9000+RE85

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

ysikoo kirjoitti:Käytin suuttimet irti, viimeksi putsattu vain 4300km sitten. En muistanut kuvia ottaa, mutta nelonen oli pahiten tukossa niin kuin viimeksikin. Kakkonen sitten taas oli puhdas täysin (?) eli siis reikälevy täysin kirkas. Muut sitten siltä väliltä. Imukanavat ja lautaset aivan täysin puhtaat. Katoin piruuttani nakulaskurit; 10, 0, 3, 56. Noista vois jo päätellä jotain.
Yksi teoria tästä suutinten möhnästä oli että kun auto sammutetaan niin jos suuttimen päähän jää "touhutippa" joka sitten kuivaa niin siitä muodustuu sitä töhnää. Koitappa vaihtaa toi nelosen suutin johonkin toiseen pyttyyn ja kato seuraako ongelmat.
Suutin olisi siis sen verta kulunut että hieman vuotaa ollessaan kiinni. Tukissa kuitenki se paine säilyy pitkään sammuttamisen jälkeenkin.
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Tuli jo putsattua ja laitettua kiinni, seurataan tilannetta. Sattuuko kukaan muistamaan milloin tuo re85 koostumus muuttui tähän nykyiseen, missä 15% on bensaa? Siinä "alkuperäisessä" ei ollut, mahtoiko olla tätä samaa ongelmaa silloin?
M97CSB234EFM57001 RE85
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kyllähän e85ssa on ollut aina bensaa, nimikin tulee siitä että siinä on etanolia 85% ja bensaa ~loput...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Vaan kun eipä ole, se st1:sen 2009 keväällä myyntiin tuoma aines ei sisältänyt varsinaista bensaa. Ei ollut edes luokiteltu myrkylliseksi aineeksi.
M97CSB234EFM57001 RE85
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja core2 »

Ruotsin ST1:seltä joitakin vuosia sitten kysyessäni sain tällaisen vastauksen etanoliin sisältyvistä aineista:

Bränslet består av 85 % absoluterad etanol med 2,1 % MTBE, 0,4 % Isobutanol som denaturerings- medel samt 12,5 % bensin.

Eli polttoaine koostuu seuraavista aineista 85% apsoluuttista etanoolia 2,1% MTBE/Metyylitertiääributyylieetteriä 0,4 % Isobutanolia sekä 12,5% bensiiniä.

Kysyin myös miksi ei ruotsissa ole käytössä RE85 siihen sanoivat syyksi lain joka kieltää sen käytön ST1 kuitenkin ajaa asiaa eteenpäin saadakseen luvan tälle.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

core2 kirjoitti:Ruotsin ST1:seltä joitakin vuosia sitten kysyessäni sain tällaisen vastauksen etanoliin sisältyvistä aineista:

Bränslet består av 85 % absoluterad etanol med 2,1 % MTBE, 0,4 % Isobutanol som denaturerings- medel samt 12,5 % bensin.

Eli polttoaine koostuu seuraavista aineista 85% apsoluuttista etanoolia 2,1% MTBE/Metyylitertiääributyylieetteriä 0,4 % Isobutanolia sekä 12,5% bensiiniä.

Kysyin myös miksi ei ruotsissa ole käytössä RE85 siihen sanoivat syyksi lain joka kieltää sen käytön ST1 kuitenkin ajaa asiaa eteenpäin saadakseen luvan tälle.
Käsittääkseni suomen RE85 ei sisällä MTBE:tä vaan ETBE:tä. Tämä on olennaista niille joilla on bochin EV14 suuttimet jotka on tarkoitettu alunperin kaasulle (mm ne 2000cc, 1700cc..) MTBE aiheuttaa noiden ruuttien kanssa ongelmia.

