9000+RE85

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
juha123
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Touko 18, 2013 10:31

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja juha123 »

Olisiko kellään tarkkaa tietoa tästä etanolista ja sen sopivuudesta Saab 9000 2.0 turboon johon lisätty magneettiventtiili. Ilmeisesti tämä kyseinen auto on säädetty käyttämään 25% etanolia, mutta olisin saamaan tietoa että miten sen saisi muutettua 100% käyttämään etanolia.

-Mitkä ovat hyödyt ja haitat?
-Paljon muuttaminen maksaa?
-Missä sen voi tehdä?
-Tankkauspisteitä löytyy Mikkelistä kaksi, joten saatavuus ei ole ongelma.
-Yhteenvetona, kannataako tämä muutos?


Auto siis Saab 9000 2.0 turbo -96
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

juha123 kirjoitti:Olisiko kellään tarkkaa tietoa tästä etanolista ja sen sopivuudesta Saab 9000 2.0 turboon johon lisätty magneettiventtiili. Ilmeisesti tämä kyseinen auto on säädetty käyttämään 25% etanolia, mutta olisin saamaan tietoa että miten sen saisi muutettua 100% käyttämään etanolia.

-Mitkä ovat hyödyt ja haitat?
-Paljon muuttaminen maksaa?
-Missä sen voi tehdä?
-Tankkauspisteitä löytyy Mikkelistä kaksi, joten saatavuus ei ole ongelma.
-Yhteenvetona, kannataako tämä muutos?


Auto siis Saab 9000 2.0 turbo -96
100% etanolia käytettäväksi on turha muuttaa, RE85 polttoaineessa kun on vain maksimissaan 85% etanolia ja loput bensiiniä. Hyödyksi voi laskea halvemman hinnan ja korkeamman oktaaniluvun (106). Ohjelmointeja tekee klubilaiset ja maksaa yleensä sen 150-200€.
juha123
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Touko 18, 2013 10:31

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja juha123 »

Joo elikkä tarkoitin juuri tuota muutosta tuolle e85:selle ettei tarvitsisi bensaa enää lisätä joukkoon. Jos joltakin tuon muutoksen tekeminen onnistuisi ja löytyisi aikaa niin ei muutakuin yhteydenottoja tännepäin tai jos jollakin on puh. numero mistä saisi asiaa etiäpäin niin viestiä vaan tänne. Asun siis Mikkelissä.
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

juha123 kirjoitti:Joo elikkä tarkoitin juuri tuota muutosta tuolle e85:selle ettei tarvitsisi bensaa enää lisätä joukkoon. Jos joltakin tuon muutoksen tekeminen onnistuisi ja löytyisi aikaa niin ei muutakuin yhteydenottoja tännepäin tai jos jollakin on puh. numero mistä saisi asiaa etiäpäin niin viestiä vaan tänne. Asun siis Mikkelissä.
http://foorumi.saabclub.fi/memberlist.p ... ile&u=7585
Koskinen
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: La Touko 07, 2011 12:30
Paikkakunta: Imatra

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Koskinen »

j0ne kirjoitti:Onko muilla havaintoja että bensanpaineet häviää kun auto on parkissa e85 käytössä ja mistä mahtaa johtua? Bensalla kesti esim. koko talven bpaineet. E85 käytössä ei kestä yön yli :lol:
Sama homma, mutta syy on kun laitoin pumpunvaihdon yhteydessä uuden kulmaliittimen ja tässä uudessa ei ole takaiskua eli sitä kumipalleroa siellä liittimen sisällä joten kaikki aine valuu tankkiin kun auto parkissa. Kuulemma etanoli turvottaa sitä kumipalloa ajansaatossa ja lopulta tukkii sen ja sitten ei polttoaine kulje. Starttiaika hieman pidempi nykyisellä. Voisko olla hapertunut se kumi sieltä ja sulla toimii nyt samalla tavalla?

Jyri
Saab 9000 2.3T -95 Imola Red RE85
#5359 Jyri Koskinen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Lueskelin viimeiset kuusi sivua ja näitä aiheita sivuttiinkin siellä mutta kysytään oikein suoraan ja tyhjentävästi pari askarruttavaa kysymystä:

1) Minkälaisia tehoja etanolilla irtoaa/uskaltaa irrottaa A) pelkällä softauksella B) magneettiventtiilin ym. lisäyksellä 2.0tA-, 2.3tA- ja 2.3TA-tonnareista (viimeksimainitussahan magneettiventtiili ilmeisesti on jo valmiiksi)?

