9000+RE85

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Nätisti se lähtee suunilleen -10 asteen vesilämpöihin asti. Eihän sitä lohkista tartte ku hetki pitää päällä niin nousee jo plussan puolelle. Ei tarvi mitään bensalla lantrausta jos ei tota kylmemmästä starttaile.
M97CSB234EFM57001 RE85
Kumi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 16:38

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Kumi »

Eli siis jos?

Meinaaa ajaa mökkimatkat (400km) raaalla re85:lla, niin pitääkö täsmätä tankki tyhjäksi mökille ja tankata aitoa bensaa, jotta lähtee sähköttömässä korvessa käyntiin näin talvella.
Vai pitäiskö tehdä 2 polttoaine systeemi betroolien tapaan.

Kannattaisiko pa. paineen nosto 3-4 baariin jotta ei tarttis isompia suuttimia.?

Tarviiko softaan kajota, jos ajaa vain lämpösellä koneella matkaa?

Kannattaako eli paljonko kulutus lisääntyy?

Ja paikatko kestää?

Potilas on kohta 400t ajettu 2,0t vm97.


T: Kurko


Ps. Voiko noista loppu 85:sta tehdä mökillä boolin :D
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4571
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

2 ecua omilla ohjelmillaan ettei mene turhaan E85:n hyvät ominaisuudet hukkaan bensakarttojen kanssa. Halvempaa sekin on kuin alkaa tuplatankkia ja syöttöjä viritteleen.
Miksi bensapainetta pitäis nostaa ?
Kulutus 2 litrasella 9-3:lla näyttää pyörivän 10-10,5L paikkeilla sekavassa ajossa. Parhaimmillaan 80 nopeutta matka-ajoa 9,4. E85 softalla siis
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Kumi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 16:38

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Kumi »

Eíkös tolla paineiden nostolla sais suuttimista samalla aukioloajalla enemmän tavaraa läpi.
Toki edun kulutusmittaus näyttää mitä sattuu sen jälkeen.

Pitää ihan kokeilla matka ajossa viikonloppuna, kuin käyttäytyy raaalla viinalla.

Ja jos hyväks havaitaan, pitää varmaan tehdä toinen ecu viinalle.
.
Tarviiko tuo jotain muuta, kuten suuttimien 0 renkaita uusiks tjs.

Kiinnostais kovasti kun viina alle 1€/L ja 98 yli 1,6€.


T: Kurko
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4571
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Saahan sitä enemmän virtausta painetta nostamalla mutta onko se sitten järkevä tapa hoitaa tuo muunnos ? Kylmäkäynnistysrikastuksia sekään ei muuta ideaaliseksi, mutta voi olla että käytännössä todetaan bensasoftankin rikastusten riittävän melko viileille keleille E85:lla. Eikä muuten muuta sytkäkarttaa suotuisammaksi E85:lle joka taas vähentää etanolipolttoaineen kulutusta. Kerro sitten paljonko kulutus oli bensasoftalla E85:lla ajaessa.

Trionicin polttoaine-adaptaatio hoitaa bensasoftallakin lähes täydellisesti E85:n tarvitseman lisäruokinnan lambdan mittausten pohjalta, joka toimii aivan yhtä hyvin etanolilla kuin bensallakin. Eli seokset on happi/polttoaine suhteessa normiajotilanteessa ihan paikallaan.

Juttu toimii testatusti lämpimällä koneella bensasoftallakin E85:lla aivan huomaamattomasti mutta en uskaltasi korpeen konetta jäädyttää etanolia tankissa ja bensasofta purkissa. Voi olla että akku loppuu starttaillessa konetta useamman kerran.
Bensalinjat ja tiivisteet jne käytännössä on todettu kestäviksi. Bensapumppu mallista riippuen ei välttis tykkää etanolista mutta ei se vakiopumppu muutenkaan ole ikuinen. Jotku suurtehopumput varsinkaan ei siedä etanolia kovin pitkään.

Öljyt ohenee nopeammin ja kone pysyy puhtaampana, sellaiset ilmiöt tulee vastaan.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Kumi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 16:38

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Kumi »

Thanks tiedoista.

Lähdetään kahden tonnarin taktiikalla, toisessa viinat, ja toisessa...
Saab nähä, kuin käy.

Lämpöarvothan tossa on puolet kunnon öljytuotteesta, vaan jos kahta kertaa enempää ei kuluta, niin kannattaa kokeilla.

T: Kurko
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tilavuuden mukaan 45% ero lämpöarvossa E85 vs E5 ja 43% ero E85 vs E10. Massasuhteina etanolin korkeamman tiheyden takia pari %-yksikköä vähemmän.
Viimeksi muokannut jcarlson, Pe Helmi 10, 2012 17:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
haja
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: La Huhti 23, 2011 06:44
Paikkakunta: Karkkila

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja haja »

Tonnarissani on maptun steg 5 setti. Männä kesänä tämä konvertoitiin E85-polttoaineelle. Suuttimet vaihdettiin (465 --> 750), uusi softa tuli maptunilta. Autosta tuli kuin uudestisyntynyt; persdynolla eron huomasi oitis. Käyttäytymisessäkään ei ole millään osa-alueella valittamista. Mitä nyt eturenkaat kuluvat nopeasti kun raskaammalla jalalla käskee mutta sekin on oma valinta.

Polttoaine rajoittaa tietty toimintasädettä. Helpotti elämää kummasti kun latasin navigaattoriin E85- jakelupisteet. Toki lähiasemat tietää muutenkin mutta sitten kun tie vie oudoille poluille niin ...