esim:
http://www.moates.net/fid-2000cc-190lbh ... th=101_102
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Jos en ihan väärin muista, niin se alkuperäinen St1 seos oli etanoli, ETBE, isobutanoli ja butaani. Ja siitä tosiaan puuttuivat nuo bensiinin myrkylliset osat kokonaan.
M97CSB234EFM57001 RE85
tosiynnäri
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: La Loka 16, 2010 23:25

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja tosiynnäri »

KORKEASEOSETANOLI, RE85 (St1)
Koostumus, vaaraa aiheuttavat aineosat:

Etanoli 70 - 85 %
Bensiini 15 - 30 %
MTBE (Metyyli-tert-butyylieetteri) < 7 %
ETBE (Etyyli-tert-butyylieetteri) < 7 %
TAME (tert-Amyyli-metyylieetteri) < 7 %
TAEE (tert-Amyyli-etyylieetteri) ≤ 3 %
Butaani ≤ 5 %
Isobutanoli n. 0,4 %

Bensiini-komponetti sisältää:
Betseeni ≤ 1 %
Tolueeni 4,5 - 15 %
n-Heksaani < 5 %

Maaöljytuotteen, etanolin, butaanin, isobutanolin ja lisäaineiden seos. Seoksen MTBE, ETBE ja TAME –pitoisuus ≤ 4,5 til-% ja eetterit yhteensä ≤ 4,5 til-%.

Eli ei todellakaan ole mitään juhlajuomaa. Tuolta käyttöturvallisuustiedotteesta löytyy lisää tietoa tuosta aineesta ja sen mahdollisista haitoista http://www.st1.fi/files/14360/St1_RE85_191113.pdf.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja core2 »

Jep on siinä hiukan eroa E85'sessa suomessa ja ruotsissa ei kuitenkaan suurta.

Tuon ruotsinkielisen tekstin jonka tänne liitin on suomen ST1'seltä saamani vastaus kyselyyni.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Tulipa starttailtua noin -15 asteen lämmöissä. Jäi käymään kahdeksannella yrittämällä ilman kaasua. Aika heikosti siis. Nyt koneessa vakiosuuttimet. Pari vuotta sitten käynnistelin samoissa lämmöissä 630cc Dekoilla ekalla käyntiin, kuis nyt näin? Dekoilla kuitenkin parempi sumu? Efterstarttiin en ole koskenut varmaan pariin vuoteen.. Pitäis varmaan hommata uudet ruutat ja alkaa ihmetellä..
M97CSB234EFM57001 RE85
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Äsken laitettiin sitten -93 vuoden 2.3T:hen etanolisofta. Tasaisessa vauhdissa toimii mainiosti, mutta kiihdyttäessä heittää laihalle. Täytynee siis uusi pumppu hankkia. Karg suositteli tuota Walbron pumppua. Kai sellainen on haettava mätänetistä ja toivottava parasta...
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Tonnari88 kirjoitti:Äsken laitettiin sitten -93 vuoden 2.3T:hen etanolisofta. Tasaisessa vauhdissa toimii mainiosti, mutta kiihdyttäessä heittää laihalle. Täytynee siis uusi pumppu hankkia. Karg suositteli tuota Walbron pumppua. Kai sellainen on haettava mätänetistä ja toivottava parasta...
Motonetin pumppuko Walbro? :lol:
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4207
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

On niissä ainakin Walbron leimat. Tosin multa porsi niitä 2011 keväällä parikin kappaletta parin kuukauden sisään... Uusia siis.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Mawerick kirjoitti:On niissä ainakin Walbron leimat. Tosin multa porsi niitä 2011 keväällä parikin kappaletta parin kuukauden sisään... Uusia siis.
Kyllä ne taitaa olla Professional Parts Sweden AB olevia pumppuja eikä ole mitään tekemistä aidon walbron kanssa.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1214
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Pumpuissa lukee walbro ja made in USA, joten eikait ne ainakaan Kiinassa ole tehty. Ainakin 40 tkm. kilsaa on tuollainen pumppu toiminut.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Vastaa Viestiin