Biopower & RE85 (og93/ng900)

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
muumu
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 23:40
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja muumu »

Mertmi kirjoitti:ite ajaisin e85 vähiin ja tankkaisin bensiiniä. Sen ominaisuudet on tutut ja ei ole mitään korroosio tms. juttuja. Auto lähtee varmasti käyntiin vaikka kolmen vuoden seisonnaan jälkeen. :)
MP puolella on havaintoja että nykybensat vanhenee jo yhden talven aikana. Edes stabilointiaineet ei auta tilannetta. Ei vaan jaksa käydä kone vanhalla bensalla. Sikäli e85 saattaisi olla jopa stabiilimpaa kuin bensa. Viina säilyy hyvin suljetussa astiassa. Kokemusta ei ole aiheesta eli arveluja vaan.
Saab 9-3 SS -06/my-07 1.8t -=- Suzuki Bandit 1216A
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Aika pahalla "kuralla" auton moottori käy. Motskarin mosa voi hyvinkin olla herkempi talven seisoneelle bensiinille.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo ei itselläni ainakaan kokemuksia vanhentuneesta bensiinistä, vaikka vehkeet seisoneet joskus pitkäänkin. Mutta koeajoautoina matalaviritteiset kaasarikoneet. Kuplan n. 6 rutulla ja tuulettimen kaltaisilla ohivirtausvuodoilla on ihme että se käy yhtään millään. Mutta kun se käy siitäkin huolimatta 5v vanhalla bensalla :lol:

Aika usein olen tosin noudattanut tuota aikaisempaa neuvoani, eli tankki melko tyhjäksi säilytystä varten ja tuoretta polttoainetta tankkiin ennen tulille laittoa ajotauon jälkeen. Ei sinne tankkiin mielestän ehdoin tahdoin kannata jättää mitään vanhenemaan. Onhan bensa jo sen hintaistakin, ettei sitä kannata pilaannuttaa :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Ainakaan talven yli seisoneella 98 oktaanisella ei meinaa käydä korkeapuristeinen Corveten motti.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Nesteen mukaan bensa säilyy 3 kk.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ja leipurin mukaan kääretorttu säilyy joitain kuukausia.

Silti: http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288520537741.html :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1458
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja ippe »

Hartsiintuminen on yksi bensan ongelmista, etenkin kaasuttimet menevät tukkoon kun bensasta haihtuu kevyemmät jakeet pois ja osa raskaammista muuttuu hartsiksi tukkien pienet kanavat, tämän takia esimerkiksi perämoottoreihin ajetaan pienmoottoribensaa ennen talvilepoa.

Voihan sitä ajaa tankin melkein tyhjäksi ja sen jälkeen tankata kallista lientä, itse tuskin tekisin muuta kuin tankkaisin bensaa tankkiin ja muutaman kerran lepokauden aikana käyttäisin lämpimäksi.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Tänään heitti vikakoodin p0171 eli ilmeisesti käy/on käynyt laihalla? En tiedä onko etanolilla vaikutusta asiaan, vai olisiko koodi tullut bensallakin. On se kyllä itse asiassa joskus tullut, mutta on silloin ajettu melko raskaalla kaasujalalla toisin kuin nyt (rauhallista työmatka-ajoa 20 km suunta).

Käynnistykset on olleet jatkuvasti hankalia joten olisiko sillä osuutta asiaan, joutuu sahaamaan melko pitkään eikä ensimmäisellä jää suoraan käyntiin vaikka lupaa. Toisella tai kolmannella startilla kaasulla annostellen saa pysymään käynnissä melkoisen hörinän ja tärinän kera, kunnes kierrokset tasaantuu. Ja tämä siis lohkolämppärin käytön jälkeen, kun koneen lämpötila on 20-45 c. Sitten kun kone on ajossa lämmennyt, ei käynnistelyssä ole mitään ongelmia. En tiedä liittyykö tuo koodi hankaliin startteihin, mutta jotenkin ajattelin että voisi johtua siitä?

e: niin ja tuota SI-alkoa sisältänyt tankillinen on juuri nyt kulunut loppuun, liekö sillä vaikutusta asiaan, tuskin?
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
himppu
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: La Syys 09, 2006 18:54
Paikkakunta: Kuopio

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja himppu »

Kesällä antoi tuota vikakoodia pari kertaa, mutta ei ole sen koommin näkynyt. Tosin taidettiin vaihtaa boksin ohjelmaa tuossa kesällä, joten olisko sen jälkeen hävinnyt -->pitkä muisti :P (vesa varmaan tietäisi) Oma käynnistyy kyllä ekalla kun starttia pyörittää sen 2-3 s(kylmänä). Toki kuullostaa startti vaivalloiselta, mutta pyörii sen jälkeen oikein nätisti. edit: tolpasta lähtee siis käyntiin, lähes kuin kesälläkin.

