RE85 kulutus

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
lentäväsaabisti
"Aero"
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Eli tämä Schwalben (pyöränrenkaista) teksti ei pidä paikkaansa enää autonrenkaan kanssa? Missä vaiheessa fysiikan lait muuttuvat?
The answer to this question lies in tire deflection. Each tire is flattened a little under load. This creates a flat contact area.

At the same inflation pressure, a wide and a narrow tire have the same contact area. A wide tire is flattened over its width whereas a narrow tire has a slimmer but longer contact area.

The flattened area can be considered detrimental to tire rotation. Because of the longer flattened area of the narrow tire, the wheel loses more of its “roundness” and produces more deformation during the rotation. In a wide tire, the flattened area is shorter in length and does not have so much effect on the rolling direction. The tire stays “rounder” and therefore it rolls better.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09

Huuska
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 21:19
Paikkakunta: Rusko

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Huuska »

Kokeile ajaa kilpapyörällä ja sen jälkeen fatbikella! Jos haetaan pientä vierintävastusta renkaan kosketuspinta minmoidaan. Lisäksi leveämmässä renkaassa ilmanvastus suurempi.
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3360
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Huuska kirjoitti:Kokeile ajaa kilpapyörällä ja sen jälkeen fatbikella! Jos haetaan pientä vierintävastusta renkaan kosketuspinta minmoidaan. Lisäksi leveämmässä renkaassa ilmanvastus suurempi.
^ Itse ajattelin tuota samaa vertausta :) .
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Jeo123
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

Kannattaa lukea koko artikkeli. Pyörissä katurenkaissa on järkkyttättävät paineet, mukavuuden kustannuksella, jolloin renkaan muodonmuutos on pienempi ja näin vierintävastus myös pienempi.

lentäväsaabisti
"Aero"
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Niin, siis renkaan kosketuspinta-ala ei muutu (pinta-alana) renkaan leveyden mukaan.

Ajelen fillarilla n. 5000 kilsaa vuodessa, ja on tullut lueskeltua kilpapyörien renkaiden leveyksistä paljonkin.

Fatbiken renkaassa on noin 0.5 baria painetta, kun taas maantiepyörässä se 8, tietenkin tuo on eri asia ("Wide tires only roll easier with the same inflation pressure.")Mutta jos lyödään maantiepyörään 4 baria, ja siihen fätin renkaaseen myös, ja muut muuttujat ovat samoja (kumiseos, kuvio yms.) niin se leveämpi omaa pienemmän vierintävastuksen.

Kuva

:roll:

On selvää että leveämmällä renkaalla on isompi ilmanvastus, en ole sitä koskaan kiistänytkään.

Saat tähän toki faktaakin heittää missä kumotaan tuo yhden maailman suurimman rengasvalmistajan tieto.. Itse uskon enemmän heihin ja fysiikkaan.

https://www.schwalbetires.com/tech_info ... resistance
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09

I-Vaari
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

Alhainen ilmapaine renkaissa merkitse paljon enempää polttoainekulutukseen kuin renkaan leveys. Jos OG 9-5 keskikulutus motarilla 10 l / 100 km ja taajamaalla 13-14 l / 100 km sitten sen kans pitäis olla tyytyväinen. Ja jos lompakko ei kestä sitten 20 eurolla saa käytetyn munamankkelin ja kilometrikustannus rupe oleman todella pieni. :) Mutta menen kohta tankkamaan RE85 sta , penkki on lämmin ja edes 11 v vanha SAABi on hyvä talvi-auto. :)
Viimeksi muokannut I-Vaari, La Joulu 09, 2017 16:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

lentäväsaabisti
"Aero"
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Juu ei näissä juuri kannata pikkuasioita miettiä kun kulutus pyörii joka tapauksessa siellä yli kympin ja lähempänä 15 :mrgreen:
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09

Huuska
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 21:19
Paikkakunta: Rusko

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Huuska »

Kyllä se kosketuspinta-ala kasvaa leveyden mukana auton renkaissa, ja fatbike on aina raskaampi polkea kuin kilpapyörä samoilla paineilla. Autoihin kun haetaan pientä vierintävastuksen rengasta niin se nyt vaan on aina kapea esim. Volvon drivE. Toki kapeammassa renkaassa käytetään korkeampaa painetta. Sitten pisaralla pisimmälle kisan ajoneuvot, ei niissä missään ole leveitä läskejä alla vaan kapeat nakit! Seuraavassa kisassa kaikilla on leveät läskit alla kun lukevat faktat tältä palstalta! Voihan sitä yrittää väittää mustaa valkoiseksi, mutta ei mene läpi! Tuo rengastehtaan juttu muuten koskee vain pyöreä leikkauksen renkaita, kuten fillarit ja prätkät ja siinäkin hypoteettista tilannetta jossa kapeaan renkaaseen halutaan laittaa liian alhainen paine.
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02