2) Onko automaatillakin odotettavissa ~30% kulutuslisäys, pärjääkö 200hv-tomaatti rauhallisessa maantieajossa noin yhdeksällä litralla etanolia (joka olisi vielä kohtuuden rajoissa ja halvempaa kuin bensa-manuaali-2.1i:llä)?

3) Paljonko saa pulittaa toisesta ecusta jos haluaa pitää alkuperäisen mukana bensakäyttöä varten ja löytyykö suoraan softaajien varastosta vai tilaillaanko Ruotsista tms.?

4) Jos alkuperäisen kansipahvin pettäminen on lähinnä ajan kysymys varsinkin etanoloinnin jälkeen, kannattaisiko olla kaukaa viisas ja vaihtaa se jo ennen softausta tai samanaikaisesti, ja pääsisikö tällöin vähemmällä työllä ja rahallisella menetyksellä (eli voisiko vain vaihtaa pahvin ilman mitään kannenhiontoja ym.)?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Rattivaihde kirjoitti:Lueskelin viimeiset kuusi sivua ja näitä aiheita sivuttiinkin siellä mutta kysytään oikein suoraan ja tyhjentävästi pari askarruttavaa kysymystä:

1) Minkälaisia tehoja etanolilla irtoaa/uskaltaa irrottaa A) pelkällä softauksella B) magneettiventtiilin ym. lisäyksellä 2.0tA-, 2.3tA- ja 2.3TA-tonnareista (viimeksimainitussahan magneettiventtiili ilmeisesti on jo valmiiksi)?
En tiedä niinkään varmaksi, mutta veikkaisin että mitään ihan hurjia tehoja ei saada irti. 230-250 lienee saavutettavissa. Bensansyöttöä (suuttimet, bensapumppu ja/tai paineensäädin akselia muokkaamalla tehoa saa sen verran, että automaattilaatikko antaa kyllä periksi)
Rattivaihde kirjoitti: 2) Onko automaatillakin odotettavissa ~30% kulutuslisäys, pärjääkö 200hv-tomaatti rauhallisessa maantieajossa noin yhdeksällä litralla etanolia (joka olisi vielä kohtuuden rajoissa ja halvempaa kuin bensa-manuaali-2.1i:llä)?
kulutuksen lisäys on aika lailla verrainnollinen kaasujalan asentoon.
Mielestäni kuitenkin tollainen alle 9 kulutus 200hv automaattitonnarilla on mahdollista ainoastaan korkealaatuisella bensiinillä ja erittäin maltillisella kaasujalalla.
Kyllä joku varmaan alle 9 pääsee, mutta itse en ole päässyt... edes bensalla!!!
Rattivaihde kirjoitti: 3) Paljonko saa pulittaa toisesta ecusta jos haluaa pitää alkuperäisen mukana bensakäyttöä varten ja löytyykö suoraan softaajien varastosta vai tilaillaanko Ruotsista tms.?
onhan noita liikkeellä alle satkulla pitäis kait saada. foorumin myydään palstalta tai osto ilmoituksella. luultavasti vakiokamaa myös softaajien hyllyillä.
Rattivaihde kirjoitti: 4) Jos alkuperäisen kansipahvin pettäminen on lähinnä ajan kysymys varsinkin etanoloinnin jälkeen, kannattaisiko olla kaukaa viisas ja vaihtaa se jo ennen softausta tai samanaikaisesti, ja pääsisikö tällöin vähemmällä työllä ja rahallisella menetyksellä (eli voisiko vain vaihtaa pahvin ilman mitään kannenhiontoja ym.)?
Kansi kannattaa tuossa yhteydessä käyttää tarkistettavana ja puhdistettavana. Olen kyllä vaihtanut onnistuneesti pelkästään pahvin, mutta tietoisen riskin siinä ottaa. kansipahviin kannattaa myös sen verran panostaa, ettei laita mitään harakiriä. Itse kaksi kertaa viikkoon kansipahvin vaihtaneena voin kertoa...


