RE85 kulutus

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Hitain Pohjois-Suomessa
"Viggen"
Viestit: 686
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Ilmoittakaa myös millaisilla renkailla ajatte kun kulutuksia raportoitte.
Olen huomannut omissa autoissa merkittäviä kulutuseroja eri rengasleveydelle väilillä 195-225.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).

9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 260
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 »

Voitko hieman kertoa noista merkittävistä eroista eri rengasleveyksillä?
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538

Hitain Pohjois-Suomessa
"Viggen"
Viestit: 686
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

No esim. Og 9-3 vm.01 keskikulutusvaikutus oli noin 1 litran luokkaa rengasleveyden kaventuessa auton mukana tulleista 225 noihin nykyisiin 195 levyisiin. 225 renkailla tuli ajettua noin vuosi ennen renkaiden kaventamista. Tämä tosin bensiini käytöllä ei re85.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).

aero
-
Viestit: 6345
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja aero »

Jopa samankokoisilla renkailla on selvästi havaittavia kulutuseroja merkkien ja mallien välillä, pelkkä leveys ei ratkaise.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9921
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Niin ja olisko vierintäkehäkin muuttunut jonkin verran? Helposti muuttuu 5 % kun tuunaa renkaita. Tällöin muuttuu mittarivirhe ja täten kulutusmittaustuloksetkin 5 %. Se meinaa etanolisaabilla jo vähintään puolen litran eroa laskennallisessa 100 km kulutuksessa ja SID:n näyttämässä.

Jeo123
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

Leveämmät renkaat ovat leveämmät, joka lisää ilmanvastusta (vaikuttaa kulutukseen erityisesti maantienopeuksissa) sekä painavammat, joka taas vaikuttaa kiihdytyksissä eli kaupunkiajossa.

Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 744
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Vaihdoin keväällä toisenmerkkiseen kitkarenkaiden 225/55 16 tilalle kesärenkaat 245/35 19. Kulutus nousi 0,8-1,0 litraa. Renkaiden vierintäkehät molemmilla on sama 199,4mm.
Tuolta voi vertailla eri rengaskokojen eroja https://rengasnuora.fi/rengastietoa/rengaslaskuri/
900 -88
9-3 Cab -00 RE85
9-3 TTID SC -10

lentäväsaabisti
"Aero"
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Jos jo renkaiden leveydelläkin aletaan laskemaan näitä niin sitten on syytä pistää myös ilman keskimääräinen lämpötila mittausjaksolta. Lapissa kylmemmässä ilmanvastus on suurempi kuin etelässä nollakeleissä.

:wink: :saab:
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3360
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jonenii kirjoitti:Vaihdoin keväällä toisenmerkkiseen kitkarenkaiden 225/55 16 tilalle kesärenkaat 245/35 19. Kulutus nousi 0,8-1,0 litraa. Renkaiden vierintäkehät molemmilla on sama 199,4mm.
Tuolta voi vertailla eri rengaskokojen eroja https://rengasnuora.fi/rengastietoa/rengaslaskuri/
Vierintäkehä ei sinällään kulutukseen pitäisi vaikuttaa muutoin kuin mittarivirheen kautta, ellei sitä kompensoi pitämällä todellinen nopeus aina samana. Renkaan leveys taas vaikuttaa vierintävastuksen kautta. Kapea rengas yleensä alentaa kulutusta, kun sen vierintävastus on alhaisempi. Yleensä tuumakooltaan isompi rengas on leveämpi, niin siksi sillä kulutus kasvaa.
Itselläni kulutus laski jo pelkästään muuttamalla 215 -> 205 kokoon. Tietenkin myös rengasmerkki vaikuttaa, mikäli se muuttuu samallla.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9921
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onhan noita mikromuuttujia todella paljon. Vielä mainitsematrta rengaspaineet ja vannemalli, joka sekin vaikuttaa ilmanvastukseen. 80-luvulla kun ilmanvastusasiat nousivat merkittäväksi tutkimuskohteeksi ja cw-luvut löytyi joka toisesta automainoksesta, autonvalmistajat käyttivät paljon resursseja pölykapseleiden ja vanteiden suunnitteluun, jotta saataisiin niistä ne viimeiset sadasosat pois ilmanvastuskertoimesta.

Vierintäkehä vaikuttaa mittausvirheen lisäksi myös todelliseen kulutukseen kokonaisvälityksen muuttumisen kautta, toki vaikutus on melko vähäinen. Mutta kun laskee kaikki nämä pyöriin liittyvät mikromuuttujat yhteen ja muistaa että etanolisaabin kulutuksessa se 5 % muutos on tosiaan 0,5-1,0 litraa sadalla, niin kyllä sillä voi olla ihan merkittävästi väliä millaisilla pyörillä ajelee.

lentäväsaabisti
"Aero"
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

petrisa kirjoitti:
Jonenii kirjoitti:Vaihdoin keväällä toisenmerkkiseen kitkarenkaiden 225/55 16 tilalle kesärenkaat 245/35 19. Kulutus nousi 0,8-1,0 litraa. Renkaiden vierintäkehät molemmilla on sama 199,4mm.
Tuolta voi vertailla eri rengaskokojen eroja https://rengasnuora.fi/rengastietoa/rengaslaskuri/
Vierintäkehä ei sinällään kulutukseen pitäisi vaikuttaa muutoin kuin mittarivirheen kautta, ellei sitä kompensoi pitämällä todellinen nopeus aina samana. Renkaan leveys taas vaikuttaa vierintävastuksen kautta. Kapea rengas yleensä alentaa kulutusta, kun sen vierintävastus on alhaisempi. Yleensä tuumakooltaan isompi rengas on leveämpi, niin siksi sillä kulutus kasvaa.
Itselläni kulutus laski jo pelkästään muuttamalla 215 -> 205 kokoon. Tietenkin myös rengasmerkki vaikuttaa, mikäli se muuttuu samallla.
Leveämpi rengas on usein paremmin rullaava, eli siinä on yleensä pienempi vierintävastus kuin kapeassa jos käytetään samoja paineita.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09

Huuska
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 21:19
Paikkakunta: Rusko

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Huuska »

Höpö, höpö!
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02

lentäväsaabisti
"Aero"
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09

Jeo123
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

Kyseisen taulukon arvoista ei pysty päättelemään kumpi on merkitsevä tekijä vierintävastuksen suhteen; renkaan leveys vai tuumakoko. Molempien korrelaatio vierintävastuskertoimeen on likimain samaa luokkaa (-0,75 ja -0,71) ja aineiston koko on melkoisen pieni (n=5). Varsinkin kun tutkimuksessa leveyden ja tuumakoon keskenäinen korrelaatiokerroin on 0,78 ei tästä voida tehdä mitään johtopäätöstä. (taulukosta saatujen tietojen varassa. Pitäisi saada alkuperäinen aineisto käsiin)

Vierintävastusta kuitenkin mitataan siten, että katsotaan kuinka nopeasti renkaan pyöriminen hidastuu. Näin on selvää, että painavampi rengas saa pienemmän kertoimen.

Hitain Pohjois-Suomessa
"Viggen"
Viestit: 686
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Aika pienillä vanteilla ja korkealla profiililla olevia renkaita on tuossa testissä käytetty. Eipä noita täällä juuri ole käytössä Saabeissa.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).

Vastaa Viestiin