lentäväsaabisti
"Aero"
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Huuska kirjoitti:Kyllä se kosketuspinta-ala kasvaa leveyden mukana auton renkaissa, ja fatbike on aina raskaampi polkea kuin kilpapyörä samoilla paineilla. Autoihin kun haetaan pientä vierintävastuksen rengasta niin se nyt vaan on aina kapea esim. Volvon drivE. Toki kapeammassa renkaassa käytetään korkeampaa painetta. Sitten pisaralla pisimmälle kisan ajoneuvot, ei niissä missään ole leveitä läskejä alla vaan kapeat nakit! Seuraavassa kisassa kaikilla on leveät läskit alla kun lukevat faktat tältä palstalta! Voihan sitä yrittää väittää mustaa valkoiseksi, mutta ei mene läpi! Tuo rengastehtaan juttu muuten koskee vain pyöreä leikkauksen renkaita, kuten fillarit ja prätkät ja siinäkin hypoteettista tilannetta jossa kapeaan renkaaseen halutaan laittaa liian alhainen paine.
No ei kyllä lisäänny, jos auton paino ja renkaan paine pysyy samana. Muoto muuttuu mutta pinta-ala pysyy käytännössä samana (saattaa olla aivan pieniä heittoja)

Lentämisen takia on tullut renkaan kitkoja mietittyä ja opiskeltua joskus, ja jos joku on jäänyt mieleen niin se että samalla painolla painettu rengas jossa on sama paine, pitää kontaktipinta-alansa samana riippumatta leveydestä. Kontaktipinta-ala muuttaa kyllä muotoaan, mutta pinta-ala pysyy samana.

Jos on nyt tähän jotain tämän kumoavaa laittaa niin laita ihmeessä.

Ja huomautan nyt jo tarkennuksena että kontaktipinta-alan pysyessä samana ei tarkoita sitä että kitka pysyisi samanlaisena erilaisissa tilanteissa, esim. luistossa.

"Back to contact patch, you can safely assume that contact patch stays roughly the same area with wide or narrow tires (as long as the load stsys the same). Narroe will have longer contact patches and wide tires will have shorter.

Reference https://www.physicsforums.com/threads/w ... te.330790/
"
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09

Huuska
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 21:19
Paikkakunta: Rusko

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Huuska »

Pitää varmaan alkaa käyttämään rata-autossa 155/15 renkaita kun noin vakuutat! Paljonkohan kierrosaika paranee?
Vesiliirto on sun opeilla sama leveällä ja kapealla renkaalla?
Heikot on olleet sun lentokerhon oppikirjat kun höpötät joutavia.
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02

lentäväsaabisti
"Aero"
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Huuska kirjoitti:Pitää varmaan alkaa käyttämään rata-autossa 155/15 renkaita kun noin vakuutat! Paljonkohan kierrosaika paranee?
Vesiliirto on sun opeilla sama leveällä ja kapealla renkaalla?
Heikot on olleet sun lentokerhon oppikirjat kun höpötät joutavia.
Vakuuttavia vastaväitteitä laitat. Tietty jos lusikalla annettu niin...

Jos osaat lukea niin kitkasta mainitsen tuossa erikseen...
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09

Huuska
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 21:19
Paikkakunta: Rusko

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Huuska »

Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02

Huuska
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 21:19
Paikkakunta: Rusko

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Huuska »

Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3360
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Lienee tämän vierintävastus asian kannalta nyt merkityksetöntä mitä ovat yksittäiset seikat, kuten kosketuspinta-ala, kitka jne. Kyse on käytännössä ollut kulutukseen vaikuttavasta tekijästä eli vierintävastuksesta. Koostukoon sitten monesta eri osatekijästä tämä kokonaisuus, mutta ilmeistä kai on, että kapella renkaalla se on alhaisempi. Ja se on nyt minusta se olennaisin asia, kun on ollut lähinnä kyse kulutukseen vaikuttavasta rengasvalinnasta.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

99T16
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 18:17
Paikkakunta: varjakka

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja 99T16 »

Tässä -02 Aeron lukemia edellinen 12kk

Keskikulutus 11.11 L/100KM

Min 8.15

Max 13.86

Ajettu 25011km. Polttoainetta mennyt 2810 litraa. Polttoaineen keskihinta 1,06€/L

Ajettu välillä bensallakin, mutta se näkyy esim min kulutuksessa ja toki polttoaineen keskihinnassa.
(Ei ole ihan vakio)
ääni on voimaa

Vastaa Viestiin