Biopower & RE85 (og93/ng900)

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
JJVilzu
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Touko 18, 2010 21:36

Biopower & RE85 (og93/ng900)

Viesti Kirjoittaja JJVilzu »

Muutama huomio RE85:n käytöstä, autona siis 9-3 2001 150v automaatti, johon vaihdettu mitsun turbo ja ~250/370 Biopower softa (kiitos jcarlson):

Jännä, kurluttava käyntiääni matalammilla kierroksilla, joku muukin raportoinut, tuskin syytä huoleen siis. En ole huomannut ennen bensalla ajaessa, nyt tosin käyttänyt lähes pelkästään RE85:sta.

95E10:llä tuli hiukan nakuja, ennen kuin sain softauksen jälkeen tankkiin RE85:sta. Lienee normaalia, mutta 95E10 ei sopine kovin hyvin piristetylle biopower softalle. Taidan käyttää 98:a tarvittaessa, muuten RE85:sta.

Kauhia pöllytys, etenkin viileällä kelillä, maisema takana peittyy valoissa vesihöyryyn. Ei sinänsä yllätys, syntyyhän etanolin polttamisessa ainoastaan vettä ja hiilidioksidia (RE85:n palamisessa toki paljon muutakin). Onko muilla samanlaisia kokemuksia? On hiukan häiritsevää joskus, kun PK seudulla ruuhkissa liikkuu. Lämmittyään tuo toki vähenee rajusti.

Nyt jo n. 0-kelissä käynnistyvyys selvästi huonompi, mutta käynnistyy toki ihan hyvin, ottaa vain pahimmillaan n. 2 sekuntia. Ja joskus harvoin käy jonkun sekunnin hiukan huonosti, ei syty joka vuorolla, mutta muutaman sekunnin kuluttua normalisoituu. Saapa nähdä, miten pakkasilla käy. Kokemuksia, voiko RE85:tä käyttää oikeasti sitten 20 asteen pakkasilla?

Kulutus sekalaisessa ajossa PK-sudulla asettunut n. 12,5-13 litraan. Ei kauhian paha, kun 95:lla ennen biopoweria oli jatkuvasti sen 10-11. Toki tuo voisi olla vähemmän.
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Suhteellisen silmiinpistävä "höyry" putkesta on pistänyt itsellä kans silmään tässä viileämpinä aamuina. Kyseessä siis tosiaanki jotain ihan muuta kuin "pölläyttely" mistä on kyse rikkinäisen turbon kanssa tms. Mutta rauhottuu koneen lämmetessä.

Starttaa täysin normaalisti, ilman minkäänlaisia ongelmia. Käy nätisti.. joskin joskus tyhjäkäynnillä huomattavissa pientä "Nypytystä" / "kurnutusta" tai miten lie sitä nyt haluaakaan kuvailla. Esim valoissa seistessä saattaa nypäyttää muutaman kerran ihan sen verran että sen juuri ja juuri huomaa tasaisessa käyntiäänessä. EI mitään häiritsevää. Tulpat pitää piakoin uusia, joten selviää sitten josko tuokin oire lähtis niiden mukana. Nykyisillä ajettu kohta 10tkm.

Kaikki toimii kyllä hienosti.. huomattava ero kyllä kun ajelin taas muutaman hetken 98:lla ja taas ku tankkas 85:Sta, niin vääntää ihan erilailla.
Ohjelmassa vielä vähän enemmän pyynnit kuin ekassa postissa.

Toisaalta voisko sitten vaikuttaa kuinka nuiden 630cc dekojen epälineaarisuus tuohon tyhjäkäynnillä satunnaisesti huomattavaan "nypytykseen".. tiedä häntä. Mutta eipä mitään valittamista kyllä ole.
JJVilzu
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Touko 18, 2010 21:36

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja JJVilzu »

No ehkä sanoin turhan jyrkästi tuosta käynnistyvyydestä, lähinnä siis niin, että ennen kun vain käytti bensalla avaimen satrtissa, niin lähti samantien, käynnistysajat sidin mukaan aina reilusti alle sekunnin. RE85:llä 1-2 sekuntia. Mutta käynnisty siis aina laakista ja tuo "käyntihäiriökin" alussa on siis lähinnä ihan kevyttä nypytystä ensimmäiset pari sekuntia, tuskin eroa tavallinen tallaaja edes huomaa, mutta tarkkaavainen tuntee tyhjäkäynnissä aivan pienen epätasaisuuden muutaman sekunnin ajan. Sen jälkeen aivan normaali. Minulla ei ole sitten sen jälkeen minkäänlaista epätasaisuutta tyhjäkäynnissä, ainakaan bensaan verrattuna. Tosin automaatti lähes aina valoissa D-asennossa, ja silloin ei voi tavallisesta "tyhjäkäynnistä" tietysti puhuakaan, kevyt kuorma päällä koko ajan.
JJVilzu
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Touko 18, 2010 21:36

