Nyt tuli sitten edellisellä tankillisella ennätys eli 15,48l/100km. Oli tuo pakkasjakso tuossa ja työpaikan pihalta joka kerta lämmittämättä käyntiin ja riittävän pitkät tyhjäkäynnit työkaverien kanssa paskaa jauhaen, sillä eihän sitä kehtaa kylmällä lähteä liikkeelle.. Komeasti kyllä käynnistyy -20 pakkasessakin, on vaan melko paksua tavaraa mitä putkesta tulee ulos reippaiden tyhjäkäyntikierrosten saattelemana Aika reipas lukema, sillä tehoa ei ole tullut käytettyä tippakaan ku renkaat on niin paskat että pitää ajaa viimisen päälle varovaisesti.Blacktor kirjoitti:Päivitystä tähän. Nyt näyttäis siltä, että 12,5 litraa satasella kuluu mun ajoissa etanolia. Edellisen viestin jälkeen on tehot kasvaneet myöskin. Puhtaassa maantieajossa pääsee yheksän litran korville.Blacktor kirjoitti:Autona 9-3 1.8t SS -04, JCarlsonin softalla
E98 tankkauksista laskettu kulutus 10352km matkalla 9,24l/100km
E85 tankkauksista laskettu kulutus 2063km matkalla 11,33l/100km
Jäämme seuraamaan miten tilanne kehittyy kun viinakilometrejä tulee enemmän. Sen voin sanoa, että parantuneesta tehosta ja väännöstä on tullut nautittua huolella siinä missä viime vuonna bensalla ajellessa välillä taantui vain köröttelemään eteenpäin. Siihen nähden näyttää erittäin hyvältä
RE85 kulutus
Re: RE85 kulutus
Re: RE85 kulutus
Nyt taisi tulla ennätysalhainen kulutus .
Kävin reissun pääkaupunkikseudulla ja koko matkan keskikulutus oli 9,3 l/100 km. Matka sisälsi välin Oulu - Helsinki - Oulu. Lisäksi tuohon sisältyi Helsingin laitakaupungilta (pääpaikka vierailulla) yksi käynti keskustassa sekä Kehä I tietä pitkin Espoon Kilossa.
Matkanopeus oli ihan rajoitusten mukaan eli pääasiassa 100 km/h ja lisäksi väli Heinola - Kehä III - Heinola moottoritietä 120 km/h. Nuo ajonopeudetkin ovat todellisia, koska mittari on kalibroitu OpCommilla. Menomatkalla ensimmäisen kerran mittasin tankkauksen perusteella kulutuksen väliltä Oulu - Joutsan ABC ja se oli 8,8 l/100 km/h. Ei paha.
SIDin ajotietokone muuten näyttää minulla tismalleen oikein kulutuksen. Se on näyttänyt sitä siitä lähtien, kun RE85 softa laitettiin sisään. Sitä ennen se oli optimistinen.
Mikähän lie syynä tähän kulutuksen laskuun . Tosin, en pistä kyllä hanttiinkaan. Olisiko Nokian HakkaGreenit sopivasti kuluneet ja vierintävastus alentunut. Menomatkalla ei ilmastoinnin kyllä tarvinnut töitä tehdä, joten se selittää jotain. Paluumatkalla siten taas oli koko ajan päällä.
Kävin reissun pääkaupunkikseudulla ja koko matkan keskikulutus oli 9,3 l/100 km. Matka sisälsi välin Oulu - Helsinki - Oulu. Lisäksi tuohon sisältyi Helsingin laitakaupungilta (pääpaikka vierailulla) yksi käynti keskustassa sekä Kehä I tietä pitkin Espoon Kilossa.
Matkanopeus oli ihan rajoitusten mukaan eli pääasiassa 100 km/h ja lisäksi väli Heinola - Kehä III - Heinola moottoritietä 120 km/h. Nuo ajonopeudetkin ovat todellisia, koska mittari on kalibroitu OpCommilla. Menomatkalla ensimmäisen kerran mittasin tankkauksen perusteella kulutuksen väliltä Oulu - Joutsan ABC ja se oli 8,8 l/100 km/h. Ei paha.
SIDin ajotietokone muuten näyttää minulla tismalleen oikein kulutuksen. Se on näyttänyt sitä siitä lähtien, kun RE85 softa laitettiin sisään. Sitä ennen se oli optimistinen.
