RE85 kulutus

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

Tervehdys, reilu Viissatanen kolahtaa joka vuosi Plussaa "alkolla" ajellessa,
Versus 98 bensiini... 10 vuotta ...viistonnia...
Saa vetää herneet nenuun, jos ahdistaa... :D

T.A
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei nuissa meidän pirsseissä ainakaan E85:llä ajo kalliimmaksi tule, vaikka miten laskisi. Öljyt vaihtaisin bensallakin ajaessa 10tkm välein.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Hyviä perusteluita on ethanoolin käytön puolesta jo esitetty, lisäisin kuitenkin listaan myös tuotteen suuren kotimaisuusasteen, josta tulee maksettua ehkä hieman ekstraa muissakin tuotteissa...

Eli mieluummin rahaa suomeen kuin Qatarilaiselle suurvisiirille...

Saman periaatteen mukaan lämmittelen takkaakin, vaikkei omia puita olekkaan, en halua rahoittaa Liliuksen huvipurren bensakassaa, vaan annan rahat mieluummin paikalliselle "klapiyrittäjälle".

Elämä on valintoja täynnä :wink:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Suuri kotimaisuusaste on kyllä hieno asia, toivotaan vain että RE:tä saa vielä jatkossa pumpusta. Koitin kaivella artikkelia jossa käytiin vähän läpi ST1 tilannetta ja sitä miten kannattamatonta E85 myynti on, jos laskee tuotantotuet pois. En tähän hätään löytänyt.

Tällä hetkellä RE:tä käyttävät varmaankin softatut Saabit, ja tuning-skene. Suomen markkina ei vain vedä tarpeeksi E85:ttä, jotta homma kannattaisi. Kukaan selväjärkinen ei osta FlexFuel Focusta, koska valtio ei tule auton hinnassa vastaan ja E85 polttoainekin on kallistunut jatkuvasti. Lisäksi eikös FlexFuel auton autovero laskea suuremman CO2 päästön mukaan, tietenkin. Toivotaan että RED95 dieseleihin tarkotettu polttoaine löisi läpi kaupunkibusseissa ja jätteet saataisiin tehokkaasti käyttöön ilman keinotekoista tuotannon elvytysrahaa.

EU ei ole lisäämässä etanolipolttoaineiden tukia, vaan nyt etsitään jotain paremman hyötysuhteen polttoaineita / etanolin valmistusprosessia. Etanolin valmistusprosessisa kun suuri osa lähtöaineen, eli jätteen hiilestä vapautuu ilmakehään.
EX: 9³SS BioPower
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Toivottavasti tuo ruotsin suuntaa laajentuminen, toimii kuitenkin jonkinlaisena porttina isoon maailmaan, tämän jäteviinan osalta...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Mono »

jusahh kirjoitti:Suuri kotimaisuusaste on kyllä hieno asia, toivotaan vain että RE:tä saa vielä jatkossa pumpusta. Koitin kaivella artikkelia jossa käytiin vähän läpi ST1 tilannetta ja sitä miten kannattamatonta E85 myynti on, jos laskee tuotantotuet pois. En tähän hätään löytänyt.
Bioetanolitehdas on kaatumassa liian kannattavana

Liian kannattavaa näyttää olevan, ei kannata.. :roll:
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Mielenkiintoinen juttu ja sivuaa juuri ongelmaa. Hommahan meinaa kaatua siksi, ettei hankkeelle myönnetä tukia. Ei kannata omillaan? "Aloittaminen riippuu energiatuesta, jonka saaminen hankkeelle näyttää nyt epätodennäköiseltä."

Kyseessä on yksi etanolitehdas, jonka kannattavuus ei ratkaise re-polttoaineen markkinahaasteita, jakelukanaviston laajentamista sekä uusiutuvaa p-ainetta käyttävien liikennevälineiden ongelmallista verottamista. Haaste on ollut jo jonkin aikaa myös se, ettei ST1 voi työntää kaikkea tuotantokapasiteettia markkinoille, koska myynti ei vedä ja softattuja Saabeja saapuu enemmän Kuusankoskelle kuin Carlssonin pihaan. E85 myyntimäärän voisi tuotantokapasiteetin pohjalta varmaankin tuplata.

Toki toivon, että tämä homma saataisiin isossa kaavassa pyörimään ja energiaomavaraisuutta suuremmaksi.
EX: 9³SS BioPower
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Ajoa tullut viime vuosina 42tkm/vuosi. E85 keskihinta täällä 1,05e/l. 98E keskihinta 1,65e/l. Keskikulutus etanolilla 12,3l/100km, bensalla 10,2l/100km. Vuoden ajot maksaa etanolilla 5424e, bensalla 7068e.
T7 vm. 2001 9-3
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Joo takaisin kulutuksiin.
Koskimaa kirjoitti:Ajoa tullut viime vuosina 42tkm/vuosi. E85 keskihinta täällä 1,05e/l. 98E keskihinta 1,65e/l. Keskikulutus etanolilla 12,3l/100km, bensalla 10,2l/100km. Vuoden ajot maksaa etanolilla 5424e, bensalla 7068e.
Miten olet mitannut kulutukset? 20% kulutuksen nousu kuulostaa vähän optimismilta.