Tuntuisi :!: , että tuo koodi ei vaikuta tuohon startti-ongelmaan. Joku proffista varmaan osaa kertoa tarkemmin..
Jonni Peura kirjoitti:Tänään heitti vikakoodin p0171 eli ilmeisesti käy/on käynyt laihalla? En tiedä onko etanolilla vaikutusta asiaan, vai olisiko koodi tullut bensallakin. On se kyllä itse asiassa joskus tullut, mutta on silloin ajettu melko raskaalla kaasujalalla toisin kuin nyt (rauhallista työmatka-ajoa 20 km suunta).

Käynnistykset on olleet jatkuvasti hankalia joten olisiko sillä osuutta asiaan, joutuu sahaamaan melko pitkään eikä ensimmäisellä jää suoraan käyntiin vaikka lupaa. Toisella tai kolmannella startilla kaasulla annostellen saa pysymään käynnissä melkoisen hörinän ja tärinän kera, kunnes kierrokset tasaantuu. Ja tämä siis lohkolämppärin käytön jälkeen, kun koneen lämpötila on 20-45 c. Sitten kun kone on ajossa lämmennyt, ei käynnistelyssä ole mitään ongelmia. En tiedä liittyykö tuo koodi hankaliin startteihin, mutta jotenkin ajattelin että voisi johtua siitä?

e: niin ja tuota SI-alkoa sisältänyt tankillinen on juuri nyt kulunut loppuun, liekö sillä vaikutusta asiaan, tuskin?
Viimeksi muokannut himppu, Ma Joulu 17, 2012 17:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Jos alkaa suuttimet oleen niin törkyset, että menee jo seokset laihalle, niin kannattaa kokeilla bensaa tankissa jos Si-alko ei auta. Jossainhan oli mainittu, että kaikilla tuo Si-alko ei toimi.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Monet kirjottaa että T7 autonsa kuluttaa etanolilla ajaessa 10-11l/100km. Ite en pääse koskaan alle 12l. Ja oma ajo koostuu 75% maantieajosta 80-100kmh alueella (kesärajotuksilla). Ajotapa on pääsääntöisesti rauhallinen mitä nyt joskus tulee polkastua. Esimerkkinä ajoin 270km työmatkan (30% motariajoa 130km/h, 40% maantieajoa 90km/h, 30% maantieajoa 110km/h) tankaten tankin täyteen ennen reissua ja uudestaan heti reissun jälkeen, todellinen kulutus oli 12,6l/100km. Onko ihan normaalia? Autona vm. 2001 9-3.

Ja vastaavasti olen monet kerrat lukenut bensankulutuksista että jengi pääsee 7-8l/100km, itsellä mahdoton päästä alle 9l satasella.
T7 vm. 2001 9-3
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä siinä autossa jotain vikaa on jos ei menee maantiellä 90km/h bensalla 7-8 väliin ja vastaavasti etanolilla 10-11. Sekoitusajosta on vähän vaikea äkkiseltään arvioida ilman että alkaa laskemaan. Manuaali?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ainakin T5 manuaalikolkin välityksillä on noi isommat nopeudet melko tarkkaan 10l/100 keskinopeus, 11l/110 keskinopeus, 12l/120 keskinopeus E85:lla. Nurkkapyörityksessä helppo päästä kesällä 10-11 väliin kun keskinopeudet ei päätä huimaa. Vaihtotyylinä seuraava vaihde ennen 2000 rpm ja 1500 kiekalla pystyy kevyellä kuormalla helposti liikkumaan.
Lambdavikahan noissa alkaa kulutusta nostamaan ainakin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

T5 kulutus on myös suuremman kitkan takia noin puoli litraa korkeampi vrt. T7, matka-ajossa bensalla. Skaalautuu tietysti vastaavasti etanolilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Joo on manuaali. Miten mahdollinen lambdavika olisi helpoin todeta?
T7 vm. 2001 9-3
Vastaa Viestiin