etanolilla 12,3l/100km, bensalla 10,2l/100km. Vuoden ajot maksaa etanolilla 5424e, bensalla 7068e.
T7 vm. 2001 9-3
Re: RE85 kulutus
Joo takaisin kulutuksiin.
Tosta sain kaiveltua lukuja Tammi - kesä 2014 mitä olin merkkaillut vihkooni. Osa mitattuja, osa SID:stä luettua tankillisen keskaria. Joka tankilla olen nollannut SID:n laskurin. Jyväskylän reissuilla olen ajanut bensalla yhden sivun ja E85:llä takaisin ja mitannut kulutuksen tankatessa autoa.
Muuten lukemat ovat SID:stä luettuja arvoja bensalla ajettaessa "kaupunkiajoa". Vähän sekavaa dataa, mutta näyttäisi siltä, että SID ilmoittaa optimistisempia arvoja viinalla ajettaessa.
95E10 / RE85 / Kulutuksen nousu
7,6 / 10,5 / 38,16 % (PK-seutu -> JKL -> PK-seutu)
7 / 9,5 / 35,71 % (työmatkaa pari viikkoa, SID)
7,2 / 9,8 / 36,11 % (työmatkaa, SID)
8,3 / 11,3 / 36,14 % (Kaupunkiajoa lomaviikolla, SID)
6,9 / 9,5 / 37,68 % (PK-seutu JKL)
Aika kovia nousuja kulutuksessa. Teenkö minä nyt jotain väärin tässä, kun ei vastaa teoriaa? Varmaan miehessä vika, ja tulee ajettua rankemmin viinan voimalla.
Harraste-ratakilpuri ja vaparikone, joka on muutettu E85:lle, tuntuu kuluttavan viinakartalla myös yli 35% enemmän.
Muilla vastaavia kokemuksia?
Miten olet mitannut kulutukset? 20% kulutuksen nousu kuulostaa vähän optimismilta.Koskimaa kirjoitti:Ajoa tullut viime vuosina 42tkm/vuosi. E85 keskihinta täällä 1,05e/l. 98E keskihinta 1,65e/l. Keskikulutus etanolilla 12,3l/100km, bensalla 10,2l/100km. Vuoden ajot maksaa etanolilla 5424e, bensalla 7068e.
Tosta sain kaiveltua lukuja Tammi - kesä 2014 mitä olin merkkaillut vihkooni. Osa mitattuja, osa SID:stä luettua tankillisen keskaria. Joka tankilla olen nollannut SID:n laskurin. Jyväskylän reissuilla olen ajanut bensalla yhden sivun ja E85:llä takaisin ja mitannut kulutuksen tankatessa autoa.
Muuten lukemat ovat SID:stä luettuja arvoja bensalla ajettaessa "kaupunkiajoa". Vähän sekavaa dataa, mutta näyttäisi siltä, että SID ilmoittaa optimistisempia arvoja viinalla ajettaessa.
95E10 / RE85 / Kulutuksen nousu
7,6 / 10,5 / 38,16 % (PK-seutu -> JKL -> PK-seutu)
7 / 9,5 / 35,71 % (työmatkaa pari viikkoa, SID)
7,2 / 9,8 / 36,11 % (työmatkaa, SID)
8,3 / 11,3 / 36,14 % (Kaupunkiajoa lomaviikolla, SID)
6,9 / 9,5 / 37,68 % (PK-seutu JKL)
Aika kovia nousuja kulutuksessa. Teenkö minä nyt jotain väärin tässä, kun ei vastaa teoriaa? Varmaan miehessä vika, ja tulee ajettua rankemmin viinan voimalla.
Harraste-ratakilpuri ja vaparikone, joka on muutettu E85:lle, tuntuu kuluttavan viinakartalla myös yli 35% enemmän.
Muilla vastaavia kokemuksia?
EX: 9³SS BioPower
Re: RE85 kulutus
Nollaan tripin aina tankkauksen yhteydessä ja tankkaan aina tankin täyteen ja lasken siitä. Kulutuksesta en ole mitään kirjaa pitänyt, aina tankatessa e85 kulutus on 12-13 välillä. Talvella 12 tuntumassa ja kesällä taas lähempänä 13 kun tulee annettua happea reilummin kesäkumeilla. Bensalla en ole ikinä päässyt alle kympin normaaliajolla.
T7 vm. 2001 9-3
Re: RE85 kulutus
Jos tukea annetaan yhdelle biopolttoainevalmistajalle ja muille ei, niin se vääristää kilpailua.Mono kirjoitti: Bioetanolitehdas on kaatumassa liian kannattavana
Liian kannattavaa näyttää olevan, ei kannata..
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: RE85 kulutus
No tuohon ei voi sanoa muuta kuin, että hieno homma. Kyllä menee vähällä kulutuksennousulla ja rahaa kilisee pussiin.Koskimaa kirjoitti:Nollaan tripin aina tankkauksen yhteydessä ja tankkaan aina tankin täyteen ja lasken siitä. Kulutuksesta en ole mitään kirjaa pitänyt, aina tankatessa e85 kulutus on 12-13 välillä. Talvella 12 tuntumassa ja kesällä taas lähempänä 13 kun tulee annettua happea reilummin kesäkumeilla. Bensalla en ole ikinä päässyt alle kympin normaaliajolla.
Itsellä lukemat ovat aivan eri luokkaa.
EX: 9³SS BioPower
Re: RE85 kulutus
Eipä noissa jusahhin luvuissa ole mielestäni mitään huolestuttavaa. Sen 35-40 % sen kulutuksen kuuluukin teoreettisesti nousta etanolilla. Itsellä pitkän aikavälin mittaukset ovat vahvistaneet tämän. Ajo on kaupunkipainotteista, ja ilmeisesti pitkää rauhallista maantieajoa kun ajaa, niin voidaan päästä alle tuon 35 %:n, mutta siitä itselläni ei ole dataa eikä kokemusta.
Nuo ilmoitetut luvuthan ovat lähinnä maantieajosta, joten ollaan tuossa vaihteluvälin alarajalla.
Nuo ilmoitetut luvuthan ovat lähinnä maantieajosta, joten ollaan tuossa vaihteluvälin alarajalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: RE85 kulutus
Paljonko muuttuu kulutus E85:llä, jos maantieajonopeus nousee 80 km/h:sta 100, 120 tai 130 km/h:n?
Entä sama bensalle?
Onko jollain tietyllä nopeudella ajaminen edullisempaa bensalla kuin viinalla?
Entä sama bensalle?
Onko jollain tietyllä nopeudella ajaminen edullisempaa bensalla kuin viinalla?
Re: RE85 kulutus
Korjatkaa asia mutta on sellainen käsitys että mitä suuremmilla kuormilla mennään niin sitä paremmin etanooli pärjää vertailussa bensiiniin ... tarkennuksena siis kun puhutaan ahdetuista moottoreista.
Saab 9-5 2.0t 1998