Mikähän lie syynä tähän kulutuksen laskuun . Tosin, en pistä kyllä hanttiinkaan. Olisiko Nokian HakkaGreenit sopivasti kuluneet ja vierintävastus alentunut. Menomatkalla ei ilmastoinnin kyllä tarvinnut töitä tehdä, joten se selittää jotain. Paluumatkalla siten taas oli koko ajan päällä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: RE85 kulutus
Aika hyvä!petrisa kirjoitti:Nyt taisi tulla ennätysalhainen kulutus .
Kävin reissun pääkaupunkikseudulla ja koko matkan keskikulutus oli 9,3 l/100 km. Matka sisälsi välin Oulu - Helsinki - Oulu. Lisäksi tuohon sisältyi Helsingin laitakaupungilta (pääpaikka vierailulla) yksi käynti keskustassa sekä Kehä I tietä pitkin Espoon Kilossa.
Matkanopeus oli ihan rajoitusten mukaan eli pääasiassa 100 km/h ja lisäksi väli Heinola - Kehä III - Heinola moottoritietä 120 km/h. Nuo ajonopeudetkin ovat todellisia, koska mittari on kalibroitu OpCommilla. Menomatkalla ensimmäisen kerran mittasin tankkauksen perusteella kulutuksen väliltä Oulu - Joutsan ABC ja se oli 8,8 l/100 km/h. Ei paha.
SIDin ajotietokone muuten näyttää minulla tismalleen oikein kulutuksen. Se on näyttänyt sitä siitä lähtien, kun RE85 softa laitettiin sisään. Sitä ennen se oli optimistinen.
Mikähän lie syynä tähän kulutuksen laskuun . Tosin, en pistä kyllä hanttiinkaan. Olisiko Nokian HakkaGreenit sopivasti kuluneet ja vierintävastus alentunut. Menomatkalla ei ilmastoinnin kyllä tarvinnut töitä tehdä, joten se selittää jotain. Paluumatkalla siten taas oli koko ajan päällä.
Mikä rengastus sinulla on?
Itselläni tuntuu heittävän kulutus miten sattuu, taas noussut hieman.
Moottoritietä 130km 80-120km/h enimmäkseen 120, 10.8 kulutus etanolilla, 120 osuuksilla nousi 11.2 lukemaan. Tosin rengaskoko on 225/35R19 kovilla paineilla, ja automaatti stage1 softattu B207L. Sinullakin muistaakseni automaatti?
Etanolilla ei pääse tällä hetkellä alle 10l/100km mitenkään edes tasaisella 80km/h ajolla.
Re: RE85 kulutus
Gnek kirjoitti:
Aika hyvä!
Mikä rengastus sinulla on?
Renkaat 205/55/16.
Mallihan oli Nokian Hakka Green.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: RE85 kulutus
Haminasta Jyväskylään ajellessa keskikulutus etanolilla 9.4 litraa. Vauhti keskimäärin 85-105km/h.
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Turbo-Saabisti #7815
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: RE85 kulutus
Suunnilleen noita määriä tuntuu tämä 207L kone 93 keulilla hörppivän. 95 2.3T näyttää menevän nyt parin kuukauden kokemuksella selvästi vähemmällä oli tankissa e85 tai e98. Jännä juttu vaikka isompi auto ja leveämmät renkaat.Reksu kirjoitti:Haminasta Jyväskylään ajellessa keskikulutus etanolilla 9.4 litraa. Vauhti keskimäärin 85-105km/h.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: RE85 kulutus
Lentokenttäajossa allekirjoituksen femma ryyppäsi 30,3 l/100km, sisältäen 11 mailin vetoa + paluut ja jonotukset.
Maantiellä 10,3
Keskimäärin 12,4 omissa sekalaisissa ajoissa.
Maantiellä 10,3
Keskimäärin 12,4 omissa sekalaisissa ajoissa.
9000CS 2,0tA sport MY98(nuorison käytössä)
9-5 farkku MY01 b205/4 E/i/R(projektina tai paaliin?)
Yamaha WR 125 X, Kubota B6000
Honda CR-V
9-5 farkku MY01 b205/4 E/i/R(projektina tai paaliin?)
Yamaha WR 125 X, Kubota B6000
Honda CR-V
Re: RE85 kulutus
Paljonko mahtaa etanolin kulutus nousta kun on asuntovaunu perässä, kannattaako silloin tankata bensaa? Onko jollakin faktaa paperilla...