Talviajokokemuksia ei ole kertynyt, tämä yksilö odottelee kevättä ja liikennekäyttöön ottoa.
Kumi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 16:38

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Kumi »

Nyt tuli rohkeasti lähes tyhjään tankkiin pantua 50 litraa viinaa.
Vaikuttaa hyvältä CE valo ei pala, kone ainakin lämpösenä tuntuu ihan ok.

Kaupunkikulutus joka ollut 11-14L nyt 16,1L noin 100km otannalla.
Eli sama 55km reitti hesassa ruuhkassa bensalla 12.3 ja re85:lla 16,1L/100km.

Ei paha lisäys noin mitään tekemättä.
Vielä kun pääsis matka-ajossa kokeilemaan, vaan jää nyt haaveeks.
Vaan kaikki alle 12L/100km kulutukset matkassa on + kun tuo tomaatti vie bensaa kesät talvet 7,4-8,0L/100km riippuen mielentilasta.

Lämpöarvojen mukaanhan nuo hinnoitellaan,
98 noin 33MJ/L /1,6€ =20,6MJ/€
RE85 noin 21MJ/L /1€ = 21MJ/€
Diesel noin 36MJ/L/1,5€ = 24MJ/€ + dieselvero

Ja 2014 maksaa Dieseli reilusti bensaa enemmän.
Vaan käsittääkseni käyttövoimavero poistuu.

Pitää varmaan ruveta viinan hyötyjä / haittoja optimoimaan.

Eli mistä softia trionikkiin?

T: Kurko
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Omin jaloin tehty T5 RE85 softa tuntuu toimivan hienosti, ei tietenkään ole flexifuel..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4571
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Samma här, T5 suitella editoitu softa Napen pohjia mukaellen toimii kolkissa loistavasti. Tänään -27 aamulla, 1,5h lohkolämmitystä ja käyntiin normaalisti vaikka jähmeästi.
Iltapäivällä tuli äkkilähtö niin -15 ja startti kuten bensalla. Eli kompensaatiokartat on paikoillaan.
Eilen kävin tankilla toisella puolen kaupunkia ja kun DTE oli lähteissä 20km niin lorottelin 8 litraa bensaa tankkiin ja ajelin etanolisoftalla mittarille ilman mitään havaintoja siitä että oktaanit ja energiasisältö oli aivan muuta kuin mitä softa odottaa. Hmm ... olisko tuo sitten hätävaraflexifuel ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Kumi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 16:38

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Kumi »

Nyt kun on hyvät kokemukset viinalla ajosta.
Pieni otanta kylläkin.

Selittäkää mulle miksi ei viinan paineiden nostolla 2,8bar / imusarja, johonkin 4,0bar sais suuttimista enemmän ruokaa koneelle?

Ehkä tyhmä idea, vaan saisi MJ pyttyyn enemmän samassa ajassa.

Toki EDU on sekaisin, vaan ei pitäisi vaikuttaa ECU:uun; vai vaikuttaako?

T; Kurko
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4571
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kyllähän se noinkin onnistuu, vakiosuuttimien lineaarisuudesta ei ole hajuakaan nostetuilla paineilla mutta oikeaan suuntaan mennään. Lisäksi enpä tiedä miten hyvin vakiopumppu pystyy puskemaan suuremmalla paineella.

Mutta itseä ei ainakaan houkuta alkaa bensapainetta nostaan kun softaaminen on paljon helpompaa ja vakiopaineilla ja -suuttimilla saa sen 240 hp T5 koneista aikalailla nuin vaan.

EDU näyttää väärin tietenkin ja ECUn ymmärrys tilanteesta on sitten sinne päin. Mut varmaan toimii, en minä sitä sano.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Polttoaineella on paljon muitakin ominaisuuksia kuin pelkkä alempi lämpöarvo... Tästä johtuen pelkkä paineen nosto ja sitäkautta suuttimen staattisen virtaaman kasvatus ei riitä hyvään toimintaan.

Kylmänä etanolia pitää syöttää rajusti enemmän kuin bensaa startin ja kylmäkäynnin aikana, johtuen etanolin huomattavasti huonommasta höyrystymisestä. Tästä suuresta latentista lämmöstä johtuen höyrystyminen myös sitten sitoo paljon lämpöä ahtoilmasta, ja kaikilla kuormilla voidaan (ainakin näillä viritysasteilla) ajaa lambda = 1. Lisärikastusta ei siis tarvita täyskuormalla kuten bensalla nakutuksen ja korkeiden pakolämpöjen ehkäisyyn. Etanolilla pakolämmöt on pilleriturboillakin matalat, koska lämmönsitomisefektin lisäksi ennakkoa ei tarvitse myöhäistää nakutuksen välttämiseksi -> paremmin ajoitettu lämmönvapautuminen palotilassa eikä pakokaasuun jää niin paljoa hukkaenergiaa.

Tarvittava sytytysennakko on siis myös erilainen, alakierroksilla saa ja pitää käyttää kovempia ennakoita. Myös korkeammilla kuormilla voidaan käyttää optimaalisia (MBT) ennakoita koska nakutus ei ole ongelma. Tästä johtuen moottorin termodynaaminen hyötysuhde on paljon parempi kuin bensalla ajaessa, kun kuormaa on vähänkin enemmän. Kulutusero litroissa on siis pienempi kun tykkää polkea, ohitella ja kun ajelee kaupungissa jossa tulee enemmän kiihdytyksiä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Heh, pitäiskö piruuttaan kokeilla nostaa open_looppi vaikka kiloon ja vähän testailla.. :)
M97CSB234EFM57001 RE85
Vastaa Viestiin