Toivottavasti oli apua ajatustyöhön.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

turkkaki kirjoitti:Toivottavasti oli apua ajatustyöhön.
Kyllä, kiitoksia vaan. :) Samassa järjestyksessä jatkaen:
1) Noiden tehojen suhteen meinasin vain että jos päästään suht helposti lukemiin jossa on ensimmäisenä kakkonen ja perässä kaksi mitä tahansa numeroa niin se kyllä riittää 140hv vapariin tottuneelle. :D
2) Tuon yhdeksän litraa repäisin siitä että Minuteman täällä joskus mainitsi päässeensä bensalla tomaattiturbolla varovasti ajaen seitsemällä litralla, ja itse olen onnistunut repimään melko pieniä kulutuksia niin kaasari- ja ruiskusatkuilla kuin etanolisoftatulla OG9-3:lla. Jos maantiellä noin 10 litralla pääsee etanolin kanssa niin se vastaa vajaata 7 litraa bensaa, joka taas on tuon ruiskumanuaalisatkun maantiekulutus. Tietysti manuaali olisi paljon taloudellisempi mutta se pitää punnita aikanaan...
3) Näin aattelinkin.
4) Yhdellä kansipahvirempalla jos selviää auton omistusaikana niin kai se kannattaa kunnolla tosiaan tehrä. :mrgreen:

Kyllä alkoholistitonnari on tiukasti ykköspaikalla seuraavaa autoa miettiessä, perässä tulee femma kaikkine mahdollisine ongelmineen mutta esteettisempänä ja modernimpana vaihtoehtona, ja muita ei sitten oikeastaan olekaan koska E39 on takaveto, varustettu vääränlaisella maineella ja luotettavuus huolettaa, W124 on takaveto, syö liikaa ja on liian konservatiivinen, ja 3BG Passat ja Mazda6 Mk1 ovat molemmat turhan arkisia.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
SledgeHammer
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
Paikkakunta: Västra Götaland
Viesti:

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

Saako -94 9000 2.3T koneeseen E85 softaa?
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Saa, pelkän E85 yksipolttoainesoftan siis. Kahdella eculla saa yksinkertaisesti hoidettua molempien käyttötarpeen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Eiku tätähän mää oonkin jääny jo pari kertaa pohtimaan, että missä välissä se purkki vaihdetaan? Sanotaan vaikka että kehissä on etanoolipurkki ja tankissa vajaa 10litraa E85:ttä. Tankkauspaikkojen koordinaateista johtuen joutuu vetämään tankin täyteen bensaa.
Vaihdanko boksin heti tankkauksen jälkeen vai ajanko kilometrin tai kaksi että suuttimille alkaa oikeasti mennä bensaa vai onko sillä oikeastaan vitunkaan väliä? :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja aero »

Eiköhän sinne suutintukille aika nopeasti seos ihan tyhjäkäynnilläkin vaihdu, kun ylijäämät tungetaan takaisin tankkiin ja linjoissa kiertää aine aina kun pumppu käy.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tankkauksen aikana voi vaihtaa purkin. Reilussa kymmenessä sekunnissa uusi liemi ehtii jo hyvin suuttimille saakka ja sitä ennen jos nyt vähän röpöttelee rikkaalla tai laihalla niin eipä haittaa ja lämmin kone lähtee kyllä käyntiiin.
T5:ssa lambdakaan ei ehdi toimintakuntoon ennenkuin polttoaine on jo vaihtunut joten mitään adaptaatiohäiriötkään ei ehdi tulemaan.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Terveisä taas tankilta, sekalaista ajoa takana reilu 5sataakilsaa ja kulutus jäi 7,9 L/100km, kun laskee puhtaalla bensalla ajetuksi. No, okey okey, taas meni liikaa, mutta en malttanut soratiellä. Sutii se vielä nelosellakin helposti, siis voimissaan on Tonnari yli 533tkm ajettunakin.

Olisiko jollakin tarjolla AMW:n (23,5mm) säätökansi bensanpaineen-säätimeen (9000 2,3 Turbo - 92) tai edes kokemuksia kertoa sellaisesta?
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Terve!

Täälläkin tuli tänään ainakin väliaikaisesti liityttyä viinanpolttajien kerhoon. Ihan yllätti miten asiallinen käytös tuli. Jopa suurin osa bensasoftalla olleista ongelmista poistui, vaikka käytinkin siis ihan T5suite "kääntäjää". Vähän hienosäätöä toki p-a puoleen vaati, ja WOT nyt tietysti jäi vielä testaamatta mutta oikein hyvältä vaikuttaa, ainakin vielä. Katotaan sit huomisaamuna vieläkö käynnistäessä hymyilyttää.. :)
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5, Insignia ST 4x4 -20
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Vastaa Viestiin