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja JJVilzu »

Sen verran nakuista, että ei niitä tullut tosin kuin muutama aluksi, voi olla ihan sopeutustakin, kun uusi softa sisällä. Alun muutaman jälkeen (pelkkää 95e10:ä tankissa) niitä ei ole tullut ensimmäistäkään, tankissa ollut RE85:ttä ja 95E10/RE85 n. 50/50 suhteella. Eli tuskin mikään ongelma, mutta kunhan huomasin alussa pelkällä bensalla muutamia tulleen.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5630
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja tturku »

Vaimon aerossa tankissa RE85 nyt toinen tankki menossa. Sitä ennen 98E5:aa pari kolme tankillista. Softana kanssa biofuel mäpättynä aeron ahtimelle. Kulutus noin 25% enemmän kuin bensalla. Käynnistyvyys nollakelillä ollut hieman heikompi. Muutaman kerran hörähtänyt samantien käyntiin ja sammunut. Toisella startilla jäänyt käymään. Starttausaika vaihtelee vajaasta sekunnista vajaaseen kahteen. Itse en ole huomannut mitään nypytystä. Välillä vähän korkeemmat tyhjäkäynnit ennenkuin laskee normaaliin. Savua tulee jonkun verran enemmän, mutta eipä ole kuin vieno tuoksu. Nakuja ei ole mielestäni yhtään kertynyt koko omistusaikana.

Kyllä sen pitäis etanollilla pakkasillakin käynnistyä. Nappehan ajoi etanolilla viime talvena talvipäivillä tahkolla. Tais olla noin -20 pakkasta la aamuna kun kylmänä startattiin mökinpihasta. Hyvin lähti etanolilla käyntiin silloin. Nappe varmaan kommentoi lisää jos muistan väärin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Kaikki yleisesti jaossa olevat T7/T8 BioPower/Flexfuel ohjelmat perustuvat käytännössä saabin alkuperäisiin BioPower-ohjelmiin jolloin käynnistyvyyden pitäisi olla varsin hyvä jollei tankissa ole "kesälaatua" eli 85% tavaraa ulkolämmön ollessa pakkasella.
Talveksi (R)E85 vaihtuu n.75% etanoliksi juuri kylmäkäynnistyvyyden takia.

Puhtaat (R)E85-softat on asia erikseen kuten esim. omatekoiset T5-softat jotka toimii vähän miten toimii, etanoli tuntuis olevan tarkempi käynnistysseoksen suhteen kun bensiini.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Koneen ääni/käynti muuttuu hiukan ja sisälle tulee kiva kossun tuoksu kun ajelee RE85:lla.

Itseäni kiinnostaa erityisesti raportit yhtäkkisistä öljyn savutuksista, jolloin kone alkanut polttamaan öljyä, kun RE85 käytetty jatkuvasti. Erityisesti piristetyissä autoissa. Onko Suomessa tullut jo paljon näitä tapauksia? Itselle tullut korviin vasta 2 tapausta?
Eli suomennettuna kone mennyt väljäksi.
Bensansuodatin pitäis vaihtaa parin kolmen tankillisen RE85 käytön jälkeen ja varmaan öljyt normaalia useammin 8O .
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

testing1 kirjoitti: Itseäni kiinnostaa erityisesti raportit yhtäkkisistä öljyn savutuksista, jolloin kone alkanut polttamaan öljyä, kun RE85 käytetty jatkuvasti. Erityisesti piristetyissä autoissa. Onko Suomessa tullut jo paljon näitä tapauksia? Itselle tullut korviin vasta 2 tapausta?
Eli suomennettuna kone mennyt väljäksi.
Oliko Saabeja vai muun merkkisiä? Kyllähän tuo väljäksi ajaminenkin onnistuu jos ruuttaa liikaa etanolia pyttyyn ja pesee voitelukalvon pois..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Ettei näissä olis kyseessä perinteinen GT17 hajoaminen joka ei millään tavalla liity polttoaineeseen...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja core2 »

Nappe kirjoitti:Kaikki yleisesti jaossa olevat T7/T8 BioPower/Flexfuel ohjelmat perustuvat käytännössä saabin alkuperäisiin BioPower-ohjelmiin jolloin käynnistyvyyden pitäisi olla varsin hyvä jollei tankissa ole "kesälaatua" eli 85% tavaraa ulkolämmön ollessa pakkasella.
Talveksi (R)E85 vaihtuu n.75% etanoliksi juuri kylmäkäynnistyvyyden takia.

