RE85 kulutus

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

100 litran tankki ei tekis pahaa E85:llä ajaessa. Vähitellen on onneksi tullut lisää tankkauspisteitä. Tankkauspisteitä on varsin harvassa etenkin täällä Itä-Suomessa. Käytäntö onkin meillä reissuun lähtiessä: tankki täyteen Joensuussa, vaikka sopisi vain 10litraa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Tuli pitkästä aikaa katseltua kulutusta. SIDin lukemilla Kuopio - Helsinki pitkälti rauhassa ajellen (muutama terävämpi polkaisu) 11,3l/100km. AD85: 850. JC stage 3.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Rommitommi kirjoitti:Reippaasti tuli ajettua ja kulutus oli jossain reilun kympin päälle koko ajan, vaikka suurin osa oli moottori-/maantieajoa, 145kmh mittarissa motarilla polttoaine näytti hupenevan silmissä..Auton oma mittari näyttää koko reissulle 10.7/100km

Neljä kertaa olen viikon sisään käynyt tankkaamassa ja nyt taas on ajotietokoneen DTE 60km, eli aivan lopussa.
Dieselillä luultavasti olisin käynyt kerran tankilla ja vielä olisi toisesta tankillisesta yli neljännes jäljellä..Ja rahaa olisi mennyt reilut 50e vähemmän. Ja nyt kun tuolla Sitikalla kävi ajelemassa, niin onhan tuollainen diesel käyttömoottorina huomattavasti mukavampi kuin bensa, vääntää niin paljon paremmin alemmilla kierroksilla.
Oman kokemukseni mukaan melko pienellä sulla menee tuo viinafemma, jos reilulla kympillä selviää noilla nopeuksilla. Testasin joskus piruuttani edellisellä kolkilla viinat tankissa ja sain kulutukseksi tasan kymmenen kun ajoi oikein nätisti 80 km/h eikä yhtään kovempaa. Testipätkään ei mahtunut laisinkaan kaupunkiajoa, käytännössä vain tuota 80 km/h köröttelyä, ja paljon sitä taloudellisempaa marssivauhtia ei taida helposti löytyä?

Kun nyt otit dieselin esille, niin tähän sopii tänään tankatut vertailulukemat nykyisellä öljypolttimella. Reilun 850 km:n kesälomareissu takana, tankkasin lähtiessä ja tänään 50 km ennen kotiinpaluuta. Ainetta meni mittarivirhe korjattuna 809 km:n matkalla 54,7 litraa. Suurin osa reissusta reipasta moottoritieajoa 120 alueella, Virossa tuli ajeltua Tallinnasta Pärnuun ja takaisin tuollaista 80-90 km/h. Lisäksi jonkin verran Tallinnan ruuhkassa seisoskelua, kaupunkiajoa ja laivaan ajellessa tyhjäkäyntiä, SIDin keskinopeus 67 km/h. Kulutus siis 6,8 litraa sadalle ja reissut pa-kulut siis luokkaa 67 euroa. Jos noilla sun viinakulutuksilla olisin ajellut saman reissun, niin hintaa reissulle olisi tullut parisen kymppiä enemmän. Ei se paljon ole rahassa, mutta noin 30 % kalliimpaa kuitenkin.

Mitä auton ominaisuuksiin tulee, niin kyllä itse kaipaan biopower-Saabia kaupungissa ajellessa. Tuo dieselin turboviive on vain ärsyttävä, ja sitten kun se sekunti kaasunpainalluksesta on kulunut niin ampaistaan liikkeelle kone raksuttaen 3000 rpm. Onhan tuossa alavääntöä enemmän joo, mutta ei se biopoweroitu stage 1 2.0t:kään häpeä, ja automaatti tasaa tuntumaa aika paljon. Mitä nyt olen etanolilla manuaalivaihteista stage1-OG-kolkkia ajanut, niin siinä kyllä tuntuma oli alaväännön osalta aika mieletön (kun muistaa moottorin koon). Femmasta ei kokemuksia, mutta erot lienee pieniä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

AZP kirjoitti: Oman kokemukseni mukaan melko pienellä sulla menee tuo viinafemma, jos reilulla kympillä selviää noilla nopeuksilla. Testasin joskus piruuttani edellisellä kolkilla viinat tankissa ja sain kulutukseksi tasan kymmenen kun ajoi oikein nätisti 80 km/h eikä yhtään kovempaa. Testipätkään ei mahtunut laisinkaan kaupunkiajoa, käytännössä vain tuota 80 km/h köröttelyä, ja paljon sitä taloudellisempaa marssivauhtia ei taida helposti löytyä?