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Re: RE85 kulutus
Iköhän siinä etanoli pääse näyttämään kyntensä, kun kuormitusta on enempi kuin ilman karavaania. Hyötysuhde paranee vain. Viinaa tankkiin vaan ja vaunuilemaan
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: RE85 kulutus
Kyllä se jokatapauksessa kannattaa RE85:llä ajaa.Makwe kirjoitti:Paljonko mahtaa etanolin kulutus nousta kun on asuntovaunu perässä, kannattaako silloin tankata bensaa? Onko jollakin faktaa paperilla...
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: RE85 kulutus
Eiköhän tuo kulutusero bensan ja etanolin välillä edelleenkin ole se n. 30%, vaikka on jokin kärry tai vaunu perässä. Kulutustaso vain nousee tietenkin verrattuna ilman tuota perässä vedettävää, joten siihen nähden edelleenkin (ja nyt se vasta kannattaakin) kannattaa ajaa etanolilla. Siitä ei ole aavistustakaan paljonko se kulutus vaunu perässä nousee ja tuskin kukaan voi kovin tarkkoja arvoja antaakaan, kun riippuu monesta seikasta. Sehän selviää vain ajamalla.Makwe kirjoitti:Paljonko mahtaa etanolin kulutus nousta kun on asuntovaunu perässä, kannattaako silloin tankata bensaa? Onko jollakin faktaa paperilla...
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: RE85 kulutus
^^ Laskin tuossa pelkän polttoainekulujen mukaan nykyisillä bensan ja etanolin tyypillisillä hinnoilla seuraavasti:
Auto kuluttaisi etanolia 30% enemmän kuin bensaa. Kulutus olisi bensalla 8l/100km ilman mitään vedettävää perässä ja vastaavasti vedettävän kanssa 12l/100km. Otin nuo vain mallin vuoksi ihan "hatusta".
Lopputulos on se, että ensimmäisessä vaihtoehdossa säästö etanolilla on n. 1,10€ ja jälkimmäisessä n. 1,80€ sataa kilometriä kohti. Tilannehan on se, että mitä enemmän auto vie sitä suuremmalla syyllä kannattaa aja etanolilla. Niin hullulta kun se kuulostaa niin noin se vain on
Auto kuluttaisi etanolia 30% enemmän kuin bensaa. Kulutus olisi bensalla 8l/100km ilman mitään vedettävää perässä ja vastaavasti vedettävän kanssa 12l/100km. Otin nuo vain mallin vuoksi ihan "hatusta".
Lopputulos on se, että ensimmäisessä vaihtoehdossa säästö etanolilla on n. 1,10€ ja jälkimmäisessä n. 1,80€ sataa kilometriä kohti. Tilannehan on se, että mitä enemmän auto vie sitä suuremmalla syyllä kannattaa aja etanolilla. Niin hullulta kun se kuulostaa niin noin se vain on
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: RE85 kulutus
Ei se niin hirveän hullulta kuulosta. Kaikessa rahankäytössä pätee se, että vakioprosentilla toteutuva säästö on euromääräisesti sitä suurempi, mitä enemmän rahaa kuluu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: RE85 kulutus
Ite ainakin huomannut sen että jos ajaa puhdasta matkaa pienellä kuormalla, niin bensa voi olla halvempi vaihtoehto. Mutta jos ajetaan isolla kuormalla, tai ns. kaupunki ajoa niin etanoli vie voiton kirkkaasti.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: RE85 kulutus
No, johtuu juuri tuosta mitä aiemmassa viestissäni "todistin".jyyrä kirjoitti:Ite ainakin huomannut sen että jos ajaa puhdasta matkaa pienellä kuormalla, niin bensa voi olla halvempi vaihtoehto. Mutta jos ajetaan isolla kuormalla, tai ns. kaupunki ajoa niin etanoli vie voiton kirkkaasti.
Ehkä ihan vielä ei puhtaassa matka-ajossakaan edes kevyellä kaasujalalla nämä Saabit bensalla edullisempi vaihtoehto ole, mutta lähellä ollaan. Tietenkin on vähän kiinni siitä, millä hinnalla kutakin polttoainetta on saatavilla ajomatkan varrella. Ihan oman vaikutuksensa tekee "mukavuustekijä", kun ei tarvitse metsästää etanolipistettä eikä niin tiheästi tankata.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)