Tosta sain kaiveltua lukuja Tammi - kesä 2014 mitä olin merkkaillut vihkooni. Osa mitattuja, osa SID:stä luettua tankillisen keskaria. Joka tankilla olen nollannut SID:n laskurin. Jyväskylän reissuilla olen ajanut bensalla yhden sivun ja E85:llä takaisin ja mitannut kulutuksen tankatessa autoa.

Muuten lukemat ovat SID:stä luettuja arvoja bensalla ajettaessa "kaupunkiajoa". Vähän sekavaa dataa, mutta näyttäisi siltä, että SID ilmoittaa optimistisempia arvoja viinalla ajettaessa.

95E10 / RE85 / Kulutuksen nousu
7,6 / 10,5 / 38,16 % (PK-seutu -> JKL -> PK-seutu)
7 / 9,5 / 35,71 % (työmatkaa pari viikkoa, SID)
7,2 / 9,8 / 36,11 % (työmatkaa, SID)
8,3 / 11,3 / 36,14 % (Kaupunkiajoa lomaviikolla, SID)
6,9 / 9,5 / 37,68 % (PK-seutu JKL)

Aika kovia nousuja kulutuksessa. Teenkö minä nyt jotain väärin tässä, kun ei vastaa teoriaa? Varmaan miehessä vika, ja tulee ajettua rankemmin viinan voimalla.

Harraste-ratakilpuri ja vaparikone, joka on muutettu E85:lle, tuntuu kuluttavan viinakartalla myös yli 35% enemmän.

Muilla vastaavia kokemuksia?
EX: 9³SS BioPower
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Nollaan tripin aina tankkauksen yhteydessä ja tankkaan aina tankin täyteen ja lasken siitä. Kulutuksesta en ole mitään kirjaa pitänyt, aina tankatessa e85 kulutus on 12-13 välillä. Talvella 12 tuntumassa ja kesällä taas lähempänä 13 kun tulee annettua happea reilummin kesäkumeilla. Bensalla en ole ikinä päässyt alle kympin normaaliajolla.
T7 vm. 2001 9-3
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Poy »

Mono kirjoitti: Bioetanolitehdas on kaatumassa liian kannattavana

Liian kannattavaa näyttää olevan, ei kannata.. :roll:
Jos tukea annetaan yhdelle biopolttoainevalmistajalle ja muille ei, niin se vääristää kilpailua.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Koskimaa kirjoitti:Nollaan tripin aina tankkauksen yhteydessä ja tankkaan aina tankin täyteen ja lasken siitä. Kulutuksesta en ole mitään kirjaa pitänyt, aina tankatessa e85 kulutus on 12-13 välillä. Talvella 12 tuntumassa ja kesällä taas lähempänä 13 kun tulee annettua happea reilummin kesäkumeilla. Bensalla en ole ikinä päässyt alle kympin normaaliajolla.
No tuohon ei voi sanoa muuta kuin, että hieno homma. Kyllä menee vähällä kulutuksennousulla ja rahaa kilisee pussiin.

Itsellä lukemat ovat aivan eri luokkaa.
EX: 9³SS BioPower
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eipä noissa jusahhin luvuissa ole mielestäni mitään huolestuttavaa. Sen 35-40 % sen kulutuksen kuuluukin teoreettisesti nousta etanolilla. Itsellä pitkän aikavälin mittaukset ovat vahvistaneet tämän. Ajo on kaupunkipainotteista, ja ilmeisesti pitkää rauhallista maantieajoa kun ajaa, niin voidaan päästä alle tuon 35 %:n, mutta siitä itselläni ei ole dataa eikä kokemusta.

Nuo ilmoitetut luvuthan ovat lähinnä maantieajosta, joten ollaan tuossa vaihteluvälin alarajalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja jus »

Paljonko muuttuu kulutus E85:llä, jos maantieajonopeus nousee 80 km/h:sta 100, 120 tai 130 km/h:n?

Entä sama bensalle?

Onko jollain tietyllä nopeudella ajaminen edullisempaa bensalla kuin viinalla?
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Korjatkaa asia mutta on sellainen käsitys että mitä suuremmilla kuormilla mennään niin sitä paremmin etanooli pärjää vertailussa bensiiniin ... tarkennuksena siis kun puhutaan ahdetuista moottoreista.
Saab 9-5 2.0t 1998
Vastaa Viestiin