Kun nyt otit dieselin esille, niin tähän sopii tänään tankatut vertailulukemat nykyisellä öljypolttimella. Reilun 850 km:n kesälomareissu takana, tankkasin lähtiessä ja tänään 50 km ennen kotiinpaluuta. Ainetta meni mittarivirhe korjattuna 809 km:n matkalla 54,7 litraa. Suurin osa reissusta reipasta moottoritieajoa 120 alueella, Virossa tuli ajeltua Tallinnasta Pärnuun ja takaisin tuollaista 80-90 km/h. Lisäksi jonkin verran Tallinnan ruuhkassa seisoskelua, kaupunkiajoa ja laivaan ajellessa tyhjäkäyntiä, SIDin keskinopeus 67 km/h. Kulutus siis 6,8 litraa sadalle ja reissut pa-kulut siis luokkaa 67 euroa. Jos noilla sun viinakulutuksilla olisin ajellut saman reissun, niin hintaa reissulle olisi tullut parisen kymppiä enemmän. Ei se paljon ole rahassa, mutta noin 30 % kalliimpaa kuitenkin.

Mitä auton ominaisuuksiin tulee, niin kyllä itse kaipaan biopower-Saabia kaupungissa ajellessa. Tuo dieselin turboviive on vain ärsyttävä, ja sitten kun se sekunti kaasunpainalluksesta on kulunut niin ampaistaan liikkeelle kone raksuttaen 3000 rpm. Onhan tuossa alavääntöä enemmän joo, mutta ei se biopoweroitu stage 1 2.0t:kään häpeä, ja automaatti tasaa tuntumaa aika paljon. Mitä nyt olen etanolilla manuaalivaihteista stage1-OG-kolkkia ajanut, niin siinä kyllä tuntuma oli alaväännön osalta aika mieletön (kun muistaa moottorin koon). Femmasta ei kokemuksia, mutta erot lienee pieniä.
Toi oli siis auton oma ilmoitus, kilsojen mukaan en tullut laskeneeksi..Varmaan todellinen kulutus suurempi kuin auton ilmoittama. Ja tosiaan kyllä tuohon itselläkin sisältyi paljon taipaleita, joissa marssivauhti oli 80kmh tai jossain kohtaa vähän allekin, kuten vaikkapa Kouvola-Mikkeli-Puumala-Sulkava jne.

Alaväännöstä puhuttaessa tarkoitin lähinnä 1500-2000rpm paikkeilla tapahtuvaa kiihtyvyyttä, Sitikka lähtee vetämään raivokkaasti lähes heti kun 1500rpm on ylitetty ja ei tunnu paljon turboviiveitä ellei nyt ihan pohjaan pedaalia paina. Saabissa puolestaan alle 2000rpm ei tapahdu "yhtään mitään" tai tuntuu, että tässä 2.0t:ssä ei tapahdu hirveästi mitään alle 3000rpm, mutta sen jälkeen lähtee vetämään kuin Aero. Itsellä kummatkin on manuaaleja, automaatti varmasti tasoittaa/huonontaa tilannetta, sillä ainakin NG9-5:sen laatikko luistattaa reilummin kuin esim. Volvo XC60:n vastaava laatikko. Varmaan laatikon kestävyyden kannalta toi luistattaminen on kuitenkin ihan suht toivottavaa..

(näin vähän ohi aiheen, mutta lomalla ajoin tuollaista upouutta (mittarissa 200km) XC90 D5 R-Designia ja siinä oli muuten laatikon toiminta aivan uskomatonta, ei tuntunut käytännössä olevan mitään viivettä vaihteiston puolesta, jos ei aivan pohjaan kaasua painanut, yhden pykälän hyppäys tapahtui silmänräpäystäkin nopeammin ja auto lähti vetämään todellisella raivolla (tuntui todella paljon tehokkaammalta kuin 225hp tuollaisessa möhkofantissa), ja jos nyt ihan pohjaan paineli, sekin tapahtui todella nopeasti ja kulutus asettui kuitenkin johonkin 7.8 litran paikkeille. Onko nämä uudet automaatit oikeasti näin hyviä? En ole muistaakseni XC90:n lisäksi muita 8-vaihteisia tomaatteja ajanut, mutta ihastuin tuohon vaihteistoon aivan täysin. Tahtoo kahdeksanvaihteisen!! )
Tomppa & Saabit myyty :(
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja HEV »

^, ^^,
Tuo 10,7:n kulutus sadalla vastaa dieselissä jotain 7 litran kulutusta (energiasisällön mukaan). Jos mukana on 145 mittarinopeuksia ja taajama-ajoakin, eihän tuo nyt paljoa ole autolle ja (bensa)moottorille, joiden konstruktiot on suunniteltu lähes 20 vuotta sitten. Jos nuo 2010 -luvulla suunnitellut ei olisi yhtään parempia, olisihan se kummallista ja järkyttävää.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Viimeisimpien päivitysten jälkeen 9-5 näyttää matka-ajossa 90-110kmh matkanopeuksilla ottavan 9,5 - 9,9 litraa sataselle ajotieturin mukaan. Näyttää tuosta saavan vielä joitakin desejä pois niin halutessaan, mutta sitten menee jo nyhräämiseksi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Meidän femmassa (OG9-5 2.3, Aeron TD04, Vesan Stage 1) on seka-ajossa kulutus pyörinyt tuossa 11 litran puolin ja toisin. Ajo lähinnä 80-120kmh maantietä ja moottoritietä, toisinaan hetken pyörimistä liikennevaloissa esimerkiksi Tampereella. Välillä on vedetty peräkärryllä mm. betonilaattoja, lautaa, kuormalavoja yms.