Puhtaat (R)E85-softat on asia erikseen kuten esim. omatekoiset T5-softat jotka toimii vähän miten toimii, etanoli tuntuis olevan tarkempi käynnistysseoksen suhteen kun bensiini.
@ "Nappe" Kysäsepäs suomen ST1:seltä onko suomessa sama käytäntö kuin täällä, että talvi E85 on poistettu ja asemilla on samaa litkua kesät talvet, varmistin asian vielä kerran soittamalla tänään ja Pia tyttö sanoi talvilaatu poistettiin viime talvena.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Core2: Eiköhän tuo selviä talven mittaan T7-biopower autoilijoiden toimesta, SID-info näyttää etanolipitoisuuden riittävällä tarkkuudella.

Pikaisella vilkaisulla st1:n sivuilla vain kehuttiin että toimii aina -25ast pakkasille.
http://www.st1.fi/index.php?id=5581
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja testing1 »

kaikki rikkikuluneet saappeja eikä ahtimella merkitystä vaan kone todella kulunut.
Voi olla myös muun merkkisiäkin lisää virimalleja. Varmaankin pääsyy voipi olla tuo että mennään jäähdytyksessä alle 6,9 AFR:n. Nuo normi seosmittarit kun näyttää vaan bensa-arvoja eivätkä ymmärrä etanolia. Pitäs olla immeisillä laajakaista ja logitusmahdollisuus. Itse ollu kanssa laiska logitteleen vaikka olis nyt mahdollisuus. No ens kesänä sitten paremmalla innolla.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

6,9 AFR on kyllä aivan liian rikas seos E85:lla.. N. 0,85 lambda on ihan sopiva eli n. 8,3 AFR.

Ei ihme jos noin ylirikkaalla pesee öljykalvon pytystä pois ja väljistyy, ei jäähdytyksen takia ole mitään tarvetta ajaa noin paksulla tai sitten jotain on todella pahasti pielessä ja asia olisi syytä korjata toisin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Trionictuningin puolella ja netissäkin tarjoavat tällästä taulukkoa:

Fuel AFRst FARst Equivalence Lambda
---- ----- ----- Ratio -----
=======================--====================================

Gasoline stoich 14.7 0.068 1 1
Gasoline Max power rich 12.5 0.08 1.176 0.8503
Gasoline Max power lean 13.23 0.0755 1.111 0.900

=======================--====================================

E85 stoich 9.765 0.01235 1 1
E85 Max power rich 6.975 0.1434 1.40 0.7143
E85 Max power lean 8.4687 0.118 1.153 0.8673


=======================--====================================

E100 stoich 9.0 0.111 1 1
E100 Max power rich 6.429 0.155 1.4 0.714
E100 Max power lean 7.8 0.128 1.15 0.870


=======================--====================================

Eli RE85 Max power laihalla AFR 8,47 ja rikas Max power 6,96.

Trionic7 kylläkin bensapuolelle tarjoaa vastausta:
Question: At what AFR should I try to keep the engine?
Answer: Try to keep the AFR between 10.8 and 12.5 at WOT.
Eli bensalle aika rankat jäähdytysarvot vielä hyväksyttäisiin niin tuon mukaan RE85 6,9AFR ei olisi jäähdytyksen kannalta ollenkaan paha, kun oltaisiin vielä Max power alueellakin.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Heh joo, ei noita moottoriteknillisiä juttuja kannata Trionic suiteista tai sieltä foorumeilta kovin tarkkana totuutena ottaa .. Ne on ties mistä copypastettu eikä syvällisempää ymmärrystä aina tunnu olevan asioista.

Laminaarinen palamisnopeus voi toki olla kelvollinen vielä noinkin rikkaalla (1,4 equivalence) etanolilla, mutta ei se tarkoita että muutoin kannattaisi niin paksulla ajaa moottorin kannalta. Äkkiseltään mitä mittausdataa asiasta löysin niin ei pidä paikkaansa vaan huippupiste on siellä 1,15 tienoilla kuten bensallakin, ja 1,4 on jo selvästi hitaampaa palamista.

Bensalla sitä lisäjäähdytystä tarvitaan rikkaamman seoksen muodossa, etanolilla ei. Se jäähdyttää jo muutenkin paremmin suuremman höyrystymisenergiansa (luokkaa 3x) sekä stoikiometrisellä seossuhteellakin suuremman polttoainemassan vuoksi.

Ei sitä siis tarvitse yhtään maksimia laminaarista palamisnopeutta tuovaa seosta rikkaammalla (0,85 lambda tai 1,15 equivalence ratio) ruiskuttaa, jäähdytys ei ole sinänsä ongelma. Ennemmin ongelma on liian paksulla tuo voitelukalvon tuhoaminen.

Liian laihalle menevä seos etanolilla ei myöskään käytännössä näissä Saabin moottoreissa aiheuta nakutusta, vaan misfiren. Tällöin puhutaan jo selkeästi stoikiometristä laihemmasta sopasta..

Bensa ja E85 on käytössä aivan eri polttoaineita, ja kun niille moottoria säädetään niin ei voi toimia samalla tavalla jos hyvän lopputuloksen haluaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin