9000+RE85

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Voe kytkin parkaa :roll:

:lol:

Ei kai siinä kylmäkäynnistyksessä muuta kun vähän rikastaa jos ei meinaa pelata.
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

No mukisematta tuo aamulla heräsi, tosin halusi humpata sammumisen rajamailla ensimmäisen puol minsaa, mutta teki tuota samaa kyllä bensallakin.

Sitten kysymys vielä viriguruille, kun löysin toisesta topicista jcarlsonin kirjoituksen, jossa sanottiin että etanolilla (koska nakutus ei vaivaa) riittävällä sytkäennakolla saadaan "vaikka kanget banaaniksi". Missä tuo järkevä raja noin suurin piirtein kulkee, ennakon/ahtojen/ kierrosten/vääntömomentin suhteen, ettei tule vedettyä ns. överiksi?
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5, Insignia ST 4x4 -20
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Se T5suiten wizardista tuleva syttykartta on aika OK sellaisenaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Joo, mulla toki se mistä konvertoin oli vähän muuteltu, mutta tosin vakiosta lähtöisin ja nakupaikoilta sytkää pelkästään laskettu, joten ei sinällään siis pitäisi olla hätää.

Btw. olis muuten varmaan aikamoinen koneentappotemppu käyttää etanolilla tuota autotune ignitionia.. :twisted:
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5, Insignia ST 4x4 -20
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo no se wizardi taitaa kyllä korvata koko kartan omallaan eli sillä ei ole merkitystä mitä siellä alunperin oli. Jos oikein muistan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Itsellä oli mielessä tuo toisen ecun hankkiminen, niin voisi kokeilla etanolilla ajelua. Itsellä ei ollut mielessä tehojen saaminen tähän vapari tonttuun, vaan rahallinen säästö. Fiksumpana osaatte varmaankin kertoa onko vapariin taloudellisesti kannattavaa päivittää tuo softa? Vai onko kulutus taas sen verran korkeampi ettei säästöä tule? Kiitoksen jo etukäteen. Kulkupelinä siis 2.0i
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä se vaparissakin säästää, kulutus nousee ehkä lähemmäs 40% kuin 30% mutta hintaero on kuitenkin yli 50%.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Nyt on ajettu ~500 km re85:lla ja muutama kysymys/ongelma on tässä herännyt:

Ensinnäkin auto kay startin jälkeen pirun rikkaalla, VEMSin wb näytti 0,69 eli mittari loppui kesken. Siitä sitten pikkuhiljaa laihenee, mutta ensimmäiseen minuuttiin on turha haaveilla eteenpäin pääsemisestä, kun kaasuun vastaa vain hyytymällä. Pikkaisen jo laihentelin noita afterstartteja ja vähän asettuikin laihemmaksi, mutta mikäs tuossa ois sellainen hyvä arvo? Kuitenkin jos minuutinkin käy noin rikkaalla niin eikö tuossa jo öljyn sekaan mene ihan kiitettävästi viinaa?

Ja siitäpä sitten toiseen huoleen: Eli öljytikusta haisteltuna haisee sprii eikä öljy, väriltään on kyllä öljyn näköistä. Haihtuahan sen etanolin pitäisi, mutta näin ei ilmeisesti ole käynyt, mitään pätkäajoa en kuitenkaan ole harrastanut. Voiko öljyt olla niin kylmät, ettei tuota haihtumista pääse tapahtumaan? Itse kone käy aika kylmänä maantieajossa ~70 c, mutta korreloiko veden ja öljyn lämmöt ylipäänsä mitenkään toisiaan? Onko nyt vaan välittömästi vaihdettava öljyt ja tankkiin sitä ehtaa 98:a?
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5, Insignia ST 4x4 -20
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4571
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Afterstarteilla saa koneen pysyyn käynnissä startin jälkeen.
Tempkomp on sitten lämpötilasta riippuva ryypytys.
Lisäksi transientti/load-karttoja joudut kokeileen säätää eli acceleration ja deacceleration kartat, voi siis olla että noi ekat on aika ok ja transientissa kone vaan hyytyy kun ne kartat on peestä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Kyllä auto käynnissä pysyy, mutta kaasua painaessa sammuu välittömästi. Ajossa nuo transientit on kyllä vähintäänkin "sinne päin", mutta tosiaan käynnistyksen jälkeen n. minuutin auto on todella yhteistyöhaluton.

Mutta tosiaan enemmän nyt huolettaa tuo öljyn ja viinan sekoittuminen...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5, Insignia ST 4x4 -20
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4571
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Niin ja olihan siellä vielä lämpötilariippuvainen kiihdytysrikastuskartta mitä muistelen kyllä kanssa säädelleeni kunnes alkoi vastata kylmänäkin kaasutteluun.

Kyllä sitä liiallista pyttyjen pesua ja öljyn ohentamista kannattaa välttää
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Päivitetään vähän tilannetta, kun tuo viinan haju oljyssä häiritsi...

Eli öljyt vaihtoon ja ehtaa 98:a tankkiin, loppu se viinan väärinkäyttö! Mutta: 150 km takana ja oljytikusta selvä bensan katku, joten ohivuotoahan tuolla siis täytyy olla, eikä siis johtunut ainakaan pelkästään tuosta re85:sta. Kuitenkin netin maailmasta löysin, ettei tuollainen polttoaineen sekoittuminen mitään erityisen vaarallista ja harvinaista ole, riittää jos kylmärikastukset on vähän pielessä ja ajellaan vähän lyhkäisempää ajoa jne. Se vaan pisti silmään, ettei haulla heti kyllä tämän sivuston juttuja tullut. Liekö sitten Saabisteissa keskivertoa vähemmän erinäköisten polttonesteiden haistelijoita.. :wink:
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5, Insignia ST 4x4 -20
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Jaahas se olis taas se aika vuodesta kun alkaa saabille viina maistumaan kylmästarteissa. Tarvis vissiin vähän viilailla tuota tempkomp_konstia, kun vähän nihkeästi lähtee käyntiin siinä +15...+5 paikkeilla. Sitten taas nollan tienoilla pelittää ihan hyvin. Vaikuttiko tuo tempkomppi pelkästään starttiin, vai kaikkiin karttoihin?

Kyllä se öljy aika vahvasti tuoksuu pätkäajossa, pidemmän ajon jälkeen ei juurikaan.
M97CSB234EFM57001 RE85
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Mulla kanssa samaa, alkuviikosta ei enää oikein halunnut startata, juurikin noilla lämpötiloilla. Ei auttanut, vaikka 15% lisäsin "ryyppyä". Lurautin sitten semmoisen 15% bensaa sekaan ja sitten ei ongelmia ilmennyt.

Ja sitten enempi mutuilua: Eli eikös tuo tempkomp vaikuta jatkuvasti, ja afterstart enrichmentit on ikään kuin ryyppyjä?
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5, Insignia ST 4x4 -20
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja TTH »

Tempkonst on jatkuva, afterstartit ryyppyjä...
Itelle on vaa jääny epäselväks että miten päin ne toimii kun niitä afterstartteja on kaks...
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Vastaa Viestiin