Semmonen ilmiö tuntuis olevan, että kun on joskus jätetty mäkeen keula "alaspäin" parkkiin, niin tuntuis sen jälkeen saavan käynnistyksessä liikaa soppaa. Tiiä mikä juttu sekin on sitten, muuten toimii hyvin. :D Starttia pyöräyttessä vaan tenu haisee ja moottori nykäsee pari kertaa.
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Oma 9-5 vie sen 9-10 litraa matka-ajossa ja tällä hetkellä kulutus on ollut 11,8 litraa vähän sekalaisessa ajelussa.
Mainittakoon se vielä, että suuttimet ovat Boschin EV 14 550cc ja downpipe vaihdettu 3 tuumaiseen :)
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Minä itte
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 17:10
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

miikka555 kirjoitti:Tuli pitkästä aikaa katseltua kulutusta. SIDin lukemilla Kuopio - Helsinki pitkälti rauhassa ajellen (muutama terävämpi polkaisu) 11,3l/100km. AD85: 850. JC stage 3.

Kun tähän vertaa niin ei oikein kauas heitä oma vastaava kokoonpano. Kuomukärry perässä 13-14 l maantiellä, riippuen siitä kuinka piti vauhtia yllä.
Kuormalla sinänsä ei merkitystä. Enempi taitaa merkitä se ilmanvastus kärryssä. Aika kivitalon muotoinen kuomu ...
Taitaa olla oma kökötys OK kanssa. Vai mitä raati sanoo ?
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Reksu kirjoitti:Oma 9-5 vie sen 9-10 litraa matka-ajossa ja tällä hetkellä kulutus on ollut 11,8 litraa vähän sekalaisessa ajelussa.
Mainittakoon se vielä, että suuttimet ovat Boschin EV 14 550cc ja downpipe vaihdettu 3 tuumaiseen :)
Pienellä menee. Omalla 93:lla en pääse alle 10 mun matka-ajossa. Kolmena päivänä töihin ja takasin 155km/pv ja keskinopeus luokkaa 65-70. Manuaalikin vielä. Ja matkasta melkein puolet on 100 rajoituksella.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Tuntuu siltä, että 80km/h (GPS) kulutuksella voi päästä alle ysiin, mutta sitten taas 108km/(GPS) mennään jo hieman yli kympissä. Onko muilla samoja huomioita? Auto siis ng9-3 jcarlsonin biopoweri stageX
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^ Juuri samat havainnot.

Nyt on viime aikoina tullut ajeltua 70/30 etanoli/bensa seoksella. Kulutus "vain" 8 litraa satasella. Jos oikein on nättiä ajoa ja hyvät olosuhteet, niin menee vähän tuon allekin (7,8).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Itsekin testasin viime vuonna vielä samaa (sekoittamista) ja tuo kulutuksen lasku oli aika raju vrt. pelkkä etanoli.

Nykyään ei vaan enää uskalla kun alkaa tuo kolkki olemaan turhan viritetty... :roll:

Veikkaan että talvella tippuu vajaalla parilla litralla kulutus kun rajoitukset vaihtuu. (Auto on lämpimässä tallissa hotellissa/kotona)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tolla omalla automaattivaihteisella 9-3:lla ajan harvoin matka-ajoa. Kulutus onkin tyypillisesti 12,5-15.5 litraa/100km sid mukaan. Toisaalta seka-ajossa on vain ihan muutaman litran ero polkeeko "höpelönä" vai yrittääkö ajaa nätisti.

Pitkän ajan keskiarvo reilun 25 000 km matkalta on 13,3L/100km. Maantiellä tuo saattaa mennä 11 litralla, mitä on tullut tankillinen tai pari ajettua matkaa viimeisen neljän vuoden aikana. Tämän vuoden tankkauskuitit on syöttämättä exceliin ja en rehellisesti sanottuna taida enää viitsiä. Tiedän että kaiken se vie, minkä tankkiin laittaa. 8)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja AZP »

^tukee omia kokemuksia automaatti-OG-kolkista. Käytännössä maantiellä vaikea päästä edes kympin kulutukseen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin